“Səhənə
üçün çox darıxmışam”
BİR DÖVRÜN ƏFSANƏSİ - ƏMƏKDAR
ARTİST KİFAYƏT GƏNCƏLİ İLƏ SÖHBƏT
Bir
yay səhəri sürət qatarı ilə Bakıdan Gəncəyə
yola düşdüm. O əzəmətli şəhər
tarix kitablarından necə əsrarəngiz
görünürdüsə, kədərin milyon rəngini mənimlə
tanış edən məmləkətə
çevrilmişdi. Yol boyu qatarın pəncərəsindən
şəkildən şəkilə düşən o boz
çölləri nəzərlərimlə
ötürdükcə Gəncədə uyuyan uşaqlıq
dostum, vaxtilə bir sinifdə oxuduğum, cəngavər
qardaşım şəhid İlqar Bürcəliyevin nurlu
siması xəyalımda dolaşırdı. Amma bununla belə
o qırmızı kərpicli ulu şəhər əsrarəngizliyini
gözümdə itirməmişdi, əksinə, İlqardan
sonra müqəddəs ziyarət yerimə
çevrilmişdi... Qatardan enib Gəncə havasını ciyərlərimə
çəkəndə yaddaşımın etibarlı yerindən
bir səs qulağımda dolaşdı. Bir vaxtlar səsinin və
görkəminin füsunkarlığı ilə səhnələrin
yaraşığına çevrilən Kifayət Gəncəlinin
ifalarını xatırladım. Onun "Gəncəm"
mahnısı xatirimə gəldi: "Ana Gəncəm, ana Gəncəm,
qurbanam sana, Gəncəm..." Fikirləşdim, görəsən,
hardadır, həyatdadırmı? Bu sualın cavabından bixəbər
olmaq bir mədəniyyət müxbiri üçün nə
qədər utancvericidirsə, bir o qədər gərdişin
natarazlığının carçısıdır. Azərbaycanın
Əməkdar artistinin sağ olub-olmaması qosqoca sual işarəsi
altındadır... İlqarın əmisi, Xalq artistləri Məmməd
Bürcəliyevin və Sədayə Mustafayevanın nəvəsi,
teatrşünas Anar Bürcəliyevə zəng edib hal-əhval
tutandan sonra Kifayət xanımı xəbər aldım. Onun
da məlumatı yox idi, amma tapa biləcəyinə əmin
idim. Bir neçə saat sonra Anar müəllim zəng edib
Kifayət Gəncəlinin qızı Elza xanımın
nömrəsini mənə verdi, sağ olsun, Xalq artisti
Şahnaz Haşımova ona yardımçı olub.
Bakıya
qayıdandan sonra Elza xanımla əlaqə saxladım. Kifayət
xanımın həyatda olduğunu öyrənəndən
sonra ürəyimə su çiləndi. Kifayət xanım həmsöhbət
olmağa razılıq verdi...
Günəşin
yerə od ələdiyi bir vaxtda Şamil Əzizbəyov
küçəsinə yollandım. Qapıdan içəri
girəndə, Kifayət xanımın üzündəki hələ
də dəyişilməyən gözəllik cizgilərini
görəndə kövrəldim, amma tez özümü
yığışdırdım, əyilib əlindən
öpdüm. Xoş üzlə qarşılamağından
bildim ki, söhbətimiz baş tutacaq. Qarşımda zəngin
yaradıcılıq yolu keçmiş 85 yaşlı sənətkar
əyləşmişdi.
-
Kifayət xanım, əhvalınız necədi, səhhətiniz
sözünüzə baxırmı?
- 6
ildir ki, xəstəyəm, sümük xəstəliyidir.
Allah heç kimə göstərməsin. Elə gecələr
olub ki, səhərə qədər zülüm
ayaqlamışam. Aldığım pensiya da elə həkimlərə,
dava-dərmana gedir. Xəstəlik məni muma döndərib.
Elə indi də ağrıkəsici iynə vurdurub səninlə
söhbət edirəm.
Xəstəlikdən
də, maddi problemlərdən də açıq
çöhrə ilə bəhs edirdi, hər cümləsinin
əvvəlində, axırında şükranlıq edirdi.
