Poeziyamızda pərvazlanan durna
qanadları
XVIII əsrdən başlayaraq, günümüzə qədər
Azərbaycan klassiklərinin və müasir dövr şairlərimizin
əsərlərində durnalara xitab edilən şeir
nümunələrinə rast gəlinir. Sözsüz
ki, bu əsərlər milli ədəbiyyatımızın
qiymətli sənət inciləridir.
Bu əsərlər
sırasında Molla Vəli Vidadi, Molla Pənah Vaqif, Qasım
bəy Zakir, Cəfər Cabbarlı, Süleyman Rüstəm,
Məmməd Rahim, Nəbi Xəzri
kimi qüdrətli qələm sahiblərinin
yazdıqları şeirləri misal göstərmək olar.
Bu şeirlərin çoxunda müəlliflər
durnalara xitab edərək, ayrı düşdüklərindən
xəbər almaq, həsrət dolu, intizar dolu hallarını
bildirmək üçün xəbərlər göndərmək
istəyində olmuşdu.
Azərbaycan ədəbiyyatında elinin, xalqının
dərd-sərini, mənsub olduğu dövrünü, sinfinin
çatışmazlıqlarını, eybəcərliklərini,
xəyanəti və cinayətləri cəsarətlə,
çılpaqlığı ilə şeirlərində təsvir
edən Qasım bəy Zakirin "Durnalar" şeiri digərlərindən
tamamilə fərqlənir. Belə ki, şair misralarında
durnaları özünə həmdəm, yoldaş, həmsirr
və dost hesab edərək, ondan ehtiyatlanmamağı təvəqqe
edir:
Diyari-qürbətdə
müddətdi varam,
Gecə-gündüz
canan deyib ağlaram,
Mən də
sizin kimi qəribü zaram,
Eyləməyin
məndən haşa durnalar!
Q.Zakir bu şeirində durnalara sanki bir dostu kimi
yanaşır.
Onlara mehribanlıq, nəvaziş göstərərək,
laçın yatağı olan bu yerlərin onlar
üçün təhlükəli olduğunu dilə gətirir,
əgər səsləri çıxarsa şahinlər,
laçınlar duyuq düşüb onların sürbəsini,
yəni dəstəsini dağıdaraq, al-qana
boyayacağını bildirir. Bir tərəfdən
durnalara sevgisini bildirən şair, digər tərəfdən
onlara rəhmi, yazığı gəldiyini, durna
qatarının daha uzaq ellərə xətər görmədən
səyahət etmələrini ifadə edir:
Laçın
yatağıdır bizim məkanlar,
Yavaş-yavaş
gedin, səsiniz anlar,
Qorxuram
toxuna ötən zamanlar,
Sürbəniz
dağılıb çaşa, durnalar!
Q.Zakirin durnalara etdiyi xitaba, demək olar ki, Molla Vəli
Vidadinin və Molla Pənah Vaqif şeirlərində də
rast gəlinir.
Dostu Molla Pənah Vaqifdən fərqli olaraq, Molla Vəli
Vidadi həyatın mənasını eyş-işrətdə
deyil, ibadətlə məşğul olub, özünü
dünyanın nemət və ləzzətlərindən məhrum
edərək zahidiliyə qapanmada, nəfsinə hakim olmaqda
görürdü. Bu baxımdan, M.V. Vidadinin
"Durnalar"ı tamam başqa ovqat yaradır. Vidadiyə
görə, durnalar həmişə qəm və ələm
içində olduğundan, onların oxuduqları nəğmələr
fərəh və şadlıqdan deyil, qəm-qüssədən,
ah-nalədən pərvaz edir:
Qərib-qərib,
qəmgin-qəmgin ötərsiz,
Üz tutubsuz nə məkana, durnalar?!
Təsbih
kimi qatarınız düzərsiz,
Havalanıb
ərş üzündə süzərsiz,
Gah olur
ki, danə-xurə gəzərsiz,
Siz
düşərsiz pərişana, durnalar!
Durnaların şirin dilindən bağrı
parça-parça olan M.V.Vidadi üzünü havada
sıralanan durna qatarına tutaraq, onu rahatsız edən, əli
öz doğma yerlərinə çatmadığı
üçün vəziyyətin necə olduğu haqda xəbər
almaq istəyir.
