"Yaratmaq ölümü öldürmək deməkdir"
Romen Rollanın
bu kəlamı zaman-zaman söz yaradan, tarix yazan, özünü və yaşadığı
dövrü abidələşdirən
insanların əməyini
çox gözəl səciyyələndirir. Yaratmaq Tanrının
sifətidir. Yaradıcı adamların hər yeni cəhdi, bəlkə də, Tanrıya qovuşmaq, onun müqəddəsliyi mərtəbəsinə yetmək
arzusudur. Bu arzuda bir təbiilik
də var. Böyük
Yaradan canlılar içərisində təbiətin
nadir parçası, dünyanın
əşrəfi kimi xəlq etdiyi insana - yalnız ona özünə məxsus sifətlərdən
bəzisini bəxş
edib. Bunlardan ən əsası
yaratmaqdır, yaradıcdıqdır
və hər şeydən öncə sözlə yaratmaqdır,
dünyanın bədii
obrazlarla dərkidir.
Müqəddəs kitabların ilk kəlamı
olan "biz hər şeydən öncə sözü yaratdıq"
ifadəsinin mayasında
da bu məntiq
dayanır desək, yəqin ki, səhv etmərik.
Yaradıcılıq prosesi əzablı və keşməkeşlidir. Maraqlıdır, görəsən, insan ilk
dəfə bu duyğuları nə vaxt yaşayır, əlinə qələm almaq ehtiyacını nə vaxt hiss edir? Görünür, insan ilk dəfə
özünü dərk
edəndə və özünə nəyisə
etiraf eləmək ehtiyacı duyanda əlinə qələm alır. Qələm mərtəbəsi özünüdərk, etiraf
anının apogeyidir.
Dünyaya, insanlara yazıçı
sözü məhz bu mərtəbədən
deyilməlidir. Özünə, dünyaya, insanlara hörmət edən yazıçı bu mərtəbəyə qalxmamış
üzünü cəmiyyətə
tutub söz deməməlidir. Uca söz
uca mərtəbədən
söylənilməlidir. Oxucudan xahiş edirəm, bütün bunları hər cür təsnifə, nəzəri
kanonlara bərabər
tutmasın, diletant təfəkkürün predmetinə
çevirməsin. İstənilən bədii fakt, namuslu söz, yazıçı əməyi
hər cür alqışa layiqdir.
"Məhv olmaq
qanunları yalnız ədəbiyyata şamil olunmur. Yalnız ədəbiyyat əbədidir".
Saltıkov-Şedrin belə deyirdi.
Nəcib
sözlərdir. Bu sözlər zaman hüdudlarında ədəbiyyata,
söz sənəti işığında yaradıcı
insana verilən böyük qiymətdir.
Bizcə, dünyanın,
cəmiyyətin gözəlləşməsi,
zənginləşməsi və
xilası da bu müstəvidən keçir: son dərəcə
nəcib, coşqun, vicdanlı insan əməyindən və onun yaratdığı bədii nümunələrin
estetik təsirindən.
Bu, həyatın gündəlik, quru, standart, sxematik, şablon salnaməsi, romantik sərgüzəştlərindən
daha çox mənəviyyat və əxlaqın təntənəsini
nəzərdə tutur.
Əli İldırımoğlu
uzun və əzablı jurnalistlik, yazıçılıq yolunda
istedad və zəhməti ilə daim bu müqəddəs
missiyaya xidmət edib, əbədiyaşar sözün ayıq-sayıq
keşikçisi olub. Onun çoxşaxəli
yaradıcılığı, əslində, zaman-zaman söz yaradan, sözü sevən, ona sığal çəkən, pərəstiş
eləyən, onu hifz edən, qoruyan, müqəddəsliyini
uca tutan bir apostol, bir
rahib əməyinin nümunəsidir. O, həmişə
sözün qüdrətinə,
ədəbiyyatın əbədiliyinə
inanıb yazıb. Öz istedadına, yazıçı
zəhmətinə sığınıb
yazıb. Nəhayət, oxucusunun zövqünə,
münasibətinə, diqqətinə,
mənəvi ehtiyacına
güvənib yazıb.
Mərhum professor Əliheydər
Həşimovun sözüdür:
"Əlinə qələm
almağa, yazmağa, kimə isə öyüd-nəsihət verməyə
hamının hüquqi
cəhətdən ixtiyarı
var. Ancaq mənəvi
cəhətdən yalnız
o şəxsin belə
işlərə girişməyə
haqqı çatar ki, özü başqalarına təlqin
etmək istədiyi nəcib keyfıyyətlərin
daşıyıcısı olsun, zahiri, sözü və əməli bir-biri ilə uyğun gəlsin, müdrikliyi, ağıllı və kamallı olması, əxlaqının və ən əsası, qəlbinin dərinliyi etibarilə yüksəkdə
dursun".
