Bahar nəfəsli sənətkar
Bu, bəlkə də, mənim həyatım boyu həvəslə, qəlbin sevgisi, könülün ehtiramı, istəyin diktəsi ilə yazdığım ən səmimi yazılardan biridir. Bunun səbəbi isə barəsində
yazacağım insanın şəxsiyyəti, fərdi keyfiyyətləri,
insanlara münasibətində və xarakterindəki işıq,
nəhayət, istedadının parlaqlığı və
yaradıcılıq uğurlarıdır. Əlbəttə,
Allah-taalanın xəlq etdiyi şərəfli bir məxluq
kimi insanın şəxsiyyəti onun istedadından öndə
dayanır. Bəşər övladına
münasibətdə də istedaddan şəxsiyyətə
yox, şəxsiyyətdən istedada doğru gedilir. Yəni oxucu, dinləyici hər hansı bir
yaradıcı insanın yaradıcılıq
laboratoriyasına daxil olarkən onun şəxsi keyfiyyətlərinin,
insanlıq aləminin, xarakterinin çeşidli
nüanslarının yazıldığı dəhlizdən
keçir. Onun yaradıcılıq
dünyasına da həmin prizmadan baxır. Biz də Zahid Xəlilin yaradıcılıq aləmi
barədə düşüncə və
baxışlarımıza onun şəxsiyyəti haqqında
qənaətimizlə başlamaq istəyirik. Onu da əlavə edək ki, Zahid müəllimin hər
bir yazısından, əsərindən onun şəxsiyyəti,
ən azı şəxsiyyətinin hansısa müsbət
çaları boylanır. Və elə bu əsərlər
də onun şəxsiyyətinin bütövlüyü barədə
bizə nurlu fikirlər pıçıldayır. Birləşib bütövlükdə Zahid müəllimin
xasiyyətnaməsinə, xarakterlər məcmuəsinə
çevrilir.
Əgər biz desək ki, Zahid müəllim gözəl
sənətkardır, qələm və istedad sahibidir, dəyərli
nəzm və nəsr əsərləri, publisistik
yazıları, elmi araşdırmaları vardır. Heç kəsi
təəccübləndirmərik. Çünki
onun yazdıqlarının əksəriyyəti çap olunub.
Müxtəlif qəzetlərdə, jurnallarda,
kitablarda yer alıb. Hər kəs bunları
oxuyub Zahid müəllimin necə bir qələm sahibi,
yazıçı və alim olduğunu anlaya bilər. Ancaq onun şəxsiyyətinə, fərdi keyfiyyətlərinə,
xarakterindəki aliliyə, nəcibliyə və
bütövlüyə daha yaxından bələd olmaqdan
ötrü mütləq Z.Xəlili yaxından tanımaq,
onunla canlı ünsiyyətdə olmaq lazımdır. Və bu ünsiyyət, tanışlıq müqabil
tərəfə də yaxşı mənada çox şey
verir. Təkcə yaxşı sənətkar
olmağın deyil, həm də yaxşı insan
olmağın sirlərini öyrədir, dəyərini
başa salır.
Tale elə
gətirib ki, mən ali təhsilimi Gəncədə
almışam, GDPU-nun (o zamankı H.Zərdabi adına
KDPİ-nin) Filologiya fakültəsini bitirmişəm. Tələbəlik
illərindən ta 1985-ci ildə ADPU-nun (o zamankı
V.İ.Lenin adına ADPİ-nin) əyani
aspiranturasına daxil olana qədər Zahid müəllimin
yalnız imzasını tanımışam. 1985-ci
ilin sentyabr ayında ilk dəfə onu əyani şəkildə
görüb tanımışam. Elə həmin
vaxtlardan da asta-asta şəxsi münasibətlərimizin
bünövrəsi qoyulub. Bu münasibətlər
əvvəlcə bir aspirantın institutun hörmətli,
sayılıb-seçilən bir müəllimi ilə adi
münasibəti səviyyəsində olub. Ancaq iş elə
gətirib ki, Zahid müəllimin həm namizədlik, həm də
doktorluq dissertasiyası uşaq ədəbiyyatı ilə
bağlı olub. Buna görə də o,
respublikada yalnız gözəl bir uşaq
yazıçısı kimi deyil, həm də uşaq ədəbiyyatının
peşəkar tədqiqatçısı, bilicisi kimi
tanınıb. Mənim də namizədlik
dissertasiyamın mövzusu uşaq ədəbiyyatı ilə əlaqəli
olduğundan bu sahədə bir çox məsələləri Zahid
müəllimdən soruşmalı, öyrənməli
olmuş, onun məsləhətlərinə ehtiyac duymuşam.
