Mirvari Qəhrəmanlı: "İki il əvvəlki
hesabatda SOCAR-da hər fəhləyə 9 nəfər menecer
düşürdü"
Müsahibim "Neftçilərin Hüquqlarının Müdafiə Təşkilatı"nın rəhbəri Mirvari Qəhrəmanlıdır.
- Mirvari
xanım, bir neçə il əvvəl Azərbaycanda
Benefisiar sahibliklə bağlı qanunun qəbul edilməsi
üzrə işlər gedirdi. Lakin qanun qəbul
edilmədi. Buna səbəb nə idi?
- Hələ
2-3 il əvvəl ölkədə
"Benefsiar sahiblik" haqqında qanun qəbul edilməli
idi. Bu qanun Asiya İnkişaf Bankının dəstəyi
ilə hazırlanırdı və Neft Fondunun icraçı
direktorunun, fondun hökumət komissiyasının
marağında idi. Benefsiar sahiblik
hüquqi şəxs üzərində sahibliyi olan, ondan
yararlanan, nəzarəti və idarəetməni həyata
keçirən, qərarların qəbulunda təsirə malik
fiziki şəxs deməkdir. Biz istəyirdik
ki, Azərbaycanın neft sənayesinin faktiki sahibi haqqında
qanun qəbul edilsin, hasilat sənayesində hər bir qurumun faktiki
sahibi aşkarlansın, adı açıq-aşkar qeyd
olunsun. Qanunla bağlı, demək olar,
bütün müzakirələrdə mən də iştirak
etmişəm. 25 il Dövlət Neft
Şirkətində çalışmışam və
müstəqillikdən sonra orada yüksək vəzifə
tutan ilk qadın olmuşam. Kadr və sosial məsələlər
üzrə müavin idim. Həm də
mühəndisəm, sahəyə bələdəm,
bütün proseslərdən xəbərdaram. Bunu ona görə deyirəm ki, bu cür qanunun bizdə
qəbul edilməsi işdən başı çıxan
hamını maraqlandırırdı. Bu
qanun bizim üçün vacib idi, ancaq yaranmış
situasiyanı da görürdüm və ona görə də
bilirdim ki, qanunu parlamentə buraxmayacaqlar. Qanun
layihəsi hazır idi, lakin mən onun qəbul
olunacağına inanmırdım.
Bu qısa keçidi ona görə verirəm ki, sosial
şəbəkə hesablarımda paylaşım edərkən
tez-tez "əl dəyişib", "sahiblik dəyişib"
ifadəsini işlədirəm. Belə təsəvvür
yaranır ki, istər şirkətlərin, istərsə də
MMC-lərin hamısının sanki gözəgörünməyən
sahibi var. Bunu çoxları bilir, lakin sahibin adını
çəkmək üçün sübut lazımdır.
Bu sübut isə bəhs etdiyim qanunun qəbulu
ilə ortaya çıxa bilərdi.
- "Neftçilərin Hüquqlarının Müdafiə
Təşkilatı" hazırda fəaliyyətini hansı
formada davam etdirir?
- Mən
26 ildir bu təşkilatın rəhbəriyəm. Təşkilatımız hasilat sənayesində
çalışan insan hüquqlarını müdafiə
edir. Bununla bağlı 3-4 yöndə fəaliyyət
istiqamətimiz var. Biz həm insanlara hüquqi yardım
göstəririk, həm seminarlar keçiririk, həm də
Dünya Bankı, Avropa Yenidənqurma və İnkişaf
Bankı, Asiya İnkişaf Bankı kimi beynəlxalq maliyyə
institutları tərəfindən maliyyələşdirilən
böyük layihələrin monitorinqini aparırıq.
- Tez-tez
sosial şəbəkə hesablarınızda neftçilərin
narazılıqlarını
işıqlandırırsınız. Narazılıqların
kökündə dayanan səbəblər hansılardır?
