Ölümlə... Ölənəcən...
“Düşüncə
döngələri” silsiləsindən 8-ci yazı
Ömrü yaşamaqdı
hünər; bizə belə öyrətdilər. Amma nə ömrü, nə
də yaşamağı öyrətməyə cəhd etdilər.
Əlimiz ətəyimizə çatandan sonra özümüz
başladıq yaşamağı tanımağa. Bəs, haçan "öyrənmiş", "bilmiş" sayılacağıq? Ömür bitəndəmi? Və ya sualı başqa cür qoyum: Ömür bitirmi? Onun sonu hardadır? O "mötəbər
son"dan bizə danışan varmı?
Suallar dənizinin ən dərininə baş vura biləcək qədər üşüyürük
duyğuların qazanının
dibində; nə böyür-başına yapışacaq
çömçə var
başımız üstündə,
nə də bir həmlədə yox oluşumuza səbəb olacaq su axarı... Əlac qalır olduğunla yetinməyə:
"nə"sənsə "o"san! Vəssəlam!
Və bütün
bunlar bizi ölüm haqqında düşünməkdən əl
çəkməyə vadar
eləmir. Hələ yaşamadığımız, bəlkə
də, sonacan yaşamağı bacarmayacağımız
bir həyatda fikrimizi istila edən "ölüm düşüncəsi"nin
kökündə "Tanrının
ürəyimizə qoyduğu
ölümsüzlük arzusu"
varsa, o zaman da Tanrının özüylə mübahisə
etməyə zəmin
yaranır. Və... Susuruq... Yaratdığını
öldürən Tanrıya
quluq, bir şeirinə görə bir şairin dərisinin soyanda "hökm verən"ik... Məntiqlə, biz də Tanrının şeiriyik axı...
Neçə ildi şeir yazıram; bilmirəm. Ömür yolumun
34-cü döngəsini burulmuşam.
Və can evimin hər küncündə pıçıldaşan ağrılar
bundan sonra yolun üzüaşağı
olduğunu elə tez-tez təkrarlayırlar ki... Ölüm gəlib gözümün
önündə dayananda
dodağım qaçır:
"Mənə elə
gəlir ki, hələ də ən gözəl şeirimi yazmamışam...
Yoxsa Tanrının bizi ölümə məhkum etməkdə, bizdən sonra yeni insan
yaratmaqda məqsədi
də özünün
"ən gözəl
şeir"ini axtarmaqdır?"
Yenə
narazıyam; mən hələ heç bir şeirimi nə vaxtsa yazılacaq şeirimə qurban deməmişəm...
Öldürdüyüm misraları
belə, hansısa hekayədə, essedə
"diriltmişəm", "can vermişəm"; "var
olmaq, yaşamaq haqqı tanımışam"
onlara... Bəs, Tanrının "ölüm məntiqi?"
Anlamağa cəhd edimmi,
bilmirəm. Yaxamı
kənara çəkirəm,
əllərimi uzadıram
məndən əvvəl
düşünənlərin "ətəkləri"nə...
Cəsarətim Migel de Unamunonun
"Zaman necə keçir" hekayəsindəki
əminliyinə söykənir:
"Biz yaslı və
bədbəxt günləri
sevincli və məsud günlərdən
daha dəqiq xatırlayırıq..." Bu dəqiqlik
özümüzü də
mat qoymaq qabiliyyətinə
malikdir. İnanmırsınızsa, sınaqdan çıxara
bilərsiniz. Yoxsa
ölüm haqqında
düşünmək o qədər
qorxulu gələr ki, heç bu yazımı da sonacan oxumazsınız...
Hərçənd, Pu-Sung-Ling "Hakim Lu" hekayəsində tamam başqa fikir söyləyir: "...qavrayışlı
bir insan üçün yaşam ilə ölüm eyni şeydir. Niyə yaşamı bir nemət, ölümü də qara yazqı
olaraq görəsən
ki?!" "Öldü, canı qurtardı!"-deyiminin
özündə də
bir rahatlama, dərindən nəfəs
alıb "son"u yaşama var. Burda "son"un gözəlliyi, möhtəşəmliyi, bulunmaz
nemət olduğu necə də gözəl cilvələnir
təfəkkürümüzdə. Cek Londonun "Həyat eşqi" qədər gülümsəyib Pu-Sung-Ling
ilə razılaşırıq.
Bir də, Tanrının "torpaqdan
gəlmisən, torpağa
qayıdacaqsan" hökmü
var axı...
Melisa Kesmezin "Nənəmin protez dişləri" hekayəsində qəhrəman
ölümlə ilk tanışlığını
diş ağrısı
ilə anladır. Ağrı ölümün özü
olmasa da, onun xəbərçisi, carçısı, elçisidir.
Və
son illər elm bizə
"ağrı həyat
əlamətidir" deyir.
Bu dəfə də inanıb-inanmamaq nərdivanında diz yoruruq.
Elmə inana bilərikmi? Fransa ordusunun
elmi-fantastik yazıçıların
əsərlərindən ilhamlanaraq
yeni texnologiyalar, silahlar yaratmaq cəhdləri haqqında
2019-cu ildə dünya
mətbuatı silsilə
xəbərlər hazırlamışdı.
Gülüb keçdikmi? Bəli! Bəs, düşündükmü?
Azacıq... Keçmişin xülyaları sabahın
reallığıdır-buna gözümüzü yummaq
yaşamağı öyrənmək
cəhdimizi yalana çıxarar. Ölümsüzlüyü axtaran İsgəndərdən,
"Dədəm Qorxdu"
əfsanəsindən (Prof. Dr.Sədnik Paşa Pirsultanlı "Azərbaycan
türklərinin xalq əfsanələri", Bakı.