-
Bildiyimə görə, sizin əvvəlki soyadınız
"Məmmədova" olub. Kifayət Məmmədova necə
Kifayət Gəncəli oldu?
-
Özfəaliyyət dərnəyində 1 il fəaliyyət
göstərəndən sonra, 1968-ci ildə Filarmoniyaya gəldim.
Filarmoniyanın direktoru Kərim Kərimov çox gözəl
insan idi. Həmin vaxt sevilən sənətkarımız Ceyran
Haşımova ansamblı ilə birgə səhnədə
idi. Uzun saçlarım var idi. Birinci dəfə qaval verdilər
mənə, "Sən güləndə", "Gəl bizə,
yar" mahnılarını oxudum. Onda Kərim Kərimov
soruşdu ki, sən iranlısan? Dedim, yox. Kərim müəllimgil
dedi ki, gəlin bu qıza bir ləqəb verək, həmin ləqəblə
tanınsın. O vaxtı da, "lı, li" məsələsi
yox idi, nadir hallarda kiməsə icazə verərdilər. Əliağa
Quliyevlə Kərim Kərimov haralı olduğumu
soruşandan sonra mənə "Gəncəli" ləqəbini
verdilər. Getdim, çox çətinliklə sənəddə
də "Məmmədova"nı dəyişib "Gəncəli"
yazdırdım. Konsertin afişalarında da "Kifayət Gəncəli"
yazıldı.
-
İlk addımlarınızı özfəaliyyət dərnəyində
atmısınız?
-
Yox, lap əvvəl Yusif Heydərovun "Gənclik"
ansamblında oxuyurdum. Həmin ansambldan ayrılandan sonra, Tarzən
Həbib Bayramov məni Əhmədxan Bakıxanovun
ansamblına apardı. Əhmədxan Bakıxanovun evinə də
getmişdik. Balaca qavalı var idi, onunla məşq edirdim.
Allah qəni-qəni rəhmət eləsin, çox gözəl
insan idi. Ordan məni İbrahim Əbilov adına Mədəniyyət
evinə yolladılar. Həmin vaxtı Zeynəb Xanlarova da həmin
ansamblda məşq edirdi. Səhv etmirəmsə, 1967-ci il idi.
O vaxtı elə idi, gərək, əvvəlcə özfəaliyyətlə
məşğul olaydın. Amma indi professional səhnəyə
birbaşa gəlirlər, özünüz bilirsiniz. Bir il Adil
Gəray müəllimim oldu, onun ansamblında oxudum. Bədii rəhbərimiz
isə Mirəhməd Əsgərov idi. Mirəhməd müəllim
çox yaxşı insandı, Allah ona
cansağlığı versin...
Duruxdum,
bütün hazırladığım suallar dolaşdı. 2
ay əvvəl dünyasını dəyişən Mirəhməd
müəllimin surəti gözümdə canlandı. O, 48 il
100 yaşlı Əbilov mədəniyyət evinin bədii rəhbəri
olmuş əsl mədəniyyət işçisi, sənət
fədaisi idi. Yüzlərlə incəsənət
adamının ilk addımlarına şahidlik etmiş, dayaq
durmuşdu, eləcə də, Kifayət xanımın...
-
Kifayət xanım, Mirəhməd Əsgərov 2 ay olar
dünyasını dəyişib...
- Nə
danışırsan? Ay Allah... Necə gözəl insan idi o...
Üzü gözümüz qabağına gəldi.
Heyif, heyif...
Bir neçə dəqiqə kədərli sükutdan
sonra söhbətimizə davam etdik.
-
Uşaqlığınızı necə
xatırlayırsınız?
- 1937-ci il, noyabrın 2-də Gəncədə
dünyaya gəlmişəm. Atam mühasib idi.
Uşaqlığım müharibə
dövrünə düşdü. Evdə
də çox uşaq idik. Çox çətinlik
çəkmişik.
- Nəsildə
sizdən başqa musiqiçi var idimi?
-
Atamın, anamın, bacımın, dayılarımın
yaxşı səsi var idi. Rəhmətlik
bacım yaxşı "Segah" oxuyardı. Ümumiyyətlə, hamımız
"Segah"ı çox sevmişik. Amma məndən
başqa heç kim sənətlə məşğul
olmadı. Qardaşlarım qaraqabaq idilər.