Tam məsuliyyətlə demək olar ki, ədəbiyyatımızda
bu mövzuda daha çox populyarlıq qazanan, sevə-sevə
oxunan, nəğməyə çevrilərək müğənnilərimizin
repertuarını bəzəyən məhz Molla Pənah
Vaqifin "Durnalar" şeiridir.
Əhli-zövq
və səfa şairi olan M.P.Vaqif beş
günlük ömrü hədər getməsin deyə, onu
eys-işrətdə keçirməyi, könlündən
keçən hər bir həsrətin yer almamasını tərcih
edirdi. Vaqif qəlbinin dərinliklərində
kök salan təbdən, hissdən söz açır,
durnalardan təmənna ilə xeyli vaxtdır, intizar çəkərək
sorağında olduğu alagözlü həmdəmindən
ona xoş müjdəli bir xəbər gətirmələrini
xahiş edir. Vaqifə durnaların
oxumağı heç də hüzn gətirmir, onun
könlünü pərişan etmir. Əksinə,
onların o gözəl, təsirli avazı şairin kövrək
ruhunu təzələndirir, şairi durnalarla birlikdə
dövrə vurub, onlarla səyahət etməyə təhrik edir:
Nazənin-nazənin
edərsiz avaz,
Ruhlar tazələnir,
olur sərəfraz,
Vaqifin də
könlü çox edər pərvaz
Hərdən
sizin ilə gəzə, durnalar!
Durnalara xitabən yazılmış şeirlərə
XX əsrin əvvəllərindən başlayaraq, ədiblərimizin
yaradıcılığında da rast gəlirik. Bu baxımdan,
C.Cabbarlının, S.Rüstəmin, M.Rahimin, Nəbi Xəzrinin
şeirləri diqqət çəkir.
XX əsrin əvvəlində 1918-ci ildə Şərqdə
ilk Demokratik Respublika olan Azərbaycan Xalq Cümhüriyyəti
yaradıldı. Cəmi 20 ay yaşayan bu gənc
respublikanın süqutu xalqımızın bütün
zümrələri kimi ədiblərimizi də rahatsız
etdi. Onlar bu haqda müxtəlif şeirlər
dərc etdirdilər. Şeirlərində
daim Xalq Cümhuriyyətimizə sevgi sərgiləyən C.
Cabbarlı onun süqutu ilə barışa bilmir, ürək
ağrısını, həsrət və intizarını
misralara köçürürdü. Ədib Cümhuriyyətin
qurucularından biri, qürbətdə yaşamağa məhkum
olunan həmməsləki Mirzəbala Məmmədzadəyə
ünvanladığı şeirində intizarını, Turan
birliyi həsrətini durnalar vasitəsilə dostuna
çatdırır:
Ulduzlu bir
göy, tac üstə aypara,
Bir al yaylıq verim yetirin yara.
Durnalar,
durnalar bizdən dübarə
Turan ellərinə
salam söyləyin.
Xalq şairi S.Rüstəmin durnalara xitabən
yazdığı şeirlərində Cənub həsrətini,
Cənub yanğısını, o tayda yaşayan
bacı-qardaşlarımızdan nigaranlıq, onlara yetişmək
arzusu təsvir olunur. Durnaları özünə tərcüman bilən
S.Rüstəm durnalara müraciət edərək, şairi
öz arzu-kamına çatması üçün Arazın
o tayına ötürmələrini, qanı bir, canı bir cənublu
bacı-qardaşlarına qovuşaraq, onlarla sevincini, şeir və
nəğmələrini bölüşmək istəyini
onlardan xahiş edir:
Arazdan o
taya ötürün məni,
Arzuma-kamıma yetirin məni.
Paylayım
sevinci, şeiri, nəğməni,
Dəysin
dost əlinə əlim, durnalar,
İkiqat
olmamış belim, durnalar!
Xalq
şairi Məmməd Rahimin 1960-cı ildə qələmə
aldığı "Durnalar" şeirində şair
durnalardan ərəb torpaqlarında, Bağdadda uyuyan dahi
klassik şairimiz Məhəmməd Füzulinin qəbri
üstdən keçərək, ona Azərbaycan elindən salam söyləyib ruhunu şad etmələrini
xahiş edir:
Durnalar,
qatar-qatar
Yurdumu tərk
edəndə,
Ərəb
torpaqlarına
Bizdən
qonaq gedəndə,
Hansı
gölün suyundan
İstəyirsiniz
için!
