İbrahimxəlil xan
Cavanşir
Tədqiqatçı-jurnalist, yazıçı Vasif
Quliyev bu yaxınlarda Qarabağ xanlarının həyatından
bəhs edən trilogiyadan ikinci əsərini - "İbrahimxəlil
xan Cavanşir" adlı sənədli-tarixi romanını
tamamlayıb.
Romandan bir parçanı oxuculara təqdim
edirik.
Üç
qardaş
Pənahəli xan üç oğul atasıydı. İlki
İbrahimxəlil ağa kəbirli Hacı Əli bəyin
qızı Xanxanımdan, Mehrəli bəylə Talıbxan bəy
isə başqa arvaddan idilər. Pənahəli
xan böyük oğluna müsəlman adət-ənənəsinə
uyğun olaraq öz atasının - Qarabağ əsilzadələri
arasında çox sevilən İbrahimxəlil, yəni,
İbrahim peyğəmbərin (Yəhudi tayfalarının əfsanəvi
əcdadı, mifik peyğəmbərlərdən biridir.
Qurana görə o, yəhudilərin və
müsəlmanların əcdadı Məhəmmədin sələflərindən
biri sayılır.) adını
qoymuşdu. "Xəlil" sözü "dost",
"yaxşı yoldaş" deməkdir. Ona
çox gözəl yaraşan bu ad İbrahimxəlil xanın
həm zahiri görünüşündə, həm də
daxili aləmində öz əksini tapmışdı. İri, mavi gözlərində bu əlamət daha
canlı, daha ifadəli görünürdü. Pənahəli
xan özündən sonra elə bir xələf yadigar qoyub-getmişdi
ki, o, bütün ömrü boyu ata nəsihətinin əhatəsində
yaşamış, həm şan-şöhrətli nəslinin,
həm də doğma el-obasının başını uca eləyərək
xanlığın idarə sükanını qırx
üç il əlində
saxlamışdı.
Xaraktercə
tamamilə bir-birinə zidd olan qardaşların
ayrı-ayrılıqda xüsusi lələləri (Lələ
- ev işlərinə baxan, yeniyetmə və
uşaqlara nəzarət edən qoca nökər, xidmətçi.)
vardı. Bu xidmətçilər yeniyetmə
çağlarına qədər uşaqların təlim-tərbiyəsi
ilə məşğul olmuş, onlara yazı-pozunu və ədəb-ərkan
qaydalarını mükəmməl öyrətmiş, gələcək
həyata hazırlamışdılar. Həddi-buluğa
çatanda Pənahəli xan bir-birinin ardınca
oğlanlarını evləndirərək ev-eşik sahibi eləmiş,
hərəsinə də Şuşada öz sarayının
yanında eyni forma və biçimdə topdağıtmaz,
bürclü-barılı ayrıca imarət tikdirmişdi.
Qardaşlar da bir-birinə can deyib, can
eşidərək mehriban qonşu kimi yaşayır,
bütün işlərdə atalarına arxa-dayaq olur, əl-ələ
verərək şəhərin tikintisində və
böyüməsində yaxından iştirak edirdilər.
Sonralar onların tale yolları haçalandı, hərə
öz həyatını yaşamağa başladı. Heç bir cəhətdən
bir-birinə bənzəməyən qardaşların
yalnız sonrakı taleləri oxşar oldu. Üç
qardaş üçü də öz əcəlləri ilə
dünyaya "əlvida" demədi, üçü də
yağı düşmən gülləsinə tuş gəldi...
Böyüklük-kiçiklik qaydalarını pozub, əvvəlcə
sonbeşik qardaşdan söhbət açmağı
lüzum gördük.