Bu nəcib alim isə heç vaxt məsləhətlərini
məndən əsirgəməyib. Hər
sorğuma həvəslə, canıyananlıqla cavab verib.
Onun bu insanlıq keyfiyyəti bizi bir az da
yaxınlaşdırıb. Aramızdakı səmimiyyəti
daha da artırıb.
Burada haşiyəyə çıxıb ədalət
naminə onu da deməliyəm ki, Zahid müəllim təkcə
mənə qarşı belə davranmayıb. Ona müraciət
edən, ondan kömək istəyən hər bir tələbəyə,
aspiranta və hər kəsə qarşı belə
istiqanlı, səmimi davranış nümayiş etdirib.
Ona görə də kollektivdə həm insani
keyfiyyətləri, həm də alimlik ədası ilə
hörmət qazanıb. Mən cəsarətlə
bu cəhətlərə onun müəllimlik məharəti
ilə qazandığı nüfuzu da əlavə edərdim.
Bütün bunlara dördüncü bir müsbət
cəhət də əlavə olunur. Bu,
Zahid müəllimin yoldaşlıqda, dostluqda etibarı, sədaqəti,
sözünə bütövlüyüdür.
Tam səmimiyyətlə
deyə bilərəm ki, Z.Xəlili daha yaxından
tanıdıqca (Bu ifadəni belə işlətsəm, daha
doğru olar: Zahid müəllimi kəşf etdikcə) ona
vurğunluğum, hörmət və ehtiramım da artıb.
Zahid müəllim bir neçə il mənim
müdirim olub. Yəni o, uzun illər ADPU-da
Ədəbiyyat və onun tədrisi metodikası kafedrasına
rəhbərlik edib. 2015-ci ildə iş elə gətirdi
ki, mən ADPU-da işlədiyim Azərbaycan və dünya ədəbiyyatı
kafedrasından Zahid müəllimin kafedrasına keçməli
oldum. Bu barədə verilən təklifi məmnuniyyətlə
qəbul etdim. Çünki artıq uzun
illər idi ki, onu həm bir insan, həm bir sənətkar, həm
də bir alim kimi yaxşı tanıyırdım. Amma
onun rəhbərlik etdiyi kafedraya keçdikdən sonra bir
müdir kimi də Zahid müəllimin
bənzərsiz bir şəxsiyyət olduğunu
gördüm. O, sözün geniş mənasında bir xeyirxahlıq
mücəssəməsidir. Pislik etməyi bacarmır
, ya da pislik etmək əlindən gəlmir. Bəzən fikirləşirəm və özüm
özümdən sual edirəm. Görəsən,
bunun səbəbi nədir? Görəsən,
hərtərəfli mənada Zahid müəllim kimi
yaxşı, nurlu, xeyirxah insan və istedad sahibi olmaq
mümkündürmü və bu hansı səbəbdən
qaynaqlanır? Həmin suala bəzən belə bir mistik
cavab verirəm: Bəlkə də bu, onun baharda
doğulması, bahar oğlu olması ilə əlaqədardır.
Baharda doğulduğundan qəlbi, xarakteri, əməlləri,
istedadı da bahara bənzəyib. Baharın
təravəti onun ruhuna, xarakterinə də hopub. Belə ki, Zahid Abdulla oğlu Xəlilov (Zahid Xəlil)
20 mart 1942-ci ildə, yəni baharın müjdə
günündə dünyaya göz açıb. Bu uşaq böyüyüb, Azərbaycanın ən
istedadlı uşaq sənətkarlarından biri olub. Öz əsərləri ilə Azərbaycan
oxucularının, uşaqların qəlbinə sevinc, fərəh
bəxş edib, onlara mənəvi qida verib. Onlarda nəcib əxlaqi və estetik duyğular, ədəb-ərkan,
düzlük, halallıq, vətənpərvərlik, xalqsevərlik,
xeyirxahlıq, təbiətə və əməyə məhəbbət,
böyüyə hörmət, elmə, məktəbə,
maarifə rəğbət hissləri oyatmağa
çalışıb.