- Bəs
necə oldu ki, sizi Bakıya buraxdılar?
- Xalam
oğlu icazəmi alıb məni Bakıya gətirdi. Xalamgil Bakıda yaşayırdılar. Pedaqoji
İnstitutun İbtidai sinif müəllimi ixtisasında 1 il təhsil aldım. Sonra istəmədim,
institutdan ərizə yazıb çıxdım. Səsim
var idi, ətrafımdakılar təhrik edirdilər ki, oxu,
oxu... Bir il istirahət elədim.
-
Muğam üzrə ali təhsil
aldınızmı?
- Bəli,
Asəf Zeynallı adına Musiqi Texnikumuna
daxil oldum. Nəriman Əliyevin muğam sinifində
oxudum. Kəmalə Rəhimli, Vahid Abdullayevlə bir
sinifdə muğamın sirlərini öyrənmişik. Axşam növbəsi dərsə gedirdim,
gündüz filarmoniyada işləyirdim.
-
Hansı ansambllarda oxumusunuz?
- Əliağa Quliyevin, Ağası Məşədibəyovun,
Əhsən Dadaşovun, Baba Salahovun, İslam Rzayevin
ansambllarının solisti olmuşam.
- Bildiyimə
görə, həm Sovet vaxtı, həm də Birinci
Qarabağ müharibəsi ərəfəsində
Bakının hüdudlarından kənarda konsertlər
vermisiniz...
- Bəli,
qastrol səfərlərində çox olmuşam. Elə olurdu aylarla rayonlarda olurduq, evə gəlmirdik.
Həmin illər çox əziyyət çəkmişəm.
Mehmanxanalarda vəziyyət çox pis idi.
Hərdən palto ilə yatırdıq. Çox çətin idi. Gündüz saatlarla
pambıq tarlalarında konsert verirdik... Amma sizə deyim,
çətin də olsa, hərdən adam
deyir, kaş o günlər geri qayıdardı. İnan,
mənim üstümdə Şəmkirdə pəncərə
sındırıblar. Deyirdilər, Kifayət, sənin
konsertlərinə bilet tapmaq olmur.
- Görkəmli
bəstəkarımız Ələkbər Tağıyevlə
də əməkdaşlıq etmisiniz. Onun "Vəsilə",
"Mənim Gəncəm" və digər
mahnılarını ifa etmisiniz. Amma
yollarınız tez ayrılıb. Səbəb
nə idi?
- Ələkbər Tağıyevin yanına gedəndə
34 yaşım var idi. Nizami küçəsində
yaşıyırdılar. Bir
tanınmış sənətkar da həmin vaxtlar onunla
işləyirdi. Rəhmətlik Ələkbər
müəllim deyirdi ki, qızım, sən ondan
"muzikalni"sən, yaxşı ürəyin var. Amma necə
deyərlər, iki qoçun başı bir qazanda qaynamaz.
Ad çəkməyəcəm, istəmədilər
ki, iki nəfər göz önündə olsun. Özüm Ələkbər müəllimin
yanından ayrıldım. Hətta Ələkbər
Tağıyevin yoldaşı deyirdi ki, niyə belə
utancaqsan sən? Amma sizə deyim, həyatda
utancaq olsam da, səhnədə utancaq olmamışam.
Bir erməni kamança çalan var idi, Əməkdar artist Nefton
Qriqoryan, deyirdi, sən səhnədə coşqun olursan.
- Sənətdə
qarşınızı kəsməyə can atıblarmı?
-
Paxıllıqlar çox olub. Qabağımı
kəsmək istəyənlər də var idi. Amma heç kimin adını çəkməyəcəm.
Bəziləri haqq dünyasındadı, lazım
deyil. Vallah, namusumla, qeyrətimlə
çalışmışam. Heç kim
mənə sponsorluq etməyib. Ailəm, balam mənim
üçün birinci idi. Mən pul verib
özümü qabağa çəkə bilməzdim.
Elə şeylər var ki, desəm, aləm qarışar, amma
lazım deyil... Həmişə sənət
yoldaşlarıma mehribanlıqla yanaşmışam.
Bir-iki dəfə örtülü kitabları vərəqləməyə
israr eləsəm də, Kifayət xanım heç kimin
adını çəkmədi. Qorxmurdu, sadəcə,
ötən illərə hörmətsizlik etmək istəmirdi.
