Xalidə Hicranın "Hikmət xəzinəsi"nə
aparan yol
Azərbaycan poeziyasının inkişafında,
gənc nəslin milli ruhda böyüməsində
şeir sənətinin
özünəməxsus yeri
var. Poeziyanın inkişaf
istiqamətləri sonsuz
və tükənməzdir. Onun insan
ruhuna siraəti hər şeydən güclüdür. Zaman-zaman poeziyanın təsir
gücündən, onun
bir ilham mənbəyi olmasından
çox danışılıb.
Bu ənənə bütün zamanlarda gözəl töhfəsini
insan amilinə təsirində öz bəhrəsini
verib.
Haqqında söz açacağımız
Xalidə xanım Seyidova (Hicran) Azərbaycan Rəssamlar Birliyinin, Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin,
həm də Türkmən Edebitayçı
və Yazarlar Birliyinin üzvüdür. İxtiyar
yaşında olan Xalidə xanım Azərbaycanın
gözəl guşələrindən
olan Şərurda doğulub boya-başa çatıb. O, vətənin
təbiətini, onun sonsuz gözəlliyini rənglərin dili ilə təsvir etməkdən doymamış,
bu gözəlliyi sözlərə inci kimi düzərək oxuculara təqdim etmişdir. Bu yaxınlarda
onun "Hikmət xəzinəsi" şeirlər
toplusunun üçüncü
cildi "Elm və
təhsil" (Bakı:
2022) nəşriyyatı tərəfindən
çap edilərək
oxucuların ixtiyarına
verilib.
Bir rəssam
ömrünün elegiyasını
oxuyan rənglər onun sözünün sehrindən min çalarlar
yaradır. Xalidə Seyidovanın (Hicran ) fırçası onun daxili yaşantılarının
rəngini sözə
çevirərək oxucuya
çatdırır. Onun daxili
dünyasında Tanrı
yaratdıqlarına bir
ehtiram, vətən adlı məfhumun daşına-torpağına bir
sevgi var.
Xalidə
xanım incə ruhlu bir şair,
həm də rənglərin
dili ilə danışan bir rəssamdır. Onun rənglərlə çəkdiyi əsərlər
sözlərin qovuşağında
görüşərək bir-birini tamamlayır. Şairənin poeziya dünyasında
hər bir söz öz rənginin dili ilə danışır.
İnsanı öz haləsinə alan
bu şeirlər gerçəkliklə mücərrədlik
aləmində bir-biri
ilə görüşüb
təmas quraraq, qəhrəmanın "lirik
məni" vasitəsi
ilə oxucu dühasında bitib-tükənməyən
ənginliklərə yol
açır.
Müəllif şeirlər toplusunu
"Elmin qibləsi"
adlı şeiri ilə açması heç də təsadüfi deyil.
Bu şeir şairin oxucuna bir nəsihəti, ona olan tövsiyə
hekayəsidir. O, lirik
qəhrəmanını kitab oxumağa çağırır,
insanın hər hansı mərtəbəyə
çatmasında kitabdan
başqa heç nəyin ona kömək olmayacağını
başa salır. O göstərir ki, aqil insanlar kitabdan
əldə etdiyi biliklər sayəsində
zirvələr fəth
edir, kainatın sonsuzluğuna yol açırlar. Elmin açdığı üfüqlərin zirvəsi
sonsuz və hüdudsuzdur.
Bu hüdudsuz ənginlikləri yalnız
elmlə fəth etmək mümkündür.
Şair deyir:
Hər elmin zirvəsi kitabdır, kitab,
Onu ziyarətə
çalış ki, vaxt tap.
Elm bir zirvədir, son ucu sonsuz,
Yox bir sirr qapısı açıla onsuz.
Elm bir süfrədir, naz-neməti çox,
Yesən də, nə qədər heç olmursan tox.
Doğrudan da, bu, belədir. Hər şey
tükənmək, bitmək
imkanına malikdir, amma elmin dühası
tükənmək bilmir,
onu əldə etdikcə daha da zənginləşir, kamilləşirsən.
Başqa bir şeirində isə Xalidə xanım "Şairliyi bir aləm, bir dünya" kimi təqdim edir, "Qeybdən güc alanlar qələminə güc verər" deməklə,
haqlı olaraq sözün, səsin, şeirin qeyb aləmindən gəldiyini,
Allah kəlamı olduğunu
deyir. Əlbəttə,
Allah vergisi olan gözəl şeirin bir ömür boyu yaşayacağını "Nizamidən
bu günə qədər çox qələmlərin tər
tökdüyünü" deyir, amma hər
qələm əhlinin
də Nizami dühasına yaxınlaşa
bilmədiyini" dilə
gətirir.
Sözə böyük ehtiram
bəsləyən şair
şeirlərinin biridə
deyir:
Bir filosof söz ilə deməsə gər sözünü,
Bəs o nə
ilə görən agah edər özünü?
Dil ağızda durmayıb ömür boyu farağat,
Əgər sözün acısa, azacıq şirinlik qat.
Sözü söz kimi söylə, ürəklərdən
dağ alsın,
Bacarırsan söz söylə, yatan xəstə sağalsın.