Şairin ömür karvanının ilk mənzili
Yevlaxdan başlayıb. Və bu karvan 80 ildir ki, yol gəlir.
Yolun ağrı-acıları da var, fərəhli-sevincli
günləri də. Ancaq qəmindən və fərəhindən,
kədərindən və sevincindən asılı olmayaraq
Zahid müəllim bu 80 ili şərəflə,
qürurla, ləyaqətlə yaşayıb. Əslində
onun şəxsiyyətində bir neçə "insani mən"
birləşir və Zahid müəllim bir şəxsiyyət
kimi bu "mənlər"in məcmusundan ibarətdir.
Həmin "mənlər"i belə bir bölgü ilə
səciyyələndirmək olar: İnsan, Vətəndaş,
Şair, Yazıçı, Alim, Müəllim-pedaqoq, Vəzifə
adamı (Zahid müəllim uzun illər fakültə
dekanı və kafedra müdiri vəzifələrində
çalışıb) və
s. Bu "mənlər"in hamısı nurlu amal və
əməl sahibidir. Və hamısının
nuru bütövləşib nurlu, xeyirxah, nəcib bir şəxsiyyəti
yaradıb.
Zamanın
əbədiyyət axarında 80 il bir
göz qırpımı kimidir. Onun necə gəlib
keçdiyi sənətkarın özü üçün də
bir zaman müəmmasıdır. Bəzən
şair ayların, illərin, yəni zamanın arxasında
qalan ömrünə nəzər salır. Ömür yolu ilə dərdləşir, gerçək
ömrün inanılmaz sürətlə keçən hadisələri,
xəyalları ilə yaşayır, acıları-şirinləri
ilə söhbətləşir. Bu mənada
onun "Mənim ömrüm" şeiri xüsusi maraq
doğurur. Bu şeir əslində müəllifin
ömürlə dərdləşməsidir, onun təqdimat
aktıdır, ömür qatarının rənglərinin
yığcam poetik səciyyənaməsidir:
Neçə ilin arxasında qaldı mənim
uşaqlığım.
Orda qaldı əfsanəvi igidliyim,
qoçaqlığım.
Mən illəri dağ yolu tək çıxdım, gəldim.
Ötən illər çevrildilər, mən oldular.
Puç etdiyim aylar, illər saçlarımda dən
oldular.
Uşaqlığım çayda axdı, düzdə
qaldı.
Sakitliyim qarlı qışda, coşqunluğum yazda
qaldı.
Şair burada ömrünün zamanın axarında və
qaranlığında qeybə dönən hadisələrini,
gerçəklərini, macəralarını, mənasını
necə sərrast poetik dillə ifadə edib. Ancaq onu da deməliyik
ki, Z.Xəlilin insanlığa da, şairliyə də, alimliyə
də, müəllimliyə də gedən yolu vətəndaşlıqdan,
vətənə, yurda, doğma torpağa məhəbbətindən,
daha dəqiqi, vətən limanından başlayır. Buna görə də şair ədəbiyyatımızda
vətənpərvərlik mövzusunda ən gözəl əsərlər
yaradan sənətkarlardan biri kimi tanınır. Onun "Vətən, mənə oğul demə"
adlı bir şeiri var. Azərbaycan torpaqlarının
böyük bir qisminin erməni işğalçıları
tərəfindən ələ keçirildiyi bir vaxtda Şəhidlər
xiyabanında vətən uğrunda şəhid olanların
ruhundan və məzarından təsirlənərək qələmə
alınan həmin şeir məğlub bir ölkənin məğlub
şairinin dərdi, fəryadı, utanc nidasıdır.
Sən mənə
oğlum demişdin,
Vətən,
mənə oğul demə!
Şəkərim,
noğulum demişdin,
Vətən,
mənə oğul demə!
İgidlərin
daşa döndü,
Yanaqlarda
yaşa döndü,
Uçub
gedən quşa döndü,
Vətən,
mənə oğul demə!
Mən
deyirdim güləmmərəm,
Görüşünə
gələmmərəm,
Bu dərd
ilə öləmmərəm,
Vətən,
mənə oğul demə!
