"Yox olsun
başından duman, Təbrizim!"
XALQ
ŞAİRİ SÜLEYMAN RÜSTƏMİN CƏNUB
MÖVZULU ŞEİRLƏRİ BU GÜN DƏ AKTUAL VƏ
HƏRARƏTLİ SƏSLƏNİR
"
"O
gün gələcək, Araz çayının iki yerə
böldüyü xalq birləşəcək,
bütöv,vahid Azərbaycan olacaqdır". Bu sözləri Xalq şairi
Süleyman Rüstəm 1986-cı il aprel
ayının 11-də Azərbaycan Politexnik İnstitutunda
özünün 80 illiyinə həsr olunmuş yubiley tədbirində
çıxışı zamanı böyük ümidlə
söyləyib.
Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatında cənub
mövzusu dedikdə, ilk növbədə gözlərimiz
önünə Xalq şairi Süleyman Rüstəm gəlir. Hərçənd,
bu mövzuda çox ədibimiz əsərlər yazıb.
Lakin bu mövzuya ən çox müraciət
edən, gözəl şeirlər silsiləsi yaradan məhz
S.Rüstəm olub. Bu mövzunu onun qədər
ürək ağrısı ilə, poetik notlarla yazan ikinci bir
ədib yoxdur desək, yəqin ki, yanılmarıq. Geniş oxucu cənublu
bacı-qardaşlarımız, ədiblərimiz, eləcə
də şəhərlərimiz haqqında məlumatı demək
olar ki, ustad sənətkarın şeirlərindən öyrənirdi.
Həqiqətən də, S.Rüstəmin Cənub
mövzusunda yazdığı əsərlər sirri
açılmamış xəzinədir. Əsərlərilə
tanış olduqda belə bir nəticəyə
gəlmək olur ki, ədibin şah rejimi zamanı
soydaşlarımıza mənfi münasibəti necə idisə,
o, bu gün də İranda mövcud olan mollakratiya rejimindəki
münasibətlə eynilik təşkil edir.
Ömrü
boyu cənub həsrətini, cənub ağrısını qəlbində
gəzdirən şair hər zaman öz müqəddəs
arzusunu dilə gətirərdi:
Bir arzum
da var dünyada,
Bir gün məni salıb yada.
Kitabımı
Arazdakı körpü üstdən assınlar,
Gənc nəsillər
unutmasın bu şairin şərtini:
Tez
köçərsəm bu dünyadan başdaşıma
yazsınlar
İki yerə parçalanmış ürəyimin dərdini.
II
Dünya müharibəsi illərində İranda, Cənubi Azərbaycanda
olan S.Rüstəm qəddar şah rejiminin ölkədə
törətdiyi fəlakətlərin acı nəticələrin
gözləri ilə görmüş, milli zülmə,
istibdada qarşı geniş xalq kütləsinin etiraz səsini
dinləmiş, imperializm əleyhinə mübarizənin
canlı şahidi olmuşdu.
Cənub mövzusu şairin
yaradıcılığında sanki ikinci nəfəs
açıb.
Şairin bu mövzuda şeirlərini diqqətlə
oxuyanda görürsən ki, onun etiraz dolu
hayqırtıları həm o taydakı, həm də bu
taydakı rejimə qarşı yönəlib. O dövrdə
belə səviyyədə şeirlər yazmaq böyük cəsarət,
hünər və iradə tələb edirdi. Lakin
S.Rüstəm öz həyatını təhlükəyə
ataraq, bir vətəndaş kimi, xalqının mübariz
oğlu kimi bu prosesdə geridə qalmadı. "O tay,
bu tay", "O sahil, bu sahil", "Bakılı, Təbrizli",
"Vətənin birliyi", "Bütöv millət"
və sair terminləri həm dilimizin əzbəri oldu, həm
də beyinlərimizə, şüurumuza nüfuz elədi.
Arazın
o tayında qanına qəltan edilən cənublu
soydaşlarımızın qəlbində sağalmaq bilməyən
yaraların acısını duyan şair bir zaman onlarla Xudafərində
görüşlərini xatırlayır, Vətən
torpağının tapdaqda olması ilə barışa
bilmirdi:
Tapdaq
altındadır Vətən torpağı,
Hələ sağalmayıb sinəmin dağı.
