Xalq artisti Qabil Quliyev: “Bizdə müasir
teatr anlayışını başa düşməyənlər
var”
“Elə bir mənəm-mənəmlik
vaxtına gəlib çıxmışıq ki, insanlara
nümunə lazım deyil”
Görkəmli
teatr xadimi, Lənkəran Dövlət Dram Teatrının
aparıcı səhnə ustası, Xalq artisti, Prezidentin fərdi
təqaüdçüsü Qabil Quliyevlə müsahibəni
təqdim edirik
- Qabil
müəllim, dünən otelin pəncərəsindən
boylananda sizi gördüm: teatra gəlirdiniz. Ağlıma
gəldi ki, bu, sadəcə işə gəlmək deyil, bu nədirsə,
başqa şövqdür, başqa eşqdir. Amma bilmirəm,
bu mənalandırma nə qədər doğrudur, yerinə
düşürmü, düşmürmü..
- Dünən
biz Kamal Abdullanın “Casus” tamaşasının
premyerasını uğurla keçirdik. Hər
bir teatrda premyeranın özünün ab-havası, tələbləri
olur. Yəni həmin günün tələbləri
daha böyük olur. Çünki bu, sənin
tamaşaçı ilə ilk görüşündür.
Bütün bunlar insanda xüsusi məsuliyyət
hissi formalaşdırır. Ola bilər, o əhval
həmin məsuliyyətin yaratdığı əhvaldır.
- Həmin
ab-havaya, həmin əhvala tamaşaçılar da
uyğunlaşa bilir?
- Bu,
mütləqdir. Elə tamaşalar olur ki,
aktyorlar tamaşaçıların təsiri altına
düşür. Tamaşa da olur ki, əksini
görürük. Yəni
tamaşaçını aktyor öz ardınca aparır.
Bizim “Casus” tamaşası belə
tamaşalardandır. Yəni aktyor
tamaşaçını öz ardınca aparır, onu öz
təsirində saxlayır. Bu məsələlərdə
aktyorun üzərinə böyük məsuliyyət
düşür. Əlbəttə, ilkin məsuliyyət
müəllifin üzərinə düşür. Çünki “Casus” pyesi “Dədə Qorqud”
dastanının motivləri əsasında tamam başqa
formatda yazılmış əsərdir. Amma
məlumdur ki, “Dədə Qorqud” dastanı bütün
dünyada məşhur dastandır və türk
xalqlarının Ana yasasıdır. Bu ad
öz-özlüyündə tamaşaçıda xüsusi
bir diqqət formalaşdırır.
-
Tamaşaçımız keçmişə, dəyərlərə
yeni baxışa, yeni yozuma hazırdırmı?
-
Tamaşaçı var ki, hadisəni qavrayıb reaksiya verir. Tamaşaçı da var ki, düşünmədən,
aldığı informasiyaya ani reaksiya verir. Əgər tamaşaçı eyni düşüncə
qabiliyyətinə malik olsaydı, hər şey maraqsız
olardı. “Casus” tamaşasında motiv “Dədə
Qorqud”dan gəlsə də, burda yaşadığımız
həyatın problemlərinin əsasını
görürük. Özü də o
problemlərin hamısı əsərdə öz əksini
tapmışdı. Adam var bunu başa düşür, adam var sadəcə, tamaşa kimi baxır.
- İndi aktyor və rejissorlar bölgə teatrında
işləmək istəmirlər. Yox, sizin bölgə
sözündən xoşunuz gəlmir. Üç il əvvəl Teatro.az-da müsahibənizi
oxumuşdum. O müsahibədən yadımda qalıb ki, əyalət
və bölgə sözlərini sizin yanınızda dilə
gətirmək olmaz. Deyək ki, gənclər
paytaxtdan kənar teatrda çalışmağa həvəsli
deyillər. 50 ildir, Lənkəran
teatrında çalışırsınız. Ömrünüzü bu teatra həsr etmisiniz və
Lənkəran Dövlət Dram Teatrının çox
böyük uğurları sizin adınızla bağlıdır.
Sizin timsalınızda nümunə olmaq məsələsini
soruşmaq istəyirəm...
