"Davranış qaydaları sayəsində
məktəblərdə daha sağlam mühit yaranacaq"
Məlum
olduğu kimi, Elm və Təhsil Nazirliyi tərəfindən
"Ümumi təhsil
müəssisələrində şagird davranış qaydaları" və
"Valideyn-məktəb münasibətlərinin
tənzimlənməsi üzrə
təlimat" hazırlanıb.
Hər iki sənəd hazırlanarkən şagirdlər,
müəllimlər, o cümlədən,
valideynlər arasında
keçirilən sorğuların
nəticələri nəzərə
alınıb, beynəlxalq
və özəl təhsil müəssisələrinin
təcrübələri araşdırılıb.
Sənədlərin hazırlanması prosesinə təcrübəli
məktəb direktorları
və müəllimlər,
özəl təhsil müəssisələrinin nümayəndələri,
yerli və beynəlxalq mütəxəssislər
cəlb olunublar.
Hər iki sənəd ümumi təhsil müəssisələrində şagird davranış qaydaları və valideyn-məktəb ünsiyyətinin
tənzimlənməsi ilə
bağlı çərçivəni
müəyyən edir.
Sənədlər bu gündən
etibarən 2 həftə
ərzində ictimai müzakirəyə çıxarılır.
Toplanmış rəy və
təkliflər nəzərə
alınaraq sənədlərin
son versiyası hazırlanacaq,
2023-cü ilin əvvəlindən
etibarən isə tətbiqinə start veriləcək.
Qeyd edək ki, 2021-2022-ci tədris ili
ərzində 100-dən çox
ümumi təhsil müəssisəsində aparılmış
keyfiyyət monitorinqlərinin
nəticələrinin təhlili
məktəb proseslərinin
tənzimlənməsi ilə
bağlı bir sıra prosedurların yenilənməli və ya təkrar hazırlanmalı olduğunu
bir daha göstərdi. O cümlədən,
şagird davranışının
və valideyn-məktəb
ünsiyyətinin tənzimlənməsi
ilə bağlı qaydaların yenidən işlənməsinə ciddi
zərurət yarandı.
"Ümumi təhsil
müəssisələrində şagird davranış qaydaları" ilə bağlı layihədə
qeyd olunub ki, bütün ümumi təhsil müəssisələri Nizam-İntizam
Şurası (NİŞ) yaratmalıdır. Bildirilib ki,
NİŞ adətən məktəb
rəhbərliyi, təhsilverənlər
(sinif rəhbəri, fənn müəllimləri,
psixoloqlar və s.) və ən azı bir valideyn
daxil olmaqla 5-7 nəfərdən ibarət
olur.
Elm və Təhsil
Nazirliyindən verilən
məlumata görə,
direktor şuranı qayda pozuntusunun səviyyəsini müəyyən
etmək və ya müvafiq intizam tədbirinin tətbiqi zərurəti yarandıqda, valideyn/qanuni nümayəndə övladı barədə
verilmiş intizam tədbiri qərarına rəsmi şəkildə
etiraz etdikdə, məktəbdaxili nizam-intizam
qayda və prosedurlarını yenidən
nəzərdən keçirməyə
ehtiyac olduqda toplaya bilər.
Şagirdə yaşıl kart müvafiq
şəxslərin (sinif
rəhbəri, fənn
müəllimi, UBTR və
s.) təqdimatı əsasında
Nizam İntizam Şurasının qərarı
ilə verilə bilər və Sinif Davranış jurnalında qeydiyyatı aparıla bilər.
Şagird yaşıl kart aldıqdan
sonra sarı xəbərdarlıq məktubu
alarsa, 1 yaşıl kartı, narıncı və qırmızı xəbərdarlıq məktubu
aldıqda isə 2 yaşıl kartı ləğv olunacaq.
Hər yarımilin
sonunda yaşıl kartların sayına uyğun olaraq şagirdlər tərifnamə,
təşəkkürnamə və fəxri fərman ilə təltif olunacaq. 3 yaşıl kart olarsa, şagirdə tərifnamə
veriləcək.
Şagirdə cari yarımil ərzində narıncı
xəbərdarlıq məktubu
verilibsə, onun tərifnamə alması üçün yaşıl
kartlarının sayı
ən azı 5 olmalıdır. Şagirdə qırmızı xəbərdarlıq məktubu
verilibsə, ən azı 8 yaşıl kartı olmalıdır.