Talıbxan
bəy
O biri
qardaşlarından fərqli olaraq Talıbxan bəy lap gəncliyindən
xanlığın ictimai-siyasi işlərinə o qədər
də qarışmır, atasının Aşağı
Qarabağda ona verdiyi Yüzbaşılı, Baharlı və
bir neçə xırda-para kəndi idarə edirdi. O, el
arasında sadə, xoşxasiyyət, daxilən yumşaq təbiətli,
xeyirxah, mehriban və səxavətli bir insan kimi
tanınmış, ömrünün sonunadək sadə,
sakit, rahat bir həyat sürmüşdü. Talıbxan
bəy başqa bəylərdən fərqli olaraq kəndlilərlə
qaynayıb-qarışır, onlarla birlikdə əkin-biçinlə
məşğul olur, rəiyyətin halına daim diqqət
yetirir, ehtiyacı olanların qeydinə daha çox
qalırdı. Özünü
kasıb-kusubdan heç bir vaxt ayırmayan bu xan oğlu rəiyyətlə
həmişə səmimi və dostcasına münasibətdə
olurdu. Kənardan baxanların heç də
inanmağı gəlmirdi ki, həmişə sadə bir geyimdə
olan bu kişi xan oğludur, özü də
Pənahəli xan kimi bir hökmdarın. Talıbxan
bəyin bu cür davranışı el arasında onun
nüfuzunu aşağı salmır, əksinə, camaatın
gözündə daha da artırırdı.
Böyük
yumor hissi olan, zarafatcıl və xoşsifət Talıbxan bəy
həm də heç vaxt özünə korluq verən kişi deyildi, vaxtının müəyyən
hissəsini ovda, eyş-işrətdə, kefdə-damaqda
keçirirdi. Qohumu, şair Qasım bəy Zakir
şerlərində bu bəyin həyat tərzindən və
yaşayışından söhbət açmış, onun əsl
obrazını yaratmışdır.
Talıbxan bəyin Kəlbəli
bəy, Nəsir bəy, Əlipaşa bəy, Əlimədəd
bəy və Ağası bəy adında oğlanları
vardı. Bunlar isə nəvə-nəticələri
idi: Aslan ağa, Abdulla ağa, Nəcəfqulu ağa,
Uğurlu ağa, Məhəmmədəli bəy, Rüstəm
bəy, Nəcəfqulu bəy, Mustafa bəy, Kərim bəy...
Xasiyyətcə atalarına və babalarına
çəkən bu övladlar da maraqlıdır ki,
Qarabağın ictimai, siyasi və mədəni həyatında
heç bir iz qoymayıblar.
Talıbxan bəy Cavanşiri 1797-ci ildə Car-Balakəndə
ləzgilər qətlə yetiriblər. Onun böyük
qardaşlarının adları Qarabağ tarixinə bir siyasi
rəhbər, dövlət xadimi, ya da bir sərkərdə,
döyüşçü kimi yazılıbsa, Talıbxan bəy
elin yaddaşında yalnız baməzə və incə
yumorlu bir adam kimi qalıb və onun
adıyla bağlı onlarca dürlü-dürlü, duzlu-məzəli
lətifələr yaranıb.
Romanın faciələrlə dolu sonrakı səhifələrini
vərəqləməmişdən qabaq oxucuların
ovqatına azacıq yumor qatıb, əhval-ruhiyyələrini
qaldırmaq üçün Talıbxan bəy haqqında
yaddaşlarda yaşayan lətifələrdən bir neçəsini
burda verməyi gərəkli saydıq.
lll
Günlərin bir günü Talıbxan bəy quş
ovuna gedir. Özü ilə də bir nökər
götürür. Təsadüfən həmin
gün leysan yağış yağır. Bəy
də, nökər də bərk islanıb, cücəyə
dönürlər və soyuqdan titrəməyə
başlayırlar. Talıbxan bəy əynindəki
çuxasını çıxarıb, verir nökərinə
və deyir ki, götür geyin, bir az
qızış. Nökər də nə illah
eləyir ki, nə danışırsan, ay bəy? Özün geyin, mən üşümürəm, sənə
soyuq dəyər. Ancaq Talıbxan bəy
çuxanı qaytarıb, verir nökərinə. Qərəz, bir azdan qayıdıb, gəlirlər
evlərinə. Bəy titrəyə-titrəyə
paltarlarını soyunub, evdə yanan ocağın
qırağına gəlir. Arvadı bunu görəndə
təəccüblənərək ərindən soruşur:
- A kişi, bəs çuxan hanı? - Elə bu dəm
ərinin çuxasını nökərin əynində
görüb deyir:
- Bu nədir,
çuxanı gədəyə vermisən, özün də
çolpa kimi islanmısan!