- Mən
deyə bilmərəm ki, yaşadığım həyat tərzi,
bu teatra bağlılığım kiməsə nümunə
ola biləcək, yoxsa yox. Çünki
zaman o zamandır ki, insanlar nümunə götürmək istəmirlər.
Elə bir mənəm-mənəmlik vaxtına
gəlib çıxmışıq ki, insanlara nümunə
lazım deyil, onlar özləri asanlıqla kiməsə
nümunə olmaq iddiasındadırlar. Bəli,
mən bütün müsahibələrimdə əyalət, əyalət
teatrı bölgüsünün əleyhinə olmuşam.
Demişəm ki, Azərbaycan böyük
ölkələrin bir əyaləti boyda olan ölkədir.
Əgər belədirsə, burda əyalət nəyə
demək olar? Əhalimiz böyük şəhərlərin
əhalisindən iki dəfə azdır. Bunun
harası əyalətdir? Azərbaycan
böyük şəhərdir. Şəhərin
bu başı da şəhərdir, o başı da. Mənim Lənkərana gəlməyim
özümün də gözləmədiyim bir məqama
düşdü. Tələbə olanda
Akademik Milli Dram Teatrında çalışırdım.
Çünki oranın rəhbəri Əliheydər
Ələkbərov mənim ustadım idi. Sonra
hərbi xidmətə çağırıldım. Düşdüm Dövlət Kino Komitəsinin
bazasına. Bakıya çəkilişlərə gəlirdik. “Nəsimi”,
“Qatır Məmməd”, “Səmt küləyi” filmlərinin
çəkilişini biz etmişik. Dedilər,
qayıt Bakıya, Moskvada niyə qalırsan?
- Yəni
qalmaq imkanınız var idi...
- Bəli.
Fikrim Moskvada yaşamaq idi. Məni
yoldan çıxartdılar, qayıdıb gəldim. Gəldim Bakıya ki, ustadım dünyasını dəyişib,
mənə “gəl” deyən insanlar meydanda yoxdurlar.
- Kim idi
onlar?
- O vaxt
kinostudiyada tanışlarım çox idi. Operatorlar,
rejissorlar... Çarəsiz qalıb getdim nazirliyə.
- Həmin
illərdə nazirin birinci müavini Məmməd Ziyadov olub...
- Bəli,
getdim Məmməd Ziyadovun yanına. Allah ona qəni-qəni
rəhmət eləsin. O, mənim ustadımın dostu
idi. Mənə dedi ki, gəl, səni göndərək Lənkəran
teatrına, orda ilyarım işlə, sonra bir şey fikirləşərik.
O fikirləşmək, bu fikirləşmək... Ziyadov dünyasını dəyişdi, mən də
hələ fikirləşirəm. (Gülür).
- Bəs
peşmançılıq hissi?
-
Köçəri quşun yuvası olmaz. Aktyor
var ki, qısa müddətdə 10-a yaxın teatr dəyişir.
Amma nə əynində bir şeyi var, nə kisəsində.
Bunun üçün də insan bir yerdə məskunlaşsa,
bir yerdə özünə əhatə qursa, daha yaxşı
olar. Bakı uzaq deyil, iki saatlıq yoldur.
Rusiyada insanlar işləmək
üçün hər gün iki saatlıq yolu
gedib-qayıdır.
- 20-25 il əvvəl paytaxtda məskunlaşmaq və
işləmək daha rahat olardı...
- Dəfələrlə
imkanım olub. Evi dəyişmək, Bakıya
köçmək təklifləri olub. Bakıda
istədiyim teatrda çalışa bilərdim. Sadəcə, onu özüm-özümə
sığıdıra bilmədim. Pərvəriş
tapdığım Lənkəran teatrını atıb getsəydim,
bunu özümə xəyanət bilərdim. Bu gün isə bu haqda danışmağın mənası
yoxdur. İndi paytaxt qədim şəhərlərə
üz tutub. Vətənin o başı-bu
başı olmaz.
- Nurəddin
Mehdixanlı deyir ki, atam gülməyən adam
olub. Sizin də bir fikrinizi xatırlayıram: atam o qədər
sərt adam idi ki, ömrü boyu heç
bir övladını əzizləməyib, öz sevgisini
içində saxlayıb. Danışaqmı bu
barədə?