"Azərnəşr"-2009)
üzü bəri,
"fəlsəfə daşı"ndan
süzülərək gəlir
insan oğlunun "əbədi həyat arzusu".
Keçək, müasirlərimizin ölüm-qalım mücadiləsinə;
təbii ki, düşüncə döngələrində...
2022-ci ilin əvvəlində
Microsoft şirkəti yeni
bir icadın patentini aldığını
elan etdi. İcad
"ölülərlə danışa biləcəyimiz
cihaz" idi... Bitməyən müzakirələrə yol açan "var olmayan cihaz"
haqqında o qədər
razı-narazı fikirlər
söyləndi ki, Microsoft`dan Tim O`Brien "tvit"
atmaqdan başqa çarə görmədi:
"İdeyanı reallaşdırmaq
planımız yoxdur".
Ya varsa? Ya 10 il sonra
nənəmçün darıxanda
bir düymə ilə onun 3D printerdən çıxmış
modeli? Konstruksiyası ilə qarşı-qarşıya
oturmaq şansım varsa? Bu, mənim
ölümə qalib gəlmək cəhdim kimi dəyərləndirilməlidir?
Yoxsa, sadəcə, nənəmə
olan sevgim, onun üçün darıxmağım ön
plana çəkilməlidir?
Qayıdıb Hədiyyə Şəfaqətin
"Əbədi mövzu:
ölüm" (edebiyyatqazeti.az 27.04. 2021)
yazısındakı fikirlərdən
yapışır, yenə
barmağımı qarşıya
tuşlayaraq günahkar
axtarışına çıxıram:
"Ölümü öyrənməyimiz
üçün bizə
yüzlərlə başqa
şeyi-sevgini, düşmənliyi,
nifrəti, intiqamı,
acgözlüyü, igidliyi,
qorxmazlığı və
eyni zamanda, qorxaqlığı öyrətməlidirlər".
Öyrətməlidirlər... Bəlkə, Tanrının
bütün peyğəmbərləri
dünyaya "ölüm"lə
"olum"un əkiz
olmadığını, birinin
digərinin atası-oğlu
olduğunu söyləməyə
gəlmişdilər? Axı
Tanrının özünü
tanıtmaq üçün
peyğəmbərlərin "giriş sözü" ilə çıxış
etməyinə ehtiyacı
yoxdur... Bir şey də var ki, həyat
haqqında olduğu kimi, ölüm haqqındakı düşüncələr
də hər an dəyişir. Bu andakı düşüncəm
belədir: "Ölüm
bəsitdir... Sadəcə,
Tanrı bəşər
ilə söhbətində
hələ də səmimi deyil..."
Bəs, bizim ölməməkdən başqa
çarəmiz varmı? "Seçim" demədiyimin,
təfəkkürümüzdəki anlayışın qarşılığında
dilimə "çarə"
sözünü gətirdiyimin
fərqinə varmağınız
arzusuyla, bu dəfə də Edqar Podan misal
çəkim. O, "Vizioner" hekayəsində
yazır: "Bəzi
şeylər o qədər
komikdir ki, insan ya gülməlidir,
ya da ölməlidir..."
"Ölməkdə olan hər insanın
içində o vəziyyətdən
sıyrılıb çıxmağa
çalışan bir
canlı tərəf var". Bunu da detektiv janrın klassiklərindən
olan Adam Hall "Casus postu"
romanında deyir.
Adam Hallın təsəllisi
xatirələrdir: "Onu
sevən biri var olduqca kimsə
tamamən ölmüş
sayılmaz"-deyə
yazır romanın bir başqa səhifəsində...
Qocalığı xatirələr yazmaq
üçün "ən
uyğun dövr" olaraq qəbul edən Mina Urqan isə "Bir dinozavrın anıları"
kitabında ölümü
"pişik balası
kimi sevimli" sayır... Mina Urqan
sirrə vaqif olanlardandırmı? Yox...
Məncə, o da təsəlli axtarışındaydı...
Məndən əvvəl dünya "ölüm qorxusu"nu çox yaşayıb, əminəm. 2020-ci ildə üstünə çökən "ölüm xofu"na gülümsəməyi təcrübəydi. "Bu da keçər" yazdırmışdı nağılların birində padşah öz üzüyünün qaşına... 2020-ci ildə birdən-birə anlayan-anlamayanın stolüstü kitabına çevrilən "Taun"da Alber Kamyu yazır: Ölümü anlamaq mümkün deyil, onu gözləmək lazımdır". Adını "yaşamaq" qoyduğumuzun, əslində, "ölümü gözləmək müddəti" olmadığına kim zəmanət verə bilər ki?!
2021-ci ilin payızında
"Royal Society Open Science" dərgisində
yayımlanan bir məqaləyə görə,
"insan ömrü limitsizdir". Kinayə ilə gülümsəyir
və adını unutduğum bir şairin anamın dilindən düşməyən
misrasını pıçıldayıram:
"Gözləyən olanda
gəlmək asandır..."
"Ölüm həyatdan universaldır: hamı ölür, amma hamı yaşamır".
Bu sitat da "Ölüm gözləyər"
adlı bir ispan filmindəndi..
Bilirəm, yenə mesaj qutuma yazan tapılacaq:
"Bunun yerinə
"Şəfa Vəli"
imzalı bir hekayə oxumaq istərdim..."
Heç özüm də
düşüncə döngələrində
gəzinərkən özümə
"ağıllı" təsir
bağışlamıram.
Oktyabr 2022, Şəki
Şəfa VƏLİ
525-ci qəzet.- 2022.- 25 oktyabr.- S.11.