Florensiya şəhəri və Mediçi
sülaləsi
(Əvvəli
ötən çərşənbə sayımızda)
Padaqralı
Piero
Padaqralı Piero 48 yaşında öz atası
Böyük Kozimonun yerini tutdu. O, yaxşı xarakterə malik idi və
bu, hamı tərəfindən qəbul edilirdi. O, qabiliyyətli
və olduqca istedadlı adam olsa da,
atasının qardaşı Covanniyə güzəştə
getməsinə dözürdü.
İlk dəfə xalq qarşısına
çıxanda o, elə də populyar deyildi. Güclü
tacir olmaqla, öz maliyyə işlərini yaxşı idarə
edirdi. Öz mülkiyyətində olan hər şeyi
uçota almaq qərarına gəldi, bu, təşviş
doğuran və çox sayda debitorlarının əhvalını
pozan bir iş idi, çünki onlar da təsiretmə
gücündən xali deyildilər. Ancaq bu tədbiri
ilə də o, vətəndaşların ehtiramını
qazandı və 1461-ci ildə onun bayraqdara çevrilməsinə
icazə verdilər.
1466-cı
ildə ona qarşı sui-qəsd təşkil olunmuşdu,
bir il sonra isə sürgünlə üzləşməli
oldu. Lakin onun müxalifləri məğlub oldular, öz yerinə
isə əlverişli hesab etdiyi adam
seçildi.
Bir məsələni
də qeyd etmək lazımdır ki, o, Kozimo tərəfindən
varis kimi nəzərdə tutulmamışdı, atası
Covanniyə üstünlük verirdi, onu daha sağlam adam hesab edirdi. Piero alim və etibara layiq adam idi, yaxşı latınist olmaqla
atasını səfərlərdə uğurlu qaydada
müşayiət etmişdi. Kozimo ona çox
ciddi və mürəkkəb işlərdə
inanırdı. Digər dövlətlərin
rəhbərləri ilə görüşdə belə
mühüm tapşırıqları yerinə yetirmişdi.
O, Venetsiyada olmuş, Milanda Françesko Sfortsa ilə,
Fransadakı kral XI Lui ilə görüşmüşdü.
Elə
bir diplomatik iş yox idi ki, o, bunu nəzakətlə
yerinə yetirməsin. Nəticədə,
xüsusən Parisdə elə görkəmli mövqeyə
sahib olmuşdu ki, Fransa kralı gənc kübara valeh
olduğunun əlaməti kimi, imtiyaz şəklində onun
Mediçi zirehli paltarının bəzəyində öz, əslində,
Valua sülaləsinin simvolu olan zanbaq çiçəyini
yerləşdirmişdi.
Atası Kozimo tikinti işini sevdiyi halda, Piero yalnız
tikilini bəzəməyi, qızıl suyuna çəkməyi
sevirdi. Təbii
olaraq o, özünün xoşagələn rəsmlərinə
malik idi, lakin o, cəmi beş il ərzində
hökmranlıq etmişdi.
Möhtəşəm
Lorentso
Pieronun qərarına görə, oğlu Lorentso, 21
yaşlı bir gənc kimi onun yerini tutmalı idi. "Möhtəşəm"
adını ona müasirləri vermişdi. Bu bir faktdır ki, öz diplomatik qabiliyyəti
hesabına o, Florensiyanı xeyli inkişaf etdirmişdi. Onun qeyri-adi merkantil siyasəti bu şəhəri
"Yeni Afina"ya çevirmişdi.
Piero öləndə onun düşmənləri
Mediçi ailəsini aşağı endirməyə cəhd
etsələr də, buna qadir olmadılar. Mediçilər
Florensiyanın avtokratik meyilli vətəndaşları
arasında iri tərəfdarlar ordusuna malik idi. Lakin onun müxalifləri arasında Luna Pitti daha
görkəmli şəxsiyyət kimi tanınırdı.
Üstəlik, Lorentso özü də Pittinin
qabiliyyətinə yaxşı bələd idi. Göstəriş
verdi ki, pul və şərəf nümunələri
təklif edilməsi ilə onu neytrallaşdırsınlar. Beləliklə, o, antimediçi fraksiyasından
uzaqlaşdırıldı.