Zənnimcə, bu, Əli İldırımoğlunun
ilk növbədə şəxsiyyətinə,
sonra isə, təbii ki, yaradıcılığına verilən
ən obyektiv, hərtərəfli və
yığcam qiymətdir. Hər bir
yazıçı dünyaya
öz aləmindən,
öz bədii prizmasından baxır.
Zaman və hadisələr onun şəxsi dünyasında cilalanmasa,
daxili aləminin, mənəvi dünyasının
süzgəcindən keçib
durulmasa, ədəbi materiala çevrilə bilməz. Bütün bu proseslərdə
ən böyük sima və ədəbi
arbitr yenə də yazıçının
özüdür, onun
şəxsiyyəti, həyat
tərzi, məişəti,
dünyayabaxışı insanlara
münasibəti və
yaşam qanunlarıdır.
Bu mənada Əli
İldırımoğlunun əsərlərinin baş
qəhrəmanları da
onun özüdür.
Adi əkinçidən, kənd
müəllimindən tutmuş
rayon rəhbərlərinə qədər Əli müəllimin yaratdığı
və oxucuya təqdim etdiyi qəhrəmanların hamısı
onun özüdür,
başqa sözlə,
onun özünün ayn-ayrı mənəvi-əxlaqi
dəyərlərini, ictimai
cizgilərini yaşadan
insan toplumudur.
Buna da təsadüf kimi baxmayaq ki,
Əli müəllimin
obrazları arasında
rəzil, alçaq, ləyaqətsiz, simasız
adam tapmaq
olar. Mənfi özü də
bitkindir, tamdır, öz hərəkəti, düşüncəsi, həyata
baxışı ilə
haqlıdır. Belədə onlara da pis
demək olmur. Çünki onlar humanist, mərd,
ağayana bir yazıçının qəhrəmanlarıdır.
Onların üstündə Əli İldırımoğlunun
qalın yazıçı
kölgəsi, isti hənirtisi var. Onları hifz eləyən, qoruyan da budur.
Əli İldırımoğlu mənəvi-əxlaqi
cəhətdən (axı
həyatda belələri
çoxdur) naqis qəhrəman yarada bilər, ancaq şikəst qəhrəman
yarada bilməz. Bu, onun dünyaya
baxışına, yazıçı,
əxlaqına ən nəhayət, uca şəxsiyyətinə ziddir.
Yaratdığı qəhrəmanları, araya-ərsəyə gətirdiyi
obrazları, bəlkə,
onun qədər sevən, ədəbi övladlarının üstündə
onun kimi yarpaqtək əsən ikinci yazıçı yoxdur. Bu, onun
bir şəxsiyyət
kimi mərdliyindən,
ucalığından, alicənablığından,
bir yazıçı
kimi isə humanistliyindən qaynaqlanır.
Əliheydər Həşimov daha sonra yazırdı: "ƏIi İldırımoğlu özünün ədəbiyyata gətirdiyi müsbət obrazların rəftar və davranışında təmkinini saxlayan, ələm, kədər və ən əsası, ağır günlərdə heç vaxt sarsılmayan, bayağı şöhrətə aludə olmayan, ədalət üstündə mübarizə aparmaqdan yorulmayan sevimli ədəbi qəhrəmanlarının real prototipi, canlı nümunəsidir". Bəli, sirr deyil ki, sadalanan bu mənəvi-əxlaqi sifətlər toplum şəklində Əli müəllimin həyat tərzinin, məişətinin, mənəviyyat və əxlaqının, ən nəhayət, bir yazıçı kimi bədii dünyasının səciyyəvi cəhətlərindəndir. Əli İldırımoğlunun yaradıcılığı, bəlkə, onun şəxsiyyətinin səviyyəsinə çatmaq üçün hələ də yol gəlir. Ozü də deyərdim ki, uğurlu bir yol...
Əli İldırımoğlu yaradıcılığının, yazıçılığının günahı deyil ki, Əli İldırımoğlu şəxsiyyətinin ucalığı ondan da üstündür. Əslində, "günahı" Əli İldırımoğlu şəxsiyyətinin gündəlik məişətimizdən, yaşam tərzimizdən, real həyatın cılız ölçülərindən, hətta bədii fantaziyanın hüdudlarından çox-çox ucada dayanmasında axtarmaq lazımdır. Höteyə görə, böyük insanlar dağa bənzəyir, yaxınlaşdıqca əzəmət və qüdrəti daha aşkar bilinir. Əli İldırımoğluya yaxınlaşmaq, onu tanımaq, əzəmət və qüdrətini aşkar görmək üçün ürəyinin yağı ilə vərəqlərə köçürdüyü yazılarını, əsərlərini oxumaq kifayətdir. Çünki o, əsərlərində özünü yazır, özündən bəhrələnir.