Dedi ki, axı onları da minlərlə sevən var,
olub-keçən məsələləri açmaq nəyə
gərəkdi?! Nəcib insandır Kifayət
xanım. Təkcə bu stiuasiya onun xarakteri haqqında
böyük məlumat verir...
- Kifayət
xanım, 2007-ci ildə Prezident İlham Əliyevin sərəncamı
ilə Əməkdar artist fəxri adına
layiq görülmüsünüz. Sonradan Xalq
artisti üçün müraciətiniz oldumu? Sizcə, 85 illik yubileyiniz astanasında bu fəxri
adın vaxtı deyilmi?
-
Neçə il əvvəl iki dəfə
bu barədə müraciət etdim, qəbulda da oldum. Deyilənə görə,
2017-ci ildə mənimlə bağlı təqdimat da verilib.
Amma sonra səs çıxmadı...
- Bəs
hazırkı mədəniyyət nazirimiz Anar Kərimova
müraciət etmisinizmi?
- İndiki Mədəniyyət nazirimiz Anar Kərimov məni
onlayn qəbul etdi. Olduqca nəzakətlə, hörmətlə
yanaşdı, təmkinlə dinlədi. Bu
mənə çox xoş gəldi.
-
Müraciətiniz yenə fəxri adla bağlı idi?
- Bilirsiz,
müalicəm üçün, yaşamağım
üçün mənə pul lazımdı, maddi vəziyyətim
ürəkaçan deyil. Ona görə də
bu dəfə Xalq artistliyinə görə yox, Prezident təqaüdü
üçün müraciət etdim. Dolana
bilməyəndən sonra Xalq artistliyini nə edəcəm?
Bunların hamısını, vəziyyətimi
Anar müəllimə danışdım. Özündə
qeydlər apardı. Hələ ki, bir xəbər
yoxdu. Çox çətindi
mənim üçün... Nazirimiz təqdimat
versə, məncə, möhtərəm Prezidentimiz məni
sevindirər. Sentyabrın 18-nə ümidim var...
Kifayət xanım nəcib olduğu qədər də mədəni
və məğrurdur. Heç bir məsələdə
üsyankarlıq eləmir, heç kimə kin
yağdırmır. Arzusunda olduğu nəsnələri
də mədəni, təmkinli şəkildə
çatdırır. Səhhəti olduqca
pisdir. Qızı Elza xanımla da bu barədə
həmsöhbət oldum. Qeyd edir ki, dərmanlar
çox bahadır. Yaşadıqları ev
də xeyli köhnədir. Amma hər şeydən
daha çox onu anasının səhhəti narahat edir. Sağlamlığı, dolanışığı
üçün ona pul lazımdır. Ümidvarıq
ki, həmişə olduğu kimi, bu dəfə ölkə rəhbərliyi
böyük sənətkarımızı bu ahıl və nələrsə
umduğu çağında çarəsiz qoymayacaq, yaradıcılığını
və çətinliyini nəzərə alıb sənətkarı
sevindirəcək.
- Kifayət
xanım, şan-şöhrət hərisliyindən uzaq
olduğunuz məlumumuzdur. Yaşlı-orta nəsil
sizi yaxşı xatırlayır. Bəs bu
gün onların sizdən xəbərsiz olmalarının səbəbi
nədir? Niyə birdən-birə hər
yerdən çəkildiniz?
-
Qızıl fondda 300-ə yaxın lent yazım var. Televiziyaya
dəfələrlə zəng eləmişəm, demişəm,
nolar ki, hərdən arxivinizdə olan ifalarımı efirə
verin. Heç olmasa, millət görsün ki,
ölməmişəm. Deyirlər ki, sizin
çəkilişləriniz indiki efirə uyğun gəlmir.
Necə yəni uyğun gəlmir?! Mən
bu yaşımda təzədən gedib oxumayacam ki... Oxuyaram e,
səsim üstümdədi, amma həminki şuxluğum,
görkəmim qalmayıb...
Həqiqətən, nə qədər dəyişilsə
də, nurlu siması həmin idi. "Uca dağlar"
mahnısından bir bənd zümzümə də elədi.
Təəccübləndim, 85 yaşda bu qədər
büllur səsə malik olmaq çətin məsələdir.