Talıbxan
bəy bərk cinlənib, durur ayağa, nə yemisən,
turşulu aş, arvadına bir-ikisini ilişdirib deyir:
- Ay
tünbətünün qızı, bəs elə bilirsən
nökər saxlamaq asandır?! Belə eləməsən,
sözə baxmaz!
lll
Deyirlər ki, bir gün Talıbxan bəyin rəiyyətlərindən
ikisinin arasında dava düşür. Hər ikisi gəlib,
bəyə şikayət eləyir. Bu zaman
Talıbxan bəyin arvadı da yanında imiş.
Talıbxan bəy rəiyyətlərinin sözlərinə
diqqətlə qulaq asıb, hər ikisinə
ayrı-ayrılıqda deyir:
-
Yaxşı deyirsən!
Talıbxan
bəyin arvadı dözə bilmir:
- Bıy,
a kişi, bu nədir, ikisinin də
sözünə "yaxşı" deyirsən! Bəs günah hansındadır? Birinə yaxşı deyirsən, deginən, o birinin
də günahı varsa, de ki, günah səndədir.
Talıbxan
bəy bir az fikrə gedəndən sonra
arvadına deyir:
- Ay arvad,
elə sən də yaxşı deyirsən. Gərək elə
ola. Mən bu davanın səbəbini
doğru-dürüst bilmədim, bunların davasını sən
kəsginən.
lll
Belə danışırlar ki, Talıbxan bəy bir
gün yenə ova gedir. Beş-altı quş vurandan sonra
qayıdıb gəlir evinə. Nökərlərinə
deyir ki, mən dincimi alana qədər
quşları kabab eləyin, durub yeyəcəyəm. Nökərlər tez ocaq çatıb,
quşların ətini şişə çəkirlər.
Xeyli vaxt keçir, görürlər ki, bəy
hələlik yemək-zad istəmir. Elə
bilirlər ki, kabab bəyin yadından çıxıb.
Eləmirlər tənbəllik,
götürüb, əti çəkirlər dişlərinə,
üstündən də bir kasa soyuq su içirlər. Xeyli keçəndən sonra Talıbxan bəyin
yadına düşür ki, bəs bayaq kabab
bişirtdirmişdi. Nökərləri
çağırıb, deyir ki, kababı gətirin, yeyim,
Nökərlər bəyin yaddaşının zəif
olduğunu bildikləri üçün deyirlər:
- Bıy,
başına dönək, ay bəy, bayaq yemədinmi?
Talıbxan
bəy bir az fikrə gedib deyir:
- Deyirəm
axı niyə susamışam! Onda heç olmasa, bir az su verin, içim.
lll
Yaddaşı zəif olduğundan Talıbxan bəy
tez-tez başmaqlarını geyməyi unudur, hərdən də
çaşıb, corabla gəzməli olurdu. Bir dəfə
qonaqlıqdan qayıdarkən başmaqlarını orda qoyub-gəlir.
Ertəsi gün nökərini
başmaqlarının dalınca göndərir. Ev sahibi Allaha and içir ki, bizdə olanda
ayaqlarında başmaq olmayıb. Talıbxan
bəy çox fikirləşir, ancaq başmaqlarını
harda qoyduğunu yadına sala bilmir. Bu vaxt
ona xəbər verirlər ki, arvadların sənin
başmaqlarının üstündə bir-birini
qırırlar. Bəy o dəqiqə
yadına salır ki, iki gün əvvəl
başmaqlarını hərəmxanada qoyub-gəlib. O, dərhal
hərəmxanaya qaçır. Görür ki,
arvadlar hərəsi başmağın bir tayını əlinə
alıb, qışqırır. Biri cinlənmiş halda
deyir:
- Bəy
gecə mənim yanımda idi!
O biri isə
deyir:
- Yox,
gözünün içinə kimi yalan deyirsən, o mənim
yanımdaydı!
