Təhsil sistemində innovasiyalar onların idarə edilməsi

 

 

İnnovasiya - "innovation" ingilis sözü olub yeniliyin məzmunu reallaşması deməkdir. İlk dəfə innovasiya sözünü Amerika alimi Yozef Şumpeterin 1912-ci ildə yazıb ərsəyə gətirdiyi "İqtisadi inkişaf nəzəriyyəsi" əsəri əsasında dövriyyəyə çıxarılmışdır. İnnovasiya termini ixtira kəşf sözlərindən fərqlənir. Bu mənada ümumiliklər qədər yetərli müxtəlifliklərin olduğu da danılmazdır. Kəşf ixtira əvvəllər mövcud ya ictimaiyyət üçün aşkar olmayan əsas fundamental həqiqətlərin təsdiqinə əsas verən mühüm hallardandır. Bu termindən elə iqtisadiyyatda, sonralar isə müxtəlif elmlərdə geniş istifadə edilməyə başlanıb. İnnovasiyaların yəni, yeniliklərin yaradılması müxtəlif elm sahələrində spesifik cəhətlərlə özünü göstərir. Ancaq müxtəlif sahələrdə intellektual yeniliklərin yaradılması, ixtiraçılıq o səmərələşdirmə kimi çox mürəkkəb proseslərin müəyyən ümumi tərəfləri özünü göstərir. Hətta bu proseslərin alqoritmi mövcuddur. Yaponiya, Cənubi Koreya, Çin innovasiya sahəsində mühüm addımlar atan xüsusi inkişaf  yolu olan ölkələr sırasındadırlar xeyli müddətdir ki, məhz bu fənləri ümumi təhsil müəssisələrində tədris edirlər. Ali məktəblərə qəbul zamanı  abituriyentlər elə bu fəndən imtahan verirlər. Qürurverici haldır ki, bu nəzəriyyələr əvvəllər məhz Bakıda yaradılıb. Həmçinin, onların müəllifi Genrix S. Altşuller çox uzun illər ərzində Bakı şəhərində yaşayıb. Elə bu mənada mühəndis-texniki sahə üzrə işləyənlər üçün TRİZ üzrə məhz ilk təlim kursları elə vaxtı ilə Bakıda təşkil edilib. Əsas təfəkkürün formalaşmasında TRİZ üzrə əvəzedilməz texnologiyadır. Əfsuslar olsun ki, bir sıra inkişaf etmiş ölkələrin müəssisə universitet proqramlarına da daxil edilmiş TRİZ nəzəriyyəsi üzrə bizim elm, təhsil texnologiya kadrları məlumatsızdır. Biliklərə əsaslanan iqtisadiyyatın inkişafı mərhələsində məhz təhsilimizin önəmli məqsədlərindən biri məhz kreativ düşüncəli, o cümlədən, yaradıcı, tənqidi təfəkkürü olan bu xüsusiyyətlərə malik olan yeni nəsil formalaşdırmaqdır. Təhsilimizdə testlərdən çox istifadənin nəticəsində yaradıcılıq sahəsi üzrə müəyyən mənada geriləmələr mövcud olub.

İnnovasiyaların yaradılması isə özlüyündə hələ iqtisadi innovasiya mənasını vermir. Yaradılmış yeniliklər iqtisadiyyatda tətbiq edilməlidir ki, məhz real iqtisadi səmərə elə inkişaf olsun. Elmi yaradıcılığın əsas məqsədi pul sərf edərək yeni informasiyalar əldə etməkdirsə, innovasiyalarında məqsədi bilik sərf edərək yeniliklər əldə etməkdir. SSRİ zamanında yerli alimlər məhz müəyyən innovasiyalar yaradırdılar, ancaq onların bir qismi iqtisadiyyatda istifadə edilirdi.

İnnovativ düşünən gənclərin çox olması təhsil sahəsində innovasiyaların inkişafına çox böyük təsir etmişdir.Yəni, innovativ sahələrin yaradılması tam olaraq kifayət deyil, onu məhz operativ tətbiq etməyi, faydalanmağı gözəl bacarmaq lazımdır.

 

İnnovasiyaların idarə edilməsi

 

Müxtəlif sahələrdə innovasiyaların idarə edilməsini idarəetmə elmi öyrənir. İnnovasiyaların idarəedilməsi-menecmenti kimi adlandırılan bu sahə çağdaş dövrdə çox sürətlə inkişaf edir. Bu gün insan fəaliyyətinin məhz elə bütün sahələrində yeniliklərdən geniş istifadə edilməkdədir. Məhz innovasiyalar həmişə olmuş bəşəriyyətin mümkün inkişafı elə innovasiyalar hesabına mümkündür. Son illərdə isə yeniliklər haqqında daha çox mühüm söhbətlər gedir.  Bu  İnformasiya Kommunikasiyası Texnologiyalarının sürətli inkişafı onun məhz bir çox sahələrdə tətbiqi hesabına bir çox yeni innovasiyaların yaradılması, məhz onların qlobal bazara çıxışı imkanlarının xeyli artması, mümkün tətbiqlərinin operativliyi, aktiv rəqabətədavamlılığın həmçinin, iqtisadi səmərənin yüksəldilməsi ilə çox bağlıdır.

