125 il sonra
qayıdan tarix
"MƏCLİSİ-ÜNS"
ƏDƏBİ MƏCLİSİ YENİDƏN BƏRPA OLUNDU
2021-ci ilin avqust ayında
böyük şair, ictimai xadim Molla
Pənah Vaqifin məqbərəsinin açılışı
və "Vaqif Poeziya Günləri"nin bərpası ilə əlaqədar Şuşaya səfər edərkən bu qədim və gözəl şəhərdə
məni ən çox təsirləndirən
yerlərdən biri Xan qızı Natəvanın düşmənlər
tərəfindən dağıdılmış,
xarabaya çevrilmiş
iqamətgahı olmuşdu.
Şuşanın mərkəzində
böyük bir ərazini əhatə edən bu iqamətgah
vaxtilə dövrün
böyük ziyalılarının,
şairlərinin, şeir,
sənət nümayəndələrinin
toplantı yeri, mədəniyyətimizin hər
gün bir az daha
boy atıb zənginləşdiyi
qudsal məkan idi. Təəssüf ki, mənfur
düşmən nə
tarixə, nə mədəniyyətə, nə
də anılara sayğılıdır. Onun barbarlığının,
vandalizminin qurbanı isə özündə Qarabağın, Azərbaycanın,
Türk dünyasının
mədəniyyətinin, tarixinin
önəmli səhifələrini
yaşadan mədəni
abidələrimiz, tarixi
məkanlarımız oldu.
Onlardan biri də Xurşudbanu
Natəvanın evi.
Ancaq şükürlər
olsun ki, Şuşamız da, Qarabağımız da düşmən zülmündən
qurtuldu, şanlı ordumuzun böyük zəfəriylə artıq
iki ilə yaxındır ki, azad nəfəs almaqdadır. Daha orda düşmən
səsi deyil, şeir, musiqi sədası, "Azərbaycan"
nidası ucalır.
2022-ci il qədim Şuşamızın
270 yaşı münasibətiylə
dövlət başçımızın
müvafiq Sərəncamı
ilə "Şuşa
İli" elan olundu. Bu ildə
keçirilən silsilə
tədbirlərdən biri
də Xurşidbanu Natəvanın anadan olmasının 190 illiyidir.
Bu barədə Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin
2022-ci il 14 mart tarixli
3181 nömrəli Sərəncamının
1-ci hissəsinin icrasını
təmin etmək məqsədilə Mədəniyyət
Nazirliyinin müvafiq əmri ilə təsdiq olunmuş "Xurşidbanu Natəvanın
190 illik yubileyinə dair Tədbirlər Planı"nın 2-ci bəndində
"Məclisi-üns" ədəbi
məclisinin fəaliyyətinin
bərpa edilməsi nəzərdə tutulmuşdu.
Təbii
ki, bu da
təsadüfi deyil.
Natəvan deyəndə ilk yada düşənlərdən
biri onun rəhbərliyilə böyük
ün qazanmış,
illərlə şeirimizin,
sənətimizin inkişafı
və gələcək
nəsillərə ötürülməsi
üçün çalışmış
"Məclisi-üns" ədəbi
birliyi yada düşür. O "Məclisi-üns"
ki, şairimizin bu gün düşmən
tərəfindən xarabaya
çevrilmiş iqamətgahı
onun toplantı yeri, sözün, şeirin ümdə məkanı idi.
XIX əsr Şuşa
ədəbi məclisləri
özünün çoxyönlü
funksiyası, ədəbiyyata,
mədəniyyətə, maarifə
verdiyi töhfələri
ilə fərqlənir.
Mənbələrdə ən
çox adı çəkilən Şuşa məclisləri
"Məclisi-üns" və
"Məclisi-fəramuşan"dır.
