Hüseyn Cavid: mühit, müəllif, mətn
kontekstində
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Ədəbiyyatda
"bambaşqa bir cihan" yaradan seçdiyi mövzulara,
tarixi hadisələrə münasibət bildirən ədib,
1917-ci il Fevral burjua inqilabının qələbəsini
alqışlamamışdı, hətta qalibləri deyil, məğlubları,
onların düşdüyü ağır və
acınacaqlı vəziyyəti, keçirdiyi psixoloji
halları, onların maddi və mənəvi cəhətdən
iflasını ("Knyaz") ədəbiyyata gətirmiş,
bolşevik Anton obrazının nümunəsində
bolşevikləri təqdim etmiş, oxudub "Mühəndis
yamağı" etdiyi Antonun timsalında bolşeviklərin
iç üzünü açıb tökmüşdü.
Knyaz adı ilə yaşamağı sərsəm həyatdan
üstün tutan, əsil-nəcabətinə xain
çıxmayan Knyaz Rusiyanı və bu imperiya ərazisində
yaradılmış yeni müstəqil dövlətləri
içinə almaqda olan inqilabı düzgün qiymətləndirə
bilmir (Cavid əfəndi də inqilabı anlamamaqda çox
suçlanıb) ölkəsini tərk etmək məcburiyyətində
qalan və ağır böhran keçirən, Berlində də
nümayiş səsləri, inqilab mahnıları eşidən
Knyaz: "Yox, onlara təslim olamam mən", - deyərək
intihar edir. Həyatda səfil, sərsəm,
tanınmaz bir adla yaşamaqdansa, Knyaz adını daşıyaraq
ölümü seçir. Əsərdə Knyazın
dilindən səslənən: "Mən ulu Knyaz, Hər
baldırı çılpaq məni duymaz" - sözləri
sanki Cavid əfəndinin onu duymayanlara cavabı kimi səslənir.
Və ya ədib "Azər"indəki bu misralarla o illərin
ədəbi tənqidində boy göstərən, sənətkara
"əxlaq dərsi verməyə yeltənənlərə"
ünvanlayıb sanki:
"Nə
əcayib sürü yahu bunlar,
Öndə
rəhbərlik edir meymunlar,
Kəndi əxlaqı
sönüklər həpsi,
Yeltənir verməyə əxlaq dərsi".
Filosof şairin "avtobioqrafik epopeya" sayılan
"Azər"ini bilmədən, Cavidi bilmək, tam dərk
etmək, həyat və yaradıcılıq yolunu
bütövlüyü ilə anlamaq mümkün deyil. Müəllif yazır:
"Azər" yorğun bir dimağın məhsuludur. Daha doğrusu, bir taqım qırıq-tökük təəssüratdan
başqa bir şey deyildir. "Azər"i
mütaliə edənlər yalnız müəllifin əczini
görmüş olurlar".
Cavidin əsərlərində yaratdığı
Peyğəmbər, Filosof, Aşiq, Fateh və sair kimi bir-birinə
zidd, ancaq hamısı da həqiqət axtaran insanlar cərgəsində
türk təfəkkürü ilə düşünən və
yaşayan qəhrəmanları arasında Azərin yeri bir
başqadır. O, Şərq həyatını, Şərq mənəviyyatını,
idrak və psixoioji-mənəvi xüsusiyyətlərini
özündə əks etdirən bioqrafik obrazdır. Azər
düşünür, Azər səyahət edir, gəzir... Həyatı, düşüncəsi, ümumiyyətlə,
bütün ömrü axtarışda olan Azər rast gəldiyi
hər sinifdən bir fərd alır, o fərdin şəxsiyyətində
bütün sinfi təhlil edir.
Həqiqət
axtarışlarında Cavid əfəndiyə daha çox bənzəyən
Azəri akademik İsa Həbibbəyli "Şairin
müasiri, daha çox isə özünün (Cavidin)
proobrazı" kimi dəyərləndirərək yazır:
"Şairin cəmiyyəti və insanı yeniləşdirmək
düşüncəsinin daşıyıcısı",
yeni dünyagörüşə malik olan Azər
obrazını şair "ümumiləşdirilmiş şəkildə
yeniləşməyə möhtac olan cəmiyyətə və
gəncliyə örnək kimi təqdim etməyə
çalışmış, Azərin simasında keçən
əsrin iyirminci illərindən gəncliyin nümayəndəsi
kimi təqdim olunan "komsomol" obrazlarına alternativ olan
yeni tipli Azərbaycan gəncliyinin obrazını yaratmağa
nail olmuşdur".