Bu sözlər və orada ifadə olunan haray təkcə
məğlub bir ölkənin fərdi olaraq bir şairinin
deyil, həm də həmin ölkənin bütün məğlub
vətəndaşlarının, ictimai toplumunun Vətən
qarşısındakı xəcalət fəryadı, məyusluq
etirafıdır. Tanrıya çox-çox
şükürlər olsun ki, bu şeir ərsəyə gələndən
illər sonra xalqımız qələbə qazandı. Torpaqlarımız Ali Baş Komandan İlham
Əliyevin və cəsur Azərbaycan əsgərinin sayəsində
düşmən tapdağından azad edildi.
Xalqımızın qüruru özünə qayıtdı, əyilmiş
qəddi düzəldi və bu şanlı hadisə Z.Xəlilə
bizim zəfər poeziyamızın ən dəyərli, kəsərli
nümunələrindən olan "Dəmir yumruq dastanı"nı
yazdırdı:
Dəmir
yumruq beş barmaqdı,
Amma böyük bir ölkədi.
Cəsarətdi,
şücaətdi,
Nə tərəddüd,
nə "bəlkə"di...
O
yandırdı Qarabağda
Elin
sönməz çırağını!
Yağmalanmış
torpağıma
Taxdı
zəfər bayrağını!
Z.Xəlilin vətən idealı yalnız Şimali Azərbaycanla
məhdudlaşmır. Bakının dərdləri onu nə qədər
düşündürürsə, itirilmiş Dərbəndin,
Borçalının, Göyçənin, Zəngəzurun dərdləri,
Təbrizin ağrıları da onu o qədər məşğul
edir. Onun üçün Vətən
hüdudları Dərbənddən başlayıb Həmədana
qədər uzanan geniş bir coğrafiyadır. O, Təbrizdən
Bakıya uzanan yolları birləşdirəcək ərlərin,
ərənlərin yetişəcəyini, belə bir tarixi
şəraitin yaranacağını arzulayır. Həmin günün həsrəti ilə
yaşayır. Təbrizin kül altında
uyuyan bir köz, bir inqilab, milli oyanış mərkəzi
olduğuna inanan şair yarımçıq ömürlər
kimi kəsilən Vətən yollarının
qovuşacağına da böyük ümidlər bəsləyir.
Belə bir müqəddəs məram üçün vətən
oğullarını səfərbərliyə səsləyir:
Hanı
papaq alta yatan oğullar?
Təbriz həbs olunub bir gövhər kimi.
Təbrizdən
Bakıya uzanan yollar,
Kəsilir yarımçıq ömürlər kimi.
Həbs olunmuş vətənin xilası şairin milli
idealında əsas və aparıcı xətti təşkil
edir.
Zahid müəllim şöhrət, vəzifə, rəyasət
arxasınca qaçan insan deyil. Onun xarakteri sadə, səmimi
olduğu kimi arzuları, istəkləri, həyat yolu da sadə,
səmimi, riya və şöhrət hissindən uzaqdır.
Onun tərifə, alqışa ehtiyacı da
yoxdur və bunun təmənnasında da deyil. Sadə və mənalı bir insan ömrü
yaşamaq onun ən böyük arzusu, həyat və
yaşayış fəlsəfəsidir.
Özünün dediyi kimi:
Sıxılma
salondan səsim gəlməsə,
Bu kiçik nəğmələr səsimdir mənim.
Ehtiyacım
yoxdur alqışa, səsə,
Xəfəf bir təbəssüm bəsimdir mənim.
Şair məhəbbət, səmimiyyət, insanlıq,
təbəssüm təşnəsidir. Onun nəzərində
bu deyilənlər insan üçün başqa hər
cür şan-şöhrət atributlarından daha möhtəşəm,
daha gərəklidir.
Hər bir qələm əhlinin yaradıcılıq
gücünü, sənətkar "mən"ini isbat edən,
onu tanıdan və oxucuya sevdirən onun
orijinallığı, təzə, başqalarının
dediyinə bənzəməyən söz deyə bilməsidir. Bunun
üçün böyük istedaddan başqa ciddi
yaradıcılıq axtarışlarına, həyatla təmas
bacarığına, sənət fəhminə, sənətkar
duyumuna da malik olmaq gərəkdir. Təbii
ki, istedad Tanrı lütfüdür. İlahinin
insana öz iradəsindən asılı olmayaraq verdiyi ərmağandır.
