Əhməd bəy Ağaoğlu
yaradıcılığında kulturoloji fikir
(Əvvəli
ötən saylarımızda)
İslam mədəniyyəti ərazi olaraq,
bütünlüklə Afrikanı, Asiya və Avropanın isə
müəyyən bir qismini əhatə edir. Bu mədəniyyətlərə
mənsub olan millətlərin bir-birindən yayılma sahəsinə,
çoxluğuna, qan, cins, rəng, dil müxtəlifliyinə
görə fərqlənməsinə baxmayaraq, onları birləşdirən
ümumi bir mədəniyyət məfhumu vardır.
Əhməd bəy mədəniyyət bağları ilə
bağlanmağı belə izah edir ki, İslam mədəniyyətinə
mənsub olan bir şəxs özünü İstanbul, Mərakeş,
Mesopotamiya, Qahirə, Məkkə, Şam, Bakı, Tehran,
Şiraz, Kabil, Lahor, Kəlküttə, Səmərqənd, Təbriz,
Ankara və s. şəhərlərin
hansında yaşasa, özünü heç vaxt orda özgə
hiss etməz, çünki o orada yaşayan insanlarla eyni mədəniyyətə,
kültürə sahibdir. Buna səbəb eyni mədəniyyətə
sahib olan insanların geyim tərzlərinin, yaşam şəkillərinin,
adət və ənənələrinin bir-birinə
uyğunluğu və yaxınlığıdır.
İslam mədəniyyətində bu uyğunluq əba,
qadınlarda örtünmə şəkli, eyni ibadət
qaydaları və ibadətlər, azan, dualar, məqəddəs
kitab Quran,
insanların görünüş tərzi,
düşünmə, anlama tərzi və zəkasıdır.
Bu mədəniyyət bağları ilə
bağlanma Budda-Brəhmən və Qərb və ya Avropa mədəniyyətlərində
də eynidir. Qərb və ya Avropa mədəniyyətinə
mənsub olan şəxs üçün Paris, Vyana, Berlin,
London, Vaşinqton və s. mühitlərin heç bir fərqi
yoxdur. Bu vəziyyət Budda-Brəhmən
mədəniyyətinə mənsub olanlar üçün də
eynidir. Onlar üçün də Koreya, Pekin, Tibet, Seul,
Busan, Honq Konq, Şanxay və s. kimi mühitlərə
uyğunlaşmaq olduqca rahatdır. Millətlərarası
bu rahatlığı da eyni mədəniyyətə mənsubluq
təmin edir. Əhməd bəy
Ağaoğlunun dünyagörüşü belədir ki,
İslam mədəniyyəti və Budda-Brəhmən mədəniyyəti
Qərb mədəniyyəti ilə olan mücadilə aparmaq
gücündə deyil. Onlar mənəvi
yenilməyə məhkumdurlar. Əhməd bəy bildirir
ki, İslam mədəniyyətinə və Budda-Brəhmən
mədəniyyətinə mənsub olanlar özləri Qərb
mədəniyyətinə, onun özəlliklərinə maraq
göstərib, onları öz razılıqları ilə qəbul
edib, öz yaşam tərzlərini Qərb mədəniyyətinə
uyğunlaşdırmışlar. Bu
uyğunlaşmada Qərb mədəniyyətinə mənsub
olanların məcburiyyəti olmamışdır.
İslam mədəniyyətinə və Budda-Brəhmən mədəniyyətinə
mənsub olanlar öz geyimlərini, evlərini, həyatlarını,
ictimai, siyasi, texniki təlimlərini, təhsil sistemlərini, ədəbiyyatlarını,
musiqilərini Qərb mədəniyyətinə
uyğunlaşdırmışlar və bir çox hallarda
onları təqlid etmişlər. Beləliklə
də, ölkədaxili mədəniyyətlərarası
mücadilələr mərhələsi başlayır. Keçmiş ənənələri müdafiə
edənlər Avropa mədəniyyətini qəbul etmirdilər.
Onlar soyköklərinə dayanan ənənələri
qorumağa çalışırdılar, onların bu
mühafizəkarlığı İslam və Budda-Brəhmən
mədəniyyətlərinin bütünlüklə, Avropa mədəniyyətinə
məğlub olmasının qarşısını ala bildi.
Əhməd bəy təsdiqləyir ki, bu
günümüzdə də demək olar ki, hər kəs
Avropa mədəniyyətinin elm və texnika sahəsində
üstünlüyünü və qələbəsini qəbul
edir. Lakin Əhməd bəy Ağaoğlu bu fikirlə
razılaşmır ki, Avropa mədəniyyəti başqa mədəniyyətlərə
ancaq elm və təhsil sahəsindəki uğurlarına görə qalib gələ
bilmişdir. O, Avropa mədəniyyətini bütünlüklə,
hər sahədə qalib mədəniyyət hesab edirdi. Əhməd bəy "Avropa mədəniyyəti
başqa mədəniyyətlərə ancaq elm və təhsil
sahəsində qalib gələ bilmişdir" fikri ilə
heç cür razılaşa bilməzdi, çünki onun
düşüncəsinə görə mədəniyyət
bölünməz bir anlayışdır və onu ancaq tam
almaq, mənimsəmək mümkündür. O bu qələbəni
Qərb mədəniyyətinin elm, təhsil, siyasi, ictimai,
zehniyyət, beyin, şüur, qəlb kimi məfhumlarda
qazandığını qeyd edir. Əhməd bəy
dünyagörüşü etibariylə tamlıq və
bütövlük prinsipinə əsaslanırdı. Buna
görə də o razılaşmırdı ki, Qərb həyatı
ancaq bizim geyimlərimizdə və sənayemizdə olsun.
