"Sağlıqla qal, yaxın
qonşu"
Türkiyə həsrətli
xanım: Xalq şairi Nigar Rəfibəyli
(I yazı)
Keçən
əsrin 30-cu illərinin qandonduran repressiyalarının Azərbaycan
xalqının
taleyində necə izlər qoyduğunu həyəcansız
xatırlamaq mümkün olmasa da, yenidən qazanılan
müstəqilliyimiz tariximizin bu səhifələrini nə
yaxşı ki, ağı-qarası ilə yenidən təqdim
etdi. "Kamalçı", "pantürküst",
"türkçülük" ideyaları ilə təqib
edilən, məhkəməsiz və sorğu-sualsız min
cür məhrumiyyətlərə düçar edilən
zavallı insanların Stalinin ölümündən sonra bəraət
alması, Türkiyəyə qapıların yavaş-yavaş
açılması tariximizin yeni səhifələrindən
oldu. Şübhəsiz ki, Sovet-Türkiyə
münasibətlərində yenidən başlanan bu əlaqələr
Sovet Azərbaycanı və Türkiyə münasibətlərində
yeni mərhələnin başlanğıcı kimi də təqdim
oluna bilər. Maraq doğuran fakt idi ki, Türkiyədən
Moskvaya dəvət alan nümayəndə
heyətlərinin Azərbaycandan yan keçməməsi, həm
də xalqlarımız arasında birliyin əyani təsdiqi
idi. SSRİ-nin baş mətbuat orqanı "Pravda"nın və yaxud Azərbaycan Sovet mətbuatının
flaqmanı "Kommunust" qəzetinin o dövrkü səhifələrini
vərəqləməklə deyilənlərin şahidi olmaq
mümkündür. Bu səhifələrdə
türkiyəli nazirlərin, elm və sənət
adamlarının, o dövrkü Baş nazir Süleyman Dəmrəlin,
prezident Cövdət Sunayın təntənəli Bakı səfərlərinin
çoşqun təəssüratlarını görməkdəyik.
Rəsul
Rza və Nigar Rəfibəyli Nigar xanımın qardaşı
Kamil bəylə (İstanbul)
Bu dövr həm də 60-cı illərin əvvəllərində
dəmir pərdələrin qaldırılması ilə
Türkiyə ilə əlaqələrin bərpasında yeni
mərhələni ədəbiyyata və jurnalistikaya gətirdi.
Türkiyəni cəmiyyətə təqdim edən
yazıların müəllifləri kimi Mehdi Hüseynin,
Qasım Qasımzadənin, Elçinin, Məmməd
Aslanın, məşhur "İzvestiya" qəzetinin
Türkiyə müxbirləri olan Azad Şərifov və Zaur
Qədimbəyovun adları yada düşür. Onu da xatırlatmaq yerinə düşər ki, o
dövrdə Türkiyə ilə münasibətlərdə
bir yumşalma hiss olunsa da, bu mövzuda yazmaq və bu qardaş
ölkədən məhəbbətlə danışmaq yenə
də çətin idi. Mətbuatda Türkiyəyə
dair xəbərlərə çox az rast
gəlmək mümkün idi, olanlar da rəsmi olduğundan
SİTA-nın mətbəxindən çıxırdı.
Bu
dövrdə tədqiqatçıların bu sırada
"unutduğu" iki imzanı da yada salmaq istədik: 1970-ci
ildə Ankara şəhərində Türk Tarixi Qurumunun VII
konqresində iştirak etmiş Azərbaycan şərqşünaslıq
elminin inkişafında müstəsna xidmətləri olan
akademik Əbdülkərim Əlizadənin "Ədəbiyyat"
qəzetində "Faydalı səfər" adlı
Türkiyə xatirələrini oxucularla
bölüşür. İkinci imza Xalq şairi
Nigar Rəfibəylinindir. "Sağlıqla qal,
yaxın qonşu" 1969-cu il 8-25 may tarixində Türkiyəyə
səfəri ilə bağlı yazılmış, "Azərbaycan"
jurnalının 1970-ci il 3 və 4-cü saylarında
çap olunmuş əsəri bu sahədə ilklərdəndir.
