Beşmərtəbəli evin
altıncı mərtəbəsindəki qadınlar
Eşq
- bir insanın özü üçün
edə biləcəyi
ən böyük yaxşılıq və ən böyük pislik! Deyirlər, eşq qapıdan
gələndə ağıl
pəncərədən çıxırmış.
Hisslər, duyğular,
ehtiraslar, gözləntilər,
xəyallar... Cəmi üç
hərflik söz özündə bu qədər qarmaqarışıq,
bu qədər anlaşılmaz duyğular
daşıyır. Fikrimcə, eşq
də güc məsələsidir. Güclü insanlar
onun gətirdiyi sevincə də, həyəcana da, əzaba da dözməyi
bacarır. Mənəviyyatında,
psixologiyasında, daxili
dünyasında gücsüzlük
gizlənən insanlar
isə eşqlə bu gücsüzlüklərini
faş edirlər, əlbəttə qeyri-ixtiyari...
Bəs eşq ən çox kimə yaraşır: qadınamı,
kişiyəmi? Dünya ədəbiyyatı
bu suala cavab axtaran əsərlərlə
doludur. Bu kiçik,
amma coşğun duyğulara sahib söz o qədər rəngarəng,
o qədər fərqlidir
ki, dünya ədəbiyyatı yüzillərdir
bu mövzuda yazır, yazır, hələ də bitmir...
Biz isə bu yazıda eşqin oxşar faciələrlə
sınadığı üç
qadından danışacağıq. Azərbaycan ədəbiyyatında
sevgisiylə tarixə
düşən, sevgisini
azad, qorxusuz yaşamaq üçün
çabalayıb, bu cəhdlərinin cəzasını
həyatıyla ödəyən
qadın, təbii ki, Təhminədir. Xalq yazıçısı Anarın
"Ağ liman" və "Beşmərtəbəli
evin altıncı mərtəbəsi" əsərlərinin
qəhrəmanı olan
Təhminə ziyalı
ailənin övladı
olan Zaurla sevgilidir. Təhminə bir dəfə
ailəli olub, boşanıb. Zaursa heç
zaman evlənməyib.
Təhminənin həm boşanmış
olması, həm də televiziyada diktor işləməsi Zaurun ailəsinin onu qəbul etməməsinə səbəbdir.
Təhminə boşanmış qadına xor baxan, azad, tək
qadın görməyə
təhəmmül etməyən
çürük düşüncəli
cəmiyyətin ən
böyük qurbanına
çevrilir. Ancaq o, bəlkə
bütün bunlarla baş edərdi, əgər uğruna savaşdığı, qəlbini,
ruhunu təslim etdiyi insan güclü
xarakterə sahib olsaydı.
Təəssüf ki, Zaur Təhminəni nə qədər sevsə də, sevgisinə sahib çıxacaq qədər
güclü deyil.
Ailəsini itirməkdən, cəmiyyətdə mənfi
qarşılanmaqdan qorxur,
sevgisi üçün
mübarizə aparmağı
gözə almır.
Bu romandan gətirilən
sitatdır: "Deyirlər,
kişini bir qadının dərdindən
yalnız başqa bir qadın qurtara bilər". Bəli, Zaur da Təhminədən, daha doğrusu, öz sevgisindən qurtuluşu başqa qadınla evlənməkdə
görür. Nəticədə, Təhminədən ayrılaraq
ailəsinin məsləhət
gördüyü qonşu
qızıyla evlənir.
Sevdiyi, uğruna bunca təhqirlərə, alçaldılmalara
dözdüyü insanın
bu qorxaqlığı,
cəsarətsizliyi və
xəyanəti Təhminəyə
ən böyük zərbə olur və o, göz görə-görə ölümə
gedir. Bu eşq macərasının sonunda
Təhminə ölümüylə
"beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsinə" ucalır,
Zaursa peşmanlıqları,
yaşaya bilmədikləri,
vicdan əzabı və sevmədiyi qadınla bir ömür baş-başa
"beşinci mərtəbədə"
qalır.
Türkiyə ədəbiyyatında öz
sevgisindən qurtuluşu
başqasıyla evlənməkdə
görən kişilərdən
biri Behlüldür. Halit Ziya
Uşaklıgilin məşhur
"Aşkı-memnu" romanının
qəhrəmanı olan
Behlül də Zaur kimi qorxaq,
cəsarətsiz, sevgisini
dünyəvi hisslərə,
maddiyyata qurban verən obrazdır.
O, uzaqdan qohumu, evində böyüdüyü
varlı iş adamı Adnan Ziyagilin gənc, gözəl və ağıllı həyat yoldaşı Bihtərə
aşiq olur. Bihtərin qarşı çıxmalarına,
onu özündən uzaqlaşdırmaq cəhdlərinə
baxmayaraq, Behlül ta uşaqlığından
ruhu yalnız olan, sevgisiz böyüyən və tək dərdi sevgi olan qadını
yoldan çıxarmağı
bacarır. Həyat
yoldaşı Adnan Bihtəri nə qədər sevsə də, aradakı yaş fərqi, Adnanın iki böyük uşağı
və onlara olan düşkünlüyü,
Bihtəri anlamamağı
qadını hər gün bir az daha yalnızlığa,
çarəsizliyə sürükləyir.
Adnandan
ala bilmədiyi həyəcanı,
"özəl hiss etdirilmə"
duyğusunu Behlüldə
tapan Bihtər ona dəli-divanə aşiq olur. Behlül də Bihtəri sevir, amma əmisinin
güvənini sarsıtmaq,
imkanlarından vaz keçmək onun üçün qeyri-mümkündür.
