"Artıq gecdir" deməmək
üçün...
GƏNC
YAZAR NİHAT PİRİN HEKAYƏSİ "QARI
DÜŞMƏN DOST OLMAZ" MOTİVİNİN YENİ
VƏ UĞURLU BƏDİİ İFADƏSİDİR
Pir - təsəvvüfdə
sufi-ruhani bələdçinin məqamını göstərən,
təriqət başçısı mənasında söz
olaraq və yaxud müqəddəs ocaq, məkan kimi qəbul
edilən yer kimi anlaşılır. Müdrik
qocalar da "pir" deyə anılır folklorda.
Müasir ədəbiyyatımızın Pir imzalı
yazarından söz açarkən ehtimal etdim ki, bu soyadın
da kökündə anladığımız Pirlərə bir
yol, bir şaxə olmamış deyil... Ona
görə də sözün etimologiyasına toxunmadan
keçə bilmədim.
Aylar əvvəl öz yazımın da nəşr
olunduğu jurnalda bir hekayə oxumuşdum. Hekayə "Qarı
düşmən dost olmaz" - motivi və mənfur erməni xislətini
fərqli şəkildə göstərməsi ilə
yadımda qalmışdı. Zaman-zaman gəlib
canlandı gözüm qarşısında hekayədəki
sonluq. Və nəhayət, bu barədə
yazmalı olduğumu hiss etdim.
"Artıq gecdir" - hekayə belə adlanır,
müəllifi gənc yazar Nihat Pirdir.
Hekayənin
qəhrəmanı Miriş adlı cavan, təhsilsiz,
dünyadan bixəbər biridir: "Miriş dörd
qardaşdan ən kiçiyi, həm də elə ən fərasətsizi
idi. Oxumadı, sənət-peşə sahibi
olmadı, düz 20 yaşına kimi avara-avara gəzdi. Əsgərlik yaşı gəlib çatanda isə
ona belə yararsız oldu. Ayağının
altı düppədüz idi. Bütün
işlərinə inad kimi".
Bir
gün həmkəndlisi Vedik Rusiyad
an kəndə
gələndə Mirişlə rastlaşır, onu özü
ilə Moskvaya aparmaq üçün atasından icazə
alır: "- Mirabbas kişi, məni yaxşı
tanıyırsan. Məndən yaxşı dədəmi
də tanıyırsan. Biz pravilğnıe lödi da... Allah elə gətirib ki, əlim burda yox, orda gətirib,
işimi orda qurmuşam. Çölçülükdə
də ki, özün mənnən yaxşı bilirsən,
adamın ən zəif yeri dovernostğ məsələsidir.
- Mirabbas kişinin sual dolu baxışlarını görən
Vedik əllərini yana açdı. - Yəni
etibar! Ver Mirişi mənə, oğlunu bəy balası kimi
dolandırım! Narahat olma, on vseqda vudet
zavotitğsə o vas".
Mirabbas kişinin də bu təklif ürəyincə
olur, Mirişi Vedikə tapşırıb Rusiyaya göndərir. 5 il
Vediklə bazarda işləyib bazar aləmindən çox
şey əxz edən Miriş Vedikin
tapşırığı ilə onun Ramenskidəki obyektlərinə
nəzarət etmək üçün oraya getməli, erməni
ilə bir evdə yaşamalı olur.
"- Bax, mənə qulaq as, bura Rusiyadır, Azərbaycan
deyil, Miro. Burda pravila başqadır. Sənin
fikrin özümüzkülərə getməsin.
Çöldə-bayırda bir adam ki
işinə yaradı, vəssalam, onnan bərk yapış, ne
otpuskay! Burda hamının dərdi çörəkdir,
düşmən qaldı səngərdə. Ponəl?! - Vedik onu yola salanda
yaxşı-yaxşı tapşırmışdı".
Miriş
Arakellə bir müddət yaşadıqdan sonra müharibə
başlanması barədə xəbər gəlir. Qardaşının da müharibəyə
yollandığını atasından eşidən Miriş
torpağını işğal edən düşmənlə
indi eyni evdə yaşamalı olduğuna görə narahat
olmağa başlayır. Bir tərəfdə
əlini çörəyə çatdırmış həmkəndlisi
Vedikin tapşırığı, digər tərəfdə
erməni. Miriş ondan uzaq gəzməyə
çalışır, evə gəlmir, Nastyagildə
qalır. Erməni isə Mirişdən əl çəkmir:
"- Ara, xardasan iki gündür? Mənə
bax, gəl evə, balıq almışam, vuraq, sabax ad
günümdü.
Oturdular, gecə boyu yedilər-içdilər. Amma Mirişin
üzü heç gülmədi. Səhər
atasıyla danışanda atası Zamiqdən neçə
gündür, xəbər ala bilmədiyini demişdi.
- Ara, siz
türklər, kinlisiz, ara. Biz
ermənilər həmişə yaxşı qonşu
olmuşuq.
- Hə,
çörəyi dizinizin üstdə namərdsiz siz! -
Miriş əsəbi şəkildə cavab verdi".
