Molla Pənah Vaqif
şeirində ali müdriklik
hissi
ALLAHVERDİ
EMİNOVUN EYNİADLI MONOQRAFİYASI HAQQINDA
DÜŞÜNCƏLƏR
Bu günlərdə ustadım
Allahverdi Eminovdan kitab hədiyyə aldım: "Molla Pənah Vaqif şeirində ali
müdriklik hissi".
Hisslər aləmi məni
çox uzaqlara - ötən əsrin
60-cı illərinə apardı
- şagird illərimə.
Allahverdi
Eminov bizə Ədəbiyyat fənnini tədris edirdi, iyirmi üç yaşlı müəllimimizi
qısa vaxt ərzində sevdik, o da ədəbiyyatı sevdirdi. Neçə-neçə şagirdi - mən
də istisna olmamaqla bu yolu
seçdik. Maraqlı o idi
ki, bu günədək
Allahverdi müəllimlə
əlaqə saxlayırıq,
görüşürük, telefonla hal-əhval tuturuq. Onun məhsuldar yaradıcılığını
izləyirik. Sevinirik ki,
yaşı səksəni
keçsə də, böyük həvəs və enerjilə yazır. Məhz adını çəkdiyim
monoqrafiyanı yetmiş
doqquz yaşında qələmə alıb...
Molla Pənah
Vaqif klassik şairimizdir, özünün
ayrıca məktəbini
yaradıb, ədəbiyyatşünaslar
onun yaradıcılığı
ilə bağlı tədqiqatlar aparıblar. Mən az-çox
bu araşdırmaların
bir çoxu ilə tanışam, onlar Vaqif poeziyasına
ənənəvi kontekstdə
yanaşıblar, Vaqif
şeirini məlum konturlar çərçivəsində
təhlil ediblər.
Allahverdi
Eminov isə bir ədəbiyyatşünas
və pedaqoq kimi Vaqif poeziyasının
yaranma qaynaqlarının
fəlsəfi-estetik çalarlarını,
qadın gözəlliyinin
həm ezoterik (batini), həm də zahiri (görümü) əlamətlərini
qəlbən duyaraq poetik təsvirə (yozuma) söykənib.
Bu isə o deməkdir
ki, Şərq erotikasında "ali müdriklik" kimi səciyyələndirildiyini əsaslandırıb.
M.P.Vaqif məhz gözəlliyə qadın
simasında bir həzinlik, ilahidən kişilərə bəxş
edilmiş "libido"ya
(enerjiyə) yanaşma,
bir sözlə, görünənin ağıla
da təsirini etiraf edib:
Ağ üzə tökülən
siyah sünbüllər
Şəkər dodağında ibrani
dillər,
Nüəmbər qoxulu, pərişan
tellər,
Bərbad eylər hər səhərdən ağlımı.
Müəllif doğru olaraq göstərir ki, poeziya insanın sevincinə və kədərinə yad olmadığı kimi, qadın gözəlliyinin
estetik-fəlsəfi mahiyyətini
də çatdırır. M.P.Vaqif zahiri
gözəlliyi səadət
hesab etməklə yanaşı, bu gözəlliyin oyatdığı
zərif estetik gücündən danışır,
təbii boyalarla gözəlliyin bəzi cizgilərini canlandırır.
Məsələn, "Sevdiyim,
ləblərin yaquta bənzər" qoşması
tipik misal ola bilər.
Allahverdi
Eminovun monoqrafiyasının
orijinallığı - şairin
poeziyasının kodu
ondadır - Varlığın
idrakını həyatın
gözəlliyində işıq
və boya olması, misraların brilyant daşı kimi bərq vurması, şairin canlı nəfəsi duyulan sözlərə vaqif kəsilməsidir:
Sürmələnsin ala gözlər
şux olsun,
Siyah kirpik ucu almaz ox olsun.
Sək rəqiblər aralıqdan
yox olsun,
Gəzək bir fərakət ikimiz belə.
Tale Vaqifə qadın
hisslərini duymaq, gözəlliyin estetikasından
faydalanmaq instinkti bəxş edib. Bu, təkcə bioloji tələbatdan irəli gəlmirdi, poeziyanın şairin ruhunda oyatdığı bir faktor - məkan idi. Biz monoqrafiyada M.P.Vaqif poeziyasında qadın gözəlliyinin
"məhəg daşı"
hesab olunan kodu üzərində dayanmaq istərdik: qadın vücudunun qavranılması. Müəllif
şairə əsaslanaraq
"bədənin həcm
etibarilə üç
tipdə olduğunu"
vurğulayır; yəni
üç formada: arıq, orta və artıq çəkili. Monoqrafiyada hər üç
tipli qadınların psixologiyası şərhini
tapıb. Şairdə bunlar şeir dilində təsvir olunub.
M.P.Vaqif
şeirində ali müdriklik hissinə çağıran Məhəbbətdə
sünilik yoxdur, şeir yazmaq xatirinə söz demək də həmçinin, daxilən
coşğunluqdan gəlmədir,
gözəlləri romantikdir,
bu gözəlliyi gizlətmirlər, belə
də görünürlər:
baxışların öpüşü,
zülfün pərişanlığı,
barmaqların titrəyişi
və s. Vaqifin "Məhəbbət elmi"
gözəlliyə sığınır,
orqanizm "Məhəbbət
nəşəsi"nə yoluxur, ən yüksək səviyyəsinə
çatanda fəsadlar
yaranır. Şair bu qəzəlində məhəbbətin onun nə hala saldığını,
"qan ağlaması"
ilə səciyyələndirir:
Ey güli xəndan, fərağından sənin
qan ağlaram,
Eylərəm şami-səhər
çaki - giriban ağlaram.
