"Azərbaycan xalçası - ilmələrin
rəqsi"
VƏ
YA KEÇMİŞİN İŞIĞINDA
GƏLƏCƏYƏ ADDIMLAMAQ
Xalça bizim üçün elə bir anlayışdır
ki, adı çəkiləndə böyükdən-kiçiyə
hər bir azərbaycanlının ağlında
müəyyən fikir,
əsaslı təəssürat
formalaşır. Ona görə bu
sahədə hətta
mütəxəssis olmayan
biri də Azərbaycan xalçaları
barədə yenilik gördükdə buna reaksiya vermədən ötə bilməz.
Bizim mədəni irsimizin tərkib hissəsi olduğu üçün
verəcəyimiz reaksiya
müəyyən mənada
instinktiv xarakter daşıyır. Buradan yola
çıxaraq "Azərbaycan
xalçası - ilmələrin
rəqsi" adlı kolleksiyanı da məhz təəssürat
üzərindən dəyərləndirməyin
mənim üçün
uyğun olacağını
düşünürəm.
Layihənin əsas memarlarından biri olan Xalq
rəssamı Eldar Mikayılzadənin xalçaçı
rəssam kimi Azərbaycanın dəyərli
şəxsiyyətlərindən biri olması, əlbəttə, hər kəsə məlumdur. Onun keçdiyi
uzun yaradıcılıq
yolu dərin köklərə sahibdir.
Bu gün ərsəyə
gətirilən əsərlərin
dünya şöhrətli
rəssam Səttar Bəhlulzadədən, Azərbaycan
xalçalarını dünyada
tanıdan görkəmli
sənətkar Lətif
Kərimovdan izlər daşıması bunu sübut edir. Ancaq daim dəyişən, dinamik olan müasir
dövrün nümayəndəsi
kimi mənim ən çox diqqətimi çəkən
E.Mikayılzadənin bu
qədər dərin tarixə və keçmişə sahib Azərbaycan
xalçaçılıq məktəbinə yenilikçi
yanaşmasıdır. Biz bu yenilikləri
"Azərbaycan xalçası
- ilmələrin rəqsi"
kolleksiyasında görürüksə
də, digər tərəfdən, ümumilikdə
sözügedən kolleksiyanın
xalqımızın mədəni
mirasının davamı
mənasında necə
böyük əhəmiyyətə
sahib olduğunu Heydər
Əliyev Fondunun göstərdiyi yüksək
diqqətdən də
anlaya bilərik.
"Azərbaycan xalçası - ilmələrin
rəqsi" ötürücü
mahiyyətə sahibdir.
Keçmişdə qalmış dəyərli
xəzinələrə yeni
bir yol açaraq
onları gələcək
nəsillərə ötürür.
Məhz bu yeni yol
Eldar Mikayılzadənin
yenilikçi yanaşmasının
əyani sübutudur.
Kolleksiya ictimaiyyətə Heydər
Əliyev Mərkəzində
sərgi vasitəsilə
nümayiş olunur. Sərgi sözünü
vurğulayıram, çünki
kolleksiyanı təəssürat
üzərindən dəyərləndirmə
istəyim həm də sərginin təşkil olunduğu məkandan gəlir. Belə ki, sərgiyə ilk addımımı atdığım
andan etibarən real dünya ilə əlaqənin kəsildiyi
hissinə qapıldım.
Mühit,
mistik, bilinməzlərlə
dolu yeni bir aləmə düşmüş kimi
hiss etdirir və izləyicini birbaşa xalçalarla üz-üzə
qoyur. Bizə də bu bilinməzlərlə dolu
aləmdəki xəzinələri,
yenilikləri görüb
bilmək qalır.
Ümumən sərgini gəzdikdə hər addımda Şəkidən ilham alındığı həqiqətən
aydın sezilir. Şəki Xan
Sarayının divar rəsmlərindən şəbəkələrə,
zərgərlik məlumatlarından
Şəkixanovların evinə
qədər Şəkini
xatırladan hər bir tarixi əhəmiyyətə
sahib əsərin izlərinə
rast gəlmək mümkündür. Şəkinin mədəni yaradıcılığı
onun təbiətinin bir növ bəhrəsi
olduğu üçün
onları ayrılıqda
düşünmək çətindir.
Elə
"Azərbaycan xalçası
- ilmələrin rəqsi"
kolleksiyasında da zəngin flora və faunaya geniş yer verilib.