Onun dünyagörüşü bütünlük
prinsipinə əsaslandığı üçün Əhməd
bəy istəyirdi ki, milləti Qərb həyatını
beyni, qəlbi, zehniyyəti ilə tam şəkildə qəbul
etsin. Əhməd bəyin irəli sürdüyü
bütünlük prinsipi milli şəxsiyyət, milli
varlıq, milli tarix, soykökünə bağlılıq dəyərlərimizi
təhlükə qarşısında qoyurdu. Əhməd bəy isə fikrini belə əsaslandırırdı
ki, tarixində dinini ən aşağı iki dəfə dəyişməyən
hansı millət vardır? Türklər,
məsələn, vaxtı ilə şamanizm və daha sonra
bir çox dinlərə girdikdən sonra islamiyyəti qəbul
etmişlər. Ərəblər də
islamiyyətdən əvvəl bir neçə dinə mənsub
idilər. Zatən belə olmayan bir tək
millət yoxdur. Əxlaq və hüquqa gəlincə,
bunlar mahiyyətləri etibarı ilə belə dəyişikdirlər.
Daha dünən fəna və çirkin
sayılan bir şey və ya hərəkətin eyni çevrə
içində bu gün yaxşı və gözəl
sayıldığı hər gün görülən
olaylardandır. Hüquqa gəlincə, həyatın
davamlı olaraq keçirdiyi dəyişiklikləri təsbit
etmək üçündür ki, bu yasama məclisləri, bu
parlamentlər bütün dünyada qurulmuşdur. Hüququnu dəyişməz sayan millətlər
donmuş və daş halına keçmiş olan qövmlərdir
ki, onlardan burda söz açıla bilməz. Az-çox əbədilik qoxusu dildən gəlir.
Fəqət bu da gerçək və ümumi
deyildir. Məsələn, bu gün
slavyancanı qəbul etmiş olan bulqarlar öz əski dillərini
qeyb etmişlər. Bunun kimi bugünkü
ingiliscə İngiltərədə yaşayan başlıca
dörd ünsürdən hansına aid dilin davamıdır?
Hankısı özəl bir tərzdə onu mənimsəyə
bilir? Bununla bərabər, bir millətin
tarixində ən sağlam olan və həmən dəyişməzlik
dərəcəsinə varan amil dildir, yəni yalnız dildir
ki, mahiyyəti dəyişmədən özəlliyini
daşıyır.
Demək ki, ümumiyyətlə, şəxsiyyət və
özlük deyilən məfhum dillə bərabər bir millətin
maddi varlığından başqa bir şey deyildir. Hər maddi
vücudun bir şəxsiyyəti vardır. Yəni onu başqa vücudlardan, başqa əşyalardan
ayıran tərəflər vardır. Bu cəhət
bütün kainatda ortaq bir gerçəkdir; kainatda eynilik
yoxdur. Eynilik olmadıqca şəxsiyyət
gərəklidir, eyni daşın iki parçası tamimilə
bir-birinin eyni deyildir. Şəkil, tərkib
və maddələri baxımından aralarında mütləq
bir fərq vardır. İştə, bu fərq
bunların özəlliklərini, şəxsiyyətlərini
göstərir. Eyni millətin
çeşidli fərdləri əsla bir-birlərinə bənzəməzlər.
Ən bənzər olanların arasında belə
böyük fərqlər vardır ki, bu ayrılıqlar
onların şəxsiyyətlərində özünü
göstərir.
Əhməd bəy Ağaoğlu qeyd edirdi ki, qaradərili
irqə mənsub olan insanlar heyvanla insan arasındakı bir
növə aid edilirdi. Lakin Amerika zənciləri mədəniyyətə
intibah yolu ilə yiyələnə bildilər. Ancaq müşahidələr və təcrübələr
onu göstərir ki, eyni mədəniyyətə, irqə
sahib olan, müxtəlif millətlər vardır ki, onların
daxili idarə etmə sistemi eyni deyil. Məsələn,
ruslar, almanlar, fransızlar, ingilislər, italyanlar eyni ari irqinə
mənsubdurlar və eyni zamanda onlar Avropa mədəniyyətinin
nümayəndələridirlər. Bütün
bunlara baxmayaraq, bu ölkələrin daxili qanunları
vardır. Tarixin müxtəlif dövrlərində
də bu eyni irqə, mədəniyyətə sahib olan millətlərin
bir-birinə qarşı müharibələr etdiyinin
şahidi oluruq. İslam mədəniyyətinə mənsub
olan farslar, türklər, kürdlər, ərəblər arasında da bu
cür ayrılıqlar olur. Buna səbəb olan
milli şəxsiyyətdir. Onu isə ancaq
hərəkətsizlik öldürə bilir.