Səsi də gözəl qalmışdı... Amma
bəxti gözəl olmamışdı sənətkarımızın.
Onu kövrəltmək istəməzdim.
Amma mərhum yoldaşı barədə soruşanda
doluxsundu...
- Sevib evlənmişdiniz?
- Əlbəttə,
çox...
- Necə
tanış olmuşdunuz?
- Nərimanov
prospektində yaşayırdım. Orda məni
görmüşdü, atası dosent idi. Allah
qəni-qəni rəhmət eləsin. Həmin
həyətdə alimlər yaşayırdılar. Zibil-zad atanda deyirdilər, görəsən, bu
hansı professorun qızıdı.
- Oxumağınıza
icazə verdimi?
-
Oxumağıma icazə vermədi. Səhnənin
çox xiffətini çəkirdim, radiodan musiqi səsi
eşidəndə zülüm-zülüm
ağlayırdım. Sənətimi ailəmə qurban
vermişdim... Elə oldu ki, fələk
bacamızdan qəm ələdi. Qızımın
4 yaşı olanda həyat yoldaşım dünyasını
dəyişdi. Balamı tək böyütdüm...
-
Neçə yaşı var idi?
-
1980-cı il idi. Yazığın 40
yaşı var idi...
- Bəs
ölüm səbəbi nə idi?
- Elə
durduğu yerdə... Onu da əsəbiləşdirmişdilər
elə... Nəysə...
- Sənət
adamlarından kimsə sizlə hal-əhval tuturmu?
- Təkcə Raziyə Şirinova zəng edir. Əvvəllər
Qaraxan Behbudov da axtarırdı. Allah ona da can
sağlığı versin, həyat yoldaşı rəhmətə
gedəndə hüzürə getmişdim. Başqa heç kim axtarmır.
Mirəhməd müəllimdən sonra ikinci pis xəbəri
ona verməməli idim. Amma özümdən qeyri-ixtiyari dilləndim:
- Kifayət
xanım, Qaraxan Behbudov 2 il olar
dünyasını dəyişib...
-
İlahi... Ola bilməz... Necə eşitməmişəm...
Can-can... Heyif ondan, gözəl insan, gözəl sənətkar
idi, çox heyif...
Yenə də
kövrəldi... Kifayət xanım, bəlkə də,
neçə-neçə sənət yoldaşının
ölümündən xəbərsiz idi...
- Kifayət
xanım, nələrdən ötrü
darıxırsınız?
- Gəncədən
ötrü darıxıram. Əvvəl gedib-gəlirdim,
amma indi xəstəlik imkan vermir. Məndə
ürək çatışmazlığı da var. Ona
görə uzun yol gedə bilmirəm.
- Bəs
səhnəyə çıxmaqdan ötrü?
-
Çox... Səhnəyə çıxmaqdan
ötrü çox darıxmışam. Milli Musiqi
Günü ilə əlaqədar məni də bir tədbirə
çağırıblar, bax bu məni sevindirir...
-
Telekanalları izləyirsinizmi? Necədi vəziyyət?
- Öz
kanallarımıza az baxıram. Bilirsiz, sənət
söhbətləri eləmirlər, qəribə söhbətlər
üzərində intriqalar aparırlar... Amma
yaxşı oxuyanlarımız, əla cavanlarımız var.
Amma sizə deyim, oxumaq dəyişilib. İndikilərin
şansı bizdən çoxdu...
Özümü
xoşbəxt hiss etdim. Canlı tarixlə həmsöhbət
oldum. Kifayət xanımın lent yazısını dinlədiyim
ilk gündən bu söhbətin arzusunda idim. Keçmiş
fotoşəkillərinə baxdım, afişalarının
şəklini çəkdim. Necə deyərlər,
müsahibə müddətində bütün qeyri
düşüncələrdən azad oldum.
Çıxanda dedi ki, yaxşı yarpağımız var, gələn
dəfə sənə dolma bişirəcəm. Mən bir də
həmin evə getmək istəyirəm, amma arzularının
həyata keçməsi münasibətilə təbrik etməyə,
əlimdə gül-çiçəklə...
Nadir YALÇIN
525-ci qəzet.- 2022.- 6 sentyabr.-
S.8;9.