Zamana boyun əyməyən
köklü ənənələr: Azərbaycanda
tolerantlıq mühitinin keçmişinə
və indisinə bir baxış
(Əvvəli ötən sayımızda)
Din və inancların yaşı insanoğlunun yaşı qədərdir.
Səmavi kitabların və
tarix elminin təsdiqlədiyi bu həqiqətin sübutu üçün əlavə
izahata və geniş şərhə ehtiyac yoxdur. Amma bu da həqiqətdir
ki, zaman keçdikcə insan oğlunun dünyagörüşünə
paralel olaraq inancları da dəyişib. Bu baxımdan, dinlərin və inancların təkmilləşməsi insanın
dünyagörüşünün genişlənməsi ilə
düz mütənasibdir.
Maraqlıdır ki, dini inancların ən ibtidaidən ən aliyə doğru inkişafını Azərbaycan
tarixinin timsalında ardıcıllıqla müşahidə
etmək mümkündür.
Çünki ilk insan məskənlərindən
biri olan Azərbaycan həm də ilk dini inancların yarandığı
və səmavi dinlərin yayıldığı
bir ərazidir.
Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin (DQİDK)Təhlil və proqnozlaşdırma şöbəsinin
müdiri Elnarə Kərimova bildirir ki, dini inanclar
özünü daha çox dəfn mərasimlərində büruzə
verir və tarixçilər qədim
insanların dini inanclarını o dövrə
aid düşərgələrdə, xüsusilə qəbirlərdə
aparılan arxeoloji tədqiqatlar əsasında
öyrənirlər. Tədqiqatlar
təsdiqləyir ki,
ilk dövrlərdən başlayaraq
dini inancların inkişafı Mesopotamiya ilə Azərbaycan ərazilərində, təxminən,
paralel gedib: "Məsələn, eramızdan
əvvəl altıncı
və dördüncü
minilliklərdə meyitləri
yaşayış məskənlərində,
tikililər arasındakı
boşluqda və ya küplərdə dəfn edirdilər. Bu adət təkcə
Azərbaycan ərazisində
yox, qədim Şərqin bir sıra ölkələrində,
o cümlədən, Mesopotamiyada
mövcud olub. Eyni zamanda, həmin dövrlərdə dini mərasimlər keçirmək
üçün xüsusi
otaqlar tikilib ki, arxeoloji qazıntılar
zamanı onların qalıqlarına rast gəlinib. Bütün
bunlar təsdiqləyir
ki, eramızdan neçə min il
öncə Azərbaycan
ərazilərində yaşayan
insanların həyatında
dini ayin və ovsunların önəmli yeri olub. Qobustan qayaüstü rəsmlərinin
çoxunun ovsun və dini mərasimlərlə
bağlı olması
da bu iddianın
əyani sübutudur".
Elnarə Kərimovanın dediyinə
görə, səmavi
dinlərə qədər
Azərbaycan ərazilərində
müxtəlif inanclara
etiqad edilib, daha konkret desək,
bütpərəstlik hökm
sürüb. Amma bu dövrdə bəzi inanclara, xüsusilə, oda, suya, ağaca və səma cisimlərinə inam daha güclü olub: "Ən maraqlısı da odur ki, min illərin
keçməsinə baxmayaraq,
bu inamın əlamətləri insanların
yaddaşında mühafizə
olunub və bu gün də
onların həyat tərzində özünü
bürüzə verir.
Məsələn, ilk insandan üzü
bəri əcdadlarımızın
müqəddəs hesab
etdikləri oda bütün dövrlərdə
qoruyucu, müqəddəs
təmizləyici qüvvə
kimi baxılıb.
Ümumiyyətlə, həyatın
mövcudluğunu şərtləndirən
əsas komponentlər
kimi od,
su, torpaq və hava (külək-yel)
İslamın yayılmasına
qədər Azərbaycan
ərazilərində yaşayan
insanların etiqadında
önəmli yer tutub. Səmavi dinlərin meydana
çıxmasına qədər,
belə demək mümkünsə, bütpərəstliyin
bünövrəsini təşkil
edən bu dörd mühüm komponent, əslində, Azərbaycan xalqının
min illər ərzində
formalaşmış dünyagörüşünün
kodlaşmış simvoludur.
Bəlkə elə buna görədir ki, İslamı qəbul etməsindən 14 əsr keçməsinə baxmayaraq,
xalqımızın adət-ənənələrini,
xüsusilə milli bayramlarımızı bu simvollarsız təsəvvür
etmək qeyri-mümkündür".
Şöbə müdiri qeyd edir ki, mədəniyyətlər
adətən milli zəmində yaranır, formalaşdıqları bölgənin
və xalqın sərhədlərini aşdıqda
ümumbəşəri dəyərlər
sisteminə daxil olurlar. Azərbaycan xalqının min illər ərzində formalaşdırdığı mədəniyyətə də
bu prizmadan yanaşılmalıdır. Çünki yalnız belə olduğu təqdirdə o, əsl qiymətini ala bilər:
"Tarixən Azərbaycan
ərazilərində yaranan
və yayılan dinlərdən, ümumiyyətlə,
mədəni dəyərlərdən
danışarkən atəşpərəstliyə,
xüsusilə zərdüştiliyə
toxunmamaq qeyri-mümkündür.
