Şuşada şeir günü
Zəngəzura gedən yola Turan yolu dedilər. Şuşa
Turan qapısıdır, yəni Qızıl Almaya doğru gedən
yolun eşiyi.
Məz Qızıl Alma sevdasında nazlana-nazlana,
Şuşada, "Qarabağ" otelinin yeddinci qatından
qarşımda açılan panoramı seyr edirəm. Sağımda
Saatlı məscidi var, öndə dağlardı, bir də
dağlar qədər əzəmətli insanların -
Üzeyir Hacıbəylinin, Xurşudbanu Natəvanın və
Bülbülün abidələri var.
Bu gecə, duyğulara sığal verən bir gecədir,
səmada qoşalaşan Ay və Çulpan öz sevgilərini
Şuşanın üzərinə mərhəmət olaraq
çiləyir. Çulpana indi bizdə Zöhrə ya
Venera deyirlər, amma onun Aypara ilən qoşalaşma məqamı
həmişə könlümüzün başındadır.
Bu məqam bayraqlarımıza həkk olunub.
Anadil quşlarının səsini eşidirəm. Mən elə bilirdim ki,
onlar yalnız Qarayazı meşəsində var olurlar, amma indi
burada, azadlığının həzzini yaşayan
Şuşada, ömrü boyu könüllərin Qızıl
Almasını arayan bir şairi öz əsrarlı nəğmələri
ilə salamlayırlar. Ustad Vaqif Səmədoğlu ilə
Qarayazı meşəsində keçirdiyimiz günlər
düşür yadıma və mənə elə gəlir ki,
bu an Qarayazı da, Şuşa da bir
nöqtədə bütövləşir.
Şuşa,
gözəl Şuşa, sənin
başın nələr çəkdi!
Gözlərim
önündən yazılar keçir...Kadrlar kimi...
"Mən Şuşanın xarabalıqlarını,
dağıdılmış məscidlərini,
yandırılmış çoxmənzilli binalarını və
ictimai hamamlarını gəzərkən, bu xarabaya
çevrilmiş şəhəri məcburən tərk
etmiş sakinlərinə, azərbaycanlılara böyük rəğbət
hissi ilə yanaşmağa başlayıram. Azərbaycanlılar,
inşa etdikləri
yolların və evlərin arxitekturasında
xüsusi bir estetika ortaya qoymuşlar. Hər tərəfdə
fontanlar, üç teatr, açıq səma altında
kinoteatr, bütün şəhər boyu kafelər və
parklar, çayxanalar və üç məscid"...
Bu sətirlər
tanınmış Amerika heykəltəraşı,
ixtiraçı və yazıçı, erməni əsilli
Onnig Kardaşa məxsusdur. Onun ABŞ-da ingilis dilində
nəşr olunmuş və "Savage shik" (Vəhşi
şik) adlanan əsərinin
əsas özəlliyi odur ki, bu kitab 2001-ci ildə əsirlikdə
inləyən və xarabaya çevrilmiş Şuşada bir
müddət yaşamış erməni əsilli görkəmli
bir insan tərəfindən yazılıb. Məzmununa,
mahiyyətinə görə, hələlik nə Azərbaycanda,
nə də dünyada bu əsərin alternativi yoxdur,
çünki bu kitab əsir Şuşanın, barbarların
yağmasına məruz qalmış Şuşanın real
tablosu yaradan ilk əsərdir.
...İndi mən. azad Şuşada. "Qarabağ"
otelinin yeddinci qatından qarşımda açılan
panoramı seyr edərkən, içimdə fərəh
duyğuları puçurlanır. Vəhşi günlərdən,
Onnig Kardaşın dediyi kimi "Vəhşi şik"dən
çox az izlər qalıb.
30 il Şuşa həsrətiylə yaşayan Azərbaycan
türkünün yurd həsrətinin qurd
baxışları, bir gün xəcalət hissi pərdəsini
səncərlərin xəncəriylə yardı,
"Vur" əmri verildi, alp ərənlər sancaqları həsrətimizin
qalasına sancmaq üçün irəli atıldılar.
Səpdiyimiz toxumlardan cücərən ər oğlu ərlər,
"Qarabağsız şeirlərin" Qarabağlı
olması üçün getdilər. Şaşqın
Şuşanın kövrələ-kövrələ
şüşələnməməsi üçün getdilər,
"xarıbülbülün" gor qoxumaması
üçün getdilər. Yetim
qalmış kəndlərin, ormanların, bulaqların,
budaqların, budaqlarda zəngulə vuran quşların
ismarışı ilə getdilər. Bu ismarış
"Savaş ayələri"nin səpdiyi
toxumların yetişməsinin müjdəsiydi.
Dən cücərib yetişəndə biçin
dövrü başlayır. Yurd həsrətində
yuva salmış toxumlardan yetişir türk
qövmünün Qızıl Alması. Sən onu
arayırsan, sən onu gözləyirsən və vaxtı gələndə
Qeybdən bir səs gəlir:
"Ey ər
oğlu ər,
zamanı
yetişib, get Almanı dər.