Şair Azərin dili ilə cəmiyyət həyatına,
dövrün mürəkkəb məsələlərinə
nəzər salıb, onlara qiymət verib. Yaradıcılığı
boyu bu tendensiyaya əməl edən ədib, bunu mövzusu
"Şahnamə"dən alınan "Səyavüş"
faciəsində də davam etdirib. Əsərin
qəhrəmanı Şərq poeziyasında "talesiz
insan" rəmzi kimi məşhur olan Səyavuşdur. Səyavuşla tale bənzərliyi yaşayan Cavid əfəndi
də həyatı yazdığı faciələrdən də
faciəli olan insan kimi xatırlanır.
Keykavusla Xubçöhri izdivacından doğulmuş Səyavuşun
anası turanlı, atası iranlıdır. Saraydan
çox xalqa bağlı olan Səyavuş saraylara nifrət
edir, bu mühit ona yaddır. Analığı
Südabənin qorxunc iftirasına, babası Keykavusun qəzəbinə
düçar olan Səyavuş özünü böhtanlardan
qorumaq üçün Turana - dayısı Əfrasiyaba pənah
aparsa da, orada da üzü gülmür. Tarixən
yaranmış İran-Turan mücadiləsinin davamı
atası Keykavusla dayısı Əfrasiyab tərəfindən
davam etdirilir.
Ömrünün
bir qismi İran, bir qismi Turan sarayında keçən Səyavuş
sarayların iç üzünü görür, dərk edir
ki, "fitnə-fəsad" ocağı olan sarayda həqiqət
axtarmaq düzgün deyil: "Keykavus bir cəllad, sən də
bir cəllad" - deyərək saraylara lənət oxuyur. Ruhundan acı fəryad kimi qopan bu sözlər sanki
Səyavuşun deyil, Cavid əfəndinin bağrından
haqsızlığa, ədalətsizliyə qarşı
qopmuş lənət kimi səslənir. Sanki İranda və
Türkiyədə yaşamış Cavid əfəndi Səyavuşun
dilindən səslənən bu lənətlə
üstüörtülü olsa da, yalnız Keykavus və
Əfrasiyab səltənətinə deyil, sovet rejminə lənət
oxuyur, çünki onun yaşadığı dövrün
sarayı da Keykavus və Əfrasiyab sarayından
seçilmirdi. Bəlli, hökmdarlar, saraylar, yəni
zaman və məkan dəyişir, lakin sarayların
yürütdüyü siyasət heç zaman dəyişmir.
İstər Əfrasiyab sarayı olsun, istər
Keyxosrov sarayı Səyavuşa münasibət eynidir,
çünki Səyavuş Turanda iranlı, İranda
turanlıdır. Cavid də İran-Turan məsələsinə
görə az tənqid edilməyib
İstanbul müməssil. Ədibin Səyavuşun
dili ilə lənətlədiyi Keykavus sarayı ilə
yaşadığı dövrün Kreml sarayının o qədər
də fərqi yox idi. Bu mənada, tədqiqatçı
Azər Turanın təbirincə desək "Səyavuş"u
Cavidin ən böyük savaşı, "bir sıra hallarda
30-cu illər Azərbaycanının faciəsini və problemlərini
incələyən bir əsər kimi də dəyərləndirmək
olar." Mütəfəkkir Cavidin Altayın dili ilə
söylədiyi:
Yetər
çıldırdınız, hökumət!-
deyə,
Evləri
yıqdınız, ədalət!- deyə.
Söylə, öyündüyün ədalət bumu?
Hükümət dediyin rəzalət bumu?
- sözləri birbaşa yaşadığı
dövrün sarayına - "süngü üstündə
dayanan hökumətə" ünvanlanıb.
Bəllidir ki, Cavid əfəndi yenidən qurula, yeniləşə
bilməyib, bəziləri kimi, dilini, üsulunu, üslubunu dəyişdirməyib. Onun yenidən
qurula bilməməsi tənqidi çox məşğul edib.
Məsələn, 1937-ci il martın 27-də
"Ədəbiyyat" qəzetində S.Şamilov
yazırdı: "Bir neçə kəlmə də Cavidin
yenidən qurulması barədə deməliyik. Hüseyn Cavid,
Əhməd Cavad deyildir. O, burjua məktəbini
keçmiş böyük bir yazıçıdır. Onun özünün yenidən qurması nə qədər
çətin olsa da, hər halda müşahidə olunur.