"İnnovasiya" "yenilik" anlayışları çox yaxın mənaları daşıyır, bir çox hallarda eyni mənada istifadə edilirlər. İnnovativ sahə - yeninin yaradılması həmçinin, onun tətbiqi prosesidir, yəni elm, texnologiya, iqtisadiyyat həmçinin, idarəetməni birləşdirən ən mürəkkəb intellektual proses olaraq qiymətləndirilir. O, istehsal istehlak münasibətləri sistemini əhatə edir. Yəni innovasiya dedikdə yeniliklərin izibati, o cümlədən, təşkilati-texniki sosial-iqtisadi məsələləri üzrə qərarları şəklində mənfəətli istifadəsi başa düşülür. Qeyd edilən səbəbdən həm "innovasiya", həmçinin "yenilik" sözləri eyni mənada işlədilir. İnnovasiyanı yaradan onu elm sahələrinə tətbiq edən insanlara novator yaxud da innovator deyilir. İnnovator yəni yenilikçini bu prosesdə olmadığını düşünsəm innovasiya innovativ düşüncənin mümkün inkişafı da mümkün deyil. İnnovator yəni, yenilikçi yaradıcı, o cümlədən, qeyri-standart təfəkkürə, üstün erudisiya bilik-bacarığa, savada, sahibkarlıq qabiliyyətinə malik olmalıdır. Qeyd edilən xüsusiyyətlər isə məhz keyfiyyətli təhsil  sayəsində yarana bilər. Deməli, innovatorların yaranmasında, o cümlədən, dolayısı ilə innovativ inkişafda təhsilin rolu danılmazdır. İnnovasiya proseslərinin idarə edilməsi ilə İnnovatika elmi məşğul olur. İnnovatika - yəni innovasiya fəaliyyətinin məhz elmi bünövrəsi nəzəri əsasıdır. İnnovatika - yəni innovasiyanın proqnozlaşdırılması həmçinin, yaradılmasının elmi metodologiya onun üsullarının hazırlanması, o cümlədən, inkişafı ilə məşğul olan əsas elmi istiqamətidir. İnnovatika dedikdə həm innovativ fəaliyyətinin, innovasiyaların tətbiqinin mümkün planlaşdırılması onun təşkili üsulları da başa düşülür. İnnovatikanın yeni ən müasir inkişafının təhlili, o cümlədən, məhz bu inkişafın proqnozu da bir çox fundamental elmlərin  problemlərini qeyd edilən ifadə etməyə imkan verir. Qeyd edilən problemlərin həlli innovatikanın məhz tədqiqat obyekti olaraq nəzəri bazasının onun metodoloji əsaslarının inkişafına yardım etmişdir. Yəni, nəticə olaraq innovatika elmi istiqamət kimi çağdaş biliklərin, texnologiyaların onun metodologiya, metodların daxili nizamlanmış olan tam kompleks sistemidir. Qeyd edilən sistem innovativ proseslərinin vahid, həm qarşılıqlı əlaqəli kompleks sisteminin məntiqi birləşdirilmiş əsas konseptual sxemini əhatə edir.

İnsan fəaliyyətinin məhz bütün sahələrində olduğu kimi elə təhsildə innovasiyaların çox mühüm rolu var. Belə ki, təhsil tarixindəki əsas bütün islahatlar ictimai inkişafdan yaranan innovasiyaların təhsildə yeni sistemli tətbiqinə kömək etmişdir.  Əfsuslar olsun ki, təhsil tarixində elə mühüm islahatlar yeniliklər olmuşdur ki,  məhz onların müəllifləri icraçıları elə innovasiya haqqında təsəvvürlərə fikirlərə malik olmayıblar.

Yeniliklərə əsaslanmayan yenilik islahatlar, qeyd edilən proseslərin düzgün layihələndirilməməsi nəticəsində elə təhsil sistemi iflic edilmiş onun islahatdan öncəki işlək mexanizmi məhv edilib, ən yeni təhsil modeli isə yaranmayıb.

Təhsildə innovasiya sözünün mənası müxtəlif  yeniliklərin və təlim-tərbiyənin məqsəd, o cümlədən, məzmun, metodonun formalarına tətbiqi,  yeni təhsilin iqtisadiyyati, onun təşkili və həmçinin, idarə edilməsində pedaqoq və təhsil alanların qarşılıqlı fəaliyyətlərinin  ən yeni biliklər əsasında əsaslı təşkili əsasında nəzərdə tutulur. Təhsildə innovasiyalar üzrə ölkə və yaxud regional səviyyədə, məhz təhsil islahatları, müəyyən məqsədli inkişaf proqramları çərçivəsində, mərkəzləşdirilmiş formadaya təhsil müəssisəsinin (TM) təşəbbüsü ilə lokal formada həyata keçirilə bilər. Bu zaman pilot layihə çərçivəsində eksperimental fəaliyyət olaraq təşkil edilə bilər. Təbii ki, məhz bütün bu proseslər hüquqi-normativ baza əsasında reallaşmalı olan məsələlərdir.

Qeyd edilən məqalədə təhsil innovasiyalarının mümkün idarə edilməsindən bəhs edilərkən, təhsil pilləsini də xüsusi rolunu qeyd etmirik. Yəni, ən müxtəlif səviyyəli ümumi təhsil müəssisələrində innovativ proseslərin metodoloji baxımdan ən ümumi cəhətləri çoxdur. Və məhz bu səbəbdən bu məqalədəki fikirlər faktiki olaraq məhz təhsilin müxtəlif səviyyəsi üçün əhəmiyyətli hesab edilə bilər.

 

Adilə Fərəcova

Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Dövlət İdarəçilik

Akademiyasının "Dövlət və bələdiyyə idarəetməsi" ixtisası üzrə IV kurs tələbəsi

 

525-ci qəzet.- 2022.- 18 oktyabr.- S.12.