Yeri gəlmişkən qeyd etmək vacibdir ki, bu
əsər Nigar xanımın Türkiyəyə ikinci səfərinin
təəssüratlarıdır. Mehdi Hüseyndən
sonra Türkiyəyə növbəti səfər Rəsul
Rza, Nigar Rəfibəyli, İsmayıl Şıxlı,
Süleyman Rüstəm, Məsud Vəliyev, Xəlil Rza,
Q.Qasımzadədən ibarət yazıçı heyəti
gürcü yazarları ilə birlikdə 1968-ci ilin aprel-may
aylarında olmuşdu. Gürcü yazıçıların
nə yazdıqları haqqında bir şey deyə bilməsək
də, səfərdən sonra Türkiyə təəssüratlarını
Nigar Rəfibəyli və Qasım Qazımzadə oxuculara
çatdırmışdı: 1970-ci ildə Nigar xanım, bir
il sonrasa Qasım Qasımzadənin "Gənclik"
nəşriyyatında çap edilən "Getdim,
gördüm, düşündüm" adlı 99 səhifəlik kitabında
"On günün təəssüratı" adı ilə.
Türkiyə təəssüratlarını
niyə başqaları da yazmadı?! Niyə
təkcə Nigar Rəfibəyli və Qasımzadə?! Bəzi mülahizələri nəzərə alaraq
fikrimizdən keçənləri də gizlətmək istəmədik.
Çox sonralar o dövrdə "İzvestiya" qəzetinin
Türkiyə müxbiri olmuş Azad Şərifov bir məqaləsində
yazırdı: "Respublikamızdan Ankaraya bir qrup ziyalı gəlmişdi.
Süleyman Rüstəm də onların
arasında idi. Elə birinci axşam bizim
evin qonağı oldu və məndən xahiş etdi ki, onu Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin məzarı üstünə
aparım. ...onu "Əsri" qəbiristanlığına
apardım. Uzun müddət
yaşarmış gözünü silə-silə lal-dinməz
başdaşının yanında oturdu. Xeyli
sonra öyrəndim ki, onlar bir-birilərini yaxşı
tanıyırlarmış". Şübhəsiz
ki, gözləri yaşla dolu Süleyman Rüstəmin bu barədə
yazmamaq istəyi yəqin ki, dövrlə bağlı idi, ya da
ki ayıq-sayıq qlavlit Türkiyə haqqında yazmağa 2
nəfərə icazə vermişdi. Ola
bilsin bu xoşbəxtlərdən bir idi Nigar Rəfibəyli.
Nigar xanımın həyatı, əsərləri -
şeir və tərcümələri uzun illər ədəbi
tənqidin və ictimaiyyətin diqqətindən heç vaxt
yayınmayıb. Onu ünvanına tənqidlərin
(onların nə dərəcədə əsaslı, ya əsassız
olduğu başqa söhbətdir) və təriflərin kifayət
qədər bol olan yazar da adlandırmaq olar. Amma şairin Türkiyə təəssüratları
olan yol qeydlər haqqında nə o dövrdə, nə də
sonralar danışılmaması təəccüblü
görünüb. Sadəcə bu əsərlə
bağlı xatırladığım iki qeyd var. Biri akademik
Rafael Hüseynovun "Rəfibəylilər" (1996)
kitabında bu əsərin adı çəkilir.
Hörmətli akademik Nigar xanımın 40 ildən sonra
qardaşı Kamillə olan ilk görüşünün təəssüratlarını
da tapa bilmir və qayğı ilə yazır: "Mənim
üçün daha maraqlısı ilk
görüşdür. Həsrətlərdən
sonrakı ilk qarşılaşma. Bu barədəsə,
Nigar xanım bircə sətir belə yazmayıb. Nə onda, nə sonralar". Amma
nə yaxşı ki, akademik ilk görüşün təəssüratlarını
yazıçı Ənvər Məmmədxanlının
gündəliyində tapır.
İkincisi
isə bilavasitə bu əsərə aiddir, amma neqativ müstəvidə
yada salınır: "Anamın bir zamanlar
çıxmış Türkiyə haqqında yol xatirələri
də ailəmizin "türkpərəstliyinə" yeni
bir "sübut" olmuşdu". Xalq yazıçısı
Anarın bu qeydlərindən göründüyü kimi,
"Sağlıqla qal, yaxın qonşu" dərc ediləndən
illər sonra da həm Rəsul Rzaya və Nigar xanıma, həm
də Anara "Qobustan" ilə bağlı basqılar
qalmaqda idi.
Nigar Rəfibəylinin
ikinci qardaşı Rəşid bəy
Nigar xanımın yol qeydlərinin onun
yaradıcılığının fövqündə
durduğunu söyləmək niyyətim də yoxdur. Amma bir həqiqət də
var ki, indi hər kəsin geninə-boluna
danışdığı və yazdığı Türkiyə
haqqında, əslində bu, təqdirəlayiqdir və
alqışlanmalıdır, qadağaların zahirən "səngidiyi"
bir dövrdə söz demək asan deyildi.