Qardaş
həsrətilə hər bahar çağı,
Yarası
lalətək açılan mənəm!
S.Rüstəmin
cənub mövzusunda yazdığı əsərlərinin
şahı, məncə, "Təbrizim"dir. Şair burada
Azərbaycanın qədim paytaxtlarından biri, inqilablar
beşiyi, elm, mədəniyyət, sənətkarlıq mərkəzi
olan, hüsnünə, gözəlliyinə baxmaqdan doymaq
mümkün olmayan gözəl Təbrizə xitab edir. Təbrizə
öz dərin, sonsuz, məhəbbətini bildirən şair
ürək sözlərini, duyğularını ustalıqla
dilə gətirir:
Baxdıqca
hüsnünə doymayır gözüm,
Təbrizim,
Təbrizim, gözəl Təbrizim!
Sən
çıxdın qarşıma duzla, çörəklə,
Bağından
dərdiyin güllə, çiçəklə,
İkiyə
bölünməz saf bir ürəklə,
Təbrizim,
Təbrizim, aman, Təbrizim,
Yox olsun
başından duman, Təbrizim!
Təbrizin şanlı qəhrəmanlıq tarixini
xatırladan şair şeirdə vətənin birliyi,
bölünməzliyi ideyasını, bütöv Azərbaycan
ideyasını oxucuya daha dolğun şəkildə
çatdırır. Şeirdə dilimizin zənginliyi, bir-birindən təsirli
ifadə vasitələri böyük ustalıqla seçilib:
Ağlasan,
ağlaram, gülsən, gülərəm,
Yaşasan,
yaşaram, ölsən, ölərəm,
Varımı
səninlə yarı bölərəm,
Gəl
bir də üzündən öpüm, Təbrizim!
Başına
gül-çiçək səpim, Təbrizim!
Cənub mövzusunda yazmaqla, Azərbaycan poeziyasına
yeni bir poetik çələng bəxş edən S.Rüstəm
digər şeirlərində də cənub dərdini,
nisgilini böyük ürək ağrısı ilə təsvir
edirdi. Araz qırağına gəlib həsrətlə o
tayı seyr edən şair ürək sözlərini misralara
köçürərək təsəlli tapırdı.
"Ucan
durnaların lələklərindən, hicran məktubları
asılan mənəm" - deyən S.Rüstəm bir an belə ümidini itirmirdi. Təbrizlə
görüşəcəyi günü intizarla gözləyirdi:
Mənin
təlaşımı sanmayın hədər,
Səbəbsiz
deyildir bu dərd, bu kədər
Təsəlli
taparam bəlkə bir qədər
Ürəyi yaralı Təbrizi görsəm.
"Qəfəsdən
qurtulmuş yaralı şirəm" - deyən S.Rüstəm
bu həsrətə, bu amansız ayrılığa son
qoyulmasını dünyaya çar çəkirdi:
Süleymanam,
dözümlüyəm firqətə,
Zaman gərək son versin bu həsrətə.
Ürəyim
bir xəritədir, xəritə,
Orda əziz vahid Vətən özü var.
"Vüsal
həsrəti" şeiri çoxdan yazılsa da, sanki bu
gün İranda azadlıq mübarizəsinə qalxan cənublu
bacı-qardaşlarımızın etiraz dalğasını
uzaqgörənliklə təsvir edirdi:
Qəflətdən
oyanmış görürəm sizi,
Dağ kimi dayanmış görürəm sizi.
Al qana
boyanmış görürəm sizi,
Dərdiniz dərdimdir, yaranız yaram.
"Niyə quşlar kimi qanadım yoxdur. Niyə o sahilə
uça bilmirəm?" - deyən
şair azadlığın bayrağını ürəkdən
öpərək, haqq yolunda canlarından keçməyi
bacaran soydaşlarımzı şeirlərində mübarizəyə
səsləyirdi:
Səttarxanın
bayrağını qəlbindən asan,
Millətinin şöhrətini günəşə
yazan.
Əliqanlı
cəlladların qəbrini qazan
Ağ
günləri salamlayan sən deyilmidin,
Alnı açıq o qəhrəman sən deyilmidin?
