Təhsil sistemində innovasiyalar və onların idarə edilməsi
İnnovasiya -
"innovation" ingilis sözü
olub yeniliyin məzmunu və reallaşması deməkdir. İlk dəfə
innovasiya sözünü
Amerika alimi Yozef Şumpeterin 1912-ci ildə yazıb ərsəyə gətirdiyi
"İqtisadi inkişaf
nəzəriyyəsi" əsəri
əsasında dövriyyəyə
çıxarılmışdır.
İnnovasiya termini ixtira və
kəşf sözlərindən
fərqlənir. Bu mənada ümumiliklər
qədər də yetərli müxtəlifliklərin
olduğu da danılmazdır. Kəşf və
ixtira əvvəllər
mövcud və ya ictimaiyyət üçün aşkar olmayan əsas fundamental həqiqətlərin təsdiqinə
əsas verən mühüm hallardandır.
Bu termindən elə iqtisadiyyatda, sonralar isə müxtəlif elmlərdə
geniş istifadə edilməyə başlanıb.
İnnovasiyaların yəni, yeniliklərin
yaradılması müxtəlif
elm sahələrində spesifik
cəhətlərlə özünü
göstərir. Ancaq müxtəlif
sahələrdə intellektual
yeniliklərin yaradılması,
ixtiraçılıq o səmərələşdirmə
kimi çox mürəkkəb proseslərin
müəyyən ümumi
tərəfləri də
özünü göstərir.
Hətta
bu proseslərin alqoritmi də mövcuddur. Yaponiya, Cənubi Koreya, Çin innovasiya sahəsində mühüm
addımlar atan və xüsusi inkişaf yolu olan ölkələr sırasındadırlar və
xeyli müddətdir ki, məhz bu
fənləri ümumi
təhsil müəssisələrində
tədris edirlər.
Ali məktəblərə qəbul zamanı abituriyentlər
elə bu fəndən imtahan verirlər. Qürurverici haldır ki,
bu nəzəriyyələr
əvvəllər məhz
Bakıda yaradılıb.
Həmçinin, onların müəllifi
Genrix S. Altşuller çox uzun illər ərzində Bakı şəhərində
yaşayıb. Elə bu
mənada mühəndis-texniki
sahə üzrə işləyənlər üçün
TRİZ üzrə məhz
ilk təlim kursları
elə vaxtı ilə Bakıda təşkil edilib. Əsas təfəkkürün formalaşmasında
TRİZ üzrə əvəzedilməz
texnologiyadır. Əfsuslar olsun
ki, bir sıra
inkişaf etmiş ölkələrin müəssisə
və universitet proqramlarına da daxil edilmiş və TRİZ nəzəriyyəsi
üzrə bizim elm, təhsil və texnologiya kadrları məlumatsızdır. Biliklərə əsaslanan iqtisadiyyatın
inkişafı mərhələsində
məhz təhsilimizin
önəmli məqsədlərindən
biri məhz kreativ düşüncəli,
o cümlədən, yaradıcı,
tənqidi təfəkkürü
olan və bu xüsusiyyətlərə
malik olan yeni nəsil formalaşdırmaqdır. Təhsilimizdə testlərdən çox
istifadənin nəticəsində
yaradıcılıq sahəsi
üzrə müəyyən
mənada geriləmələr
mövcud olub.
İnnovasiyaların yaradılması isə özlüyündə hələ
iqtisadi innovasiya mənasını vermir. Yaradılmış yeniliklər iqtisadiyyatda tətbiq edilməlidir ki, məhz real iqtisadi səmərə və elə inkişaf olsun. Elmi yaradıcılığın əsas
məqsədi pul sərf edərək yeni informasiyalar əldə etməkdirsə,
innovasiyalarında məqsədi
bilik sərf edərək yeniliklər əldə etməkdir.
