Abstrakt üslub: müasir Azərbaycan təsviri sənətində
mücərrəd portretlər
Abstraksionizm (lat. abstractio) cisim və hadisələrin
real təsvirini rədd
edən sənət istiqamətidir. Onun ardıcılları forma, rəng, müstəvilər
və xətlər üzərində təcrübə
aparırlar. Abstrakt rəssamların
əsas məqsədi
öz yaradıcılığı
ilə emosiyalar oyatmaqdır. Əvvəlcə elə gəlir ki, belə rəsmlər
uşaq rəsmlərinə
bənzəyir. Amma diqqətlə
araşdırdıqda tamaşaçı
başa düşür
ki, bütün ləkələr, xətlər
bir kompozisiyanı təmsil edir. Abstrakt sənəti non-fiqurativ və ya predmetsiz
sənət də hesab edilir.
Abstrakt təsvirlərin
müəllifləri qarşılarına
obyektlərin dəqiq
təsvirini çatdırmaq
vəzifəsini qoymadılar. Onların əsas
ideyası ətraf aləmin harmoniyasının
axtarışı və
ötürülməsidir. Abstraksionistlər hesab edirdilər
ki, təbiət mükəmməldir və
onun hər hansı surətinin çıxarılması mənasızdır.
Bu istiqamətin davamçılarının
əsərləri arasında
portret janrında əsərlərə az rast gəlinir.
Rəng mücərrəd rəsmlərin
təfsirində mühüm
rol oynayır. Onun ardıcılları
tamaşaçıda müəyyən
emosiyalar yaratmaq üçün sadə və mürəkkəb formaları təsvir edir, rənglə oynayır, xətlərdən,
müstəvilərdən və
digər əşyaları
birləşdirərək istifadə
edərdi. Bu baxımdan, onların yanaşması klassizmə
və bir çox başqa üslublara riayət edən ustadların istifadə etdiyi yanaşmadan fərqlənir.
Mücərrəd rəssamın çəkdiyi
şəklə ilk baxışda
elə görünə
bilər ki, onun üzərində xaotik bir yığın
xətt, fiqur və ləkə var. Diqqətlə araşdırdıqda
məlum olur ki, rəssam tamaşaçıda müəyyən
fikir və ya əhval-ruhiyyə oyatmaq üçün nəzərdə tutulmuş
vahid kompozisiya yaradıb.
Rəssamlığın bir istiqaməti kimi abstraksionizm 1910-cu ildə rus rəssamı
və təsviri sənət nəzəriyyəçisi
Vasili Kandinskinin ilk mücərrəd akvarelini
çəkdiyi zaman meydana çıxdı. Ona elə
gəldi ki, bu belə oriyentasiyada
adi olandan qat-qat yaxşı görünür və onu işində abstraksiyalardan istifadə etməyə sövq edən də budur.
Abstraksionizm Kandinski tərəfindən
yaradıldıqdan sonra
fəal şəkildə
inkişaf etməyə
başladı. Abstraksionizmin inkişafında suprematizm kimi bir istiqaməti ortaya çıxaran, abstraksiya texnikasını
tamamilə predmetsiz edən Kazimir Maleviç mühüm rol oynadı.
Bu gün incəsənətdə abstrakt
cərəyan həndəsi
və lirik abstraksiyaya bölünür:
Abstraksionizmin həndəsi
istiqaməti sərt və aydın xətlər, sabit vəziyyətlə, lirik abstraksiya sərbəst
forma və rəssam tərəfindən qoyulmuş
dinamikanın nümayişi
ilə xarakterizə olunur. Lirik abstraksiya rəssamın
emosional və psixi durumlarını birbaşa ifadə etmək istəyi və improvizasiya həll yolundan istifadə etməsi ilə xarakterizə olunur. Bu, həmçinin,
rəssamın subyektiv
rəng təəssüratlarının
və fantaziyalarının
təcəssümü, onun
şüuraltı fikirlərinin
rənglərlə ifadəsidir.
K.Maleviç suprematizmin banisi
kimi az
rənglərdən istifadə
edərək, rəngli
dairələrə, düz
xətlərə və
düzbucaqlar kimi əsas həndəsi formalara müraciət edirdi. Neoplastizmin nümayəndəsi Mondrian isə əsərlərində
aydın xətlər
və rənglərə
üstünlük verirdi.
Kandinski öz bədii yaradıcılığında Blavatskinin teosofik əsərlərinə əsaslanırdı.
Abstraksionizm üslubunda olan
əsərləri aydın
şəkildə təsnif
etmək çətindir.
Ümumiyyətlə, bu
üslubu xətlərin
və ya texnikanın üstünlük
təşkil etmə növünə görə
bölmək olar: rəng abstraksionizmi, həndəsi abstraksionizm,
ekspressiv yəni ifadəli abstraksionizm və taşizm, minimalist abstrakt sənət.
Bu bir üslubdur
ki, diqqəti cəlb edir, ənənəvi təsvir
üsullarından fərqli
olaraq nəzər yetirənləri tabloda fəlsəfli və mənəvi axtarışa
sövq edir. Bu mənada abstrakt portretlər də xüsusən maraqlıdır.
Belə ki, hər hansı
boya yaxmaları və ya anlamsız
forma, fiqurlardan təşkil
olunmuş kompozisiyalardan
fərqli olaraq mücərrəd portretlərdə
insan fiquruna ehyam vuran təsvirlər
konkret fikirləri portreti çəkilən
insanın bənzərliyinin
axtarışı və
rəssamın müraciət
etdiyi rəng texnikası baxımından
maraqlı xarakter daşıyır. Portret fransız
sözü "portraire"
sözündən götürülüb.