- Bayaq
qeyd etdiyim kimi, hasilat sənayesində "əl dəyişmə"
ifadəsindən geniş istifadə edilir. Bu,
bizi çox narahat edir. Hələ
koronavirus pandemiyası dövründə SOCAR kobud bir səhv
buraxdı. O zaman prezident Rövnəq Abdullayev idi. Onlar bu səhvi iki istiqamətə yönəltmək
istədilər, lakin alınmadı. Birinci istiqamət
2020-ci ilin may ayında, yəni pandemiya zamanı OPEC+ ölkələrinin
hasilatı aşağı salmaq haqda qərar qəbul etməsilə
başladı. Bu qərar 2021-ci ilin aprel
ayına kimi nəzərdə tutulurdu. Əgər
hasilat aşağı salınırsa, demək, bəzi quyular
da bağlanmalı, işçilər isə evdə
oturmalıdır. Əgər bu, işəgötürənin
günahından baş verirsə, əmək haqqının
üçdə iki hissəsinin ödənməsi şərtilə
işçiləri evə buraxırlar. Lakin
bu dövrdə SOCAR bundan istifadə etməyə və
özlərinin təbirincə desək, optimallaşdırma
aparmağa başladılar. Bu proseslərə
Azərbaycanda işəgötürənin qeyri-rəsmi
strukturuna çevrilmiş Həmkarlar İttifaqını da
qatdılar. Rövnəq Abdullayev əmrə
Həmkarlar Komitəsinin sədri Cahangir Əliyevlə birgə
qol çəkdilər və əmr oldu qərar. Bununla da SOCAR-da optimallaşdırma aparıldı.
Bir tərəfdən OPEC-lə əlaqədar qərar
verildi ki, işçiləri göndəririk 80 faizə, digər
tərəfdən isə dedilər ki, hasilat
düşdüyündən optimallaşdırma
aparırıq. Bunun üçün
Əmək məcəlləsində göstərilməyən,
qeyri-qanuni test imtahanlarına başladılar. Biz bu imtahan prosesinin də monitorinqini apardıq.
Misal üçün, kompüterdən istifadə
edə bilməyən çilingərlər,
neftçıxarma operatorları və s. var. Onları birdən-birə
imtahana çağırırdılar. Biz suallarla tanış olduqda görürdük ki, bakalavr
dərəcəsi alan mühəndislə o çilingərlərə
verilən suallar eyni idi. Bununla da insafsız hərəkət
etmiş oldular. Az bal
yığanların qarşısına 3 şərt
qoymuşdular. Belə desək, az bal
toplayanlara bal təyin etdilər. Bundan da ən
çox əziyyəti fəhlələr, operatorlar,
qazmaçılar, çilingərlər və şirkətdə
qohumu olmayan şəxslər çəkdi. Mən bu sözü məsuliyyətlə deyirəm,
şirkətdə qohumbazlıq siyasəti yeridilirdi. Demək, bu insanlara üç təklif verirdilər.
Birincisi, sən ya özün ərizə
yazıb işdən azad edilirsən və əvəzində əmək
haqqının 5 mislini alırsan. İkincisi, proqrama
qoşulursan, əmək haqqının 50 faizini alırsan və
gözləyirsən sənə iş təklif ediləcək.
Üçüncüsü, ixtisara
düşürsən. Biz işçilərə
anlatdıq ki, əgər sən ixtisara düşürsənsə,
Dövlət Məşğulluq idarəsində uçota
dura bilərsən ki, müəyyən məvacib alırsan.
Çünki İşsizlikdən
sığorta haqqında qanun var. Məsələ onda idi ki,
özü ərizə yazıb, maaşının 5 mislini
alıb çıxan işçilər hər şeydən
məhrum olurdu. Proqrama qoşulanlara
qarşı isə hiyləgər varianta əl atdılar.
Demək, "Neftçilər Klubu" adlı
ictimai təşkilat yaratdılar. Proqrama
qoşulanlara, hansı ki, onlar da ərizə yazıb işdən
çıxıblar artıq, həmin şəxslərə
50 faiz gəlir köçürülməyə
başlanıldı. Bu maliyyə "Neftçilər
Klubu"na haradan köçürülürdü
bilinmədi, çünki nə mənbəsi, nə mənşəyi,
nə də harada qeydiyyatdan keçməyi haqqında məlumat
əldə etmək oldu.