Arakel tipik erməni xislətli olaraq dilini dinc qoymur,
türklərlə olan ədavətlərindən söz
açaraq savadsız Mirişə "tarix dərsi"
keçməyindən qalmır.
"- Ara, sən heç tarix kitabı-zad oxumamısan? Siz türklər
başdamusuz. 1915-ci ilin 27 mayında
türklər Anadoludakı bütün erməniləri
sürgün eləməyə başlayıb. Anadolu e, ara! Öz torpağımızdan! Guya biz türklərə silah çəkmişük,
üsyan eləmişük. Xamısı bəhanə!
Uşaq bilmədilər, qoca bilmədilər... - Arakel biz az ara verdi, əllərini üzünə tutub
bir neçə dəfə burnunu çəkdi. - Ondan sonra da
sürgündə xamısını qırdılar... Yazıq qardaşlarım... - Arakel başını
masanın tininə söykəyib içini çəkməyə
başladı.
- Elə
şey olmayıb... - Mirişin, əslində, verəcək
cavabı yox idi. Sadəcə təslim olmağa
vicdanı imkan vermirdi. Həm də
içində bütün bunların başdan-başa yalan
olduğuna qəti əminlik vardı. Arakelsə
elə xoda düşmüşdü ki, dayanmaq bilmirdi".
Miriş erməninin iftiralarına dözməyib istəyir
ki, Arakeli öldürə. Onun kompotuna zəhər
tökür. Amma ...
"- Ara, mən bunu içirəm bizim dosduğumuzun
sağlığına! Qafqazda həmişə dosduğ olsun! Mən səni
bağışdayıram! Götür! - Arakel rumkanı
boşaldıb barmağının başını burnuna
tutub ufuldadı, kompota dəymədi. Miriş də
özünü şübhələndirmədi, o da eynilə
rumkanı boşaldıb balıqdan bir tikə qopardı.
Amma sonuncu sağlıqdan sonra içində qəribə
bir peşmanlıq yaranmışdı".
Miriş zəhərli kompotu dağıdır, Arakeli
öldürməkdən vaz keçir. Həm də
onun başqa evə köçməsini tapşırıb evdən
çıxır.
"- Arakel, şələ-şüləni də
yığ dur rədd ol bu evdən! Yoxsa, dədəmin canı, səni
öldürəcəm!
- Ara, sən
nə danışırsan? Biz...
- Arakel! -
Miriş əlini masaya vurub ayağa qalxdı. - Yarım saat
sonra qayıdıb səni burda görməyim! - Miriş
paltosunu götürüb qapını çırpdı. Küçəni keçib birinci döngədəki
kafeyə girdi, pivə sifariş elədi, ardınca Vediki
yığdı. Zəng
çatmırdı. Ürəyində onu
da söydü.
- Uxorez alçaq!"
Miriş elə kafedə ikən mədəsindən qəfil
sancı tutur və yerə yıxılır. Təcili yardım gəlsə
də, Mirişi xilas etmək olmur:
"Həkim
yaxınlaşıb Mirişi yoxladı, dodağının
qırağından süzülən ağ köpüyə,
göyərmiş sifətinə baxıb başını
buladı:
- Uje
pozdno, on umer! Eqo otravili..."
(Artıq gecdir, o ölüb! Onu zəhərləyiblər...)
Beləcə
"Qarı düşmən dost olmaz" aksiomu bir daha öz
təsdiqini tapır. Erməni Arakelə
inanıb onunla süfrə başında oturmağın
axırı belə bitməli idi. Amma bunu
azərbaycanlı Miriş, türk Miriş, tarixini kortəbii
bilən Miriş nəzərə ala bilmədi.
Düşməni bağışlamaq lazım idimi? Erməniyə
inanmaq olardımı?
Saf ruhlu insanlar bağışlamağa bəhanə
axtararlar.
İçində xoş niyyət olanlar az
qala onlara qarşı yanlış hərəkət edənlərin
bircə an peşmanlıq duymaları müqabilində
bütün pislikləri unutmağa hazır olarlar. Amma təəssüf ki, xeyirxah ruhların bu istəkləri
çox vaxt elə gözlənti olaraq da qalır. Şər xeyirə üstün gəlməkdə
davam edir. Çünki xeyir sanki passiv,
müdafiə, gözlənti mövqeyində, şər isə
aktiv hücum mövqeyindədir.
Müəllifin
təqdirəlayiq cəhəti bundan ibarətdir ki, o,
düşmənin iç üzünü pafoslu ifadələr,
təsvirlərlə deyil, situasiya içində aça
bilib.
Hekayənin
aşağıda qeyd etdiyim cümlələri ifadə tərzi
və qəhrəmanın daxili aləmini, halını,
psixoloji vəziyyətinin təsvirini verməsi
baxımından maraqlıdır:
"Ayağının altı düppədüz idi. Bütün
işlərinə inad kimi".
"Bilirsən, oğul, Miriş mənim ciyərparamdı,
- bu dəm kənarda oturub ayaqqabıların bağları ilə
oynayan Mirişin nırçıltısı eşidildi. Bu, Mirişin
atasına qarşı eləyə biləcəyi ən radikal
etiraz üsulu idi".
