İstedadın şirinliyi
və acılığı
REJİSSOR
BƏHRAM OSMANOVUN 60 YAŞINA 60 CÜMLƏLİK
GECİKMİŞ TƏBRİK
Əməkdar
incəsənət xadimi Bəhram Məcid oğlu Osmanovun 60
yaşı bu il oktyabr ayının 1-də tamam olub. Olub və Respublika Mədəniyyət
Nazirliyi sanki "xəbər tutmadı"
ki, Azərbaycanda bu adda, bu
soyadda istedadlı, peşəkar, kifayət qədər təcrübəli
və çağdaş
düşünməyi bacaran
teatr rejissoru var... Eləcə də onun müxtəlif illərdə
çalışdığı teatrlar da nədənsə
"unutqanlıq" göstərdilər.
Sənətkarlara belə laqeyd
münasibət günü-gündən
artdıqca həmin səhnə xadimləri (həmçinin, incəsənətin
digər layiqli təmsilçiləri) də
fikirləşəcəklər ki, "sanki belə bir nazırlik
yoxdur". Görünür, belə fikirləşməkdə
(təəssüf doğursa
da) haqlı olacaqlar.
Əziz
oxucum!
Bu, giley-güzar deyil.
Sadəcə incəsənət xadimləri ilə mədəniyyətə cavabdeh
məmurlar arasında
yarananan əlaqə çatlarının böyüməsindən
rahatsızlıq doğuran
ağrılardır. Teatrların öz
yetirmələrinə göstərdikləri
diqqətsizlik və qayğısızlıqdır. Nazirliyin bütün işçiləri
bilməsələr də,
heç olmasa teatrla bağlı məmurlar bilməliydilər
ki, Bəhram Osmanov ölkəmizin barmaqla sayılan səriştəli, aydın
düşüncəli, yüksək
zövqlü rejissorlarından
biridir. Müdriklik
çağına qədəm
basan sənət adamına belə laqeyd münasibət ürək ağrıdır...
Axı istedadlı rejissor hər il yetişmir.
Diplomu olan rejissorun özünün qadir olduğu istedadı parlaqlıqla nümayiş
etdirməsi üçün
illər lazım gəlir. On dörd-on
beş yaşlarından
məktəbli kimi Gəncə teatrının
səhnəsində aktyorluq
edən Bəhram Osmanov 1985-ci ildən Milli Dram Teatrının Kiçik səhnəsində
hazırladığı "Şüşə heyvanxana"
(Tennessi Uilyams) diplom tamaşası ilə fasiləsiz olaraq rejissorluqla məşğuldur. Yalnız "məşğul" deyil,
peşəkar yaradıcı
kimi formalaşıb, miili rejissura tariximizdə öz üslub cığırını,
sənət prinsipini tapıb və formalaşdırıb. Gəncədə və GTT-də baş rejissor kimi çalışıb.
Bir neçə tamaşası
xarici ölkələrin
müxtəlif festivallarında,
müxtəlif sənət
bayramlarında uğur
qazanıb.
Fikirlərimin dürüstlüyü üçün
bilməyənlərin nəzərinə
bəzi faktları çatdırmaq istəyirəm. Əvvəlcədən onu deyim ki,
Bəhram Osmanovun uğursuz tamaşası olmayıb. Ancaq hadisəyə çevrilən
səhnə quruluşları
ilə müqayisədə
bir qədər kölgədə qalan işlərini görmüşük.
Hətta
onlar da, mübahisəli olsalar belə, peşəkar düşüncənin nümunəsi
kimi dəyərlidir.
Mən nəinki Azərbaycanda, eləcə
də dünyada (bildiyim qədər) elə bir şöhrətli,
hətta görkəmli
rejissor (məsələn,
Konstantin Stanislavski, Yuri Lyubimov, Valentin Pluçek, Boris Zaxava, Vsevolod Meyerxold, Yevgeni Vaxtanqov, Andrey Qonçarov, Piter Bruk, Yeji Qrotevski,
Georgi Tovstonoqov, Robert Strua, Ədil İsgəndərov, Tofiq Kazımov, Mehdi Məmmədov və b.) tanımıram ki, onun bütün tamaşaları sənət
incisi kimi hadisəyə çevrilsin.
İncəsənət İnstitutunda təhsil aldığı
illərdə həmin
ali məktəbin Tədris teatrında
Aleksey Arbuzovun "Köhnə
dəbli komediya", Qriqori Qorinin "Herostratı unudun", Fridrix Şillerin "Qaçaqlar", Konstantin Simonovun
"Dördüncülər", Cəfər Cabbarlının
"Aydın", Aleksandr
Gelmanın "Skamya",
Vasili Şukşinin
"Diribaş adamlar"
pyeslərinə verdiyi
quruluşlar peşəkar
sənət nümunələri
kimi dəyərləndirilib.