Məsələn, "Cəmadat" xalçasında
ümumilikdə, heyvanlar
aləmi təsvir edilərkən "Şikargah"da
insanların bu aləmdə ova çıxması
nümayiş etdirilir. "Bəndi-rumi" isə Şəki Xan Sarayındakı bütün
real heyvan rəsmləri
ilə yanaşı, fantastik canlıları da nəzərlərimiz önünə sərir.
Diqqət etsək, görərik
ki, istər heyvanlar aləmi olsun, istər insanlar, istər insanın yaratdığı
əvəzsiz saray kimi tarixi abidə,
heç biri ayrılıqda yox, əksinə, bir-biri ilə əlaqəli və tam vəhdət içərisində təsvir
olunub. Bu vəhdət digər xalçalarda da davam edir.
"Göllü"də təbiətlə
insan, "Tağlı"da
saray və quşlar, eləcə də bu silsilədən
olan "Cənnət
quşları", "Cənnət
bağı", "Narlı"
xalçalarında mükəmməl
harmoniyanın şahidi
oluruq.
Eldar Mikayılzadə
kompozisiyalarında fəlsəfi
və insanların inancı ilə bağlı mövzulara da simvolik mənada
toxunub. Məsələn,
"Dörd fəsil"də
dualizm, kişi
və qadın üzərindən başlanğıc
fikri izləyicini bu barədə düşünməyə sövq
edir. "Ağaclı"
xalçasında isə
həm Şəki xanlığının simvolu
olan qızıl gül təsvir olunub, həm də doğruluğun və imanın rəmzi olan sərv ağacları
"inanc" anlayışına
işarə edir.
Bundan başqa, "Yaranış",
"Xan ovu", "Cəng və barış", "Şəbəkəli",
"Adəm və Həvva", "Ləçək-turunc"
kimi xalçalar unikallıqları ilə seçilir. Ümumilikdə "Azərbaycan xalçası - ilmələrin
rəqsi"ndə heyvanlar
aləmi, insan, memarlıq abidələri,
fəlsəfə, inanc,
tarix, təbiət kimi bir çox
mövzu kolleksiyadakı
hər bir xalçaya şamil edilərək tərkib hissəsi kimi əsas mövzuda bütövlük yaradılıb.
Biz xalçalarda sadəcə mövzu baxımından yox, eyni zamanda istər
həndəsi, istər
nəbati istərsə
də süjetli olması cəhətdən
ornament və naxışların
ayrılmasını, birləşməsini,
ən nəhayətində
vəhdədini görürük.
Əvvəldə də qeyd etdiyim
kimi, "Azərbaycan
xalçası - ilmələrin
rəqsi" kolleksiyası
təməlində daşıyıcı
missiyaya sahibdir. Bu səbəbdən hər bir xalçanın öz hekayəsi var. Sərgini gəzərkən
məndə, keçmişdən
bu günə, bizə çatdırılan
bu hekayələrdən
əsasən süjet
vasitəsilə bəhs
edildiyi təəssüratı
yarandı. Eyni zamanda süjet xətti ənənəvi
ornament və naxışlarla
dəstəklənir. Subyektiv fikrimə
əsasən deyə bilərəm ki, bu, izləyicidən adaptasiya tələb edir. Nəticə etibari ilə
xalça ilə üz-üzə dayanarkən
keçmişimizə aid ən
qədim hekayələrin
bizə yeni bir dillə danışıldığını anlayırıq. Hər bir
yenilik isə ilk növbədə onunla rastlaşanlardan barəsində
düşünmə, uyğunlaşma
tələb edir.
Heç şübhəsiz, Eldar Mikayılzadə "Azərbaycan
xalçası - ilmələrin
rəqsi" kolleksiyası
ilə Azərbaycan xalçaçılıq sənətində
və Şəkinin mədəni tarixində yeni səhifə açdı. Köklərimizlə əlaqələrimiz daha da gücləndirildi,
mədəni-tarixi yaddaşımız
təzələndi. Nəhayət əminliklə deyə bilərik ki, keçmişə işıq
tutaraq gələcəyə
doğru böyük bir addım atıldı.
İzləyici olaraq, bilinməzliyi
və sehirli aləmi xatırladan sərgi
salonundan çıxarkən artıq bir çox şeyi bilib, agah olmaq "Azərbaycan
xalçası - ilmələrin rəqsi"nin mənə bəxş
etdiyi ən gözəl təəssüratdır.
Cavid
HƏSƏNLİ
Azərbaycan
Dövlət Rəssamlıq Akademiyasının magistrantı
525-ci qəzet.- 2022.- 16 noyabr.- S.11.