"Məclisi-üns"
ədəbi məclisi
1864-cü ildə Şuşada
şairlər Mirzə
Rəhim Fəna və Hacı Abbas Agahın təşəbbüsü ilə
dövrün görkəmli
ziyalısı Mirzə
Əli Qazinin mədrəsəsində təşkil
olunub. Məşğələləri şair Hacı
Abbas Agahın evində keçirilən
bu məclisin əvvəllər dörd
üzvü var idi. Lakin 1872-ci ildə Xurşidbanu Natəvanın məclisi öz himayəsinə götürməsi onun məşğələlərini daha da canlandırıb,
şöhrəti Qarabağın
hüdudlarını aşıb
Şamaxı, Şəki,
Bakı, Naxçıvan,
Lənkəran, Gəncə
və digər şəhərlərə yayılır.
Şamaxıdan S.Əzim,
M.A.Bixud, A.Zühuri, Şəkidən İ.Nakam,
Bakıdan A.Müniri,
Naxçıvandan M.T.Sidqi,
Lənkərandan M.İ.Qasir,
"Məclisi-üns"ün adına yazdıqları
məktublarında bu yeni ədəbi məclisi təqdir edirlər.
Mirzə
Rəhim Fəna, Hacı Abbas Agah, Mirzə Ələsgər Növrəs,
Mirzə Həsən Yüzbaşov, İsgəndər
bəy Rüstəmbəyov,
Mirzə Sadiq Piran, Baxış bəy Səbur, İsmayıl bəy Daruğə, Məşədi
Nəsir Lövhi və başqaları məclisin daimi və nüfuzlu üzvləri idilər. Qarabağın görkəmli xanəndə
və sazəndələri
də məclisin yığıncaqlarında fəal
iştirak edirdilər.
Hacı Hüsü, Məşədi İsi, Kaştazlı Haşım
və başqa xanəndələr "Məclisi-fəramuşan"la
yanaşı, onun da yığıncaqlarında
iştirak ediblər. Şuşalı Ağamirov
Həsən Mirhaşım
oğlunun xatiratından
məlum olur ki, adları yuxarıda qeyd olunan xanəndələrdən
əlavə Molla Vəli, Molla Abbasqulu, Məşədi Dadaş, Hacı Məmməd Alı oğlu, Muxtar Kərbəlayi Məmməd
oğlu, Məhəmməd
Qaryağdı oğlu,
tarzən Sadıqcan kimi sənətkarlar da "Məclisi-üns"ə
çox yaxın olublar.
Ədəbi məclislər ilk növbədə
şeir-sənət məktəbi
idi. Burada şeirlər, məsnəvilər
yazılır, ədəbi
müzakirələr aparılır,
şeir normaları öyrədilir, nəzirələrlə
ənənələr möhkəmlədilir
və gələcək
nəsillərə ötürülürdü.
Qeyd edək
ki, qadınların kişilərlə bir məclisdə fəaliyyət
göstərməsi Qarabağ
ədəbi məclislərinin
əsas özünəməxsusluqlarından
biri idi. Bütün bunlar
göstərir ki, Şuşada hər iki məclisin qabaqcıl üzvləri sənətkar, gözüaçıq
qadınlara yüksək
qiymət veriblər.
Heç
də təsadüfi deyil ki, məhz
qabaqcıl fikirli məclis üzvlərinin yaxından köməyi sayəsində Şuşada
olan hər iki məclisdə X.Natəvan və F.Kəminə kimi şairələr yaxından
iştirak edib və bütün Azərbaycan şairləri
arasında xüsusi hörmət qazanıblar.
Natəvanın "Məclisi-üns"ə rəhbərliyi
onun iştirakçılarının
sayının artmasına
səbəb olduğu
kimi, şairənin məclisi vaxtlı-vaxtında
maddi cəhətdən
təmin etməsi, müşairələrdə iştirakı
həm məclisin, həm də şairənin nüfuzunu daha da artırmışdı. Hətta şairlərin
əsərlərindən belə
qənaətə gəlmək
olur ki, onlar öz aşiqanə
qəzəllərini üstüörtülü
də olsa, bu gözəl, istedadlı və ağıllı xanıma
həsr ediblər.
1890-cı illərin əvvəllərindən
Natəvanın həyatında
baş vermiş bir sıra kədərli
hadisələrdən sonra
(oğlu Mirabbasın və əri Seyid Hüseynin ölümü, böyük
oğlunun Şuşanı
tərk edib Rusiyaya getməsi və s.) "Məclisi-üns"
əvvəllər olduğu
kimi qızğın fəaliyyət göstərmirdi.