- Əlbəttə.
Atam çox ciddi adam idi. Heç
vaxt övladlarının başına sığal çəkib
tərifləməyib. Onun övladları
haqqında nə düşüncələri varsa, içində
olub. Bəlkə ona görədir ki, biz
özümüzə həyat yolu seçəndə valideynlərimizə
problem olmamışıq. Amma mənim atam çox
övladcanlı kişi olub. Mən əvvəllər neft sənayesində
oxumuşam. Sonra “AZİ”yə qəbul
olmuşam, ordan da qaçmışam. Bir il
neft mədənlərində işləmişəm. Daha sonra İncəsənət İnstitutuna imtahan
verdim. Əslində neft sənayesi məktəbini
qırmızı diplomla bitirmişdim. Ona
görə də “AZİ”də heç nəsiz gedib oxuya bilərdim.
Bu mənada imkanlarım geniş olub.
- Evdən
isə istəyirmişlər ki, həkim olasınız...
-
Valideynin istədiyi başqa, ürəyin istədiyi
başqadır.
- Şura
hökuməti qurulanda ananız kənddə dərs deyib...
- Bəli,
anam savadsızlığın ləğv olunması
kurslarında müəllimə olub.
- Onun
savadı hardan idi?
- Anam Yardımlının Dağüzü kəndində
doğulub. Elə həmin kənddə tam olmayan orta məktəb
bitirmişdi. Sovet hökumətinin ilk illərində,
bir də 41-45 müharibəsi illərində 1-4-cü siniflərdə
uşaqlara yazı-pozu öyrədib. Anam
çox mütaliə edən idi. Baxmayaraq
ki, evin problemləri, qayğıları çox idi, amma
oxumağa vaxt tapa bilirdi.
- Bildiyimə
görə, kənddə iki böyük kitabxana olub: biri məktəbin,
o biri sizin evin kitabxanası..
- Evimizin
kitabxanası çox zəngin idi. Atam
özü də kitab oxuyan idi. Hara gedərdi,
yeni kitablar axtarardı. Mən oxuduğum
kitabların çoxunu evimizdə oxumuşam. İlk oxuduğum kitab Əli Vəliyevin
"Madarın dastanı" olub.
-
Başqa nə oxumusunuz?
-
Beşinci-altıncı sinifdə oxuyanda məktəbimizin
kitabxanasının açarı məndə olub. Dərsdən çıxandan sonra heç olmasa
üç saat orda olurdum. Oxuduğum bədii
ədəbiyyatın çoxunu o dövrdə oxumuşam.
Sonra tələbəlikdə daha çox
ixtisasım üzrə kitablar oxuyurdum.
- Tələbəliyinizdən
danışaq. İndi Bakıda o dövrdən
nişanə qalan nələr var?
- Tələbə
vaxtı həm işləyirdim, həm oxuyurdum. Adətimiz var idi, həftədə bir dəfə
uşaqlarla səhər saat 8-də instituta
toplaşırdıq, yarım saat bulvarda gəzirdik, sonra “Pəhriz”
aşxanasında səhər yeməyi yeyib, dərsə girərdik.
Tələbə vaxtı teatrda işləyirdim
və həm yaşlılarla, həm də cavanlarla
yaxşı ünsiyyətim yaranmışdı.
- Nurəddin
Mehdixanlının sənətə gəlməsinin səbəbkarı
siz olmusunuz...
- O hərdən
ağzından qaçırır ki, mənim ilk ustadım
qardaşım olub (Gülür). Atam onu
hüquqşünas görmək istəyirdi. Nurəddin
imtahan verən ili mən Moskvadan Bakıya
ezamiyyətə gəlmişdim. Kinostudiyanın həyətində
baza qurmuşduq, “Səmt küləyi”nin
çəkilişləri gedirdi. Həmin vaxt
Nurəddin universitet imtahanına gəlmişdi.
Yaxşı da imtahan verdi. Nurəddin
yaxşı tarixçidir. Kənddə
bir tarix müəllimimiz var idi - Hüseynağa müəllim.