Talıbxan bəy arvadlarının hər ikisinin
könlünü alıb, barışdırır. Sonra
başmaqlarını geyinib, getmək istəyəndə
arvadları soruşur ki, bəy onların hansını
çox istəyir. Talıbxan bəy bu
sual qarşısında aciz qalır, arvadlarının ikisini
də razı salmaq üçün nə deyəcəyini
bilmir. Ona görə də qaşqabağını
töküb, yarıciddi, yarızarafat deyir:
- Bunu
başmaqlarımdan soruşsaydınız, daha yaxşı
olardı. Çünki siz ona məndən
çox inanırsınız.
lll
Talıbxan
bəy pul qədri bilməyən, olduqca bədxərc bir adam idi. Arvadları həmişə onu məzəmmət
eləyib, deyirdilər ki, özünü bir az
sıxıb, qənaət eləsin, dar gün
üçün bir şey saxlasın. Bir dəfə də bu
barədə söhbət düşəndə o, arvadına
deyir:
- Ay arvad,
mənim boyat qızıldan heç xoşum gəlmir. Ona görə də qızıl saxlamağa
heç həvəsim yoxdur.
Arvadı
isə ona deyir:
- Bəs
onda niyə həmişə boyat dolma yeyirsən?!
Talıbxan
bəy deyir:
-
Çünki o, dolmadır, qızıl deyil,
qızılı yemək olmaz, - deyib bu məzəmmətedici
söhbətdən yaxasını qurtarır.
lll
Bir gün gecə yarısı Talıbxan bəyin yiyəsi
olduğu kəndlərdən birinə basqın edilir. Səs-küydən,
qışqırıq-bağırtıdan, az
qala, qulaq tutulur, camaat arasında vəlvələ
düşür. Hamı yarıyuxulu,
yarıçılpaq halda bayıra qaçır. Lakin heç kəs nə əhvalat baş verdiyini
anlamır. Nəhayət, səs-küy kəsiləndən
sonra məlum olur ki, basqınçılar elə Talıbxan bəyin
öz adamlarıdır. Kənd əhlindən
biri cürətlənib, etirazını bildirəndə ki,
axı bəy başqa kəndləri qoyub, niyə öz kəndinə
basqın edir? Bəyin nökəri kəndlinin
sözünü yarımçıq kəsib deyir:
- Səsini
çıxartma, bəy kənd çapmaq qaydasını
öyrənir!
lll
Talıbxan
bəyin evinə gələn qonaqlar hərdənbir nökərlərin,
xidmətçilərin ev sahibinin sözlərini
qulaqardına vurmalarını, göstərişlərinə
yaxşı əməl etmədiklərini, bəzən də
yarıtmaz yerinə yetirdiklərini hiss edirlər. Qonaqlardan
biri bəydən soruşur:
- Ay
Talıbxan bəy, bu, nədir belə? Nökər-naiblərin
səni saya salmırlar, buyurduğunu yerinə yetirmirlər,
sözünə qulaq asmırlar.
Talıbxan
bəy zərrəcə halını pozmadan deyir:
- Cəhənnəmə-gora
qulaq assınlar! Heç mən də onların
sözünə baxmıram.
Mehrəli
bəy
Pənahəli xanın ortancıl oğlu Mehrəli bəy
xasiyyətcə nə atasına, nə qardaşlarına
oxşayırdı. Bu cəhətdən, deyəsən, o,
dayılarına çəkmişdi. Olduqca
kəmhövsələ, özündən tez çıxan, tərs,
dəli-dolu bir cavan idi. Amma bu keyfiyyətlər Mehrəli
bəyin adına heç də xələl
gətirmirdi, əksinə, onu cəsur və qorxmaz bir gənc
kimi tanıdırdı.
Mehrəli bəyin qurub-yaratmağa meyli və həvəsi
daha çox idi. Pənahabad təzəcə salınarkən sakinlər
içməli sudan çox korluq çəkirdilər.
Şəhərdə bir neçə quyu olsa
da, qalanın sürətlə böyüməsi səbəbindən
su qıtlığı daha da artırdı. Bu zəruri ehtiyacı dərindən dərk eləyən
Mehrəli bəy ilk dəfə olaraq yaşadığı
Çuxur məhəlləyə bulaq çəkdirmiş və
əhalinin suya olan təlabatını qismən ödəmişdi.
Şəhərdə yaxınlara qədər onun adını
yaşadan iki yer qalmışdı: Mehrəli bəy
bulağı və Mehrəli bəy bürcü.