Ancaq sadaladığımız sonrakı keyfiyyətlərin
qazanılmasında qələm sahibinin özünün şəxsi
axtarışları, mütaliəsi, həyatı
müşahidə qabiliyyəti, biliyi, bacarığı mühüm
rol oynayır. Yəni istedad məvahib, sonrakılar isə
məkasibdir ( kəsb edilən, zəhmətlə
əldə ediləndir). Zahid müəllim bir
yaradıcı şəxsiyyət kimi daim axtarışlarda
olub, arayıb-axtarıb, sənətin və həyatın
sirlərini öyrənməyə çalışıb.
Süniliyin, qondarmaçılığın,
saxta deyim və pafosun deyil, gerçək həyatın, əsl
sənət sirlərinin arxasınca gedib. Bu
cəfakeşlik yolu onu orijinallıq meydanına gətirib
çıxarıb, sənətkar "mən"ini təsdiq
və isbat edən yüksək keyfiyyət rolu oynayıb.
Başqa sözlə, Z.Xəlil öyrənə-öyrənə
sənət müəlliminə, öyrədənə
çevrilmişdir.
Orijinallıq, köhnəni yeni etmək qabiliyyəti
şairin yaradıcılığının əsas göstəricilərindən
biridir. Məsələn, dağ çayı barədə
poeziyada yüzlərlə şeir yazılıb. Mövzunun bütün sənət göstəriciləri,
belə demək mümkünsə, min dəfə çeynənib.
Adama elə gəlir ki, daha bu mövzuda təzə
söz demək, möcüzə yaratmaq imkanı tükənib.
Ancaq həqiqətən də, "düha
köhnəni yeni etməyi bacarır" (V.Q.Belinski).
Zahid müəllimin dağ çayının təsvirinə,
tərənnümünə həsr olunmuş "Şəffaf
cığır" şeiri tam orijinal keyfiyyətləri,
deyim, ifadə və təşbehatları ilə fərqlənir
və bu şeir uşaq ədəbiyyatımızda peyzaj
lirikasının səviyyəli nümunələrindən
sayıla bilər. Kiçik yaşlı
uşaqlar üçün yazılmış bu şeirdə
kəlmələrin seçimindən tutmuş, qafiyə
sisteminə, misraların həcminə,
ölçüsünə, mənzərənin təsvir ədasına
qədər hər şey təzə, orijinal təsir
bağışlayır. Oxucunu heyrətləndirir:
Hey
axır,
Burulur
Dağ çayı.
Göz
kimi
Durulur
Dağ çayı.
Dağlardan
Köçür o.
Yarğandan
Keçir o.
Bu
şeir kiçik yaşlı uşaqlar üçün
yazıldığından onların dərketmə
imkanlarını, zövqünü nəzərə alan müəllif üçhecalı oynaq
misralardan istifadə edir. Şeirin ritmi,
intonasiyası, qafiyə sistemi kifayət qədər zərif
və uğurludur. Şeirə verilən
ad ("Şəffaf cığır") gözəl,
yaddaqalan bir metaforik ifadədir. Şair
burada kəlmələri adi söz funksiyasından
çıxarıb onları rəngə, predmetə, hadisəyə
çevirir. Gözümüz qarşısında
füsunkar bir rəsm tablosu, yaxud elə dağ çayının özünün təbiətin
qoynunda öz axışı ilə yaratdığı mənzərə
canlanır. Müəllifin burada verdiyi təşbehatlar
da yetərincə dolğun və lətifdir. Uşaq fəhminə, zövqünə uyğundur. Bir sözlə,
şair oxucuya sübut edir ki, əsl sənət, sözlə
oynamaq məharəti budur. Dilin obrazlar aləminə
baş vurmaq, onun estetikasını, lətafətini, rənglərini
üzə çıxarmaq bacarığı belə olur.
Bu mənada şairin əsərləri bir
nümunə məktəbidir.
