Plagiat, oğurluq,
yoxsa kriptomneziya?
Plagiat, başqa
sözlə, ədəbi
oğurluq təkcə
dünya incəsənətində
deyil, Azərbaycan ədəbiyyatında və
incəsənətində də
tez-tez rast gəlinən hallardandır. Xüsusən, çağdaş dövrümüzdə
texnologiyanın, sosial
medianın inkişafı
ilə bu kimi vəziyyətlər daha tez aşkarlanır.
Bəzən hansısa mövzunu,
misranı və ya ədəbi nümunəni mənimsədiyi
iddia edilən müəlliflər bunu etiraf etmir, ya
da həqiqətən
də belə bir niyyətinin olmadığını deyirlər.
Bəs onlar bu özünümüdafiədə
nə dərəcədə
səmimidirlər?
İnsan beyni öyrənildikcə
dərinləşən, hələ
çox qatlı sirlərə malik mexanizmdir. Beynimizin bizə oynadığı
oyunlardan biri də kriptomneziyadır (kryptos - yunanca "gizli" deməkdir).
Kriptomneziya başqasının
başına gələn
hadisələri, onlara
məxsus xidmətləri
öz adına
çıxmaqla xarakterizə
olunan yaddaş pozuntusudur. Bu sindromun daşıyıcıları bildikləri,
eşitdikləri hadisələrin
kimə məxsus olduğunu, nə vaxt baş verdiyini
unudaraq onları öz adına
çıxır, keçmişdəki
hadisələri isə
təzə baş vermiş hadisə kimi qələmə verirlər. Başqa sözlə, kriptomneziyada
məlumatın mənbəyi
və vaxtı unudulur. Bunun üçün şəxs həmin hadisələri öz başına gələn hadisə kimi yadına salır. Bu halı şüursuz
plagiat da adlandıra bilərik ki, xüsusən, yaradıcı işlərlə
məşğulsunuzsa, çox
güman, sizin də başınıza gəlmişdir.
Ən məşhur
kriptomneziya örnəyi
dünya şöhrətli
ingilis musiqiçi Corc Harrisona aiddir. Onun 1969-cu ildə yazdığı
"My Sweet lord" mahnısı bütün dünyada böyük əks-səda
qazandı, xitlərdə
birinci sıraya keçdi. Bundan sonra 1963-cü ildə
"He's so fine" adlı musiqi ilə xitlərdə zirvəni qazanan "Çiffsons"
musiqi şirkəti onu məhkəməyə
verir. Belə ki, onlar Harrisonun mahnısının
plagiat olduğunu iddia edirdilər. Musiqi, demək olar ki, tamamilə eyni idi. Harrison sözü gedən musiqini dinlədiyini etiraf etsə də, həmin musiqini kopyaladığını qəbul
etmir. Nəticədə hakim bunun qeyri-iradi
baş verdiyi qənaətinə gəlir.
Amma bilərək, ya da bilməyərək, ortadakı fakt kopyalamaqdır. Buna görə də Harrison yarım milyon dollar müəlliflik haqqı ödəməyə məhkum
edilir. Daha sonra Harrison "He's so fine" adlı mahnının bütün müəlliflik
hüquqlarını alır.
Kriptomneziya anlayışı ilk dəfə
parapsixologiya və ruhsallıq haqqında kitablar yazan isveçrəli professor Teodor
Flurnua (1854-1920) tərəfindən
elmə gətirilib. O, bu termindən ilk olaraq 1901-ci
ildə nəşr edilən "Hindistandan
Mars planetinə" adlı
kitabında istifadə
edib.
Mütəxəssislər kriptomneziyanın meydana gəlməsini yaddaşımızın bir anlıq kəsilməsi kimi izah edirlər. Bir mövzunu və ya hadisəni xatırlayarkən onu harada və necə öyrəndiyimizi unuduruq. Buna görə də başqasının bizə danışdığı hadisəni üstündən müəyyən zaman keçdikdən sonra öz başımıza, ya da tanışımızın başına gəlmiş kimi danışa bilirik. Və bu hadisələrin eyni olduğunun fərqinə varmırıq.
Ədəbiyyatda da kriptomneziya halına tez-tez rast gəlinir. Məsələn, amerikan yazıçı və aktivist Helen Keller hələ 19 aylıq olarkən keçirdiyi xəstəlik nəticəsində görmə, eşitmə və danışma qabiliyyətini itirir. Onun 11 yaşında yazdığı "Şaxta kralı" adlı hekayəsi yerli mətbuatda çap olunandan sonra diqqətləri öz üzərinə çəkir. Lakin sonradan bu hekayənin Marqaret Kanbinin "Şaxta pəriləri" adlı hekayəsinə bənzədiyi ortaya çıxdı. Keller həmin hekayəni dinlədiyini, lakin xatırlamadığını etiraf edir.
Ədəbiyyat tarixində ən məşhur kriptomneziya mübahisələrindən biri də 1955-ci ildə rus-amerikan yazıçı Vladimir Nabokov tərəfindən yazılmış "Lolita" romanı ilə bağlıdır. Zamanında bu romanın mövzusunun orijinal olub-olmadığı uzun müddət müzakirəyə səbəb oldu. Mixail Maar adlı başqa bir yazıçı mövzunu "İki Lolita" adlı kitabında araşdırır və mövzunun 1926-cı ildə alman yazıçı Heinz Von Licberq tərəfindən yazılmış bir hekayə ilə eyni olduğunu deyir.
Lakin Maar Nabokovu plagiatlıqda günahlandırmır, yazıçının bu hekayəni illər əvvəl oxuduğunu, sonra isə özünün fikriymiş kimi yaza biləcəyini deyir. Lakin Nabokovun "Lolita" əsəri bu günə kimi ədəbiyyat tarixinin oğurluq olub-olmadığı danışılan əsəri olaraq qalmaqdadır.
Əlbəttə, günümüzdə hər saniyədə məruz qaldığımız informasiya selini nəzərə alsaq, beynimizin bizi bu cür yanıltması təbii haldır.
Plagiat, təsirlənmə,
köçürmə ədəbi aləmdə çox tez-tez rastlanan və gündəmi məşğul
edən bir mövzu olsa da, sübut
edilməsi də çətindir. Hər
hansı bir əsərdə
kriptomneziyanın olub-olmadığını bilmək isə daha çətindir. İncəsənət
tarixinə nəzər salsaq, az qala, bütün
mövzular bizdən çox-çox
əsrlər öncədən işləndiyindən, demək
olar ki, sonradan yaradılan bütün
sənət nümunələrini kriptomneziya
nümunəsi hesab etmək olar. Bəzi əsərlər mütləq plagiat olsa da,
bir çox insan bunu bilməyərəkdən
edir. Belə halda
müəlliflərin özünümüdafiəsinə diqqət
etmək lazım gəlir.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2022.- 23 noyabr.- S.12.