5 yaşıl kart olarsa,
şagirdə təşəkkürnamə
veriləcək. Şagirdə cari yarımil
ərzində narıncı
xəbərdarlıq məktubu
verilibsə, onun təşəkkürnamə alması
üçün yaşıl
kartların sayı ən azı 8 olmalıdır. Şagirdin cari
yarımildə qırmızı
xəbərdarlıq məktubu
varsa, ona təşəkkürnamə verilə
bilməz. 8 yaşıl kart olarsa, şagirdə fəxri fərman veriləcək.
Şagirdə cari yarımil
ərzində narıncı
və ya qırmızı xəbərdarlıq
məktubu verilibsə,
ona fəxri fərman verilə bilməz. Şagirdin təltifnamələri onun şəxsi işinə əlavə edilir. Məktəb yuxarıda qeyd
olunanlardan əlavə,
rəğbətləndirmə tədbirləri tətbiq edə bilər. Məktəb
müəyyən hallarda
şagirdi birbaşa olaraq fəxri fərmanla təltif edə bilər (Məsələn, yerli və beynəlxalq olimpiadalarda, müsabiqələrdə
yüksək nəticə
göstərən şagirdlər
və s.)".
Nazirlikdən bildirilib ki, çox ağır qayda pozuntularına və ya 1-ci, 2-ci, 3-cü və 4-cü səviyyə
qayda pozuntularının
təkrarına yol verən şagirdlərin hansı formada cəzalandırılacağı müəyyənləşdirilib.
Bu hallarda şagird
dərsdən və ya olduğu məkandan (dəhliz, həyət və s.) uzaqlaşdırılacaq və
məktəb idarəetmə
heyətinin üzvü
şagirdə davranışının
niyə qəbuledilməz
olduğunu izah edəcək.
Şagird səhvini anladıqda dərsə qayıda bilər. Əks təqdirdə, dərsin
qalan hissəsini məsul şəxsin nəzarəti altında təyin olunmuş xüsusi otaqda keçirəcək və
ya valideyn/qanuni nümayəndə məktəbə çağırılaraq,
şagird evə göndəriləcək. Şagird dəstək üçün psixoloqa yönləndirilir (NİŞ-in və ya direktorun
qərarı ilə);
Bir neçə dəfə dərsdən sonra "Məktəbdə
saxlanılır"; Qırmızı
Xəbərdarlıq məktubu
(şagirdin şəxsi
işində saxlanılır
və UTİS-də qeyd olunur); Müəllim,
valideyn/qanuni nümayəndə, idarəetmə
heyəti üzvü və direktorla görüş; Məktəb
daxilində dərsdən
uzaqlaşdırılma.
Nazirliyin məlumatında qeyd olunub ki, uzun
saçları olan şagirdlərə saçı
açıq şəkildə
məktəbə gəlməyə
icazə verilməyə
bilər. Şagirdlər şəxsi gigiyena qaydalarına riayət etməli; dərs zəngindən əvvəl
üst geyimi (palto, papaq, kapüşonlu
jaket və s.) çıxarmalı; ümumi
təhsil müəssisəsi
təhsilalanlarının geyim
formalarına aid qaydalara
riayət etməli (məktəbli forması, ayaqqabı və s.); geyim səliqəli və təmiz olmalı; uzunluğu çiyindən aşağı
olan saçları səliqəli şəkildə
arxadan toplamalı; fiziki tərbiyə dərsləri üçün
məktəbin geyim qaydalarına riayət etməlidirlər.
Qaydalarda eyni zamanda, şagirdlərə
qadağan olunan məsələlər də
əksini tapıb. Qeyd edilib
ki, şagirdlərə
çox dar geyim, hündürdaban ayaqqabı, dizdən yuxarı olan ətək, zinət əşyası və bahalı saat kimi aksessuarlar, qeyri-adi saç düzümü və saç rəngi, uzun və rəngli
dırnaqlar, makiyaj, saqqal qadağandır.
Ümumi
təhsil müəssisələrindən
yuxarıda qeyd olunanlara bağlı daxili qaydalar tərtib etmələri tələb olunur.
Məktəbdə şagirdlərin telefondan istifadə edəcəkləri
hal müəyyənləşir.
Əgər müəllimlər şagirdlərin
şəxsi elektron cihazlarından (telefon, planşet və s. - red.) istifadə edəcəkləri
dərs planlaşdırırsa,
o zaman bunu ailələrə öncədən
yazılı şəkildə
bildirməli və cihazların təhlükəsiz
şəraitdə saxlanmasını
təşkil etməlidir.