S.Rüstəmin cənublu ədiblərlə
yazışmaları da diqqət çəkir. Şəhriyar,
Səhənd, Cavad Heyət və digərlərinə
şeirlə müraciətlərində S.Rüstəm cənub
ağrı-acısını onlarla bölüşür, bu
yolla azacıq da olsa könül rahatlığını
tapırdı.
Şair
bu azadlıq savaşında Təbrizdə qara matəm
çadralara bürünmüş cənublu
ana-bacılarımızın, qız-gəlinlərimizin fədakarlığını
da qüurla qələmə alırdı:
Ürəyimə
sığmayır Təbrizin qanlı yası,
Əksilmir
küçələrdən coşan insan dalğası,
Qeyrətə
bax, qeyrətə, nümayişdə çadrası
Al
qanına boyalı bacılarımı gördüm!
Bu gün Təbrizdə, Ərdəbildə və digər
şəhərlərdə ayağa qalxan, mübarizə
aparan, çadralarını atan ana-bacılarımızın
təsviri deyilmi? S.Rüstəm şeirlərində nə
qədər həsrətdən, intizardan söz açsa da,
heç bir zaman ümidini itirmirdi. Vüsal həsrətinə
son qoyulacağının ümidi ilə
yazıb-yaradırdı:
Mən
ümidsiz deyiləm, könlüm ümid məskənidir,
Xoş vüsal arzulu şeirimdə qızıldan yeri
var.
Şeirə
həsrətlilərə şeir oxumaqçün ucadan,
Bir qarış olsa da, Təbrizdə Süleyman yeri var.
S.Rüstəmin 1940-cı ildə işıq üzü
görən "Qaçaq Nəbi" pyesində də ədib
çox incəliklə, ustalıqla cənub məsələsinə
toxunmuşdur.
Arazın o tayında - cənubda
soydaşlarımızın öz ev-eşiklərindən
zorla çıxarılmaları haqqında Şahın fərmaişini
canfəşanlıqla, qəddarlıqla yerinə yetirməyə
çalışan ərbabla Qaçaq Nəbi
arasındakı dialoq xüsusi diqqət çəkir.
Ərbabın Qaçaq Nəbiyə xitabən "Arazın
o tayının dərdi səninçün azlıq edir ki, hələ
bu tərəfə də əl uzadırsan?.."
- dediyi sözlərini eşidən
Qaçaq Nəbi əsəbi halda ona tutarlı cavab verir:
"Arazın o tayı da, bu tayı da mənim doğma el
obamdır. Elin də o baş-bu başı
olmaz. Bunu sırğa elə, as qulağından..."
84 illik ömrünü cənub həsrəti, cənub
dərdi ilə yaşayan şair bu dünyadan nigaran
köçdü. Özünü o taylı-bu taylı vətənin
şairi hesab edən Süleyman Rüstəm bütöv,
vahid Azərbaycan sevdalısı idi. Şair "Vəsiyyət"
şeirində məzarı üstünə
gül-çiçək əvəzinə, Arazdan gətirilmiş
su səpilməsini vəsiyyət edirdi:
Su səpin
qəbrimə, dincəlim bir az,
Təzədən başlayım, sonra söhbəti.
Sizdən
bir ricam da, dostlar budur, bu -
Kürdən yox, Arazdan gətirin suyu.
Arzuma bələddir
bu torpaq anam,
O
yaxşı bilir ki, mən Süleymanam.
Bəli, Xalq şairi Süleyman Rüstəm bütün varlığı ilə, qəlbən vahid, bütöv Azərbaycanın olacağı günə inanırdı. O, inanırdı ki, tezliklə, cənublu bacı və qardaşlarımız istibdaddan, zülmdən qurtulacaq, azadlığa, müstəqilliyə qovuşacaqlar. Bu, onların əlahəzrət haqqıdır.
Ümid edirik ki, ölməz ustad sənətkarımız,
Xalq şairi Süleyman Rüstəmin ruhu tezliklə
rahatlıq taparaq şad olacaq.
Qafar
ƏSGƏRZADƏ
Əməkdar
jurnalist, Pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2022.- 30 noyabr.- S.11.