Mehrəli bəy həm də igid bir
döyüşçü, cəsur bir sərkərdə idi. Hacı
Çələbi xanın Bayat qalasına, Məhəmmədhəsən
xan Qacarın, Fətəli xan Əfşarın və
başqa yadellilərin Pənahabada basqınlarının dəf
olunmasında xüsusi şücaət göstərmiş, qəhrəman
bir döyüşçü kimi tanınmışdı.
Xəmsə məliklərinin itaətə gətirilməsi
dövründə, xüsusilə, Xaçın məliyi
Ulubab başına dəstə toplayıb, Pənahəli xana
qarşı çıxarkən Mehrəli bəy öz atlı dəstəsi ilə erməni
quldurlarına sarsıdıcı zərbələr endirərək
onları darmadağın etmişdi. 1756-cı ildə isə
Məhəmmədhəsən xan Qacar Təbriz şəhərini
əfqanlardan azad etmək üçün şiə məzhəbli
xanlardan hərbi yardım umarkən Qarabağdan köməyə
gedən üç min nəfərlik süvari dəstənin
başında Mehrəli bəy dururdu...
Pənahəli xan oğlu İbrahimxəlil ağanın
dalınca İrana gedəndə Mehrəli bəyi müvəqqəti
olaraq öz yerində - xanlıq kürsüsündə
oturtmuş, ona xanlığın yalnız daxili işləri
ilə məşğul olmağı
tapşırmışdı. Mehrəli bəy isə
atasının burda olmamasından istifadə edərək
siyasi hakimiyyətə də yiyələnmək fikrinə
düşmüşdü.
Bu xəbəri eşidən Pənahəli
xan bərk qəzəblənmiş və ciddi
narahatçılıq keçirməyə
başlamışdı. O, yaxşı bilirdi ki,
hazırkı vəziyyətdə xanlığı idarə
etmək Mehrəli bəyin yemi deyil. Əgər o, hakimiyyətdə
bir az da qalsa, Qarabağ ayaqlar altında tapdalanıb, tamamilə
məhv olmaq həddinə gəlib-çıxa bilər...
İbrahimxəlil
xan Cavanşir
1730-cu ildə Pənahəli ağa ailəsi ilə
birlikdə İrana - Nadirqulu xanın xidmətinə yollananda
böyüyü İbrahimxəlil ağanın cəmi doqquz
yaşı vardı. Digər qohum-əqrəbaları kimi onun
da ömrünün ən gözəl və mənalı
çağları, yeniyetməlik və gənclik illəri
Qarabağdan çox-çox uzaqlarda keçdi. Sonralar atası ilə birgə Nadir şahın
ordusunda xidmət elədi, İraqdan tutmuş uzaq Hindistana qədər
neçə-neçə qanlı müharibə meydanı,
uzunmüddətli hərbi səfərlər, üzücü
yürüşlər, dəhşətli
çarpışmalar gördü. Dəfələrlə
bərkə-boşa düşdü, çətinliklərə
sinə gərdi, sınaqlardan alnıaçıq,
üzüağ çıxdı, mətin, dəyanətli,
dözümlü, güclü bir cəsur əsgər, igid
bir döyüşçü kimi yetişdi.
1745-ci ildə Pənahəli bəy Nadir şahın
sarayından uzaqlaşıb, vətənə dönəndə
İbrahimxəlil ağa Əfqanıstan sərhədində
hərbi qulluqda idi. Bu xəbəri eşidən kimi o,
yanındakı nökər-naiblərini də
götürüb, atasının ardınca Qarabağa
yollandı, tezliklə ona qovuşdu. Qardaşları,
əmisi oğlanları, xalası, dayısı
uşaqlarını Pənahəli bəyin ətrafında
gördü. İbrahimxəlil ağa da öz nökərləri
ilə birlikdə dərhal atasının yenicə
yaratdığı süvari dəstənin tərkibinə
qatıldı, bir müddət Nadir şahın Qafqazdakı
qoşunları ilə döyüşdü, Qarabağın,
Zəngəzurun, Şəkinin, Şirvanın
dağlarında, meşələrində, çöllərində
bütün qohum-əqrəbası kimi
qaçaqçılıqla məşğul oldu.