Onun "Ömər Xəyyam" əsəri
müsabiqədə mükafat almışdı. Hüseyn Cavid üçün müəyyən dərəcədə
yenidən qurulmalıdır. Cavid Azərbaycan
şairdir. Lakin Azərbaycan həyatından çox az yazır. Neçə ildir ki, Azərbaycan xalqının
xoşbəxt həyatı uğrunda gedən mübarizə,
qadınlığın yüksəlişi haqqında
yalnız bir əsər: "Şəhla"
yazmışdı, halbuki xalqımızın səadəti,
mübarizəsi, xalqımızın yüksəlişi
Hüseyn Cavid yaradıcılığında əks edilməlidir.
Oktyabr revolyuosionunun XX ildönümü gəlir.
Cavid deyir ki, faşizm əleyhinə yeni əsər
yazmışdır. O, bu əsərində ölkəmizin
tələbini nə dərəcədə ifadə edə
bilmişdir? Hər halda onun
yaradıcılığı haqqında tənqidimiz olduqca zəif
və dayazdır. Onun yeni əsəri
haqqında ciddi məqalə yoxdur. Bu isə
bizim nöqsanımızdır (əsəri şairi həbs
etmək üçün gələn NKVD əməkdaşları
müsadirə edib götürmüşdür)".
Şair özü ilə üz-üzə dayanıb. Dəyişmək,
yenidən qurulmaq naminə faşizm əleyhinə əsər
yazdığını bəyan etsə də, əsəri
ortaya çıxarmaq, yenidən qurulmuş kimi özünün
təqdim etməyə ürəyi əl verməyib. Nədən və necə yazacağını bilən,
qələmin məsuliyyətini dərk edən Cavidi
"yaşadığı sistem" özündən
ayıra bilməyib. Şair
üçün bolşeviklər və onların özləri
ilə gətirdikləri "natanış idi, yad idi."
"Yurdu sarmış qabalığı",
"yaltaqlığı" (Stalinə, Leninə, "mazutlu
şalban"a şeir yazanları və yazmayanların aqibətini),
"Pək yaxın dostların düşman" olduğuna
şahid olmasına rəğmən, bir şeiri onlardan əsirgəyən,
bir misrasını belə onlara qıymayan Cavid əfəndi
özü öz ölüm fərmanını imzalayıb.
İki əsrin,
üç mühitin (Naxçıvan-Təbriz-İstanbul)
övladı olan, qəhrəmanlarının yaşı Hz.Adəmə,
Həvvaya dayanan, İstanbulda təhsil illərində II
Əbdülhəmidin taxtdan endirilməsi, Sultan Rəşadın
taxta gətirilməsi, Birinci Dünya müharibəsinin
başlaması, Oktyabr inqilabı, Azərbaycan Demokratik
Cümhuriyyətinin yaranması və bolşeviklərin Azərbaycanı
işğal etməsi kimi bir çox tarixi hadisələrə
şahidlik edən, böyük sələfləri kimi qlobal
düşüncəli mütəfəkkir sənətkarın
əsərlərini görkəmli ədəbiyyatşünas
alim Yaşar Qarayev "bəşər və dünya tarixinə
çəkilən illüstrasiyalar", Cavidi - planeti görən
və planetdəki bütün qütblərdən
görünən sənətkar" adlandırır.
Düşüncədə, sənətdə, inanc və milli
mübarizədə özünəməxsus təfəkkür
üfüqünə sahib olan Cavid əfəndi hətta bolşeviklərin
"ölülərin belə yuxusunu pozduğu" o qorxunc
illərdə "sənətkar vicdanına xəyanət etməyib",
inadla böyük ədəbiyyat yaradıb. Dönəm
şairi olmayıb. Ədəbiyyatımızın
Allahsızlığı ilə qürurlandığı,
Peyğəmbərə dil uzadıldığı məlum
20-30-cu illərdə "Peyğəmbər"də
Peyğəmbər, "Şeyx Sənan"da Şeyx Sənan,
"Topal Teymur"da Əmir Teymur, "Xəyyam"da Xəyyam,
"Səyavuş"də Səyavuş, "Azər"də
Azər obrazları yaradaraq düşüncələrini, fəhmlə
duyduqlarını bəyan edib. Həbs olunub.