Bihtərin bütün "buralardan gedək, sən əminə, mənsə ərimə daha artıq xəyanət etməyək"
yalvarışlarına baxmayaraq,
sevdiyi qadından gah uzaqlaşır, gah da yenidən
yaxınlaşır. Onun bu ləngərində boğulan
isə Bihtər olur. Behlül Bihtərdən, daha doğrusu, öz günahından qurtulmaq üçün bir evdə böyüdüyü,
Adnanın qızı
Nihalla evlənməyə
qərar verir. Onun bu "qaçışı"
Bihtərin sonu olur. Tərk edilişləri, kimsə tərəfindən
anlaşılmaması, özünün
ərinə, Behlülün
isə ona olan xəyanəti Bihtəri intihara sürükləyir. Hər nə
qədər ərinə
xəyanət edən
bir qadın kimi görünsə də, yalnızlığı
ruhuna işləmiş,
hələ ta uşaqlığından Firdevs
kimi bir ananın qızı olduğu üçün
utanan, yaşadığı
heç bir duyğunu bəlli edə bilməyən, tək dərdi sevilmək olan, sevgisi üçün
sahib olduğu imkanlardan
bircə anda vaz keçə biləcək məsumluğu
da var Bihtərin.
Bunun nəticəsidir ki, eşqinin və günahlarının bədəlini
gənc yaşında
canıyla ödəməkdən
çəkinmir.
H.Z.Uşaklıgilin Bihtər obrazı Floberin məşhur romanı "Madam Bovari"dən
gələn Bovarizm cərəyanından təsirləndiyinin
göstəricisidir. Bihtərin həyat
yolu da Madam Bovari və Anna Kareninanı xatırladır.
"Madam Bovari"nin qəhrəmanı Emma xəyalpərəst, romantik qadın olaraq, ərinə onu sevməyən, puluna görə yaxınlaşan və onu əlində oyuncaq kimi istifadə edən iki başıpozuq adamla xəyanət edib, heç birində gözlədiyi, xəyallarında canlandırdığı romantik eşqi tapa bilməsə də, Anna Kareninanın eşqi Bihtərin duyğularıyla daha çox səsləşir. Anna da məşhur və zəngin, yüksək vəzifəyə sahib adamla evlidir. Hətta onların 8 illik evliliklərindən bir övladları da var. O da Bihtər kimi hər kəsin qibtə etdiyi bir qadındır, kənardan baxılanda xoşbəxt bir ailəyə sahibdir. Lakin onun da ruhunda boşluqlar var. Həyatı kənardan nə qədər dəbdəbəli, parlaq, gözqamaşdırıcı olsa da, monotonluq və məhəbbətsizlik ruhunu sıxır. Məhz buna görə də gənc hərbçi, Qraf Vronskinin eşqi onu cəzb edir. Vronski ilk baxışdan Anna Kareninaya vurulur və sərhəd tanımayan heyvani kişi ehtirası ilə onun arxasınca düşməyə başlayır. Anna öncə bu marağa qarşı çıxır, ruhunda baş qaldıran hisslərini boğmağa çalışır. Amma bir müddətdən sonra o da Vronskinin sevgisinə təslim olur. Lakin Vronski Annanı ələ keçirəndən sonra ona qarşı ehtirası soyuyur. Xüsusən, qadının hədsiz qısqanclıqları onu bu münasibətdən uzaqlaşdırır. Artıq Vronski bir zamanlar sevgi diləndiyi, kölgə kimi izlədiyi qadından qaçmağa, qurtulmağa çalışır. Ailəsiylə sevgisinin arasında qalması, dəyər bildiklərini uğruna qurban verdiyi adamın soyuqluğu, hətta Vronskinin başqasıyla evlənməyə hazırlaşması xəbərləri Annanın da sonuna çevrilir. O da Bihtər kimi gənc yaşında bütün yaşadıqlarını qəlbinə, eşqini isə ruhuna köçürüb bu dünyadan gedir.
Bəli, Bihtər də, Anna da günahkar qadınlar idilər. Amma onların bu günahları qəlblərində ucaltdıqları eşqin yanında çox cılız görünürdü. Ona görə Təhminə kimi onlar da "beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsinin sakininə" çevrilə bildilər. Hər üç qadının həyatına son qoyan kişiləri isə birləşdirən tək cəhət vardı: cəsarətsizlik, qorxaqlıq.
Filosof Asif Atanın (Əfəndiyev)
"Beşmərtəbəli evin
altıncı mərtəbəsi" romanı ilə
bağlı yazdıqlarını haqqında
danışdığımız üç
romana və onların kişi
qəhrəmanlarına aid edə bilərik:
"İmkansızlıq qismət olur adamlara ən çox.
Mühitə qarşı dayanmayınca, mühitdən
ayrılmayınca, imtina etməyincə -
imkansızlıq aradan qalxmaz.
Qəfəs qırılmalıdır, sədd
götürülməlidir, bunun üçün qüdrət gərək! İmkansızlıq
- əslində qüdrətsizlikdir, qüdrətsizlər
"altıncı mərtəbələrinə" çata bilmirlər, çünki
mühitlə bağlılığı qıra bilmirlər.
Adamlar yarımçıq
yaşayırlar, çünki yarım
iradə sahibi olurlar, imkan - daxili təkan tələb
edir, daxili təkan
-qüdrət".
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2022.- 10 sentyabr.- S.16.