SSRİ zamanında yerli alimlər məhz müəyyən innovasiyalar yaradırdılar,
ancaq onların bir qismi iqtisadiyyatda
istifadə edilirdi.
İnnovativ düşünən gənclərin
çox olması təhsil sahəsində innovasiyaların inkişafına
çox böyük təsir etmişdir.Yəni,
innovativ sahələrin
yaradılması tam olaraq
kifayət deyil, onu məhz operativ
tətbiq etməyi, faydalanmağı gözəl
bacarmaq lazımdır.
İnnovasiyaların idarə edilməsi
Müxtəlif sahələrdə innovasiyaların
idarə edilməsini idarəetmə elmi öyrənir. İnnovasiyaların idarəedilməsi-menecmenti kimi adlandırılan bu sahə çağdaş
dövrdə çox
sürətlə inkişaf
edir. Bu gün
insan fəaliyyətinin
məhz elə bütün sahələrində
yeniliklərdən geniş
istifadə edilməkdədir.
Məhz innovasiyalar həmişə
olmuş və bəşəriyyətin mümkün
inkişafı elə
innovasiyalar hesabına
mümkündür. Son
illərdə isə yeniliklər haqqında daha çox mühüm söhbətlər
gedir. Bu İnformasiya
Kommunikasiyası Texnologiyalarının
sürətli inkişafı
və onun məhz bir çox
sahələrdə tətbiqi
hesabına bir çox yeni innovasiyaların yaradılması,
məhz onların qlobal bazara çıxışı
imkanlarının xeyli
artması, mümkün
tətbiqlərinin operativliyi,
aktiv rəqabətədavamlılığın
və həmçinin,
iqtisadi səmərənin
yüksəldilməsi ilə
çox bağlıdır.
"İnnovasiya" və "yenilik" anlayışları çox
yaxın mənaları
daşıyır, bir
çox hallarda eyni mənada istifadə edilirlər. İnnovativ
sahə - yeninin yaradılması və həmçinin, onun tətbiqi prosesidir, yəni elm, texnologiya, iqtisadiyyat və həmçinin, idarəetməni
birləşdirən ən
mürəkkəb intellektual
proses olaraq qiymətləndirilir. O, istehsal
və istehlak münasibətləri sistemini
əhatə edir. Yəni innovasiya dedikdə yeniliklərin izibati, o cümlədən, təşkilati-texniki
və sosial-iqtisadi məsələləri üzrə
qərarları şəklində
mənfəətli istifadəsi
də başa düşülür. Qeyd edilən
səbəbdən də
həm "innovasiya",
həmçinin də
"yenilik" sözləri
eyni mənada işlədilir. İnnovasiyanı yaradan və onu elm sahələrinə
tətbiq edən insanlara novator və yaxud da
innovator deyilir. İnnovator yəni
yenilikçini bu prosesdə olmadığını
düşünsəm innovasiya
və innovativ düşüncənin mümkün
inkişafı da mümkün deyil. İnnovator yəni, yenilikçi yaradıcı, o cümlədən,
qeyri-standart təfəkkürə,
üstün erudisiya və bilik-bacarığa,
savada, sahibkarlıq qabiliyyətinə də malik olmalıdır.
Qeyd edilən xüsusiyyətlər isə
məhz keyfiyyətli təhsil sayəsində
yarana bilər. Deməli, innovatorların yaranmasında,
o cümlədən, dolayısı
ilə innovativ inkişafda təhsilin rolu danılmazdır.
İnnovasiya proseslərinin idarə
edilməsi ilə İnnovatika elmi məşğul olur.