2 iki il bir ay çəkmiş istintaq
prosesi sonucunda 1939-cu ildə 8 il müddətinə
azadlıqdan mərhum edilib. Sibirə sürgün edilmiş
şair 1941-ci il, dekabrın 5-də
Tayşet rayonunun Şevçenko kəndində, əlillər
xəstəxanasında, 59 yaşında vəfat edib. sanki gedişi əyan olduğu kimi,
dönüşü də əyanmış Cavid əfəndiyə:
"Bana
gülməkdəsiniz gərçi bu gün,
Var yarın sizlər üçün qorxulu gün.
O zaman
iştə ölənlər dirilir,
Kim nə yapmışsa cəza çəkdirilir".
Sibirə sürgün edilən Cavid əfəndi Vətəninə bir də 100 yaşında qayıtdı. Doğrudur, digər repressiya qurbanları kimi, 1956-cı ildə Cavid əfəndiyə də bəraət verilib. Lakin ona əsl bəraəti 1982-ci ildə böyük siyasi xadim, Azərbaycanın rəhbəri Heydər Əliyev keçmiş SSRİ-də anoloqu olmayan tarixi bir qərara imza atması ilə verdi. Şairin cənazəsi "Sibirdəki katorqa məzarlığından Azərbaycana gətirilərək, doğulduğu Naxçıvanda torpağa verildi. Cavid əfəndini Sibirə sürgün etmək asandı, onu oradan vətənə gətirmək isə çox çətindi. "Milli dəyərlərimizə sədaqət göstərən Heydər Əliyevin Türkçülərin ən dahisini 41 il sonra, 100 yaşında vətənə gətirtməsi yalnız Cavidin vətənə dönüşü deyildi, bu, milli duyğuya malik olan şəxsiyyətlərin hamısının cənazəsinin, ruhunun, öz doğma vətənlərinə - Azərbaycana qaytarılmasıydı" (R.Hüseynov).
Hüseyn Cavid ən çox oxunan, tədqiq
edilən sənətkarlardandır. Filosof-şairi misra-misra,
ilmə-ilmə öyrənmək lazımdır. O, hər pillədə, hər ilmədə yenidir,
tazədən kəşf olunası bir cahandır. Şairin
yaradıcılığı, bütövlükdə,
"şairin özünüdərk
çağrışları və təlqinləridir".
1918-ci ildə "İblis"i yazan sənətkar, 1922-ci ildə
"Peyğəmbər" faciəsini yazır.
"İblis"dən bir neçə il
sonra Cavid əfəndinin "Peyğəmbər"i
yazması təsadüfi deyildi. İblisə uymuş bəşəriyyətin
Allah kəlamına ehtiyacı vardı. Cəmiyyətdə
gedən dəyişikliklər: dəyişən formasiyalar,
gömülən əski, alqışlanan yeni, milli deyilən
hər şeyin üstündən xətt çəkilməsi,
ədalətsiz idarəçilik, iblisanə siyasət,
iblis-insanın hökmranlığı və balaca iblislərin
sayının artması, bəşərin faciəsini
yaradanın insanın özü olması fikri, filosof
şairin ruhunu incidirdi. Dünya dövlətlərinin
bir-biri ilə savaşa girdiyi bir zamanda sulh və barış
problemi nə qədər aktualdırsa, Cavid əfəndinin
ehtiva etdiyi "gözəllik və sevgi", "insanlara
sülh və barış", iblisə ölüm
çağırışı da bir o qədər əhəmiyyətlidir.
İllər öncə Cavid əfəndinin "Qurandakı açar ayələrin və Məhəmməd Peyğəmbərin
hədislərindəki sözlərin poetik ədəbi
izharı ilə süslədiyi" "Peyğəmbər"
əsərindəki bu sözlər insanoğlunu
düşünməyə, doğru yola gəlməyə, Ona
tapınmağa səslənişidir: "Qapanın səcdəyə
hörmətlə butün, O, böyük eşq ilə
yalnız övünün!" Bütövlükdə
mütəfəkkir sənətkarın
yaradıcılığı, xüsusən, "Peyğəmbər"
və "İblis" faciələri insanları doğru
yola çağıran, qəlblərini xeyirə vermələrini
tövsiyə edən əxlaq dərsliyidir.
Lütviyyə
ƏSGƏRZADƏ
Filologiya
elmləri doktoru, Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunun baş elmi işçisi
525-ci qəzet.-
2022.- 24 noyabr.- S.10.