Bəhram Osmanov ayrı-ayrı dövlət teatrlarında
onlarla müxtəlif mövzulu drama, tragediyaya, komediyaya bənzərsiz quruluşlar verib. Onların
arasında Milli Dram Teatrında hazırladığı
"Ulduz, yaxud Ədirnə fəthi"
(Cəfər Cabbarlının
"Trablis müharibəsi"
və "Ədirnə
fəthi" pyesləri
əsasında), "Qızıl
teşt" (Seyran Səxavət), "Ağqoyunlular
və Qaraqoyunlular",
"Köhnə ev",
"Varlı qadın"
(Əli Əmirli),
"Hələ "sevirəm"
deməmişdilər..." (Ramiz Novruz), "Xəcalət" (Hüseynbala
Mirələmov), "Şah
Edip" ("Şah Edip, yaxud alın
yazısı", Sofokl),
"Kral Lir" (Vilyam Şekspir), "Kəllə" (Nazim Hikmət), "Kaş araba aşmayaydı!.." (Otia İoseliani), Gənc Tamaşaçılar Teatrında
"Hacı Qara"
(Mirzə Fətəli
Axundzadə), "Yaddaş
ağrısı" (Hüseynbala
Mirələmov), "Hasarın
o üzü" (Əli
Əmirli), "Viktoriya"
(Knut Hamsun), "Mən gəldim,
qızlar" ("Müharibə",
Lars Nuren), İrəvan
Dövlət Azərbaycan
Dram Teatrında "Yalan"
(Sabit Rəhman),
"Qum üstündə ev"
(Rüstəm İbrahimbəyov),
Füzuli Dövlət
Dram Teatrında "Diribaş
adamlar" (Vasili Şukşin), "Qapıların
o üzündə qalan
dünya" (Seyran Səxavət), Gəncə
Dövlət Dram Teatrında
"Unuda bilmirəm"
(İlyas Əfəndiyev),
Lənkəran Dövlət
Dram Teatrında "Yudif"
(Anton Tammssare), "Günahsız
müqəssirlər" (Aleksandr
Ostrovski), Kalmıkyanın
Elista şəhərində
"Sevən qadın"
(Əli Əmirli) tamaşalarının hər
biri ayrı-ayrılıqda
tərifə layiqdir. Həmin tamaşalar rejissor işi, aktyor ifaları, ansambl bütövlüyü və
fəlsəfi-psixoloji dərinliyi,
çağdaş səhnə
təfsiri baxımından
sənət ocaqlarının
yaradıcılığında uğurlu hadisə kimi tarixiləşib.
Eləcə də Azərbaycan
Dövlət Televiziyasında
"Altı nömrəli
palata" (Anton Çexov),
"Bəyaz gecələr"
(Fyodor Dostoyevski), "Qu
quşunun məhəbbəti"
(Şahin Səfərov)
pyeslərinə verdiyi
səhnə quruluşları.
Bəhram Osmanovu çağdaş rejissorlarımızdan fərqləndirən
yaradıcılıq özəllikləri
mənim fikrimcə, aşağıdakılardır.
Çox gənc yaşlarından populyarlıq qazanmış
Bəhram Osmanovun rejissurası səhnə düşüncə tərzinin
çoxqatlı, aydın
ifadəli olması, fəlsəfi dərinliyi ilə seçilir.
Rejissor kimi Bəhramın yaradıcılığının
əsas estetik səciyyəsini orijinal və təkrarsız, cazibəli və çağdaş ruhlu, heyranlıq doğuran janr axtarışları təşkil edir.
Monumental, ancaq realist zəminli,
psixoloji çalarlı,
bədii-estetik baxımdan
orijinal formalar tapmaqda səriştəlidir.
Müxtəlif yaradıcılıq üslublu
dramaturqların əsərlərində
müasirlik ideyaları
axtaranda romantizmə psixoloji və fəlsəfi teatr estetik prinsipləri ilə yanaşa bilir.
Səhnə quruluşlarında obrazlı
ifadə vasitələrinə
üstünlük verir. Bunu paralel,
kəsişən, genişmiqyaslı,
sərt şəkildə
çarpazlaşan səhnə
mizanlarında xüsusi
məharətlə təcəssüm
etdirir.