Bolşeviklərin
güllələdiyi Cümhuriyyət nazirinin qızı...
Xalq şairi kimi böyük bir titula sahiblənən
Nigar Xudadat qızı Rəfibəyli 1913-cü ilin iyun
ayında Gəncədə anadan olub. Nigar Xudadat bəylə
Cəvahir xanımın üç övladının
sonuncusuydu. Babası Ələkbər bəy
Rəfibəyli dövrünün tanınmış
maarifçilərindən olmuş, "Azərbaycanda ilk
siyasi partiyanın - Bakıda Əhməd bəy Ağayev tərəfindən
əsası qoyulan "Difai" partiyasının - Gəncədə
yaradanlardan biri Ələkbər bəy sonralar bu partiyanın
fəxri sədri seçilir. Rəfibəylilər
nəslinin sülalə gerbi "Difai" partiyasının
emblemi olur". Xarkov Tibb
Universitetinin məzunu olan Xudadat bəy Rəfibəyli Azərbaycanın
ilk ali təhsilli cərrahlarından idi,
1907-ci ildə həkim kimi Gəncəyə qayıtmışdı.
1918-ci ildə Gəncədə müstəqil Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin ilk səhiyyə və sosial təminat
naziri, bir il sonra isə Gəncə valisi
olmuşdu. Gəncəyə gələn Qafqaz
İslam Ordusunun komandiri Nuru Paşanı qarşılayanlardan
biri kimi onunla yaxın münasibətləri olub. Bu Ordunun qəhrəman əsgərlərinə və
yaralılara kömək üçün xüsusi tibbi qruplar
təşkil etmiş və özü də bu qrupların tərkibində
yaralı əsgərlərə tibbi xidmət göstərmişdir.
1920-ci il 28 aprel bolşevik
çevrilişindən sonra vəzifəsindən istefa verir.
Tədqiqatçı Əli Şamil yazır ki, Xudadat bəy
bu vəzifədən uzaqlaşarkən 66 saylı son əmrini
(əslində bu, bir müraciət idi) verib, Gəncə
Quberniyasının İdarə Heyətinə, dəftərxana
qulluqçularına və digər əməkdaşlara təşəkkürünü
bildirirdi və həmin ilin 12 mayında həbs olundu. İstintaq materiallarından aydın olur ki, ona
qarşı müqavimət göstərən, əsassız
iddialar qaldıran ermənilərdir. Lətif
Şüküroğlu "Cümhuriyyət hökuməti
repressiya məngənəsində" kitabında yazır:
"X.Rəfibəylini sorğu-suala tutub istintaq aparan da, saxta
ittihamlar əsasında ifadə verənlər də ermənilər
idi. Növbəti ifadə verən ermənilər isə
aşağıdakılardır: Sərkisov, Ovanes Vartanov,
Ambursum Cevorkova, Ovanes Akopov, Yegiş Cevorkova, Arutyunova və b.
Onlar X.Rəfibəyovu onun "quldur dəstəsinin-Mustafabəyovun"
iştirakı ilə mal-qaralarını apardıqlarından,
var-yoxlarını taladıqlarından şikayət edirlər".
Nə qədər saxta ittihamlar, Gəncə valisi mal-qara
oğurlayır... Tədqiqatçı Nəsiman
Yaqublu yazırdı ki, Xudadat bəy inanırdı ki, o,
günahsızdır. Amma belə olmur, 43
yaşlı Xudadat bəyi saxta ittihamlarla günahlandıraraq
1920-ci ilin iyunun 1-də Xəzər dənizindəki adalardan
birində güllələdilər.
Pərən-pərən düşən ailə
dağılır, balaca Nigarın 7 yaşından yetimlik həyatı
başlayır. Rəşid Rusiyaya gedir və Mirəli Qaşqayın məsləhəti
ilə Moskva Geoloji Kəşfiyyat İnstitutunda ali təhsil alır, 40-cı illərin sonunda
Bakıya dönür. Məşhur geoloqun
oğlu İslam Rəfibəyli deyir ki, "atam SSRİ məkanında
geologiya üzrə məşhur mütəxəssis kimi məsul
və rəhbər vəzifələrdə
çalışsa da, həmişə qorxu-təşviş
içərisində yaşayıb. Onun bu
hissləri təhsil aldığım 123 saylı orta məktəbdə
oxuyanda da, uzun illər çalışdığım Ali Sovetdə
də məni tərk etmədi". Kamil
İrana, ordan da Türkiyəyə keçir və həyatının
sonunadək Türkiyədə yaşayır. Nigar xanımı Türkiyəyə bağlayan
mühüm amillərdən biri də heç şübhəsiz
ki, məhz bu fakt olur.