Z.Xəlil "böyüklər üçün" də dəyərli əsərlər yaratmışdır. Lakin o, ədəbiyyatımızda daha çox "kiçiklər üçün" ədəbiyyatın böyük nümayəndəsi kimi tanınır. Doğrudan da, o, özünün qiymətli uşaq əsərləri, nəsr və nəzm örnəkləri ilə cocuq ədəbiyyatımızın xəzinəsini daha da zənginləşdirmişdir. Əlbəttə, yazıçının uşaq əsərlərinin uğurlu məziyyətləri kifayət qədər çoxdur. Bunları üzə çıxarmaq, hərtərəfli təhlil etmək geniş, əhatəli araşdırma tələb edir. Bu istiqamətdə müəyyən işlər görülsə də, yeni-yeni axtarışlara yenə də ehtuyac duyulur. Biz burada onun uşaq şeirlərinin bədii keyfiyyətini, dəyərini göstərməkdən ötrü bir-iki faktı nəzərə çatdırmaqla kifayətlənməli oluruq. Belə ki, onun nəzm örnəkləri bir çox hallarda yalnız bədii-estetik zövq vasitəsi olmaqla məhdudlaşmır. Bir sıra təbiət hadisələrinin, varlıqdakı qanunauyğunluqların elmi şərh vasitəsinə, tədris-təlim aktına, elmi izahat faktına çevrilir. Balacaların təfəkkürünü, yaddaşını, zövqünü inkişaf etdirir, onları müxtəlif milli, əxlaqi, tərbiyəvi dəyərlərlə tanış edir. Məsələn, "Uzun yol" şeirində müəllif təbiətdə suyun dövranı kimi təbiət hadisəsini sadə həyati detallarla poeik şərhin predmetinə çevirir. "Hesab", "Hesab dəftəri"ində müəyyən riyazi əməlləri sadə dillə kiçik oxuculara başa salır. "Atəşböcəyi"ndə bu həşəratın fiziki təbiətini gözəl şəkildə balacalara anladır. "Hərflər", "Kitabların anası" şeirlərində hərfləri, əlifba kitabının dəyərini uşaqlara sadə, yaddaqalan bir izahatla təqdim edir. Yanıltmaclarında balacaların təfəkkürünü, nitqini inkişaf etdirməyə xidmət göstərmək missiyasını şərəflə yerinə yetirir. "Rənglər" silsiləsinə daxil olan poeziya nümunələrundə müxtəlif rənglərin mənasını, rəmzi və fiziki anlamını uşaq fəhminə müvafiq bir poetik dillə kiçik yaşlılara izah edir. "Sözdən söz düzəltmək" şeirində övladlarımızın yaradıcılıq qabiliyyətini inkişaf etdirmək məqsədi güdür və s. Şairin "Sağsağanlar" şeiri yazılı ədəbiyyatımızda yanıltmac janrının klassik nümunələrindən sayıla bilər. Şeirin akustikası, sözlərin seçimi, düzümü, axarı, həqiqətən, sənətkar məharətindən xəbər verir. Kiçik oxucuların zövqünü, maraqlarını oxşayacaq bir ovqat daşıyır:
Qırx sağsağan,
Qırx ağ sağsağan,
Qırx sağ sağsağan,
Qırx köynək toxuyurdu...
Qırx nəğmə oxuyurdu.
Oxudular, Toxudular,
Toxudular, Oxudular.
Bu sarsaq
sağsağanlar,
Gözü ağ sağsağanlar.
Köynək hazır olanda savaşdılar.
Yanıltmacda müəllif alliterasiya və assonanslardan, uyarlı söz təkrarlarından məharətlə yararlanmışdır.
Z.Xəlil balalarımız üçün bir-birindən şirin nağıllar da yaratmışdır. Əslində elə yazıçının ömrü, həyatı, tale yolu da nağıllar tülünə bürünmüşdür. Yaşadığı 80 ilin hər günü, hər ili bir nağıllar, xəyallar dünyasıdır. Bu dünya ona nağıl kimi şirin əsərlər yazmaqda yardımçı olmuşdur. Sənətkar bu il öz ömrünün səksəninci baharını başa vurdu. Biz ona həyatda və sənətdə uğurlar arzulayır, ondan bahar ovqatlı, bahar ruhlu əsərlər gözləyirik.
Bahar təravət bir bahar günündə ilk
dəfə dünyaya salam deyən şairin həm təbiətinə və
ruhuna, həm də sənətinə hopub. O bizim bahar nəfəsli sənətkarımızdır.
Yaqub
BABAYEV
Filologiya
üzrə elmlər doktoru
525-ci qəzet.-2022.- 10 sentyabr.- S.12;13.