Atasının ən fəal və yaxın
silahdaşlarından birinə çevrildi, çiyinlərini
yenicə ucalmaqda olan xanlığın sütunları
altına verdi, ana torpağının
yadellilərdən müdafiəsində öz
gücünü göstərdi. Bayatın,
Şahbulağın, Pənahabadın tikintisində
yaxından iştirak elədi, ömrünü kərpic-kərpic
bu qeyrət qalalarının divarlarına hördü.
Ümumiyyətlə, İbrahimxəlil ağa təkcə Pənahəli
xana yox, həm də bütün elinə, obasına qeyrətli
və layiqli övlad olduğunu bir daha təsdiqlədi,
adını çox gənc ikən Qarabağın, eləcə
də mənsub olduğu sülalənin qəhrəmanlıq
salnaməsinə qızıl hərflərlə yazdı.
İbrahimxəlil
ağa atası Pənahəli xanın bütün hərbi əməliyyatlarında,
yürüşlərində fəal iştirak elədi, bir sərkərdə
kimi Qarabağ qoşunlarının önündə getdi, bəzi
qonşu xanlıqların, Vərəndə və
Xaçın məliklərinin itaətə gətirilməsində
böyük və mühüm rol oynadı. Lakin 1762-ci ildə
Fətəli xan Əfşarın namərd hərəkətinin
qurbanı kimi İrana əsir aparıldı...
Oğlunu xilas etmək naminə İrana gedib, İraq və
Fars vilayətlərinin hakimi Kərim xan Zəndlə birləşərək
Fətəli xanı məğlub edən Pənahəli xan
İbrahimxəlil ağanı və digər əsirləri
azad elədi.
Çox çəkmədən Kərim xan Zənd Pənahəli
xanın xahişi və təkidi ilə İbrahimxəlil
ağanın Qarabağ xanı təyin olunması barədə
xüsusi fərman verib, onu təntənəli surətdə Pənahabada
yola saldı...
Bu, o
Qarabağ deyildi
İbrahimxəlil ağa qürbətdən vətənə
dönəndə Qarabağda siyasi vəziyyət çox
acınacaqlı və son dərəcə gərgindi. Özbaşınalıq,
hərc-mərclik baş alıb-gedirdi. Dövlətçilikdən
o qədər də yaxşı baş çıxarmayan, zəif
və səriştəsiz Mehrəli bəyin bir ilə
yaxın sürən hakimiyyəti dövründə sarayda
daxili idarəçilik, maliyyə işləri nəzarətsiz
qalmış, dövlət məmurlarının məsuliyyətsizliyi
və israfçılığı böyük
nöqsanların yaranmasına gətirib-çıxarmışdı.
Burda əhli-kef bir həyat hökm
sürürdü. Qazanc qapıları
sarayın bəzi acgöz və tamahkar vəzifəli əyanlarının
qarşısında taybatay açılmış,
rüşvətxorluq həddini aşmış, xəzinə
yeri gəldi-gəlmədi, sağa-sola xərclənmişdi.
Bir-birinə zidd olan müxtəlif dəstələr
yaranmış, saray çəkişmələr meydanına
çevrilmişdi. Mehrəli bəyin
bacarıqsızlığı və səbatsızlığı
ucbatından meydana çıxan aclıq, ehtiyac və xəstəliklər
dövlətin əsaslarını xeyli zəiflətmiş,
hakimiyyətə ağır zərbə vurmuş,
xanlığın dağılması prosesinə yol
açaraq dövlətçiliyin, müstəqilliyin itirilməsi
təhlükəsi yaratmışdı.
Hələ
bunlar bir yana! İş o yerə
çatmışdı ki, başlarına
özbaşınalıq sevdası düşən, Mehrəli
bəyin hökmlərinə və fərmanlarına məhəl
də qoymayan, müstəqillik iddiasında olan Qarabağ məlikləri
də yenidən baş qaldırmışdılar və
tez-tez ixtişaşlar salır, qiyam qaldırırdılar.
Təməli laxlamış xanlıq göz
qabağında açıq-aşkar süquta doğru gedirdi.
Bütün bu proseslər isə sürətlə
və coşqun şəkildə inkişaf edirdi.
Qısası, Qarabağ İbrahimxəlil xanın bir il qabaq qoyub-getdiyi o Qarabağ deyildi.
