Xarıbülbül "Elm
və həyat"da
Xarıbülbül sözün bütün mənalarında bənzərsizlik
üçün yaranıb. Real varlıq olsa da, əfsanələşmiş
ömür sürən
tək-tük canlılardandır.
Milyonlarla bitkilər içərisindən məhz
o, Azərbaycanda İkinci
Qarabağ müharibəsində
şəhid olan əsgərlərin xatirəsinin
rəmzinə və
zəfər simvoluna çevrildi. Qəbul edilmiş rəmzi nişanı da vardır.
20 Yanvar faciəsindən
sonra qərənfil də azərbaycanlılar
üçün xüsusiləşdi,
amma xarı bülbülün hekayəsi
bir başqadır. Ən maraqlısı
odur ki, bitki haqqında alimlər də söz açanda onun əfsanələşmiş
tarixçəsindən yan
keçə bilmirlər.
AMEA-nın "Elm və
həyat" jurnalının
1965-ci ilin martında çap olunan üçüncü nömrəsində
Validə Tutayuqun
"Xarıbülbül" (səh. 5) məqaləsi nəşr edilib. Məqalənin
müəllifi akademik
Validə Tutayuq Şuşada doğulmuş,
35 yaşında biologiya
elmləri doktoru elmi dərəcəsini alan ilk azərbaycanlı qadındır.
Məqalə son dərəcə poetik cümlələrlə başlayır. Bu poetikliyin içərisində
təbiətin sözlə
mükəmməl ifadəsi
nəzərdən qaçmır.
Ümumiyyətlə, məqalənin
dilində elmi məlumatın bədii fonda, lakonik
təqdimi diqqəti cəlb edir. Məqalədə Xarıbülbüldən həm əfsanəvi, həm də real bitki kimi söz
açılır.
İlk abzasda müəllif təbiətdəki
bənzəyişlərdən bəhs edir. Mimikriya (yamsılama)
adı verilən bu təbii qanunauyğunluğun
əsasında yaşamaq
uğrunda mübarizə
dayandığını vurğulayır.
Bu giriş, məqalənin
sonrakı bütün
məzmununu ehtiva edir.
Müəllif xarı bülbülün
məskən saldığı
yeri incəliklərinə
qədər təqdim
edir: "Respublikamızın
gözəl dağ yerlərindən biri olan Şuşa ətrafında, qayalıqlar
arasında çox maraqlı bir qaş səhləbi vardır. Bu, Xarıbülbüldür.
Onun çiçəyinin quruluşu
maraqlıdır. Təbiət
sanki onda nə isə bir sirr gizlətmişdir...
Qaya dibində bitən ağçiçəkli
həmərsinin ən
sevimli sirdaşı -
Xarıbülbül bu
kola pənah gətirmişdir..."
Bu sitatlarda Xarıbülbülün
ünvanı (Şuşa) və daimi bitmə yeri (həmərsin kolunun dibi) haqqında
bilgilər də verilib.
Harada və necə bitdiyi təqdim edildikdən sonra xarıbülbülün əfsanəvi
tarixçəsi nəql
edilir: "Bu çiçək
kiçik bir "bülbülün" tırtıl
tərəfindən əsir
edilməsini tərənnüm
edir. Çiçəyin yuxarı hissəsi
bülbülü, aşağı
hissəsi isə tırtılı xatırladır.
Bitki aləminin nümayəndəsinin
heyvanat aləminin nümayəndəsini belə
kəskin təqlid etməsi qəribə təbiət hadisələrindəndir.
Çiçəyə diqqətlə
baxsanız, görərsiniz
ki, şabalıdı
- məxməri rəngdə
olan zərif ağnaxışlı "tırtıl"
çox zərif, kiçik və olduqca gözəl bir "bülbülün"
sinəsindən yapışmışdır.
"Bülbül" arxası üzərində
çırpınan kimi
görünür. Onun kiçik
qanadları acizanə
açılmışdır. Sarı dimdikli başçığını yaşıla çalan iki göz bəzəyir:
"Tırtıl" ağzı
ilə "bülbülün"
döşündən elə
möhkəm yapışmışdır
ki, "bülbülün"
bu qəddar "düşməndən" azad
olması ancaq onun zəkasının gücü ilə ola bilər. Bu kiçik
əfsanəyə görə,
el arasında bu bitkiyə xarıbülbül
deyilir".
Əfsanənin şərhindən sonra
müəllif bitkiyə
nəbatatın gözü
ilə baxır: "Xarıbülbül səhləblərin
(orxideyaların) nümayəndəsidir...
Xarıbülbül qaş səhləblərdəndir.
Digər
səhləblərdə olduğu
kimi, bunun da kök yumrusu
var, çoxillik bitkidir. Xarıbülbülün
çiçəyi çarpaz
tozlanmaya uyğunlaşmış
və olduqca maraqlı quruluşa malikdir..." Müəllif bitkinin əfsanəvi
təsvirini dolğun verdiyi kimi, onun
bioloji quruluşunun da tam təsvirini canlandırıb. Çiçəyin bütün hissələrinin
təqdimatından sonra
- "Xarıbülbülün çiçəyindəki gözəllik
də əsasən çarpaz tozlanmanın gedişinə uyğunlaşmış
bir quruluşdur" -
qənaətini bölüşür.
Biologiya mütəxəssisi
olan alim məqaləsini
bədii təxəyyülün köməyi ilə
tamamlayır: "Xarıbülbül özünə
etibarlı sirdaş tapmışdır.
Deyirlər ki, həmərsin kolu (yabanı qızılgül) bülbülün əsl sevgilisidir.
Onu axtarıb tapın, ancaq
dərməyin. Qoyun
Xarıbülbülün nəsli artsın!"
Gülnar
SƏMA
525-ci qəzet.- 2022.- 14 sentyabr.- S.16.