Florensiya şəhəri və Mediçi
sülaləsi
Şəhərin
tarixi və Renessans epoxasında onun rolu
Florensiya gözəl şəhər olmaqla
yanaşı, İtalyan Renessansının vətəni
sayılır, rəngkarlığın və heykəltəraşlığın
inkişafına böyük təkan vermişdir. Şəhərin tarixi və
arxitektura abidləri, çox sayda kilsə binaları, dahilərin
tişəsindən çıxan heykəllər, onların bəzədiyi
gözəl meydanlar bu sənəti inkişaf etdirənlər,
onların yenilməz ruhu barədə az
qala himn söyləyir. Şəhərin gözəlliyi hər
cür vəsfə layiq olması ilə yanaşı,, hətta bir qədər qəribə təsir
bağışlayan "Stendal sindromu" adlı ifadəni də
psixoloji-tibbi terminlər siyahısına salmışdır.
Böyük fransız yazıçısının
şöhrətinə, onun Napoleonun anologeti olması barədəki
ittiham müəyyən kölgə salsa da,
yaradıcılığı isə dünya ədəbiyyatı
klassikasına aid edilmişdir.
Stendal
İtaliyanın bir neçə şəhəri ilə
yanaşı, Florensiyada səfərdə olarkən, şəhərin
arxitektura və rəssamlıq gözəllikləri onu elə
heyran etmişdi ki, hətta bu ecazkar təəssüratın
ona göstərdiyi güclü psixoloji təsirdən uzaqlaşmasına da imkan verməmiş,
və əhvalınin pisləşməsinə səbəb
olmuşdur. Məhz bu hadisəyə görə
böyük yazıçının adını
daşıyan sindrom barədə düşüncələr
meydana gəlmişdir.
XIX əsrin məşhur yazıçılarından
biri olan Stendal Romaya, Neapola və Florensiyaya etdiyi səyahətə
həsr olunmuş kitab yazmışdır və burada ona təsir
edən və keçirdiyi güclü hisslərin də təsviri
verilmişdir.
Axırıncı şəhərin gözəlliyi,
arxitektura və incəsənət inciləri barədə
onun təəssüratı o qədər böyük idi ki,
bu vaxt xeyli həyəcanlı anlar yaşamalı olmuşdu.
Stendal sindromu daha çox qeyri-adi psixoloji
pozğunluğun bir növüdür, ilk dəfə həmin
şəhərlə əlaqədar olduğuna görə bəzən
"Florensiya sindromu" da adlanır. Bu vəziyyətin meydana gəlmə
səbəbi incəsənət əsərləridir,
onların sehrliliyidir, bu güclü təsir altına
düşən hər bir adam tərəfindən
həmin sənət əsərləri qeyri-adi gözəllik
kimi qəbul olunur, onun çox sayda nümunələrinin bir
yerdə cəmlənməsi isə insanın hisslərinin də
bu mənzərənin əsirinə çevrilməsinə
şərait yaradır. İncəsənət o qədər
gözəl olmalıdır ki, ona tamaşa edəndə beyinə,
könülə sensor təəssüratları yükləsin
və bu vaxt adam özünü hətta
pis hiss edə bilər. Belə seyr etmə
prosesi emosional narahatlıq yaradır, ürək öz ritmini
dəyişərək, tez-tez döyünməyə
başlayır.
Yazıçı
Mari-Anri Beyl, o, daha çox Stendal ləqəbi ilə məşhurdur,
54 yaşında italyan Renessans epoxası Florensiyasının
incəsənət əsərlərini özünün seyr
etmə barədəki təcrübəsini də kitabında
təfsilatı ilə qələmə almışdır. O,
şəhərdəki Santa-Kroçe kilsəsində olanda
orada ilk dəfə Cottonun tavan freskalarını
gördükdə, həddən artıq həyəcanlanmış,
stressə məruz qalmışdı. Əsərində o yazır: "Mən
Florensiyada belə böyük adamlarla yaxın olmağımla
öyünürəm, ancaq mən onların yalnız qəbirlərini
gördüm. Yüksək gözəlliyə
baxmağa qurşanmaqla, elə bil ki, mən öz hisslərimin
göylərə xas olan duyğularla, onların bir-birinə
toxunmasını bildirən ana çatdım. Mənə elə gəlirdi ki, ətrafda olan hər
şey könlümlə danışır. Mən güman etdim ki, həyatın mənşəyi
qeybə çəkilmişdir. Mən
çıxıb getməyi qərara aldım, qorxdum ki,
yıxılacağam".