İnnovatika - yəni innovasiya
fəaliyyətinin məhz
elmi bünövrəsi
və nəzəri əsasıdır. İnnovatika - yəni innovasiyanın proqnozlaşdırılması və
həmçinin, yaradılmasının
elmi metodologiya və onun üsullarının
hazırlanması, o cümlədən,
inkişafı ilə
məşğul olan əsas elmi istiqamətidir. İnnovatika dedikdə
həm də innovativ fəaliyyətinin,
innovasiyaların tətbiqinin
mümkün planlaşdırılması
və onun təşkili üsulları
da başa düşülür. İnnovatikanın
yeni və ən müasir inkişafının təhlili,
o cümlədən, məhz
bu inkişafın proqnozu da bir
çox fundamental elmlərin problemlərini
qeyd edilən ifadə etməyə imkan verir. Qeyd edilən
problemlərin həlli
innovatikanın məhz
tədqiqat obyekti olaraq nəzəri bazasının və onun metodoloji əsaslarının inkişafına
yardım etmişdir.
Yəni,
nəticə olaraq innovatika elmi istiqamət kimi çağdaş biliklərin,
texnologiyaların və
onun metodologiya, metodların daxili nizamlanmış olan tam kompleks sistemidir. Qeyd edilən sistem innovativ proseslərinin vahid, həm də qarşılıqlı
əlaqəli və kompleks sisteminin məntiqi birləşdirilmiş
əsas konseptual sxemini əhatə edir.
İnsan fəaliyyətinin məhz
bütün sahələrində
olduğu kimi elə təhsildə də innovasiyaların çox mühüm rolu var. Belə ki, təhsil tarixindəki əsas bütün islahatlar ictimai inkişafdan yaranan innovasiyaların təhsildə yeni sistemli tətbiqinə kömək etmişdir.
Əfsuslar olsun ki, təhsil tarixində elə mühüm islahatlar və yeniliklər olmuşdur ki, məhz
onların müəllifləri
və icraçıları
elə innovasiya haqqında təsəvvürlərə
və fikirlərə
malik olmayıblar.
Yeniliklərə əsaslanmayan yenilik və islahatlar, qeyd edilən proseslərin düzgün
layihələndirilməməsi nəticəsində elə
təhsil sistemi iflic edilmiş və onun islahatdan
öncəki işlək
mexanizmi məhv edilib, ən yeni təhsil modeli isə yaranmayıb.
Təhsildə innovasiya sözünün mənası müxtəlif yeniliklərin və təlim-tərbiyənin məqsəd, o cümlədən, məzmun, metod və onun formalarına tətbiqi, yeni təhsilin iqtisadiyyati, onun təşkili və həmçinin, idarə edilməsində pedaqoq və təhsil alanların qarşılıqlı fəaliyyətlərinin ən yeni biliklər əsasında əsaslı təşkili əsasında nəzərdə tutulur. Təhsildə innovasiyalar üzrə ölkə və yaxud regional səviyyədə, məhz təhsil islahatları, müəyyən məqsədli inkişaf proqramları çərçivəsində, mərkəzləşdirilmiş formada və ya təhsil müəssisəsinin (TM) təşəbbüsü ilə lokal formada həyata keçirilə bilər. Bu zaman pilot layihə çərçivəsində eksperimental fəaliyyət olaraq təşkil edilə bilər. Təbii ki, məhz bütün bu proseslər hüquqi-normativ baza əsasında reallaşmalı olan məsələlərdir.
Qeyd edilən məqalədə
təhsil innovasiyalarının mümkün
idarə edilməsindən bəhs edilərkən, təhsil
pilləsini də xüsusi rolunu qeyd etmirik.
Yəni, ən müxtəlif səviyyəli ümumi
təhsil müəssisələrində innovativ
proseslərin metodoloji baxımdan ən ümumi cəhətləri çoxdur.
Və məhz bu səbəbdən bu məqalədəki fikirlər faktiki olaraq məhz təhsilin
müxtəlif səviyyəsi üçün
əhəmiyyətli hesab edilə bilər.
Adilə
Fərəcova
Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının
"Dövlət və bələdiyyə idarəetməsi"
ixtisası üzrə IV kurs tələbəsi
525-ci qəzet.- 2022.- 18 oktyabr.- S.12.