Hər hansı bir kəsin dəqiq təsviri anlamını verir. Lakin buna baxmayaraq,
abstrakt üslubda işləyən rəssamlar
portretinin yaradacaqları
insanı gördükləri
kimi deyil, təxəyyüllərinin məhsulu
olaraq təsvir edirlər. Dünya təsviri sənətində
bu üslubda portretlər yaradan rəssamlar az
deyil. Belə portretlərdə xətlər, fiqurlar və rəng yaxmaları əsas təsvir vasitələri rolunu oynayır. Abstrakt üslubun müxtəlif istiqamətlərində
Pablo Pikasso,
Albert Qleizes, Robert Deloniye,
Xose Viktoriano, Qonsalez Perez kimi rəssamların portret janrına müraciəti ilə rastlaşırıq.
Bu cür portretlərə
assimmetrik üz quruluşu, üz ifadələrinin qorxunc görüntüsü, formaların
təhrifi, minimalistik rəng tətbiqi xarakterikdir.
Azərbaycan təsviri sənət tarixində abstrakt üslub özünəməxsus
inkişaf yolu keçmişdir. Mir Nadir Zeynalovun abstrakt avtoportretinə nəzər
yetirək. Həndəsi abstraksiya üsulunda təsvirdən göründüyü
kimi, Mir Nadir Zeynalov portretin rəssama, yəni özünəməxsus
olmasını əlində
fırça və palitranı təsvir etməklə vurğulayıb.
Digər
tərəfdən yuxarıda
qeyd etdiyim kimi, abstrakt portretlərdə üz cizgiləri dəqiqlikdən,
hətta reallıqdan uzaq təsvir edildiyi üçün portreti yaradılan insanın şəxsiyyətini
ona məxsus özəl xüsusiyyətləri
müəyyən detallar
hesabına göstərilməklə
aydınlıq gətirilir.
Sərt və aydın kontur xətlər fiquru vurğulamaq məqsədilə istifadə
edilmişdir. Burada rəssamın
minimal rəng istifadəsi
izlənilir. Belə ki,
sarı və qırmızı rəngin
kontrastları əsərə
nisbətən dinamiklik
gətirir. Rəssamın avtoportretinə mücərrəd
yanaşması onun istənilən mövzuda qəlibləşmiş üslubunun
tətbiqindən uzaqlaşmadığını
göstərir.
İntiqam Ağayevin mücərrəd təsvirli qadın portreti də maraqlı kompozisiyaya malikdir. Burada simasız qadın şahmat tablosunu xatırladan otaqdadır. Əsərin mahiyyəti qadının əlindəki maskada açıqlanır. Fiqur və müxtəlif formalardan təşkil etdiyi kompozisiyasında rəssam güclü emosional təxəyyülü hesabına sirli abu-hava yaratmağa müvəffəq olmuşdur. Bütün fiqurlar həndəsi abstrakt üsul, isti rənglərin bir-birini əvəz etməsini kəskin rəng keçidləri vasitəsi ilə həll etmişdir.
Əmrulla İsrafilovun kresloda əyləşmiş qadın portreti də həndəsi abstrakt üsluba nümunə ola bilər. Bu əsər üçün minimalistik rəng istifadəsi, formaların həndəsiliyi xarakterikdir. Ağ və qırmızı rənglərin həmahəng şəkildə bir-biri ilə səsləşməsi əsərdə rəng harmoniyası yaradır. Dinamikanın istisna olduğu bu əsərdə emosional yanaşma yalnız rəng oyununda nəzərə çarpır. Perspektivsiz, abstrakt üslubda yaradılmış portretdə hökmran qadın obrazının təsvir olunduğu deyə bilərik. Rəssam bunu şərti qadın fiqurunun başındakı tac və əynindəki qırmızı libası ilə vurğulamışdır.
Yaradıcılıq axtarışları reallıqdan uzaq mücərrəd xəyallar aləminə əsaslanan Emin Əsgərov bu gün rəngkarlıqda abstrakt fiqurativ üslub xüsusiyyətləri ilə çıxış edir. Onun kompozisiyalarında predmetlər şərti xarakterli olmaqla müəyyən simvolik xüsusiyyətə malikdir. Düşündürücü və asimmetrik quruluşlu kompozisiyaları bəzən sanki sənətkar tərəfindən qəsdən şifrələnərək, gizli mahiyyət kəsb edir. Emin Əsgərov tablolarında bəzən dekorativ formalardan istifadə etməklə onları mücərrəd ideyalar ilə sintez edir və diqqəti arxa plana çəkməyi də məharətlə bacarır.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan təsviri sənətinin
inkişafında abstrakt üsluba
müraciət zamanı rəssamların ənənəvi üsullardan istifadəsini müşahidə edirik. Bəzən bu üslubun milli xüsusiyyətlərlə
sintez və stilizə edildiyi
də istisna olunmur. Məsələn, Niyaz Nəcəfov,
Vüqar Muradov, Vüqar Əli, Afət Bağırova, Emin Əsgərov, Anar
Hüseynzadə kimi müasir
Azərbaycan rəngkarları portretlərində mücərrəd
detallara və fiqurlardan
istifadə etməklə öz
yaradıcılıq axtarışlarını bu istiqamətdə davam
etdirirlər.
Dürdanə
QURBANOVA
Sənətşünas,
Azərbaycan Dövlət Rəsm Qalereyasının elmi
işçisi
qurbanzade_d89@mail.ru
525-ci qəzet.- 2022.- 16 noyabr.- S.13.