Qrafika rəssamlığında
seçilən imza: Nadir
Axundov
Onun müəllifi
olduğu təsviri sənət nümunələri
daha çox düşündürücü və tünd çalarlarla zəngindir. Bəlkə də
bu xüsusiyyət həyatın onu lap balaca yaşlarından taleyin əzabları ilə üz-üzə qoymasından irəli gəlir. Söhbət Azərbaycan təsviri
sənət tarixində
öz yaradıcılığı
ilə seçilən,
heç bir fəxri ada layiq görülməyən,
istedadlı rəssam
Nadir Axundovdan (1925-1999) gedir.
Nadir Səfərəli oğlu Axundov Naxçıvan şəhərində
anadan olmuş, 3 yaşından ata-ana nəvazişindən məhrum
olan balaca Nadir xalası Münəvvər
xanımın himayəsində
böyümüşdü. Onun lap kiçik yaşlarından
rəssamlığa xüsusi
marağı olub. Bu maraqla o, 1938-ci ildə
Bakıya rəssamlıq
təhsili almağa gəlmiş, bir neçə ay Bakıda qaldıqdan sonra Leninqrad (indiki Sankt-Peterburq) şəhərinə
getmiş və Leninqrad Orta Rəssamlıq Məktəbinə
daxil olmuşdu. 1941-ci ildə İkinci
Dünya müharibəsinin
başlanması ilə
əlaqədar N.Axundov
təhsilini yarımçıq
qoyaraq cəbhəyə
yollanır. 1945-ci ildə ordudan tərxis olunan N.Axundov doğma şəhəri Naxçıvana
qayıtmış, orada
yaradıcılıq fəaliyyətini
davam etdirmişdir.
Rəssam daha geniş
yaradıcılıq mühitinə
qovuşmaq üçün
1946-cı ildə Bakıya
gələrək ömrünün
axırına kimi burada bədii yaradıcılıq fəaliyyəti
ilə məşğul
oldu, təsviri sənətin qrafika və rəngkarlıq sahəsində uğurlu təsviri sənət nümunələri ərsəyə
gətirdi.
N.Axundov, həmçinin, uğurlu
pedaqoji fəaliyyətlə
də məşğul
olub. O, 1950-ci illərin ikinci
yarısından 1960-cı illərin
sonunadək Yuri Qaqarin
adına Bakı Pionerlər Sarayında rəsm dərnəyinin rəhbəri
işləyib və təsviri sənəti gənc nəslin nümayəndələrinə sevə-sevə tədris edib. Rəssamın tələbələri arasından bir sıra tanınmış
sənətkarlar çıxıb,
Xalq rəssamları yetişib. Xalq rəssamı Arif
Hüseynovla söhbətimiz
zamanı o, müəllimi
N.Axundov haqqında böyük hörmətlə
xatırlayaraq, xoş
xatirələr danışdı.
N.Axundovun sağlığında Bakı,
Gəncə və doğulub boya-başa çatdığı Naxçıvan
şəhərində əsərlərindən
ibarət fərdi yaradıcılıq sərgiləri
təşkil olunub. N.Axundovun
"Kitab oxuyan qız" (1952), "Qarpız
yeyən oğlan"
(1955), "Mühəndisin portreti" (1970), "Birinci
kurs tələbəsi"
(1972) adlı rəngkarlıq,
"Görüş" (1958), "Rəfiqələr" (1959), "Ana sevinci" (1959), "Suvaqçılar"
(1960), "Arx kənarında"
(1961), "Kitabxanada" (1963), "Təhsil" (1964), "Tələbə
qız" (1964), "Düşüncələr"
(1965), "Şlyapalı avtoportret"
(1966), "Bakı qalası"
(1966), "Fasilə" (1966), "Çadralı qadınlar"
(1967), "Qədim kənd"
(1967), "Kənd musiqiçiləri"
(1967), "Qız portreti"
(1970), "Qədim Bakı"
(1973), "Azadlıq" (1975), "Dəniz kənarında"
(1976), "M.Füzuli" (1976) adlı qrafika əsərləri rəssama
böyük şöhrət
qazandırıb. Rəssamın əsərlərinə tamaşa
edərkən seyrçidə
xoş duyğularla yanaşı, həzinlik, düşündürücülük hissləri yaranır.