"Mirabbas kişinin razılaşmaqdan başqa yolu yox
idi. Çox naz eləyib söhbətin şitini də
çıxarmaq istəmirdi".
"Miriş o gecəni səhərə kimi
qulaqlarından yapışıb həmin dəhşəti
fikirləşdi".
"İş elə gətirdi ki, Miriş 6 ay Arakellə
bir yerdə qalmalı oldu. Məcbur dolandılar.
Məcbur da deyirəm, sözün düzü, əməlli
başlı yoldaşlıq edirdilər".
"Bir qardaş orda erməniyə güllə atır,
bir qardaş da burda erməniylə çörək kəsir. Tfu!"
- Miriş özü-özünü yamanladı.
"...Axşamı
evə gələndə Arakelin də qanının qara
olduğunu görüb bir az yüngülləşdi. Elə bil, bu yükü tək çəkməyə
gücü çatmırdı. Arakelin də
narahat olması ona təsəlli verirdi".
Hekayənin
bədiiliyinə xələl gətirə biləcək bu iki
ifadə isə başqa sözlərlə əvəz
olunsaydı, düşünürəm ki, daha yaxşı
olardı:
"Arakel elə xoda düşmüşdü ki,
dayanmaq bilmirdi", "Vedikə atış gəlmək
olmazdı".
Hekayənin mövzusu təəssüf ki, Azərbaycan üçün həmişə aktual olaraq qalacaq. Bu gün - 44 günlük müharibədən və Azərbaycan Ordusunun işğalçı erməni silahlı qüvvələrini məğlub edərək doğma torpaqlarımızdan çıxardığı bir dövrdə belə, düşmən yenə tətikdədir. Ayıq-sayıqlığımızı itirib erməniyə fürsət versək, hər bir erməni Arakel kimi xainlik etməkdə tərəddüd etməyəcək. Əlbəttə, könül istərdi ki, qonşu dövlətlərlə, xalqlarla sülh içində, əmin- amanlıqda yaşayardıq. Sərhədlərimizin əminlikdə olmasını, qan tökülməməsini, müharibə olmamasını biz azərbaycanlılardan çox istəyən xalq olmaz. Analar, atalar övlad itirmək istəməzlər. Amma reallıq budur ki, qonşu olduğumuz ermənilər bədnam və xaindirlər. Acıdır, amma belədir. Müharibə sonrası dövrdə, bəlkə də, zaman gələcək Azərbaycan Ermənistanla hər hansı siyasi, ictimai, hətta mədəni əlaqələrə sövq edilə bilər. Bir çox ziyalılarımız, siyasətçilərimiz bu kimi perspektiv əlaqələrin olacağını istisna etmirlər. Amma digər bir tərəfdə xalqımızın dəfələrlə onlar tərəfindən xəyanətə uğradığını unuda bilmərik. Atalar demişkən, "İtlə dostluq elə, ancaq çomağı yerə qoyma". Təbii ki, yaxın gələcəkdə ermənilərlə dostluq gözlənilmir. Bəzən biz gerçəkləri, başımıza gətirilən müsibətləri unuduruq, bağışlayırıq. Amma tariximizi və düşmənimizin necə qaniçən olduğunu unutmamalıyıq. Bu mənada Nihat Pirin hekayəsi hələ uzun müddət bizə erməninin kimliyini xatırlada biləcək həyati hekayədir. Hekayənin ideyası ona görə əhəmiyyətlidir ki, azərbaycanlı Mirişlər erməni kimi bir düşmənə inanmağın, onu zərərsiz bilməyin bədəlini canları ilə ödəməsinlər. Erməninin necə riyakar, fürsətcil, xain olduğunu həmişə xatırlamalıyıq ki, sonra deməyək: ARTIQ GECDİR...
Nihat Pirin "Bir kəndin manifesti", "Zəng Xədicədən gəlirdi" hekayələri də təsirli, yaddaqalan, oxucunu sona qədər maraqda saxlaya bilən hekayələrdir. Yazarın hekayələrindəki obrazları canlıdır, həyatidir, realdır. "Bir kəndin manifesti" hekayəsində molla Xudayarın fikrini dəyişib başqa adama yas mərasimi təşkil etdiyini eşidəndə tüfənglə mollanın üstünə gələn Kazım nadanlığı ilə oxucuda nə qədər təəccüb və gülüş yarada bilirsə, "Zəng Xədicədən gəlirdi" hekayəsindəki vəfalı Həmid kişinin rəhmətlik arvadının telefonunu düzəltdirəndən sonra sevincindən ağlaması bir o qədər kövrəklik və minnətdarlıq duyğusu yaradır.
Ümid edirəm ki, gənc yazıçı,
jurnalist Nihat Pir hələ
neçə-neçə maraqlı əsərlərə
imza atacaq, Azərbaycan müasir nəsrinin uğurlu
Yazıçısı olaraq arzuladığı zirvələri
fəth edə biləcək. Uğur ola!
Aygün
YAŞAR
525-ci qəzet.-
2022.- 24 noyabr.- S.12.