Sözə böyük dəyər
verən şair sözün ilahi hikmət kimi qüdrətini xəstəyə
dərman olmasını,
"gedər xəncər
yarası, getməz dil yarası" ifadəsini
şeirini leytmotivinə
çevirir. İnsanlara sözü ehtiyatla
söyləməyi, hər
xoş sözün insan həyatının bir mənası olduğunu, xoş sözün bir dərman olacağını,
həyatına şirinlik
qatacağını lirik
boyalarla vəsf edir.
Vətən torpağını sevərək
tərənnüm edən
şair torpağa, vətənə, el-obaya bağlılığa böyük
dəyər verir. İlk öncə
şeirlərində oxucuda
torpağa bağlanmaq
istəyi yaratmaq üçün
onu sevməyi məsləhət görür.
Torpağa qayğı
ilə yanaşan insanı torpaq da sevir, ondan
bərəkətini əsirgəmir.
Sən torpağı sevə-sevə
becərsən,
Bostanın barın özün dərərsən.
Torpaqla təbimiz eynidir hər an,
Torpaq gül-gülşənsə,
gülür hər insan.
Təbiətlə insan eyni xasiyyət,
İnsan bir heyrətdir, təbiət dəhşət.
Şeirin
sonrakı bəndində
şair insanın torpaqdan yaranıb, sonda torpağa qayıdacağı ideyasına bir daha oxucuya xatırladır:
Udur əsrlərdir insanı torpaq,
Bu torpaq insandır,
insansa torpaq.
Torpaq ana, vətən, böyük adı var,
Torpaq anan kimi səni qucaqlar.
Özü həm yeyəndir,
həm də yedirdən,
O, həm yedirdəndir, həm də ki yeyən.
Vətənin hər dürlü anının vurğunu olan şair, onun quru çörəyinin,
yad ellərə uçub getmək istəməyən quşlarının
vurğunudur.
Vətən sərçəsi göyçək,
yavan çörəyi
ləzzət,
Özgə diyar xoşdursa,
tez də gətirir həsrət
deməklə, məşhur
atalar sözünü
oxucuya xatırladır.
Şeirlərində dostluğa, sədaqətə
böyük dəyər
verir və oxucusunu da bu
yola dəvət edir. O, insanlarda şərtlər
əsasında qurulan dostluğun "şərlər
içində boğulacağından" deyir.
Həqiqi dostluğu "ipək
tellərə" bənzədir,
onlara "çirkli əllərin" toxunmasını
istəmir. O, həqiqi
dostluğu insanın söykəndiyi
dağa bənzədir.
İnsan
bu dağa söykənməklə daha
qürurlu, daha yenilməz olur. Həyatının bütün anlarında
sədaqətli dostuna
güvənc nöqtəsi
kimi baxır. Naxələf dostları isə heç nəyə yaramayan yalançı alaq
otlarına bənzədir.
Dostluqda
vardısa bir dağ qüdrəti,
Dostluğun dağ qədər olar hörməti.
Dostluqlar
qurulsa, şərtlər
içində,
O dostluqlar boğular şərlər içində.
Şairin "Hikmətə yol" esse mənzum şeirində oxucusuna gedəcəyi yolların eniş-yoxuşunda ona bəzi məsləhətləri
yer alır. Yola çıxan lirik qəhrəmanın təkbaşına
gedəcəyi yolun çətin olduğunu, bu yolda qarşısına
çıxan çətinlikləri
dəf etmək üçün lazımi məsləhətlərə
qulaq asmasını istəyir. Çıxdığı yolda tənbəllik
göstərən qəhrəmana
"kimi işlər,
dadar dad, dadmayan edər imdad" tövsiyəsini verir.
Ağıllı insan
başının tacı
bilən şair ağıllı insanın
hər bir çətinlikdə
özünə yol tapması, hər işin öhdəsindən
mərdliklə gələcəyinə,
ağlı sayəsində
sahib olacağını deyir.
Başqasının ağlı ilə
oturub-duranın axırının
yaxşı olmayacağını
sadə dildə bəyan edir.
Ağıl bir damdır, sən isə sakin,
Tavan xarabsa, ondan çəkin.
Qəlbi
paxıldırsa, əgər
insanın
Ona xeyri olmaz, inan,
ağlının...
Ağlın da çəkmirsə
əgər düz yola,
Əlində çıraqla girərsən
kola.
Özgə odunuyla yandırsan
ocaq,
Onun istisi də, bil, kəm
olacaq.
Bu esse şeirində şair vətəndən
gedənlərin aqibətinin
həsrət olmasını,
məzlumların əməyini
yeyənlərin sonunun yaxşı olmayacağından, insanlarda
vəfaya sadiq olmadan, məclisə varanda kiminsə sıxıldığını görsən, onu söhbətinlə bu sıxıntıdan
uzaqlaşdırmaqdan, insan
vicdanının təmizliyindən,
insanın varlanmaq həvəsindən, tənhalıq
və s. bu kimi əhvalatlardan söz açır.
Xalidə
xanımın "Hikmət
xəzinəsi" şeirlər
toplusu emosional təsir gücü olan, bədii siqlət və estetik zövq baxımdan insan hisslərini lirik boyalarla əks etdirən, poetik cəhətdən
çox əhəmiyyətli
bir topludur. "Hikmət xəzinəsi"
xanım şairin müdriklik və zəriflik mücrüsüdür.
Xuraman
HÜMMƏTOVA
Filologiya
elmlər doktoru
525-ci qəzet.- 2022.- 22 sentyabr.- S.15.