Çox yaxşı tarixçi idi. Mən səkkizi bitirəndən sonra kənddən
çıxdım, şəhər məktəbində oxudum.
Amma Nurəddin orta məktəbi kənddə
bitirib. Hüseynağa müəllim tarixi
Nurəddinə çox yaxşı öyrədib.
- Nurəddin
müəllimin son tamaşalarından hansılara
baxmısınız?
- Pandemiya
düşəndən sonra Bakıda tamaşalara
baxmamışam. İndi də işlərimiz
elədir ki, hər vaxt getmək olmur. “Ölülər”də
Şeyx Nəsrullahı oynayır, ona baxa bilməmişəm.
“Cəhənnəm sakinləri”nə, bir də
“Xəcalət”ə baxmışam. Pandemiyadan
əvvəl ayda bir dəfə Bakıya gedib tamaşalara
baxardım.
- Bilirəm
ki, siz “Ölülər”də İsgəndəri
oynamısınız. Və tamaşa çox böyük səs
yaradıb...
- Bizim
tamaşamız Azərbaycan Dövlət Televiziyasının
Qızıl fondunda saxlanılır. Amma təkcə
“Ölülər” deyil Qızıl fondda. Bizim “Müfəttiş”,
“Olanlardan keçənlərdən” tamaşamız da fondda
saxlanılır. Səhv etmirəmsə, Yutub-da
bu tamaşalar var.
- Azərbaycan
teatr mühitinin gələcəyini necə görmək istəyirsiniz?
Daha başqa formada, başqa imkanda, fərqli münasibətlər
sistemində...
-
Heç kimə sirr deyil ki, Azərbaycan teatr mühiti son
vaxtlarda çox dəyişib. Uzun müddət
teatrlar diqqətdən kənarda qalıb. Hətta
elə münasibət olub ki, sanki teatr millətə lazım
deyildi. Amma son illərdə teatrlarda
intibah, dirçəliş gedir. Yeni əsərlər
gəlir, teatr mədhiyyəçilikdən uzaqlaşır,
sosial problemli əsərlərə müraciət edir. Bu da tamaşaçını cəlb edir. Əgər əsərdə problem həll olunmursa,
o, tamaşaçının nəyinə lazımdır?
Hər bir əsər özündə əks
etdirdiyi sosial problemlərlə maraqlıdır. Azərbaycan teatrlarının özünəməxsus
ənənəsi var. Teatr poliqon deyil. Görünür,
bizdə müasir teatr anlayışını başa
düşməyənlər var. Sən teatrı Azərbaycanın
milli teatr ənənəsini qorumaqla müasirləşdirməlisən.
Yəni bu gün eksperiment adı ilə
papağı çevirib tərsinə qoymaq hələ papaq
geyinmək demək deyil. Belə yenilik
olmaz. Bu, sadəcə, əlimizdə
olanı korlamaqdır. Odur ki, milli teatr
öz simasını milliliyi ilə qoruyub saxlamalıdır.
- Bu mənada
mühafizəkarsınız...
- Bəli,
bu mənada heç nəyi bağışlamıram. Məsələn, Akademik Milli Dram Teatrı Azərbaycan
teatr sənətinin məbədidir. Orada aparılan hər
bir iş digər teatrlar üçün örnək
olmalıdır. Amma o da gərək elə işlər
görsün ki, örnək ola bilsin. Orda hoqqabazlıq etmək yaramaz. Belə
şeylər vaxtilə çox olub. Olduqca
çox olub. Teatra modernizmi Tofiq Kazımov
gətirib. Çox gözəl rejissor idi.
Amma o, qurduğu tamaşalarda müasirliyi,
modernizmi elə tətbiq edirdi, Azərbaycan milli teatr ənənəsini
korlamırdı, pozmurdu.
- Lənkəran Dövlət Dram Teatrına gənclər gəlib. Baş rejissor, aktyorlar... Sizi deyib gəliblər. Nə düşünürsünüz onlar haqqında?
