Yanlış da bir naxışdır
33
İL ƏVVƏL "PEYĞƏMBƏR"İN
SƏHNƏYƏ GEDƏN YOLUNDA QIRMIZI İŞIQ NİYƏ
VƏ NECƏ YANDI?
İndi sizə danışacağım əhvalat,
düşünürəm ki, maraqlı bir mövzu ətrafında
qızğın və yaradıcı diskussiyaya rəvac verə
bilər.
Amma əsas mətləbə keçməzdən
öncə kiçik bir giriş.
Məlumdur
ki, bədii yaradıcılığın dram növünə
aid olan pyes janrı "yalnız oxumaq üçün
yazılan" və "səhnədə oynanılmaq
üçün yazılan" pyeslər kimi altjanrlara
bölünür. Təbii ki, bu bölgüyə "həm
oxumaq, həm də səhnədə oynanılmaq
üçün yazılan pyeslər"
anlayışını da əlavə etmək olardı. Lakin
mən bilərəkdən buna getmədim, çünki oxucu
istənilən pyes mətnini oxuyanda istər-istəməz onu
öz təsəvvüründə "səhnələşdirir",
yəni beynində məkan-zaman xronotopu yaradır, pyesdə təsvir
olunan hadisə və personajları təsəvvürünün
imkan verdiyi dərəcədə konkretləşdirib həmin
xronotopa yerləşdirir və nəticədə
oxuduqlarını həm də "görür"...
Mən Hüseyn Cavidin "Peyğəmbər"
pyesinin bu bölgüdə hansı yerdə dayanması barədə
konkret heç nə deyə bilməyəcəm. Amma 1989-cu ilin teatr
mövsümü başlayanda baş rejissoru Hüseynağa
Atakişiyev olan (Allah rəhmət eləsin) Gənclər
Teatının bu pyesi tamaşaya
hazırladığını eşidəndə sevinməyim,
qələmimi, necə deyərlər, itiləyib
çalışdığım "Bakı" qəzetinin
əməkdaşı kimi teatra üz tutmağım
yaxşı yadımdadır.
O vaxt
Hüseynağa müəllimdən aldığım müsahibə əsasında
hazırladığım "Peyğəmbər" səhnəyə
gəlir" sərlövhəli yazı qəzetin yaxın
nömrələrinin birində dərc olundu (Qəzetin həmin
nömrəsinin saralmış bir nüsxəsi arxivimdə
durur və aşağıda haqqında
danışdığım yazının fotosurətini
görürsünüz).
Hüseynağa
müəllimin həmin yazıda yer alan bəzi
fikirlərini ixtisarla nəzərinizə çatdırmaq istəyirəm:
"Mənə elə gəlir ki, xalqımız yeni bir
epoxanın ən mürəkkəb mərhələsini
yaşayır.
Buna görə də indi xalqı birliyə səsləyən,
vahid məqsəd uğrunda səfərbər edən, ona
sağlam zəkanın işığında qərar
çıxarmaq hissləri aşılayan əsərlərə
böyük ehtiyac duyulur. H.Cavidin
"Peyğəmbər" əsəri belə motivlərlə
zəngindir.
Əsərin maraqlı süjet xətti, obrazlar sistemi
var. Vaxtilə bəzi tənqidçilər bu əsərdə
guya dinin modernizə edildiyini, müəllifin dini-mistik
ideologiyaya rəğbət bəslədiyini söyləmişlər. Məsələyə
bu cür yanaşmaq təbii ki, tənqidi fikrin qüsuru idi.
Cavid bu pyesdə tarixi dəqiqliyi öz qarşısına məqsəd
qoymamış, maraqlı səhnə vasitələri ilə
insanların bəşəri mənəviyyat ətrafında
birləşməsi ideyasını irəli sürmüş,
bu yolda zorakılığı, qılınc
hökmranlığını pisləmiş, insanları mənəvi
kamilliyə səsləmişdir..."
Göründüyü kimi, rejissor bu cümlələrlə
hazırladığı tamaşanın, bir növ ideya-məzmun
konsepsiyasını şərh edir, bu əsərin tamaşaya
qoyulmasının zəruriliyini şərtləndirən səbəbləri
göstərirdi. Əlavə olaraq qeyd edim ki,
Hüseynağa müəllim tamaşanı epik teatr prinsipləri
ilə hazırlayırdı və bu layihənin uğurlu
alınması üçün bir çox mötəbər
mənbələrə müraciət etmişdi,
İslamın yaranması, təşəkkülü proseslərinə
dini-tarixi müstəvidə nəzər salmağa
çalışırdı.
Burası belə. İndi keçək əsas mətləbə...