Taxt-taca
varislik iddiası
Gələcəkdə
xanlığın daxili həyatında daha böyük fəlakətlərə
səbəb ola biləcək çox mürəkkəb və
ziddiyyətli problemləri aradan qaldırmaq üçün
Qarabağa güclü bir hökmdar lazım idi, zəifləyib,
taqətdən düşmüş səltənəti
ayağa qaldırmaq, onu lazımi səviyyədə idarə
etmək, az müddət içərisində Qarabağın
əzəmət və gücünü özünə
qaytarmaq üçünsə dəmir bir əl gərəkdi.
Bu güclü hökmdar da, dəmir əllərin
sahibi də elə İbrahimxəlil xanın
özüydü.
İbrahimxəlil xan vətənə dönərkən
Mehrəli bəy onu heç də yaxşı
qarşılamamışdı. Kiçik
qardaşının qırımından bilmişdi ki, o,
taxt-tacı xoşhaxoşluqla əldən verməyəcək.
Dövlətin gələcəyindən bərk
narahatçılıq keçirən İbrahimxəlil xan isə
ölkədəki vəziyyəti görüb-duyur və
bununla heç cür barışa bilmirdi. Bir an da olsa, yubanmaq olmazdı. Ona
görə də bütün fikri-zikri, dərd-səri, ilk
növbədə, qardaşından qalma həlli vacib olan
problemləri aradan tezliklə qaldırmaq üçün
siyasi hakimiyyətin ona verilməsini təkidlə Mehrəli bəydən
tələb eləməyə başladı. Bəs xan
o, olmayıb, kim olmalıydı ki? Əvvəla, İbrahimxəlil xanın idarəetmə
keyfiyyətləri qardaşı ilə müqayisədə
qat-qat üstün, təcrübəsi daha zəngin idi.
O, Nadir şah ordusunda əsl döyüş yolu
keçmişdi. Hərbi sahədə kifayət
qədər biliyi, bacarığı, çox böyük təşkilatçılıq
və sərkərdəlik qabiliyyəti vardı. İbrahimxəlil xan dövlət xadimi kimi də
yetişmişdi. Pənahəli xan hələ
sağlığında xanlığın inzibati işlərinin
idarəsini ən yaxşı məsləkdaşı kimi
böyük oğluna etibar eləmişdi və bununla da onu
bir növ öz yerinə hazırlamışdı. Bir də hamıya məlum idi ki, atanın yerinə,
adətən, vəliəhd (Vəliəhd - böyük
oğul deməkdir. Atanın yerinə məlumdur
ki, böyük oğul keçirdi. Böyük
və ya kiçik oğul xəstə, ya da bacarıqsız
idisə, onu hökmdarın qardaşı əvəz edirdi.)
keçir. İkincisi də,
ölkənin başında durmağı, xanlığın
taxt-tacına sahib olmağı qanunauyğun idi, İbrahimxəlil
xanın halalca haqqıydı. O, ilkinlik və varislik
hüququ əsasında, qayda-qanunla atasının vəsiyyətnaməsi
ilə rəsmi surətdə xan təyin olunmuşdu. Həm də Qarabağ xanlığını idarə
etmək barədə əlində Kərim xan Zəndin
möhürü və imzası olan fərman vardı.
Atası ilə ümumi xarakter cizgilərinə malik olan
ağıllı və tədbirli İbrahimxəlil xan hər
hansı bir məsələni siyasətlə, dinc yolla həll
etməyin mümkün olduğu təqdirdə heç vaxt
silaha əl atmaz, lüzumsuz yerə qan tökmək istəməzdi. Ona görə
də o, təmkinli siyasət yürüdərək
qardaşını taxt-taca varislik qaydalarına əməl eləməyə
çağırdı. Araqarışdıranlar,
subulandıranlar ortaya girməsəydilər, bilmək
olmazdı, bəlkə də, Mehrəli bəy böyük
qardaşına güzəştə gedər, hakimiyyəti
sözsüz-söhbətsiz ona təhvil verərdi. Lakin dəlisov Mehrəli bəyin tərsliyi
tutmuşdu. O, ipə-sapa yatmır, dediyindən
dönmürdü. Sanki daş qayaya rast gəlmişdi.