Əgər valideyn/qanuni nümayəndə övladına
təhlükəsizlik məqsədilə
(məktəbə gəlib
gedərkən əlaqə
saxlamaq üçün)
elektron cihaz verərsə, o zaman ümumi təhsil müəssisəsi dərs
gününün sonuna
qədər bu cihazların təhlükəsiz
şəraitdə saxlanılmasını
təmin etməlidir. Dərs müddətində
elektron cihazlar şagirdlərə verilməməlidir.
Azərbaycan Gənc Alim, Doktorant və Magistrlər Cəmiyyətinin
sədri, fəlsəfə
doktoru İlqar Orucov deyib ki,
məktəblərdə davranış
qaydalarını tənzimləyən
normaların olması
olduqca vacib idi. Onun sözlərinə
görə, yeni tətbiq olunan davranış qaydaları
sayəsində məktəblərdə
daha sağlam mühit yaranacaq: "Məktəb
subyektləri valideynlər,
şagirdlər, müəllimlərlə
bağlı ümumi normaların qəbul olunması olduqca mühümdür. Müxtəlif ölkələrin təcrübəsinə
nəzər saldıqda,
bizimdə də buna ehtiyac yarandığını
görürük. Son zamanlar məktəblərdə
baş verən xoşagəlməz hallar da bu normaların
qəbuluna şərait
yaratdı. Buna müxtəlif yanlış
yanaşmalar var. Anlamalıyıq
ki, burda söhbət insanların hüquq və azadlıqlarının məhdudlaşdırılmasından
getmir. Əksinə, məktəblərin idarə olunmasında valideynlərin rolunun artırılması, məktəb
mühitinin demokratikləşdirilməsi,
eyni zamanda, məktəbin yazılmamış
qaydalarının çərçivəyə
salınması məsələlərinə
yer ayrılır".
Elm və Təhsil
Nazirliyi yanında İctimai Şuranın sədri Günel Səfərovanın sözlərinə
görə, məktəblərdə
nizam-intizam qaydalarını
pozan şagirdlərə
qarşı tətbiq
ediləcək inzibati
tədbirlərinə qarşı
cəmiyyət sərt
təpki göstərməyib. Sovet təhsil
sistemində də məktəblərdə müəyyən
cəza tədbirləri
olub. Davamlı olaraq dərs
mühitini pozan, dərsə gecikən, sinif yoldaşlarına qarşı aqressiv formada fiziki güc tətbiq edən, müəllimə
qarşı hörmətsizlik
edən şagirdlərə
qarşı hər hansı cəza tədbirinin olması vacibdir.
Şura sədri deyir ki, kütləvi təhsil sistemində hər şagirdə indivudal yanaşma tətbiq etmək bir qədər çətindir. Bu qaydalar bütün münasibətləri tənzimləyə bilməsə də, şagirdlərdə davranışları ilə bağlı məsuliyyət yaradacaq:
"Əgər valideyn bu inzibati tədbirlərə qarşı çıxırsa, bundan çıxış yolunu da göstərməlidir ki, dərsi pozan, sinif yoldaşını döyən şagirdə qarşı necə davranmaq lazımdır. Dəcəl şagirdlərin hamısını bir sinfə yığmaq mümkün deyil".
G.Səfərova məktəblərdə nizam-intizam qaydalarını pozan şagirdlərə qarşı tətbiq ediləcək inzibati tədbirlərindən sui-istifadə hallarının yolverilməz olduğunu söyləyir. Həmsöhbətimiz deyir ki, onu narahat edən yeganə məqam məktəblərdə bundan sui-istifadə hallarına yol verilməsi ilə bağlıdır: "Hesab edirəm ki, buna da monitorinq və intizam şuralarının vasitəsilə nəzarət etmək olar. İctimai Şura da bununla bağlı monitorinqlər təşkil edəcək".
G. Səfərova bildirir ki, yayılan videolar məktəblərdə çəkilən, şagird intizamsızlığını əks etdirən videolar belə bir inzibati tədbirlərin olmasını zəruri edir: "Şagirdlər başa düşməlidirlər ki, məktəbdə özlərini tərbiyəli aparmalıdırlar. Bunun məsuliyyətini dərk etməlidirlər".
Şura sədri deyir ki, məktəblərdə nizam-intizam qaydalarını pozan şagirdlərə qarşı tətbiq ediləcək inzibati tədbirlərlə bağlı hələki ictimai müzakirə aparılır. Bu müzakirə başa çatdıqdan sonra tətbiqinə başlanılacaq. Valideynlər də bu prosesə cəlb ediləcək. Valideyn övladının məktəbdə davranışı barədə məlumatlandırılacaq.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2022.- 22 oktyabr.- S.15.