Yazı dərc
olunandan az sonra eşitdik ki, qəzetin yaydığı bu
informasiyadan, xəbər tutan və xüsusilə də
yazının qıcıqlandırıcı sərlövhəsindən
qəzəblənən dindarlar Bakının müxtəlif
bölgələrindən teatrın qarşısına
axışıb o illərin leksikonu ilə desək, etiraz
piketi keçirərək, əgər belə demək mümkünsə,
tamaşanın göstərilməsinə veto qoyublar. Səbəb isə İslam aləmində qəbul
olunmuş tabu - peyğəmbərimizin (s.a.v.) vücudunun
vizual, yəni təsviri, gözönü obrazına qoyulan
qadağadır.
Doğrudan
da, bəzi şarlatanların dövriyyəyə
buraxdıqları saxta rəsmlərin fotosurətlərini nəzərə
almasaq, nə o vaxtlar, nə də indi peyğəmbərimizin
(s.a.v.) hansısa bir rəsm əsərində, tamaşada,
yaxud filmdə yaradılmış obrazını görmək hələ
heç kimə nəsib olmayıb. Halbuki müasirlərinin
dediyinə görə, o, çox sadə, hamı ilə
səmimi ünsiyyət qurmağı bacaran bir şəxs
olub, heç vaxt insanların vizual müşahidə obyekti
olmaqdan ehtiyat etməyib. Lakin buna baxmayaraq, biz bəzi
səmavi kitabların müxtəlif nüsxələrində,
müxtəlif kinofilmlərdə digər peyğəmbərlərin
vizual obrazlarını gen-bol gördüyümüz halda,
öz peyğəmbərimizin (s.a.v.) nə rəsm, nə də
tamaşa, film obrazlarını görməmişik.
Məncə, bu qadağa, məsələyə belə
ehtiyatlı, incə münasibət boş yerdən
yaranmayıb və onu yalnız dini doqmaların kor-koranə təsiri
ilə əlaqələndirmək səhv olardı. Ara-sıra
ortaya çıxan fikir ayrılıqları, fərqli
baxışlar isə bu yanaşmanın səbəblərinin
insanlara doğru-dürüst
çatdırılmamasının nəticəsidir.
Bəs bu səbəblər hansılardır?
Mənə elə gəlir ki, belə təəssübkeş
münasibətin əsas səbəbi ilk növbədə ruh
və cisim (ideal və real olan) tandemindən, daha doğrusu, bu
tandemin ötürdüyü anlayış və ideyadan qaynaqlanır. İslam
düşüncəsində peyğəmbər (s.a.v.) insan
olsa da, qutsallaşmış, yəni adi varlıq
anlayışının sərhədlərini aşıb,
ruhi-ilahi dəyər qazanmış varlıqdır. Onu
bir insan olaraq ruh və cismin vəhdətində bizə
görk edən isə yalnız onun özü, ən
yaxşı halda isə fotosu ola bilərdi.
Çünki foto insanı özünün surəti
kimi dəqiq göstərən hələlik yeganə imkan
yeridir və elə buna görə də şəxsiyyəti
təsdiq edən müxtəlif tipli rəsmi sənədlərə
yapışdırmaq üçün təqdim olunan
fotoların keyfiyyətinə xüsusi tələblər irəli
sürülür. Məsələn, bir kəs
həmişə bığ saxlayırsa, onun belə sənədlərə
bığsız fotosunu təqdim etməsi yolverilməzdir.
Əgər
peyğəmbərimizə (s.a.v.)
münasibətdə olduğu kimi, foto imkanı
istisnadırsa, onda bir vaxtlar mövcud olmuş hansısa bir
canlı varlığın vizual obrazını yaratmaq
üçün onun xatırlanan əməllərində,
gördüyü işlərdə yaşayan xislətini,
ruhunu artıq mövcud olmayan öz vücuduna (cisminə) yox,
hansısa şərti bir cismə transfer etmək lazım gələcək.
Təsviri sənətdə bu cisim rənglərin, heykəltaraşlıqda
daşın, qranitin, bürüncün... köməyi ilə
rəssam və heykəltaraşlar, teatr və kinoda isə
qrim və kostyumların köməyi ilə aktyorlar tərəfindən
onların təxəyyüllərinin, istedadlarının
imkan verdiyi hüdudlarda reallaşır və bütün
hallada da ruhu xatırlanan şəxsin dəqiq vizual
obrazının yaranması ilə nəticələnmir. Amma
iş burasındadır ki, adi, sıradan şəxslərə
münasibətdə bu təhriflə
razılaşırıq, necə deyərlər, həmin
qüsura göz yumuruq. Qutsal varlıqlara
münasibətdə isə daxildən gələn
inersiyanın təsiri altında buna göz yummaq mümkün
olmur. Çünki qutsal varlıq heç vədə
"tutar qatıq, tutmaz ayran" oyununun predmeti ola
bilməz!