Gedəli
zülfün əlimdən,
piqu - tabə düşmüşəm,
Dönmüşəm bir müyə çox halı pərişan ağlaram.
...Yaxşı həmdəm olmasa, şad olmaq olmaz, Vaqif,
Ağlaram ta ömrüm olduqca firavan ağlaram.
A.Eminov əsərində M.P.Vaqif
şeirində, onun fəlsəfəsində, estetik
konsepsiyasında dayanan
şəhvətin qavranılması
məsələsini araşdırmış,
fərdin (kişinin) yanaşması ilə birbaşa bağlılığına
ətraflı toxunub: qadının özünün
təsiretmə qabiliyyətinə
necə yanaşması
və qiymətləndirməsi,
yəni gözəllik
qanunlarına necə əməl etməsi - bunlar Vaqif poeziyasını
təhlil edən ədəbiyyatşünasların diqqətində olmayıb,
Allaheverdi Eminov isə bu məsələlərdən
yan keçmir.
M.P.Vaqifi qadın gözəlliyinin
bütöv estetikliyi
düşündürüb, ilhamını oyadıb (ümumiyyətlə, şairlər
bilməyə borcludurlar
ki, gözəlliyin sehrini qavramaqla onlar şeirə köklənirlər, əks
halda bir beyt də yaza
bilməzlər). M.P.Vaqif erotik şair deyil, şəhvət idealı estetikasının
tərənnümçüsüdür:
...Durna telli, yorğun
tərlan cilvəli,
Görməmişəm səntək nazlı-qəmzəli,
Sərasər yaxası, qızıl
qiymətli,
Baxdıqca özünə fəxarət
eylər.
Eybi yoxdur şöhrətində,
şanında,
Qoşu
qabağında, həm
dəhanında,
Şərt deyildir, yatım-durum
yanında,
Gendən baxmaq mənə kifayət eylər.
Vaqif baxar zülfi - pərişanına,
Tərk
eylər məscidi, gələr yanına,
Sidqi dildən canın çatsa canına,
Hüriyi qılmana məlamət eylər.
Allahverdi
Eminov monoqrafiyasında
M.P.Vaqifin yaradıcılığında
ali müdriklik
hissinin incəliklərini
poetik prizmanın tələblərindən irəli
gələn mizanlarla təhlil etmiş, çağdaş ədəbiyyatşünaslardan
fərqli olaraq bu əzəmətli poeziyanın istinad nöqtəsinə - "şəhvət
imperiyası"nın mahiyyətinə
varıb, desək yanılmarıq. Müəllif yeri gələndə
Platona, Aristotelə, Freydə, Yunqa əsaslanmaqla Ali Müdrik
hissin fəlsəfi-emosional
kodlarını şərh
edib. Bu mütəfəkkirlər
qadın vücudunun ecazkarlığına, onun
zahiri və daxili gözəlliyinə
obyektiv yanaşıblar.
A.Eminov xüsusilə psixoloq Z.Freydin "libido"suna
- cinsi enerjinin roluna diqqəti yönəldib.
A.Eminovun elmi müşahidəsinə
görə, M.P.Vaqifdə
ruhi enerji güclü olub ki, gözəlliyə, qadın ülviliyinə həsr etdiyi şeirlərin poetik səviyyəsi aşağı
düşməyib. O, Erosun
Ali Müdriklik hikməti
kodunu poeziyanın predmeti kimi qiymətləndirib.
M.P.Vaqif poeziyasının cövhərində
dayanan "Ali Müdriklik
hissi" kodu şairin yaradıcılıq
kredosu qadın-kişi
davranışının fəlsəfəsində
toxdayır, insan mövcudluğunda onu idarə edən emosionallığında və
intellektuallığında, gələcək düşüncələrində
həlledici missiyanı
üzərinə götürür.
M.P.Vaqif poeziyasında "Ali müdriklik
kodu" Şərq şeirinin mayasını və fəlsəfəsini
təşkil edir.
O, gözəli o zövqdə
görür - insana xoş olan üzü
gül, rəngi al, təzə bənəvşəyitək
olanı sevərlər.
Şeirin predmetini - oxşarını bənövşə
hesab edir:
Bir üzü gül, rəngi lalə, zülfi tər,
Gəştə çıxıb, dərsa
taza bənövşə.
Dəstə-dəstə sancıb buxaq yanına,
Yaraşıbdır o şahbaza bənövşə.
Cismi mərmər, həlqə zülfləri qara,
Onu görən
məcnun olur avara.
Hörüb saçlarını salıb qatara,
Düzüb telə, həm qotaza bənövşə.
"M.P.Vaqif şeirində ali müdriklik
hissi" monoqrafiyasını
oxuyandan sonra nisbətən sakitləşdim;
ustadımın özünün
müdriklik yaşında
yazdığı və
çap etdirdiyi kitabın nə qədər orijinal olduğunu qət etdim. Həqiqətən, ədəbiyyatşünas-alimin
özünə xas tematikasına, üslubuna heyranlığımı gizlətmirəm.
"Vaqif şeirində
gözəlliyin "bədii
modeli"ni bütöv
şəkildə verir,
sələflərindən ayrılmır,
tərənnüm etdiyi
qadın gözəlliyində
ilahi və təbii başlanğıcı
qəbul edir; bədii-estetik dünyagörüşündə
gözəllik anlamı
varlığın mənəvi
dərinliyini özündə
birləşdirir", - Allahverdi
Eminov yazır.
Hesab edirəm ki, Allahverdi Eminov "M.P.Vaqif şeirində ali müdriklik
hissi" monoqrafiyası
ilə Vaqifşünaslığa
böyük töhfə
verib.
Hacı Cəfər CƏFƏRLİ
525-ci qəzet.- 2022.- 22 sentyabr.- S.12.