Epik teatr elementləri quruluş verdiyi klassik tərcümə əsərlərində
(məsələn, Sofoklun
"Şah Edip" faciəsi) psixoloji teatrın lirik və emosional fikir yozumu, fəlsəfi
teatrın idraki qənaətləri, bəşəri
duyğuların məfkurəvi
aydınlığı ilə
harmoniya, musiqili ahəngdarlıq kəsb edir.
Öz tamaşalarında
əvvəlcə əsərin
kompozisiya obrazını
və konfliktin, hadisələrin ritm ahəngini, tərtibat və musiqidə fəlsəfi mahiyyətini
tapır. Qənaətlərini dəqiqləşdirir və yalnız bundan sonra səhnədə
rejissor eksperimentlərinə
başlayır. Belə
eksperimentlərdə cəsarətlidir
və inadkarlıqla istəyini, tamaşa üçün müəyyənləşdirdiyi
ali məqsədi
sübut edə bilir. Onun "eksperiment" cəhdlərinə güclü
müasirlik ruhu hakimdir.
İntim mənəvi-əxlaqi mövzuların,
lirik-psixoloji üslubun
estetik prinsipləri əsasında parlaq tamaşalar yaradıb. Həmin janrlardakı
tamaşalarında zərif
romantizm elementləri güclüdür.
Tamaşalarında rejissor axtarışları
ilə diqqəti cəlb edir. Amma di gəl ki, aktyor
oyununu önə çəkir. Buna görə də hazırladığı tamaşalar
ilk növbədə "aktyor
tamaşaları" kimi
diqqəti cəlb edir.
Bəhram Osmanovun tamaşalarında
aktyor ansamblının
bütövlüyü heyranlıq
doğurur. Rejissurası dərin psixologizmi,
cazibəli kompozisiya qurumu ilə daha çox yadda qalır.
Yadda qalır!!!
Bəs işləmək enerjisi, yaradıcılıq təxəyyülünün qanadlılığı, çevik tərzdə kompozisiya qurmaq bacarığı, cəmiyyət üçün aktual səslənən ideya axtarışları olan Bəhram Osmanovun bu gün də mövcudluğu niyə yadımıza düşmür? Elə buradaca başqa bir ürəkgöynədən məsələ barədə fikrimi söyləməyə ehtiyac duyuram. Zəngin yaradıcılıqları olan Xalq artistləri Rafiq Əzimovun, Hacı İsmayılovun, Səidə Quliyevanın, Şükufə Yusupovanın, Ramiz Məlikin, Ramiz Novruzovun, Nurəddin Mehdixanlının, Əli Nurun, Firəngiz Mütəllimovanın, Bəsti Cəfərovanın, Zemfira Nərimanovanın (AMDT), Tariyel Qasımovun, Lətifə Əliyevanın, Yasin Qarayevin (GTT), Valeh Kərimovun, Məzahir Süleymanzadənin (Sumqayıt teatrı).., rejissor Mərahim Fərzəlibəyovun təqaüd yaşı çatdığına gorə ştatdan çıxarılıb müəyyən müddətli müqavilə, tamaşa hesabı (oynadığı rolun sayına görə) və ya yarımştat "işləmələri" hansı məntiqə sığır? Axı incəsənətdə əsas meyar yaş yox, istedad olmalıdır və Azərbaycanın əksər teatrlarında kifayət qədər istedadsız gənclər var. Nazirliyin bu münasibətindən belə qənaət hasil olur ki, 5 ildən sonra Bəhram Osmanov da hansısa teatrda tutduğu quruluşçu rejissor ştatından çıxarılacaq?..
Əzizim Bəhram! Özün müsahibələrində dəfələrlə demisən ki, istedadın, şöhrətin şirinliyi də olur, acılığı da. Nə edək ki, sənin də sənətinə "kimlərinsə" münasibətdə taleyinə acılıq bir az çox düşüb.
Neynəməli?.. Əvəzində qismətindəki şirinliyin dadı-tamı bir özgə aləmdir. Əsas odur ki, qəlbinin coşqun yaradıcılıq eşqinə, çılğın şövqünə, sənət ehtirasının oduna, alovuna, təxəyyülünün qaynarlığına böyük inam bəsləyirəm. Və bu inamla sənə yeni-yeni sənət uğurları arzulayıram.
O ki qaldı "60 cümlə" ifadəmə, yazım qəzet üçün olduğuna görə həmin rəqəm rəmzi məna daşıyır. Sənin yaradıcılığını dəyərincə təhlil etmək üçün 6000 cümlə də azdır.
Sənə hörmətlə, yaradıcılıq peşəkarlığına inamla
İlham RƏHİMLİ
525-ci qəzet.- 2022.- 15 noyabr.- S.13.