- Gənclər arasında çox ziddiyyətli xarakterlər görürük. Kimi gün keçirməyə gəlir, kimi sənət qazanmağa. Kim teatrı sevirsə, sənət sevgisi varsa, dözür, istəyinə nail olur. Kimdə bu sevgi yoxdursa, onu zəncirlə də bağlasan, çıxıb gedəcək. Bizim gənclikdə qəribə bir xəstəlik var. İkinci kursa onlar özlərini aktyor hesab edirlər. Üçüncü kursa dahi olurlar, dördüncü kursda düşünürlər ki, teatrlar bunlarsız yaşaya bilməz. Elə ki insitutun divarlarından çıxırlar, heç biri teatra getmək istəmirlər. Amma aktyor teatrda yetişməlidir. İnstitut divarları arasında onlara nəzəri bilgilər verirlər. Onların teatrlara getməmələri bugünkü kadr çatışmazlığını yaradır. Bizim vaxtımızda aktyorluğa 20 nəfər daxil olurdu, 12 nəfər bitirirdi. Onlar təyinatla teatrlara gedirdilər. Sonra İncəsənət Universitetini Mədəniyyət Nazirliyindən alıb Təhsil Nazirliyinə verdilər. Təhsil Nazirliyi isə onlara təyinat vermir. İndi hər il yüzlərlə adam o universiteti bitirir, amma heç biri ortada yoxdur. Ona görə də Mədəniyyət və İncəsənət Universitetini Mədəniyyət Nazirliyinin tabeliyinə qaytarmağın vaxtıdır. Təyinatla gələn beş məzundan birində teatr eşqi olsa, qalıb işləyər, sənətkar olar. Gəlmir axı! Bakının küçələrində it döyürlər. Gedib serialda kölgə kimi keçir, deyir, mən ulduzam. Hanı onlar? Bununla heç kim maraqlanmır. Pedaqoji Universitetlər ildə minlərlə müəllim buraxır, amma bizim dağ kəndlərində yenə müəllim çatışmazlığı var. Bu gün ən ciddi problem təyinat məsələsidir.
- Mədəniyyət və İncəsənət Universitetinin Mədəniyyət Nazirliyinin tabeliyinə verilməsi bu gün real görünür?
- Bunu
artıq nazirlik özü həll etsin, onlar maraqlansın. Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetini Təhsil Nazirliyinin
balansına Polad Bülbüloğlu verdi. Niyə? Ali məqsəd mənə
indi də bəlli deyil. Sən axı,
Konservatoriyanı, Rəssamlıq Akademiyasını Təhsil
Nazirliyinin balansına necə verə bilərsən? Və nə üçün verməlisən?
- Bu məsələ
bir neçə dəfə müzakirə olunub,
qaldırılıb. Amma görünür, indiki reallıqda
universitetin Təhsil Nazirliyinin tabeliyində olması məqsədəuyğun
hesab edilir...
- Nə fərqi
var? Hansı nazirliyin balansında olsa, həmin
büdcə ayrılır. Ən vacibi odur
ki, təyinat məsələsi bərpa olunmalıdır.
Müəllim və artist hazırlanması
konveyer üsulu ilə aparılır, “peçat”layıb
buraxırlar. Bəs onlar hardadırlar?
Bütün bunları dəyişməyin
vaxtıdır.
-
Başqa nə demək istəyirsiniz?
- Teatrlarda çalışan hər kəsə cansağlığı, uğurlar arzulayıram. Bir də böyük sənət eşqi, sənət sevgisi. Onlar bu sevgidən heç vaxt xali olmasınlar.
- O eşq olmasa, qəliz məsələdir...
- Deyir, “Gər cəzbeyi-eşq olsa, gətirrəm, necə gəlməz. Gər cəzbeyi-eşq olmasa, gəlsə, vecə gəlməz” (Qəzəl məşhur Qarabağ şairi İbrahim Tahirindir – C.Zeynallı) Sevgisiz gəlirlər, sonra da atıb gedirlər. Bu dəqiqə cəmiyyətimizdə hesab-planla evlənib nə qədər ailələr boşanır? Amma ailəni sevgi möhkəmləndirir, yaşadır. Sənətdə də belədir!
Cavid ZEYNALLI
525-ci qəzet.- 2022.- 26 noyabr.- S.19.