İbtidai
təhsilini Gəncədə alan Nigar
xanım sonra Bakı Pedaqoji Texnikumunu bitirir (1930), Moskvada
Pedaqoji İnstitutda təhsilini davam etdir (1932-1936). Əmək fəaliyyətinə müəllimliklə
başlayan Nigar Rəfibəyli ömrünün sonunadək
yaradıcılıqla məşğul olur. Amma "uşaqlıq illərimiz yetimliklə,
möhnətlə keçdi, gəncliyimiz qayğıyla, zəhmətlə",
"nə ata çörəyi yedik, nə gördük
qardaş sovqatı, qamçıladı bizi acı-acı sərt
üzlü yetimlik həyatı" deyən nisgilli xatirələr
Nigar xanımın şeirlərində, eləcə də
bütün yaradıcılığında dərin izləri
ilə qalır. Zaman-zaman həbs və
sürgün təhlükəsi onu izləyir və NKVD-nin təqdim
etdiyi saxta və iftiralarla dolu "sənədin sonunda
"sürgün edilsinlər" hökmü də olur.
Amma M.C.Bağırovun "Ostavit", yəni
"dəyməyin, qalsınlar" dərkanarının
xilas etdiyi ailələrdən olsa-olsa biri idi. Yenə taleyin xoş bir təsadüfi ailəvi
dostları Əhməd Cavadın, Müşfiqin, böyük
Cavidin və başqalarının aqibətini onlara
yaşatmadı. Ən acınacaqlısı və yaddan
çıxarılması tövsiyə olunmayan fakt budur ki, bu
sənədləri hazırlayanlar "yanlar" idilər, eləcə
də Nigar Rəfibəyliyə və onun ailəsini
sürgünə göndərən sənədin də
altında "Qriqoryan" imzası var idi.
O ağır illərdə Nigar xanımın həyatına uzanan bir ilahi əl də onun həyat yolunun yeni başlanğıcı olur. Avrasiya Yazarlar Birliyinin sədri Yaqub Öməroğlunun yazdığı kimi "...Nigar Rəfibəyliylə evlənmək, onun keçmişinə və taleyinə ortaq olmaq deməkdir ki, böyük sevgi Rəsula bu qərarı verdirir. Rəsul Rza bircə misra şeir yazmasaydı, həyatında heç bir şey etməsəydi belə, əmin olun, ona yenə eyni dərəcədə ehtiram göstərər, sevərdim".
Bu ilahi qüdrətdən
danışdıqca bir faktı da söyləməyi lazım
bildim. "İlk yaradıcılıq çağlarında
Nigar Rəfibəylinin inqilaba, quruluşa, sonralar Stalinə bəzi
şeirlər həsr etməsinin əsas səbəbini
başa düşmək çətin deyil" və yaxud
"Bu şeirlərin yaranma səbəbini
yaxşı anlamaq üçün, xüsusən Əhməd
Cavadın adı və əsərləri ətrafında gedən
və şairin güllələnməsi ilə bitən
intriqaları, ...sürgündən xaricə qaçan Almas
İldırımın acınacaqlı taleyini nəzərə
almaq lazımdır". Təbii ki, Nigar xanıma məşhur
ədəbiyyat alimi Bəkir Nəbiyevin qazandırmaq istədiyi
bu bəraət deyilənlərin təsdiqidir, amma tale adamdan
üz döndərəndə heç nə keçərli
olmayıb. Bəyəm Mikayıl Müşfiq, Əhməd
Cavad, Almas İldırım, eləcə də
başqaları dövrü, "dahi rəhbəri" tərənnüm
edən şeirlər yazmamışdımı? Bu da bir tale işi idi ki, tale bu dəfə də bəy
qızının, "xalq düşməni
damğası" ilə güllənən AXC nazirinin
qızının üzünə gülmüşdü. Amma
yenə də taleyin qara buludları başı üzərindən
bir an belə çəkilməmiş, hətta NKVD-KQB Nigar
Rəfibəyliyə "xüsusi diqqəti"ni heç
vaxt azaltmamışdı.
Namiq
ƏHMƏDOV
Əməkdar
jurnalist
525-ci qəzet.- 2022.- 14 sentyabr.- S.15.