Səkkiz
qırlı bəyərənlər, səkkiz qırlı
ulduzların qut verdiyi üçrəngli bayraqları yellədə-yellədə
"vəslimizin Əslisinə" çatmaq
üçün o çölləri, o dağları "qara
keşiş" üfunətindən təmizlədi.
...Azərbaycanlılar
çox qısa zamanda yenidən süsləndirdilər
Şuşanı. Çünki bu şəhərin
hər bir azərbaycanlının könlündə xüsusi
yeri var. Bunu Şuşaya bir neçə günlüyə səfər
etmiş insanların baxışlarında fontan vuran bəxtiyarlıq
şövqündən görmək olar. Belə
bəxtiyarlıq adətən müqəddəs yerlərə
ziyarət edən zəvvarların gözlərində olur.
Məncə, Şuşada da bir müqəddəslik aurası
var, amma hələ anlaya bilmirəm bu auranı yaradan hansı əlamətdir,
çünki Şuşa dini məkandan daha çox sənət
məkanıdır. Burada, azərbaycanlıların
Parnasında, mələk xorunun oxuduğu nəğmələri
yalnız ilham pəriləri - Muzalar sifariş edir. Şuşa muzalar məkanıdır, sən
onların varlığını bütün canınla,
duyğularınla hiss edirsən. Bu səmada,
bu havada, ormanlarda, bulaqlarda, Ayın işıq səpişində,
gözəllərin yerişində, hər şeydə, hər
yanda sevgi var.
Muzalar
düşüncələrimə misra
tamsındırdılar:
"Yazmaq həvəsini tülpara mindir, sevgi özü
bir ayrı dindir". (Tülpar türk mifologiyasının
qanadlı atlarıdır, eynilə yunan Peqası kimi). Könlümüz qanadlı ayğır belində
sevgi səmasına yol alaraq öz dinini axtarır.
Bəlkə də böylədir, sevginin din olduğu
kimi, dinin özü də sevgidir. Sevgisiz nə din, nə
də dindar olmaz. Biz Şuşaya bir
eşq ziyarətinə gəlmişik.
Burada,
Şəhri-Şuşada artıq müqəddəslik mərtəbəsi
qazanmağa başlayan yeganə türbədə uyuyan Molla Pənah,
sağlığında həm də dini xadim olsa da, xalq arasında daha çox sevgi
muzası Eratonun qulağına
pıçıldadığı ecazkar nəğmələri
qələmə almasıyla məşhurdur. Əqrəbaları
ilə Qazaxdan gəlib Şuşa
havasından tamsınan Molla Pənah, Qafqazın ən
böyük sevgi və gözəllik şairi oldu. O Şuşada indiyə
kimi hələ heç kimin anlaya bilmədiyi bir həqiqəti
dərk etdi...
Buna
görə xan sarayında yüksək məqama yetişən
kimi, məmləkətin istedadlı adamlarını
Qarabağ xanlığına, süslü Şuşaya dəvət
elədi və istedad bürcünün səyyarələri
Şuşanın ətrafında fırlanmağa
başladı...
Mən hər dəfə buraya, qədim əyyamlarda ətrafında
dolanan iskit atlarının gülüşlərini
xatırlayan bu şəhərə gələndə, ətrafımda
Ay ilahəsi Mehri Banunun mövcudluğunu hiss edirəm. İslam və
xristianlıqdan öncə camaatımız ona
tapınardı, adına məbədlər
yapardı. Roma tatixçisi Strabon min illər
öncə Ay ilahəsi deyə onun varlığını
zikr etmişdi, amma adını yunan mifologiyasındakı
Selena kimi göstərmişdi. Əsrlər öncə Aranda
yaşayan qədim türklərin tapındığı Ay
ilahəsinin adını mən tarix arxivlərinin tozlu
künclərindən tardım və "Unulan ilahələr"in
panteonuna daxil etdim. İlahələr belədir, hər dəfə
xatırlandıqca, inanc məkanına dönürlər...
Bəlkə də buna görə, indi Şuşada Ay
bir ayrı cürədir, o sanki nəhəng bir məbədin
talvarından asılmış şam şöləsidir,
varlığın dualarına mərhəmət çiləyir.
Hər yanda musiqi, hər yanda şeir var. Şairə bir
qədim əhvalat söyləyir muzalar.
Snorri
Snouson "Kiçik Edda"sında nəql edir ki, Odin
Troyadan ayrılandan sonra Şimala getdi və orada yaşayan insanlar arasında
öz türk qanunlarını qoydu. O Asqardı, Asların
şəhərini inşa elədi və insanların təsəvvüründə
tanrılıq mərtəbəsinə yüksəldi. Tanrı olmaq yaxşıdır, amma həm də
darıxdırıcıdır. Tanrı
darıxan yerdə insan nəğməsiz qalar. Bir gün Odin cırtdanların yaratdığı
Poezya Şərabı barədə eşidir, bu şərab
könüllər üçün əsl məlhəmdir -
deyirlər. O Poeziya Şərabını ələ
keçirmək qərarına gəlir və bütün
tanrılıq bacarıqlarını işə salandan sonra,
bu şərabdan iki qurtum içmək icazəsi alır.