Fəlsəfənin əsas qanunlarından biri belədir: "Təsadüflər zərurəti doğurur". Əli İldırımoğlunun qələm adamı, yazıçı olması da təsadüfi bir təyinatdan başlayan zərurət idi. Onu rayon qəzetinə məsul vəzifəyə "zorən" gətirməsəydilər, bu gün Azərbaycan ədəbi ictimaiyyəti səhifələrində son dərəcə zəngin həyat yaşadan, şirin, koloritli bir dillə süslənmiş, həyatımızın bədii salnaməsinə çevrilmiş neçə-neçə bədii əsərdən, buradakı unikal insan talelərindən bixəbər olardı. Oxucu da itirərdi, ədəbiyyat da. Məhz bu təsadüfdən başlayan təxminən 50 illik yazıçılıq və jurnalistlik fəaliyyəti dövründə Əli İldırımoğlu hər biri oxucu taleyinə çevrilmiş neçə-neçə hekayə, povest və romana imza atıb. Bu illər ərzində o, dərin məzmunlu, poetik vüsətli bədii-publisistik nümunələri ilə özü üçün heyrətamiz ədəbi-bədii və estetik aura yaratmış, öz mənəvi-əxlaqi görüşləri ilə Azərbaycan oxucusunun böyük bir nəslini tərbiyə etmişdir. Sözsüz ki, öz oxucusu olmaq, özü üçün məxsusi oxucu auditoriyası yaratmaq xoşbəxtliyi hər yazıçıya nəsib olmur. Bunun üçün illər boyunca intensiv və sürəkli fəaliyyətdə olmalısan ki, oxucunun axtardığı, ehtiyac duyduğu mənəvi qidanı ona verə biləsən. Oxucu-yazıçı münasibəti ən zərif tellərdən hörülür, hər an zədələnə bilər. Bu işdə yazıçının məsuliyyəti daha çoxdur. Dünyanı gözəlləşdirməyə, yaxud onu insanlara sevdirməyə çalışan hər bir sənətkar əbədi hörmətə layiqdir - Əli İldırımoğlu kimi. Böyük insanlar, ulu, əlçatmaz şəxsiyyətlər öz yaradıcılıqlarında bütün əzəmətləri ilə görünürlər. Ş.O.Keysi deyir ki, dahilərin öz əsərlərində yaşamaq kimi gözəl adətləri var. Necə də yerinə düşür... Bəli, mənim üçün Əli İldırımoğlu dahidir. İnsanlığın, mənəviyyatın, əxlaqın, qüdrətli sözün dahisi. İtirilmiş torpaqlarımız qədər qiymətli olan və it-bata düşən, əslində, itirilməkdə olan elatın, dədə-baba adətlərimizin bu gün də canlı tarixi olan bir insanı başqa cür necə adlandırasan?.. O sözlər, o kəlamlar ki Əli müəllimin əsərlərində var, onlar bu gün gündəlik dilimizdə işlədilmir, unudulub gedib. Əli müəllim dahidir, çünki Paster demişkən, insanların dahiliyi həm də xalqa xidmət etmələri ilə bağlıdır. Əli müəllim bütün şüurlu ömrünü bu yolda şam kimi əridib.
O da məlumdur ki, dahiliyin ən parlaq görüntüsü
sadəlikdir. Konfutsiyə görə, böyük
insan nəcib olur, heç kəsə etibar etmir və heç kəsdən
kömək ummur. Konfutsinin bu
kəlamı Əli İldırımoğlu və o ucalıqda olan şəxsiyyətlərə
necə də yaraşır. Əli müəllim nəcib
adamdır, çünki onun
əsli-nəcabəti var. Çünki
o, namaz qılan, oruc tutan, ömründə
heç vaxt hökumət
paltarı geyməyən, hökumət çörəyi yeməyən,
dilinə yalan gətirməyən
Məşədi Paşanın, övliya
Məhəmmədbağırın nəvəsi, dünyadan nakam köçmüş Firəngizin və özünün də dönə-dönə
qeyd etdiyi kimi, müqəddəs ruhu
qarşısında baş əyib yoxluğuna sığındığı
halallıq ehramının memarı rəncbər
İldırımın oğludur...
Yusif
İLDIRIMZADƏ
Hüquq
elmləri üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2022.- 17 noyabr.- S.12.