- Bəs
proqram işçiləri normal əmək haqqı ilə
işlə təmin edə bilirdimi?
- Xeyr. Proqrama qoşulanlar arasında çoxlu sayda Birinci Qarabağ müharibəsi döyüşçüləri vardı ki, ixtisara düşmüşdülər. Biz onların bir neçəsinin hüqüqunu müdafiə edib, çox böyük hay-küylə işə düzəldə bildik. Burada digər bir hiylə də var idi. Proqramdakı işçilərə yaşayış yerindən çox uzaq məsafədə olan zavodda 500 AZN maaşı olan iş təklif edirdilər. Tutalım, Bakıda yaşayan adama Siyəzəndə, yaxud əksinə. Həm də bir adama 3 dəfə iş təklif edilirdi, imtina edən proqramdan çıxarılırdı. Uzun müddət neft sahəsində çalışan peşəkar adamlar ancaq neft çıxara bilirlər. Onların əlindən başqa iş gəlmir. Bu adamların çoxu da 50-55 yaşında təqaüdə çıxmayan şəxslərdir. Onlar bu yaşda gedib harada iş tapa biləcəkdilər? Təbii ki, heç harda! Bu kobud səhv optimallaşdırma deyil, kütləvi ixtisar idi.
- Bəhs etdiyiniz dövrdə şirkətdə həm də xeyli struktur dəyişikliyi oldu. Bu dəyişikliyə ehtiyac vardımı?
- SOCAR-ın əvvəlki strukturu ümumittifaq
struktur adlanırdı. Yəni dənizdə ayrı, quruda
ayrı idi. O vaxtlar Dövlət Neft Şirkəti idarə
olunan bir struktur idi, yəni hər
şey onun özünün daxilində idi. Bir müddət
keçəndən sonra "Azərineft" konserni
yaradıldı və rəhbəri Sənan Əlizadə
seçildi. Sonradan isə adı dəyişdirilib indiki kimi
SOCAR adlandırıldı. O zaman rəhbər rəhmətlik
Natiq Əliyev idi. Sonradan onun yerinə gənc mütəxəssis
kimi Rövnəq Abdullayev gəldi. O, hidrotexniki qurğular
üzrə peşəkardır və yaxşı mühəndisdir.
Onun gəlişindən sonra şirkətin
daxili strukturuna Azəriqaz, Azərikimya, Heydər Əliyev
adına Bakı Neft Emalı Zavodu və digər qurumları
daxil edildi və SOCAR sanki amöbə döndü. Şirkət
idarəedilməz struktura dönməyə başladı və
göbələk kimi yuxarı şişməyə
başladı, rəhbərliyə 12 vitse-prezident gətirildi
və s. Əgər o vitse-prezidentlərdən hansı birini
ixtisar etsələr, o, öz qohum-əqrabası,
dostu-tanışı ilə, ümumi 5-6 min adamla
çıxıb gedəcək. Onu da qeyd edim ki, bu idarəetmə
ilə bərabər, hasilat da xeyli düşməyə
başladı. 1993-cü
ildə Dövlət Neft Şirkətinin 10 milyon ton neft
hasilatı vardı. İndi heç 6 milyon da deyil. Təsəvvür edin, 6 milyon neft ixrac edən
şirkətin 50 minə yaxın işçisi var, həm də
həddindən artıq çoxlu rəhbər vəzifələr
təsis edilib. Bizim iki il əvvəlki
hesabatımızda şirkətdə hər bir fəhləyə
9 menecer düşürdü. Çünki
zamanında hər qohumdan ötrü bir ştat
açılmışdı, əksəriyyəti də
qeyri-peşəkar. Bununla da hasilat yaddan
çıxdı, korrupsiya, pul mənimsəmə prosesləri
başlandı.
- Bir neçə il əvvəl SOCAR-ın tərkibində yaradılan və yüksək maliyyə ayrılan xeyli sayda törəmə şirkətlər vardı. Bu haqda nə deyə bilərsiniz?