Odin iki qurtuma şərab dolu bütün
çəlləkləri boşaldır və aradan
çıxır. Aldadıldıqlarını
anlayan vanlar, asların əzəli rəqibləri, onu təqib
etməyə başlayırlar. Odin qartala
çevrilib uçmağa başlayır, vanlar da öyləcə.
Təqibçilərin onu
haqladıqlarını görən Odin şərabın bir qədərini
arxasından buraxır, bu iksir dünyaya yayılaraq
bütün istedadsızların və qafiyəbazların əbədi
ilham mənbəyinə çevrilir. Deyirlər, buna
görə də onların yaradıcılığında az ya çox, amma həmişə bir üfunət
qoxusu var.
Bir müddətdən sonra təqibçilər yenə
də Odini haqlayırlar. Asqardın xanı bu dəfə
yükünü azaltmaq üçün Poeziya Şərabını
ağzından buraxır. Deyilir ki, bu
dünyada əsl sənətkar kimi doğulanlar Odinin
ağzından buraxdığı bu iksirdən
tamsınanlardır. Poeziya Şərabının
yerdə qalanı isə Odin Ozr adlı bir qazana
boşaldır və onu muzaların öhdəsinə
buraxır.
Muzalar söyləyir ki, Odinin "Ozr vayja" (Azərbaycan
- E.Z.) adlı məkan üzərində uçduğu zaman,
ağzından buraxdığı Poeziya Şərabı
dünyanın bütün guşələrinə yayılsa
da, torpağına ən çox hopduğu ərazi Şəhri
- Şuşadır. Ona görə burada istedadlı adamlar
çox doğulur. Burada istedadsız doğulmaq qəbahətdir...
Bax belə bir əhvalat danışır mənə
Muzalar və sənələr öncə Muzaların sevimlisi
Molla Pənah da Vaqif olub bu söhbətə. Buna görə
məmləkətin hər yerindən sanballı adamları
Şəhri-Şuşaya toplayıb ki, gəlib Muzalarla təmasda
olsunlar və Poeziya Şərabından tamsınsınlar.
"Heyrət,
ey büt" - deyirdi muzalar sevimlisi misilsiz Məhəmməd
Füzuli.
Muzalar məskəni
Şuşa da bizim heyrət bütümüzdü, heyrətlər
məkanıdır. Burası vəcd vadisidir, hətta amerikalı Onnik Kardaş,
yalanlar iqlimində kimliklərini unutmuş ermənilərin xarabaya
və kabusa çevirdiyi bu mistik diyarda heyrətindən vəcdə
gəlmişdi:
"Mən onların (Şuşalıların, azərbaycanlıların
- E.Z.) evlərinin interyerinin gözəlliyindən çox təsirləndim
- onlar divarlarda parlaq qırmızı və yaşıl
yaşılvari-sarı rənglərdən çox ustalıqla
istifadə ediblər. Bağların bəsit və effektli becərilməsi
üsulu, yaşayış binalarının dizaynı, rənglərin
sayrışımı və uşaq otaqlarının bəzədilməsi
heyrətamizdir. Bu şəraitdə
örtü və divanları təsəvvür etdikcə təxəyyülüm
oynayır. Ermənilər bunlarımı barbar
sayır?"
"Bu məkan nə vaxtsa mədəni insanların
yurdu olub. Azərbaycanlıların irsini Stepanakertdəki abidələrlə
müqayisə edin. Mədəniyyət sahəsindəki
bu açıq-aşkar qeyri bərabərlik, ermənilərdə
nifrət və həsəd hislərini
yaratdığını düşünməyə bilmirsən".
Şuşa,
gözəl Şuşa, muzalar məskəni!
Sənin Poeziya Şərabından tamsınan
erməni əsilli amerikalı memar Onnig Kardaş, əsrlər
uzunu yalanlar xülyasında özlərini aldadan və dəridən-qabıqdan
çıxaraq başqalarını aldatmağa
çalışan erməni tayfadaşlarını böyləcə
ifşa edir.
...Meşədən,
budaqlarda ayaqlarından asılmış anadil
quşlarının səsi gəlir, səmada Aypara və
Zöhrə yeni bir seviş və savaş dastanı
yazmağa başlayırlar, üfüq boyu mələk xorunun
zəfər marşı səslənir. Mən bu marşı
Şuşa azad olunan gün
eşitmişdim.
Göy
dağlardan çən çəkilən gün idi...
Elxan ZAL
525-ci qəzet.- 2022.- 14 sentyabr.- S.12.