Hakimiyyət uğrunda get-gedə şiddətlənən
mübarizə iki qardaş arasındakı münasibətləri
daha da kəskinləşdirmişdi. Bu
ziddiyyətlər və çəkişmələr o dərəcəyə
çatmışdı ki, başqaları ilə düşmənçiliyə
daha yer qalmamışdı.
Mehrəli
bəyin idarəetmə zəifliyindən sui-istifadə edərək
yüksək mənsəbə çatanlar, əsasən də,
İbrahimxəlil xana düşmən münasibət bəsləyən
bəzi saray əyanları, bəzi Cavanşir, Kəbirli və
Otuziki bəyləri "taxt-tac qanunla sənin
olmalıdır" fikrini Mehrəli bəyin beyninə yeridərək
onu hakimiyyət uğrunda mübarizə aparmağa
qızışdırır, bu işdə ona
yardımçı olacaqlarını da vəd edirdilər. İbrahimxəlil xanın arxasında isə daha
böyük qüvvə - Cavanşir, Dizaq, Dəmirçihəsənli,
Cəbrayıllı, Kəngərli, Cinli elləri dururdu.
Atalarının ölümünə qədər vəziyyət beləcə davam elədi. Qardaşlar hərc-mərclik burulğanına yuvarlanan və böyük təhlükə ilə üzləşən xanlığı məcburiyyət qarşısında qalaraq birgə idarə etməyə başladılar. Lakin "şərikli malın olunca şərikli arvadın olsun" deyimi burda da özünü doğrultdu. Amma ikisi də dərk eləyirdi ki, xanlığı bu cür idarəetmə üsulu qətiyyən mümkün deyil.
Qardaşların münasibətləri gah açıq, gah da gizli düşmənçilik zəminində cərəyan edirdi. Diplomatik danışıqlar isə heç bir nəticə vermirdi. Artıq kiçik qardaşının əlindən təngə gəlmiş İbrahimxəlil xan məsələni sülh yolu ilə həll eləmək üçün saray əyanlarının və qoşun başçılarının məşvərətini çağırdı. Yalnız bir məsələ - "Taxt-tac varislik qaydası ilə kimə məxsus olmalıdır?! - sualı müzakirəyə çıxarıldı. Mehrəli bəy yenə də tərəfdarlarının təkidi və köməyi ilə taxt-tacdan ikiəlli yapışıb, onu heç cür əldən vermək istəmirdi. Lakin xan olmaq uğrunda onun son cəhdləri də boşa çıxdı və Mehrəli bəy siyasi səhnədən geri çəkildi. Onun hakimiyyət kürsüsündə qalmasının qarşısı beləcə alındı. İbrahimxəlil xan isə qızğın müzakirələrdə üstünlük qazanaraq dövlət işlərinin rəhbərliyini tamamilə əlinə aldı və bunu o, tam əsasla özünün qələbəsi saydı.
Lakin ürəyində İbrahimxəlil xana qarşı düşmən münasibət və barışmaz hisslər bəsləyən Mehrəli bəy qardaşından əl çəkmək istəmirdi. Və yenə də ona qarşı çıxdı, özü də bu dəfə silahlı yolla. Artıq səbr kasası daşan İbrahimxəlil xan kiçik qardaşını birdəfəlik susdurmaq üçün onun üstünə qoşun çəkdi, silahlı qüvvələrini darmadağın eləyib, pərən-pərən saldı...
Bu məğlubiyyətini İbrahimxəlil xana heç vaxt bağışlamayacağını, taxt-tac üstündə mübarizəsini sonadək davam etdirəcəyini" aləmə car çəkən Mehrəli bəy qardaşı ilə yeni mübarizə üsulları axtarmağa və gələcək savaşlara hazırlaşmağa başladı. Məqsədinə tezliklə çatmaq üçün Şiraza - Zəndiyyə hökmdarının hüzuruna yollandı. Kərim xan ona qoşun verəcəyinə boyun olsa da, bu, illər uzunu bir vəd olaraq qaldı...
(Ardı var)
Vasif
QULİYEV
525-ci qəzet.- 2022.- 25 oktyabr.- S.12-13.