Lakin Lorentsonun özünə qarşı sui-qəsddə
məhkum edilənlər ondan heç bir mərhəmət
görmədilər. Luna Pitti də sui-qəsddə
iştirakına görə ölüm cəzasına məhkum
edildi. Bu yolla antimediçi fraksiyası
parçalandı və ləğv olundu. Öz xəyanətinə
görə Pitti də məsuliyyət daşımalı
olmaqla, edam edildi.
Lorentso bəyan
etdi ki, "Yalnız o adam ki, qalib gəlməyə
qadirdir, o, həmçinin, bağışlamağa da
layiqdir".
Hakimiyyətin böyüməsi ilə yaranan
böhranı həll etməyi də o, tezliklə bacardı. Kommunal institutuna
yumşaq əlavələr etməklə, onun üzərində
nəzarəti əldə etməyə nail oldu. Öz
hakimiyyətindəkiləri birləşdirməklə, onu dəstəkləmiş
az sayda inanılmış müttəfiqlərinə
hər il mühüm vəzifələr verdi. Vətəndaşların
siyahısını hazırlamaq işinə də
girişmişdi. O, kifayət qədər hiyləgər
idi, siyasi baş məclisi tərk etdi ki, onun rolu məsələləri
müzakirə edən orqandan sadəcə məsləhət
verənə, bir
məşvərətçi hüququnun sahibinə
çevrilsin. Kommunanın daha çox nümayəndəlik
magistratlarını isə sadəcə hakimlərə
çevirməyi bacardı.
1471-ci ilə qədər Florensiyadan sürgün
olunanlardan bir hissəsinin xeyli cəhdlərinin
acığına siyasi tarazlığı dəstəklədi,
bunun hesabına Florensiya və Neapol Venetsiyanın əleyhinə
olmaqla, müttəfiqlərə çevrildilər. Papa II Paul
öldükdən sonra yeni seçilmiş papa IV Siksi vəzifəsindən
istifadə edib, Pontifik Dövləti yaratmaq istədi. Onun ambisiyalarına tərəfdar olan
qohumlarının təsiri ilə Papalıq Neapolla ittifaq
bağladı və bu vaxt siyasi situasiya Florensiya
üçün daha təhlükəli oldu.
Lorentso, ekstarazlığı bərpa etmək cəhdi
ilə Liqanı açıq şəkildə inkişaf
etdirmək istəsə də, uğursuzluğa düçar
oldu. Bu vaxt Romada Mediçilərin rəqibləri Lorentso
və onun qardaşı Culianonun əleyhinə sui-qəsd təşkil
etdilər. Bütünlükdə o, sui-qəsdin
əleyhinə olduğu halda, onun qarşısını ala
bilməmişdi. Lorentsoya və Culianoya
Florensiya Dumasında keçirilən Pasxa messası vaxtı
hücum edildi. Culiano
öldürüldü, Lorentso isə ancaq yüngülcə
yaralandı.
Florensiya xalqını bu hadisə qəzəbləndirdi,
həm də onların reaksiyası dəhşətli nəticələrə
səbəb oldu. Üç gün ərzində əsl vəhşilik
aktları davam etdi. Yaxşı tanınan yüz və
daha çox vətəndaş edam edildi və
ya qətlə yetirildi. Bütöv ailələr,
demək olar ki, bütünlüklə məhv edildi. Yepiskop Salvatinin bədəni digər cəsədlər
içərisində Vekkio sarayının pəncərəsindən
asılıb, yırğalanırdı. Lakin sağ
qalanların da ovlanması davam edirdi. Pattsi tərəfdarları
"Azadlıq, azadlıq" deyə haray çəkirdilər.
Papa bu xəbərləri
eşidəndə, ən azı iki bilavasitə sürətli
ödənilməli olan təzminat tələb etdi: onun şəhəri
tabe olmağa inandırmaq cəhdi etmək üçün
Florensiyaya kardinal Leqatı qaytarıldı, lakin həmin
dövrün xronikaları bu barədə yazırdı ki,
onlar Romaya sağ şəkildə deyil, daha çox ölü kimi geri döndülər. Papa həm də Lorentso de Mediçinin sürgün
edilməsini tələb edirdi. Lakin Lorentso
xalq arasında populyarlığa və möhkəm dəstəyə
bel bağlayıb, Florensiyada qaldı. IV
Sikstin qisas yanğısı isə sönmək bilmirdi.