Əhməd bəy Ağaoğlu çox gözəl başa düşürdü ki, bir cəmiyyətdə köklü dəyişikliklər etmək asan məsələ deyil. Bunun üçün cəmiyyətdə o dəyişikliyə hazır olmalı və onu istəməlidir. Onun fikri bu idi ki, qarşımızdakı dağı aşmalıyıq, uçurumu doldurmalıyıq, mədəniyyət karvanının arxasınca getməliyik. O, əxlaqlı olmaq anlayışının yalnız cinsi münasibət çərçivəsində anlaşılması ilə qətiyyən razılaşa bilmirdi. Əhməd bəy fikirlərini belə əsaslandırırdı ki, əxlaq bütünlükdə cinsi münasibətlərlə məhdudlaşdırılsaydı, onda insanlarda yalnız qurşağa qədər yaradılardı. Lakin belə deyildir, insanların qurşaqdan yuxarı olan qəlb və ruhu vardır. Əxlaq məhz qəlb və ruha aid olan bir varlıqdır. Əhməd bəyin dünyagörüşünə görə, insanlar arasındakı münasibətlər qəlb və ruh vasitəsilə qurulmalıdır. Yalnız bu zaman münasibətlərdə qəlb və ruha aid olan vəfa, doğruluq, sədaqət, mərdlik, acıma, yardım, bağışlamaq və s. kimi duyğuları görmək olar. Əks halda insanlar arasındakı münasibətlərdə həyasızlıq, arsızlıq, şərəfsizlik, heysiyyətsizlik adi hala çevrilər. Əhməd bəyin dünyagörüşünə görə insanlar arasında təbəqələşmə, alt qatın aclıqdan ölməsi, bu hadisədən isə üst qatın xəbərinin belə olmaması insanlıq adına utancvericilikdən başqa heç nə deyil. Əhməd bəy insanların bir-birinə qarşı bu qədər yad və düşüncəsiz davranışlarını, haqsızlıq qarşısında özlərini izləyici kimi aparmaqlarını, bir-birinin köməyinə çatmaq əvəzinə, haqqını müdafiə etmək yerinə, təsəlli verməkdənsə, üzünü çevirib getməklərini qəbul edə bilmirdi. O, cəmiyyətdə hər kəsin öz rahatlığını, öz mənafeyini nəyin bahasına olur olsun qorumaq düşüncəsini öz təfəkkürünə heç cür yaxın qoya bilmirdi. Çünki o, yaxşı bilirdi ki, insanlar arasındakı bu özgələşmə, soyuqluq nələr ilə nəticələnə bilər. Əhməd bəyin dünyagörüşü belə idi ki, ümumi məsələlərə hər kəs şəxsi vicdanı, şəxsi əxlaqı, tərbiyəsi çərçivəsində münasibət göstərməlidir. Ümumi məsələlərdə sui-istifadə, idarəsizlik, ləyaqətsizlik və s. göstərilərsə, milli varlıq məhv olar. Ümumiyyətlə, Əhməd bəy dünyagörüşünə uyğun olaraq, məsələlərə ümumi aspektdən yanaşırdı. Onun dünyagörüşünü təhlil edən zaman ən çox diqqət çəkən mövzu ailənin bütövlüyü və sağlamlığı məsələsidir. Əhməd bəy bu mövzuya çox böyük bir həssaslıqla yanaşaraq, bildirir ki, ailə hər boş bir davaya, zəif münaqişəyə, bəzən bir saatlıq, hətta bir dəqiqəlik qəzəbə görə dağıla bilirsə, demək ki, bu ailələr bir-birinə möhkəm bağlarla bağlanmayıblar. Bu ailələrdə sevginin, həyəcanın, sevincin, sədaqətin, səmimiyyətin, vəfanın, hörmətin, qayğının yerini düşmənçilik, kin, soyuqluq, qorxu, hiylə, xəyanət alıbdır. Əhməd bəyin dünyagörüşünə görə ailə mənəvi bağlar üzərində qurulmalı və davam etdirilməlidir. Ailə fərdləri arasında sevginin, ədalətin, insafın, doğruluğun, səmimiyyətin, vəfanın, hörmətin olması mühüm şərtlərdəndir. Əhməd bəy hökmdarların ailə daxili zalımlıqlarını, tüklər ürpədən qəddarlıqlarını - atanın, əminin, dayının, qardaşın, oğulun bir-birini kor etməsini, öldürməsini, şikəst etməsini qəbul edə bilmirdi. Onun belə fikirləşməsi tamamilə gözləniləndir, çünki Əhməd bəy Ağaoğlu dünyagörüşü etibarilə tolerant bir şəxsiyyət idi. O, dünyanın ağılla, məntiqlə, insani duyğularla, ədalətlə, insafla, doğruluqla idarə olunmasının tərəfdarı və tələbkarı idi.
Həcər
ATAKİŞİYEVA
525-ci qəzet.- 2022.- 23 sentyabr.- S.14.