Qış
fəslində yurdunuz
Bəsrə,
ya Bağdad olsun:
Ancaq ki,
Füzulinin
Qəbri
üstündən keçin;
Qoy o nakam
şairin
Ruhu bir az şad olsun...
Xalq şairi Nəbi Xəzri isə durnalara tamam başqa
kontekstdə yanaşmışdı.
Məkrli
düşmən olan erməni quldur dəstələri uzun
müddət Azərbaycanın 20 faiz ərazisini işğal
edərək, doğma Qarabağımızı, şeirimizin
çeşməsi, mədəniyyətimizin beşiyi
Şuşamızı əsarətdə saxladı. 1 milyona yaxın soydaşımız öz doğma
ata-baba yurdlarından didərgin salındılar. Mədəniyyət abidələrimiz, tarixi və
dini abidələrimiz vəhşicəsinə talan və
darmadağın edildi. Erməni
vandallarının bu vəhşiliyi sanki durnaların bu yerlərə
baş çəkməsinə böyük bir "Çin səddi"
qoydu. Digər şairlərimiz kimi, Nəbi Xəzri də
ürəyində köz bağlayan Qarabağ dərdini, Şuşa həsrətini misralara kökləyərək,
Qarabağ səmasında durna qatarını yenidən
görmək üçün durnalara xitab edirdi:
Səma
yolçuları, həsrət gözlərəm,
Bu qədər
gecikmək olmaz, durnalar!
Sizi
üfüqlərdə gəzər gözlərim,
Niyə gəlməzsiniz bu yaz, durnalar?!
Ölüm
gəzən yerdə durnaların gəzə bilməməsini,
qan sızan sularda durnaların üzə bilməməsini
önə çəkən şair "Durnalar qayıdanda"
şeirində əmin-amanlıq dövründə
durnaların qayıdışını tərənnüm
edir. Ömrünün son illərində
Qarabağ dərdinin acısını yaşayan şair tez-tez
bu şeirinə müraciət edərdi. Əslində
şair illər öncə qələmə aldığı
və bu günümüzlə həmahəng səslənən
həmin şeirində sanki doğma torpaqlarının
işğaldan azad olunacağına, Qarabağ səmasının
aydın görünəcəyinə, Azərbaycanın
dövlət bayrağının dalğalanacağına
böyük ümidlər bəsləyərək, inam hissi ilə
azad olunmuş torpaqlara durnaların
qayıdışını təsvir edir:
Bahar
yuxusundan oyadır yeri,
Artıq
könül sıxmır çən də, duman da
Durnalar qayıdanda.
Nə qədər
arzular qayıdır geri
Durnalar qayıdanda.
Bu gün
bir canlıyam, sabah torpağam,
Gör nələr
düşünür insan cahanda
Durnalar qayıdanda.
Elə
bil dünyaya qayıdacağam
Durnalar
qayıdanda,
Hər bahar qayıdanda.
Azərbaycan klassik ədəbiyyatından bu
günə qədər durnalara həsr olunmuş yüzlərlə
şeir var. Sözsüz ki, onların hər birinin bədii dəyəri
haqqında bir yazıda bəhs edə bilməzdim. Ümid edirəm
ki, gənc tədqiqatçılar
bu mövzuya dönə-dönə müraciət edəcəklər.
Bu gün isə mənim qəlbimdən, ədiblərimizdən
fərqli durnalara xitabən bir arzu keçir. Cəh-cəh
vuran quşlar kimi bizim ellərdən uzaqlara köç edən
durna qatarından bir xahişim var: "Durnalar,
44 günlük Vətən müharibəsində doğma
Qarabağımızı düşmənlərdən təmizləyərək
qazandığımız tarixi zəfər
günümüzün sevincini, müzəffər Ali Baş
Komandan İlham Əliyevin və şanlı ordumuzun -
canını əsirgəməyən şəhidlərimizin,
qanını əsirgəməyən qazilərimizin, cəsur
qəhrəmanlarımızın göstərdikləri
sücaəti, rəşadəti Siz də dünyaya
çatdırın. Cənublu bacı-qardaşlarımız
bu gün ciddi imtahan qarşısındadır. Arzumuz
onların arzuları ilə birdir: Vahid Azərbaycan!"
Qafar
ƏSGƏRZADƏ
Əməkdar
jurnalist, Pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2022.- 25 noyabr.- S.14.