Hətta
bir az aşağı ranqlı müqəddəs
vadlıqların obrazlarına münasibətdə də bunu
müşahidə etmək olar. Aydınlıq
üçün bir analogiya aparım.
Tutaq ki, mən bir qələm əhli kimi anam haqqında
xatirələrimi yazıb çap etdirmişəm. Təbii ki, mənim
yazdıqlarım anamın yaddaşımda yaşayan dəqiq
obrazı ilə tamamlanır və bu obrazda onun ruh və cismi
vəhdətdə, yəni iç-içədir. Amma həmin xatirələr əsasında pyes, yaxud
ssenari yazıb hansısa teatra, yaxud kinostudiyaya təqdim etmək
təklifi alsam, mən təbii ki, bu təklifi qətiyyətlə
rədd ecəcəm. Ən azından ona
görə ki, mənim üçün əziz, doğma və
müqəddəs olan o ruh səhnədə də, ekranda da
yad məkana - hansısa aktrisanın cisminə daxil olacaq və
həmin aktrisa nə qədər istedadlı olsa belə,
anamın dəqiq, mənə doğma olan obrazını
yarada bilməyəcək.
(Burada mötərizə açıb kiçik bir
haşiyə çıxmağa məcburam. Çünki
yuxarıda yazdıqlarımı oxuyan hansısa bir oxucu
soruşa bilər ki, bəs anan barədə
yazdıqlarının tirajlanmasından, oxucuların təsəvvüründə
onun təhrif olunmuş obazlarının yarana biləcəyindən
niyə narahat olmursan?
Bu suala
cavabım belədir: "Anam haqqında yazdığım
xatirələrdə mən onun vizual yox, verbal - psixoloji
portretini yaradıram, onun hansı ruhun, xasiyyətin, mənəviyyatın
daşıyıcısı olduğunu önə çəkirəm.
Mənim kağız üzərində təsvir
etdiyim situasiyalardan anam ilk növbədə bir ruh kimi
keçir, gözönü obraz kmi yox. O ki, qaldı
oxucuların təsəvvüründə yaranan obrazlara, bu
obrazlar məhz elə təsəvvürdə yaranan obrazlar
olduqlarına görə məkan xarakterindən məhrumdur, yəni
real deyil. Rəsm əsərlərində, səhnədə,
ekranda isə bu obrazların hamısı əriyib bir fokusa
yığılır, tamaşaçılar həmin fokusdan
konkret məkanda olan, yəni təsəvvürdən göz
önünə çıxıb reallıq səciyyəsi
qazanan bir obraz görürlər, daha doğrusu, bu obraz
anamın özü kimi təqdim olunur. Halbuki o, heç
vəchlə
Mən əvvəlki
yazılarımda dəfələrlə qeyd etmişəm ki,
sənət həyatın güzgüdəki əksi deyil və
ola da bilməz. Çünki
biz bunu həqiqət kimi qəbul etsək, əslində, elə
bəri başdan heç "bismillah" eləməmiş
sənətin fatihəsini oxumuş olarıq.
Əgər
biz o reallığın, həyatın içindəyiksə,
hər an reallıqla təmasdayıqsa,
onun sadəcə surətinə, güzgü əksinə nə
ehtiyac var?
Elə
"Peyğəmbər" pyesinin səhnə taleyi ilə
bağlı 33 il əvvəl yaşanan həyəcanlar
da bunu bir daha təsdiq edir. Sənət əsərləri (rəsm,
film, tamaşa...) heç vaxt həyatı güzgü effekti
ilə əks efdirməyə can atmır (bu, heç onun
missiyasına da daxil deyil).
İncəsənət
şərti-metaforik bir oyundur və peyğəmbər (s.a.v.)
kimi qutsal bir varlığı hec vəchlə bu oyunun predmetinə
çevirmək olmaz!!!
Deməli,
o vaxt bu əsərin səhnəyə gedən yolunda
qırmızı işıq yandıranlar tamamilə haqlı
imişlər!
Sonda əlavə edim ki, tamaşada Peyğəmbər
(s.a.v.) obrazını o vaxt hələ cavan aktyor olan Qurban
İsmayılov yaradacaqdı.
Və əgər
o tamaşa baş tutsaydı, aktyorun peyğəmbər
(s.a.v.) rolunu necə, hansı səviyyədə oynaması
barədə qəzet resenziyalarında gedən cümlələrin
doğuracağı xoşagəlməz hay-küyü, gərginliyi,
həyəcanları təsəvvürünüzə gətirin...
Yaxşı
ki, baş tutmadı və buna görə qətiyyən təəssüflənməyə
dəyməz!
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2022.- 23 sentyabr.- S.13.