Adətən, atəşpərəstliyi zərdüştilik dini inamı ilə eyniləşdirirlər. Halbuki hər
iki inam müstəqil din sahələri
kimi meydana gəlib və onların yaranması bilavasitə Azərbaycan əraziləri və xalqı ilə bağlıdır. Odu müqəddəs
hesab edən və kahinləri "maq" adlandırılan atəşpərəstlər ilk zamanlar zərdüştilik
dini ayinlərini həyata keçirmirdilər.
Ehtimallara görə, məhz
eramızdan əvvəl
VI əsrin sonundan etibarən maqlar zərdüştiliyə kahin
kimi xidmət göstərməyə başlamışlar.
Zərdüştiliyə qədər dünyada
müxtəlif dinlər
və inanclar olub, amma onların
hamısı məhəlli
xarakter daşıyıb
və demək olar ki, yarandığı
bölgənin sərhədlərini
aşa bilməyib.
Üç böyük imperiyanın
dövlət dini olmuş zərdüştilik
nəinki məhəlli
din anlayışının sərhədlərini aşmış,
hətta ilk dəfə
qədim dünyada mükəmməl din, dünyagörüşü,
əxlaq və məişət, mənəviyyat
prinsipləri toplusu yaradıb. Bu dinin yaradıcısı sayılan Zərdüştün
böyüklüyü ondadır
ki, özünə qədər mövcud olan allahların hamısını rədd
edərək yeganə
Allah - Hörmüzü kainatın
və bütün canlı varlıqların yaradıcısı kimi irəli sürüb.
Bu baxımdan, bütpərstlikdən fərqlənən
Zərdüştilik bütpərəst
dinlərlə səmavi
dinlər arasında ayrıca bir mərhələ təşkil
edir. Bu dinin
əhatə dairəsi
yalnız Azərbaycanın
tarixi əraziləri və Yaxın Şərqlə məhdudlaşmayıb,
Qərbə, xüsüsilə
qədim yunan və hind mədəniyyətinə
ciddi təsir göstərib. Əksər tədqiqatçılar
təsdiqləyir ki, Zərdüştün dövrünə
qədər analoqu olmayan ideyaları nəinki onun ardıcıllarına, hətta
qədim dövrün
bir çox aliminə - Platona, Aristotelə, Hermippinə və başqalarına güclü təsir göstərib. Uzun tarixi
dövr ərzində
dövlət dini statusunu qoruyub saxlayan zərdüştilik
VII əsrdən etibarən,
yəni İslamın
yayılması ilə
əlaqədar zəifləməyə
başlayıb. Təsir dairəsi
bu qədər geniş olan, Hindistanda və İranda indiyədək mənsubları yaşayan
zərdüştilik Azərbaycanın
tarixi ərazilərində
yaranıb və Azərbaycan xalqının
bəşəriyyətin mədəni
dəyərlər sisteminə
ərmağan etdiyi
ilk böyük töhfədir".
Elnarə Kərimovanın dediyinə görə, əlverişli iqlimə, münbit torpaqlara və gözəl təbiətə malik Azərbaycan bütün dövrlərdə cəlbedici və diqqət mərkəzində olub. Şübhəsiz ki, Azərbaycan ərazilərində müxtəlif tarixi dövrlərdə çoxsaylı etnik və dini qrupların məskunlaşmasında bu amil böyük rol oynayıb. Amma inkaredilməz faktdır ki, bu məsələdə coğrafi şərait yeganə amil deyil. Müxtəlif xalqlara və dinlərə mənsub insanların Azərbaycana pənah gətirməsinin əsas səbəbi bu ölkədə yaşayan insanların mədəniyyəti və onların xarakterik keyfiyyətinə çevrilmiş tolerantlıq xüsusiyyətidir. Bu, elə bir sərvətdir ki, min illər boyu heç bir qüvvə onu Azərbaycan xalqından ala bilməyib, əksinə, əsrlər keçdikcə daha da zənginləşib və möhkəmlənib. Azərbaycan xalqının bu zənginliyini təsdiqləyən və min illər ərzində ondan faydalanan xalqlardan biri də yəhudilərdir. Azərbaycanda məskunlaşmalarının tarixi 2600 il öncəyə gedib çıxan yəhudilərin bu böyük tarixi dövr ərzində azərbaycanlılar tərəfindən nə vaxtsa dini ayrı-seçkiliyə məruz qalmalarına dair bir dənə də olsun fakt yoxdur. Amma müxtəlif tarixi dövrlərdə Azərbaycan xalqına qarşı aparılmış soyqırım siyasətinin qurbanları arasında yəhudilər də olub: "Yəhudilər Azərbaycana gəlməmişdən əvvəl bu ərazilərdə müxtəlif dinlər və inanclar olub, lakin onların heç biri kənardan gəlməyib, burada formalaşıb. Bu baxımdan, Azərbaycana kənardan gəlmiş ilk din olan yəhudilik həm də bu ərazilərdə yayılan ilk səmavi dindir. Azərbaycanda ən qədim yəhudi icması sayılan dağ yəhudiləri bizim