- Əgər şirkətin saytına baxsaq, görərik ki, 2021-ci ilə kimi saytda göstərilən MMC-lərin sayı 40-a yaxın idi. SOCAR-ın demək olar ki, hər idarəsinə, hər şöbələrinə paralel MMC-lər yaradılmışdı. Misal üçün, "Neftqaztikinti" tresti və ona paralel adı rusca göstərilən ""Космонефть гострой"" MMC, yaxud da Ekol Birgə Müəssisəsi. Qeyd edim ki, SOCAR-ın özünün ekologiya departamenti var, ekologiya üzrə vitse-prezidenti var, strukturuna daxil olan idarə və müəssisələrin hamısında müvafiq ekologiya şöbəsi, sahə üzrə kurator olan şəxslər var. Bu qədər zəncirvari şöbələr olsa da, SOCAR hər il külli miqdarda cərimə ödəyirdi. Bunun səbəbi həm rəhbərliyin zəif olması, qeyri-mütəxəssislərin çoxluğu, həm də korrupsiya ilə bağlıdır. Misal üçün, Xəzər dənizinə buraxılan lay suları var ki, insan həyatı üçün çox təhlükəlidir. Mütəxəssislərin mənə verdiyi məlumata görə, həmin lay suları müvafiq çənlərin olmamasından tökülür. Deyirlər ki, bu çənlər vaxtilə aparılıb harasa qoyulub və s. Bu, həm də sualtı kəmərlərdə deşiklərin olmasından qaynaqlanır. Bu kəmərlərin ya təmirə, ya da dəyişilməyə ehtiyacı var. Ancaq bunun əvəzinə hər il yalandan üstü rənglənib təzə kimi göstərilib və nəticədə lay suları dənizə tökülür. Bu, fəhlələrin həyatı üçün də təhlükəlidir. Yaxud da ki Bakı Neft Emalı zavodundan fakerlərin göyə qalxması müşahidə edilir. Bu barədə zaman-zaman açıqlama verilir ki, zavod guya rekaonstruksiya olunacaq. Amma mən on ildir bu sözü eşidirəm.
Belə MMC-lər SOCAR-ın tərkibində çoxdur. Onların hər biri hansısa vəzifəli şəxslərə məxsusdur. Son zamanlar bu MMC-lərin sayının azaldılmasının nəzərdə tutulduğu haqda məlumat verilib. Hətta mənə dedilər ki, İctimaiyyətlə əlaqələr şöbəsində işçi çox olduğu üçün orada da bir MMC yaradılmışdı. Ümumiyyətlə, şirkətin saytına girəndə aşağı hissədə görmək olur ki, nə qədər mətbuat xidməti, yaxud mətbuatla işləyən qurum yaradılıb və çox sayda mətbu orqanlar onlardan bəhrələnir.
Narahatlıq doğuran amillərdən biri də islahatların normal şəkildə aparılmamasıdır. 2020-ci ildə SOCAR-da ixtisarlar gedirdi. Kompleks Qazma İşləri Trestində də onun kimi. Təsəvvür edin, bu trest ola-ola, bir dənə də SOCAR AQŞ yaratmışdılar. Hətta 2020-ci ilin noyabrında bir MMC də yaradıldı. Təsisçisi şirkətin vitse-prezidenti Daşqın İsgəndərov idi. Mən bayaq Benefsiar sahibliklə bağlı qanundan və onun qəbulunun mümkünsüzlüyündən danışdım. Ona görə ki, hər şirkətin gözəgörünməz bir sahibi var və onlar bu qanunun qəbuluna imkan verməzdilər. Əgər bu qanun qəbul olunsaydı, MMC-lərdə, törəmə şirkətlərdə sahiblərin adları açıqlanmalı idi və bu da Azərbaycanın neft hasilatı sənayesindəki qarışıqlığı aradan görürmüş olardı. Amma təəssüf ki, qanun layihəsi eləcə qaldı, sənəd heç parlamentə də gedib çıxmadı.
Afaq RZA
525-ci qəzet.- 2022.- 1 sentyabr.- S.6.