O, öz ordusunu Neapol kralı Ferrante qüvvələri ilə
birləşdirib, Toskanaya yürüş etdi.
1479-cu ilin yayında papanın və Neapolun qüvvələri
Florensiyanın birbaşa özünə yürüşə
başladılar. Lorentso bu vaxt nəyə görə
"Möhtəşəm" adını
almağını bir daha nəzərə
çarpdırdı. Həmin vaxt Neapola
getməyi qərara aldı ki, qəddar monarxın əksinə
hərəkət etsin və onun papa ilə hərbi
ittifaqının dağılmasına cəhd etsin. Neapol Florensiya ittifaqı, bir çox cəhətlər
nəzərə alındıqda həm də zəruri xarakter
daşıyırdı. Lorentso sübut
edirdi ki, bu, bütün İtaliyanın müstəqilliyini
qoruyub saxlamaq üçün də vacibdir. Lorentsonun cəsarətli hərəkəti uğurlu
oldu. Əslində, sadə bir parlaq əməliyyat
hesabına, çünki bu, gözlənilməyən və ətrafa
səs salan bir müvəffəqiyyət idi, vəziyyət
tamamilə dəyişmişdi, əvvəlkinin əksinə
çevrilmişdi. Əlbəttə,
Lorentsonun yüksək diplomatik qabiliyyətli buna oxşar digər
şəraitlərdə də dəfələrlə
özünü büruzə vermişdi.
Bu hadisədən sonra o, italyan siyasətində "tərəzinin
iynəsi" kimi tanınmağa başlandı. O, bu qeyri-adi tədbiri ilə,
heç şübhəsiz, yarımadanın taleyinə
böyük fayda gətirdi.
Makiavelli
Lorentsonun İtaliya dövlətlərinin səmərəli
müstəqilliyinin yeganə qarantiyasını qabaqlayan
faktoru nəzərə alan bir siyasətçi
kimi xarakterizə edirdi. O yazırdı: "İtaliyanın
dağılması heç bir səbəblə deyil, onun
çox illər ərzində muzdlu ordulardan asılı
olması faktı ilə əlaqədar idi". Milli ordu
olmadan, müharibələr lap başlanğıcdan uduzulurdu
və hətta Lorentsoya bənzəyən elə bir adam yox idi ki, onları udmağa qabil olsun.
Lorentsonun tənqidi definitsayasını, tarixçi Fred
Berense vermişdi. "O, elə bir adam idi ki, heç
nəyi itirməmişdi, heç nəyin ona yad, heç nəyin
ona iyrənc olmadığı bir adama, heç nə o qədər
də nəcib və ya qəbul edilməyən deyildi".
Florensiyanın
yaradıcı ziyalılarına gəldikdə, Dantenin şərəfli
günlərində Bokkaçço və Petrarka xeyli geridə
idilər, lakin Mediçilər evinin himayəsi altında,
xüsusən Lorentsonun hesabına nümunə kimi ad-san
qazanmışdılar və onun inadkar, müdrik elmi sözləri
və yaxşı zövqü ilə yenidən şərəfə
nail olmuşdular.
Lorentsonun müəllimləri ona yüksək alim təhsili
vermişdilər. Fəlsəfi toqquşmalar da burada az
rol oynamamışdı. Bəzi alimlər məhz
Lorentsonun məsləhət ilə dini ordenlərə daxil
olmaq barədə qərar vermişdilər. Florensiya
Platonik Akademiyası, onu Lorentso özü
yaratmışdı, bütpərəst müəlliflərin
də əsərlərini öyrənirdi, katolik keşişlərlə
müqayisədə onların rolu elə bir əhəmiyyət
daşımırdı.
Ədəbiyyatı və mədəniyyəti irəlilətmək
üçün hələ Kozimonun əsasını
qoyduğu humanist dairə çox sayda istedadlı adamları
özünə cəlb etdi. Beləliklə,
Kozimonun məktəbi göstərirdi ki, o, bir institut kimi qəbul
edilsin. İstedadlı yunan filosofu Pletoni tərəfindən
ona yeni Neoplatonik möhürü vurulmuşdu. O,
1453-cü ildə türklərin işğalından sonra
Konstantinopoldan qaçıb, Florensiyada digər Bizans
filosoflarına qoşulmuşdu. Bu vaxt Florensiyaya
Konstantinopoldan alimlərin əsl qaçqın axını
meydana gəlmişdi. Akademiyada yunan
filosofları ilə Şərq intellektualları arasında
sağlam rəqabət gedirdi. Onların
arasında Pike della Mirandola və gənc Mikelancelo da var idi.