eradan əvvəl VI əsrdə Yerusəlimdə birinci xram adlanan məbədin sökülməsi nəticəsində vətənlərini tərk etmiş qədim yəhudi qəbilələrinin nəslindəndirlər. Yəhudi dininə mənsub insanlar təkcə Azərbaycanda yox, dünyanın əksər ölkələrində yaşayırlar və məlum məsələdir ki, onlara münasibət hər yerdə eyni deyil. Amma Azərbaycanda bu dinin mənsublarına bütün tarixi dövrlərdə münasibət birmənalı olub, hansısa yəhudi nə vaxtsa özünü "ögey övlad" kimi hiss etməyib, əksinə, böyük bir ailənin bərabərhüquqlu üzvü kimi həmişə onun rifahı və inkişafı üçün çalışıb. Ümumiyyətlə, yəhudilərə göstərilən münasibətə görə Azərbaycan yalnız İsraillə müqayisə oluna bilər. Bu fikir təkcə azərbaycanlıların və bu ölkədə yaşayan yəhudilərin yox, həm də başqa dövlətlərin, o cümlədən, İsrail vətəndaşı olan yəhudilərin təsdiqlədikləri həqiqətdir. Heç kimə sirr deyil ki, yəhudilərin burada yaşadıqları 26 əsr ərzində Azərbaycan ərazilərində müxtəlif dinlərə və xalqlara mənsub insanlar çoxsaylı dövlətlər qurublar, hətta Azərbaycanın əsrlər boyu işğala və təcavüzə məruz qaldığı dövrlər də olub. Ancaq Azərbaycan xalqı yəhudiləri heç vaxt taleyin ümidinə buraxmayıb, əksinə, ona pənah gətirmiş digər dini və etnik qruplara olduğu kimi, yəhudilərə də himayədarlıq edib".
Şöbə müdiri vurğulayıb ki, bəşər tarixində dinlərin və fəlsəfi cərəyanların sıxışdırıldığı, insanların inancsızlığa və allahsızlığa məcbur edildiyi dövrlər olub, amma bu siyasət və inancsız ideologiyalar heç vaxt özünü doğrultmayıb: "Dünyada elə bir cəmiyyət, xalq ola bilməz ki, hansısa din onun həyatında ciddi izlər qoymasın, mədəniyyətinin, dünyagörüşünün formalaşmasına təsir göstərməsin. Təbii ki, Azərbaycan xalqı da bu məsələdə istisna təşkil etmir, amma azərbaycanlıların başqa xalqlardan fərqi ondadır ki, onların mədəniyyətinin, dünyagörüşünün, hətta bədii təfəkkürünün formalaşmasında bir yox, bir neçə dinin böyük rolu olub. Bu baxımdan Azərbaycan xalqının tarixində və həyatında önəmli rol oynamış dinlərdən biri xristianlıqdır. Xalqımız Azərbaycanda tarixən aparıcı dinlərdən biri olmuş xristianlığa və onunla bağlı keçmişinə üzüağ, şərəfli tarixinin tərkib hissəsi kimi baxır. Maraqlı məqamlardan biri də odur ki, Azərbaycanda aparıcı din hesab edilən İslamdan fərqli olaraq xristianlığın, demək olar ki, bütün cərəyanları ölkəmizdə bu və ya digər şəkildə təmsil olunub. Azərbaycanın bu xüsusiyyətinə görə islam ölkələri arasında analoqu yoxdur və ölkəmiz bu sahədə yalnız bəzi xristian dövlətlərilə müqayisə edilə bilər. Ümumiyyətlə, ölkəmizdə xristianlığın təxminən 2 min yaşı var ki, bu fakta görə Azərbaycan yalnız xristianlığın meydana çıxdığı bölgə ilə müqayisə edilə bilər. Belə ki, Azərbaycanda xristianlığın yayılması İsa Məsihin səhabələrindən olan Varfolomeyin adı ilə bağlıdır və dini rəvayətlərə görə, o, 71-ci ildə yaralanıb və Bakıda vəfat edib. Şəhərin mərkəzində, Qız qalasının yanında adı çəkilən səhabənin qanı tökülüb və bu yer 2 min il ərzində xristianlar tərəfindən müqəddəs hesab olunub. Azərbaycanda xristianlıqdan danışarkən Alban kilsəsinə və onun tarixinə toxunmamaq qeyri-mümkündür. Çünki Azərbaycanda xristianlığın tarixi, demək olar ki, Alban kilsəsindən başlayır və bütövlükdə bu dinin tarixində həmin kilsənin xüsusi yeri var. Qədim müəlliflər və qaynaqlar sübut edir ki, Alban kilsəsi nəinki Qafqazda, hətta bütün xristian dünyasında ən qədim kilsələrdən biridir və apostol mənşəlidir".
(Ardı var)
Sevinc
QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2022.- 30 noyabr.- S.15.