Artıq
burada əsas mövzu X.Natəvanın xəstəliyi olmuşdu və üzvlər ona şeirlər həsr edilərək tezliklə sağalması
arzulayırdılar.
"Məclisi-üns"ün fəaliyyəti 1897-ci ilədək
- X.Natəvanın vəfatına
qədər davam edib. Onun üzvləri
artıq "şeir bazarının güllərinin
solduğunu", "bülbüllərin
susduğunu", "dostluq
məclisi başçısının
aralarından getdiyini"-məclisin dağıldığını
təəssüflə qələmə
alıblar.
Torpaqlarımızın işğaldan azad edilməsindən sonra
"Qarabağ ədəbi
məclislər"inin bu
ənənəsini yaşatmaq
və təbliğ etmək üçün
"Məclisi-üns" Ədəbi
Məclisi İctimai Birliyinin yaradılması qərara alındı.
Bu münasibətlə Mədəniyyət
Nazirliyi və Şuşa Şəhəri
Dövlət Qoruğu
İdarəsinin birgə
təşkilatçılığı ilə sentyabrın 9-da Natəvanın ölümündən
125 il sonra Azərbaycan mədəniyyətində,
söz-sənət isində
xüsusi yeri olan "Məclisi-üns"
ədəbi məclisinin
fəaliyyətinin bərpası
ilə bağlı Şuşada təqdimat keçirildi.
"Şuşa İli" çərçivəsində və görkəmli şair Xurşidbanu Natəvanın 190 illiyi münasibətilə gerçəkləşən
tədbirdə mədəniyyət
naziri Anar Kərimov, Milli Məclisin Mədəniyyət
komitəsinin sədri
Qənirə Paşayeva,
Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin (AYB) sədri,
Xalq yazıçısı
Anar, Azərbaycanın
və digər türkdilli ölkələrin
dövlət rəsmiləri,
elm, ədəbiyyat xadimləri,
digər qonaqlar iştirak edirdilər.
Nə gözəl ki, bu möhtəşəm tədbir-bərpa edilən ədəbi məclisin ilk toplantısı dövründə sözün, sənətin məbədi olmuş, Azərbaycan ədəbiyyatının, incəsənətinin öz inkişafında rola malik şəxsiyyətlərin yetişməsində müstəsna xidmətləri olan "Məclisi-üns" kimi önəmli ədəbi məclisə ev sahibliyi etmiş, XX əsrin sonları-XXI əsrin əvvəllərində isə düz 28 il erməni vandalizminə məruz qalmış tarixi binada- Natəvanın dağıdılmış evinin önündə, açıq havada keçirildi. Tədbirdə "Məclisi-ün" ədəbi birliyinin tarixi önəmindən danışılıb və bildirilib ki, birliyin fəaliyyətinin əsas məqsədləri Qarabağın ədəbi və mədəni irsini araşdırmaq, Azərbaycanda və onun hüdudlarından kənarda təbliğatını həyata keçirmək, müasir ədəbi proseslərin və yaradıcı şəxslərin inkişafını dəstəkləmək, Azərbaycanının mədəni irsinin mühafizəsinə, inkişafına və təşviqinə dair tədbirlər təşkil etməkdir.
Bəli, zaman elə bir yoldur ki, burada hər şey yaşana, hər şey baş verə bilər. Ancaq önəmli olan tarixin bərpası, zamanın apardıqlarını geri gətirmək gücüdür. İndi zaman Şuşamızdan, Qarabağımızdan apardıqlarını geri gətirmək, dağıtdıqlarını bərpa etməklə məşğuldur. İnanırıq ki, "Vaqif Poeziya günləri", "Xarıbülbül festivalı", "Məclisi-üns"ün bərpası kimi, azad Qarabağımızın bütün yerlərində ən qısa zamanda firavan həyat bərpa olunacaq, yenə də azərbaycanlı balaların xoş civiltiləri, Azərbaycan incəsənətinin ruh oxşayan sədası ucalacaq.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2022.- 21 sentyabr.- S.11.