Akademiya yunan fəlsəfəsini öyrətmək
üçün ictimai məktəblərin
yaradılmasını həvəsləndirirdi, onlarda
xristianlıq və bütpərəst fəlsəfə
arasında əlaqələrin qiymətləndirilməsi sahəsində
qızğın müzakirələr gedirdi.
İnqilabi texniki irəliləyiş çap işinin tətbiq edilməsi hesabına baş verməklə, çox sayda ədəbi əsərlərin yayılması üçün müstəsna dərəcədə faydalı oldu. Florensiyalılar və italyanlar yeni ixtiradan, xüsusən əla fayda götürdülər, bu iş Akademiyanın çox sayda üzvləri tərəfindən hərarətlə qarşılandı.
Akademiyanın diskussiyalarının çoxu konkret olaraq xristianlığın bütpərəst fəlsəfə ilə müqayisə olunması imkanlarının müzakirəsinə həsr olunurdu. İki fəlsəfi doktrinanın müqayisəli öyrənilməsinə ciddi diqqət verilirdi. Bəzən isə alimlərin yeretik adlandırılması riski də meydana gəlirdi.
Pletonidən sonra Akademiyanın liderliyinə gəlmiş üç məşhur alimin arasında Mirandola da var idi. Onlardan birinin atası qətlə yetirildikdən sonra qaçıb, Florensiyaya gəlmişdi. Lorentso burada onun hamisi olmağa başlamış, onu daim öz evində qonaq kimi qəbul etmişdi. O, 1470-ci ilə Homerin "İliada"sını latın şairinə tərcümə etmişdi və bunu öz böyük hamisinə həsr etmişdi.
Lorentsonun özü şair idi, qabiliyyətli müəllif kimi o, müxtəlif janrlarda yazırdı. Onun ucadan oxunan karnaval nəğmələri də var idi. Eklektik bəstəkar kimi o, musiqili şeirlər yazırdı, bunun üçün o, Petrarkaya borclu olsa da, sırf özünə məxsus olanları da yazmağa qadir idi.
Onun papa qaydalarına tabeliyi yaxşı məlum idi. Culianonun Florensiyadan uzaqlaşdırılmasına nail olduqdan sonra papa onun şərəfinə artıq elə bir qısqanclıq etmirdi, onu Parmanın və əlavə iki şəhərin hökmdarı etdi. Baxmayaraq ki, birbaşa Culianonun öz etirafına görə, onu Urbino hersoqu etməyə qadir olmamışdı. Culiano özü ancaq başqasını qanuni hersoq kimi tanıdı.
Lorentsonun dini şeirləri də diqqəti cəlb edirdi, həyatı araşdırmağı da bacarırdı. Onun bir şeirində deyilirdi ki, "gənclik necə də gözəldir. Lakin necə də tez yoxa çıxandır / Əgər sən xoşbəxt olmaq istəyirsənsə, onda elə indi xoşbəxt ol, / Çünki sən sabah barədə heç nə bilməyəcəksən".
Saray bayramları, ovçuluq kimi idman növü, prosessiyalar və rəqslər eranın fəlsəfi və əxlaqi nöqteyi-nəzərindən bir xüsusiyyət qazandı və bu, unikal olaraq qaldı. Bu, Möhtəşəm Lorentsonun özünün içərisində yaşadığı bir reallıq idi, axı onları o, özü həyata gətirmişdi. O, Florensiyanı möcüzəli bir şəhərə çevirmişdi. Bizim dövrümüzdə də belə nümunələr mövcuddur və onların müəllifləri hətta paxıllar dəstəsi mövcud olsa da, yalnız yüksək ehtirama layiqdirlər. Lorentso şəhəri gözəllik məkanına çevirdiyinə görə böyük hörmətə sahib olmuşdu. Həqiqət müqayisədə bilindiyindən, yazırdılar ki, "İtaliya ölkəsi dünyanın ən intellektual hissəsidir, Toskana İtaliyanın ən intellektual hissəsidir və Florensiya isə Toskananın ən intellektual şəhəridir".
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2022.- 30 noyabr.- S.14.