Əzim Əzimzadə satirik, Ələkbər Rzaquliyev
romantik, Nadir Axundov isə realistik prinsiplərlə öz yaradıcılıq dünyalarını
təcəssüm etdirmişlər.
Rəssamın yaradıcılığında
bədii estetik təsir qüvvəsi maarifçi xətlə ahəngdar aparılıb.
Bu xüsusiyyət rəssamın özünəməxsus
yaradıcılıq üslubunun
formalaşdırılmasına təkan verib. Onun həyat və yaradıcılığı
haqqında 1994-cü ildə
nəşr olunmuş
albom kitabda sənətşünaslıq namizədi
Nadir Zamanov yazır:
"Nadir Axundovun əsərlərində
xalqının mədəniyyətini
sevən, onun sənət irsi ilə fəxr edən rəssam ürəyinin çırpıntıları
hiss olunur".
Müxtəlif vaxtlarda Leninqrad,
Daşkənd və Tblisidə təşkil olunmuş sərgilərdə
rəssamın "Çay
süfrəsi" (1961), "Çoban qız"
(1961), "Kənd musiqiçiləri"
(1966), "Dəniz kənarında
qala" (1966), "Köhnə
Bakı" (1967), "Dənizdə
neft buruqları"
(1969), "İçərişəhər"
(1971), "Dəniz kənarında"
(1976) və digər əsərləri nümayiş
olunaraq yüksək tamaşaçı rəğbəti
qazanıb. Onun əsərləri, həmçinin, Fransa, İtaliya, Almaniya, Finlandiya, Macarıstan, Kuba, Əlcəzair kimi ölkələrdə
təşkil olunmuş
sərgilərdə uğurla
nümayiş etdirilib.
Rəssam kitab qrafikası
sahəsində də
diqqəti cəlb edən yaradıcılıq
fəaliyyəti göstərib.
O, T.Ş.Simurqun "Qayçı"
(1966), S.S.Axundovun "Qaraca
qız" (1966) hekayələrinə
illüstrasiyalar çəkib.
N.Axundovun əsərlərinin reproduksiyaları
və yaradıcılığı
haqqında Azərbaycan
incəsənət tarixi
ilə bağlı nəşr olunmuş albom, kitab və
monoqrafiyalarda dəfələrlə
dərc olunmuş, tədqiqatçı sənətşünas
alimlər tərəfindən
yüksək qiymətləndirilmişdi. 2007-ci ildə Azərbaycan dəzgah qrafikası mövzusunda müdafiə
olunmuş dissertasiya işində rəssamın
yaradıcılığı haqqında "Nadir Axundov
əsərlərində sadə
kompozisiyalar qurmuş,
istədiyi fikri, məqsədi dolğun vermək üçün
canlı xətlər,
ştrixlər tapmış,
bunların vasitəsi
ilə müxtəlif
formalarda sənətkarlıq
nümunələri göstərmişdir.
Birinci növbədə,
rəssam həyat həqiqətlərinə sadiq
qalmışdır, reallığa,
təbiiliyə geniş
yer vermişdir", -
deyə qeyd olunur.
İstedadlı rəssam N.Axundovun
1978-ci ildə Bakıda təşkil olunmuş
fərdi sərgisinə tamaşa edən Xalq şairi Bəxtiyar
Vahabzadə rəy kitabında yazır: "Siz
zəhmətinizə mükafat ummadan işləmisiniz. Xırda, cılız
təriflərə ehtiyacınız olmayıb. Buna görə də siz əsl
sənət örnəkləri yarada bilmisiniz... Qoy sizin qiymətinizi zamanın özü
versin". Bu dəyərləndirmə
rəssam haqqında vaxtında deyilmiş
ən doğru və layiq
fikirlərdir. Bəli, zaman o zamandır ki, rəssamın
yaradıcılıq dünyası və yaratdığı sənət
nümunələri müasirdir, öz bədii dəyəri ilə sənət
adamlarının diqqətini cəlb edir,
marağına səbəb olur və dəyərləndirilir.
İstedadlı rəssam Nadir Axundov özünün bədii
yaradıcılıq fəaliyyəti və yaratmış olduğu təsviri sənət nümunələri
ilə Azərbaycan təsviri sənət tarixində həmişə
yaşayacaq.
Əsəd
QULİYEV
Sənətşünas,
AMEA-nın dissertantı, Rəssamlar İttifaqının
üzvü
525-ci qəzet.- 2022.- 15 sentyabr.- S.12.