İtaliya
incənət inciləri barədə böyük elmi dəyərə
malik olan "Korinna"
adlanan daha məşhur əsəri ondan xeyli əvvəl
fransız qadın yazıçısı Madam de Stal
yazmışdı. O, ölkənin incəsənətinin
geniş tarixi təsvirini verdiyinə görə bu
böyük tədqiqat işini həm də
"İtaiya" adlandırmışdı. Bu heç də təsadüfi
deyildir, axı
İtaliya sivilizasiyaya verdiyi töhfələrə
görə Qədim Yunanıstan istisna olmaqla, bütün
Avropanı geridə qoyur. Bir cəhəti də qeyd etmək
lazımdır ki, Stendaldan fərqli olaraq, Madam de Stal Napoleonun
qatı əleyhdarı idi, onu "azadlığın qəbir
qazanı" adlandırmışdı .
Madam de
Stalın əsərini, İtaliyanın incəsənət nümunələrini
dərindən duyduğuna və layiqincə
anladığına görə böyük yunan tarixçisi
Plutarxın (45-127-ci illərdə yaşamışdır)
"Müqayisəli həyat təsvirləru" adlı məşhur
kitabları ilə müqayisə etmək olar. Plutarx öz əsərini
qədim yunan və Roma dövlət və hərbi xadimlərinin
fəaliyyətinə həsr etmişdi, Alkviadın və
Femistoklun, Marinin və Pompeyin, onlarla digərlərinin, tarixin
gedişinə öz təsirini göstərən əməllərini
canlı səhnələrlə təsvir etdiyi kimi, Madam de
Stal da İtaliya rəssamlarının, heykəltəraşlarının
yaradıcılığını ciddi analizə məruz
qoymuş, onların möhtəşəmliyini obyektiv və
elmi təhlil əsasında qiymətləndirmişdi. Çünki yazıçının sənət əsərlərinə
dikilmiş məhəbbətlə dolu gözü onların
mahiyyətini bütünlüklə dərk etməyə,
obrazlı şəkildə desək, malik olduqları
hüceyrələri anatomik qaydada hiss etməklə, hətta ən
uzaq ulduzlardakı yazını oxumağı da
bacarmışdır. Bütün
bunları nəzərə alaraq, onun
"Korinna"sını böyük italyan mədəniyyəti
barədə ən mükəmməl və çox
samballı əsər saymaq olar.
Seyr etdiyi
gözəlliklər qarşısında isə, qeyd edildiyi
kimi Stendal az qala huşunu itirmişdi. Gözəlliyin ecazkar xüsusiyyətləri
saysız-hesabsızdır, yəqin ki, bu da onlardan biridir.
Axı vəziyyəti düzgün qiymətləndirsən,
yazıçı heç də hansısa təəccübə
səbəb olan bir hala düşməmişdi. Gözəllik
könülə təsir etdikdə tufan gücünə yiyələnir,
hissləri təlatümə salır, dənizin iri
dalğası təsirini bağışlayır və xeyli
müddət adamı özünün təzyiq xüsusiyyətini
andıran təsirindən buraxmır. Böyük
italyan rəssamı və həm də müasiri olan dahil
yaradıcı insanlar barədə barədə qiymətli
xatirələr yazmış Corco Vazari 1560-cı illərdə
Uffitsi qalereyası binasını tikəndə "incəsənət
ideyasının nəsə bir hipnoz gücündə
olduğu" barədəki müdrik fikrini irəli
sürmüşdü. Gözəlliyə
səriştəli qiymət verməyi bacaranlar bir qayda olaraq
öz zövqlərinə uyğun olaraq heç vaxt primitivliyə
yuvarlanmırlar və güclü təsirə məruz
qaldıqlarından hipnoza tutulmaqla da rastlaşırlar. Florensiyanın saysız-hesabsız incilərinin
sehrli təsirini başqa seyr edənlər də özlərində
onların necə güclü iz buraxdığını gizlətsələr
də, bu hisslərin onları çox yüksəltdiyini
hökmən anlayırlar. Ona görə də
yazıçının başına gələn qəribə
hadisə sonralar çox saydakı nümunələrdə də
təkrar olunmuşdur.
Həqiqətən də, Florensiyanın memarlıq incilərinə,
Mikelancelonun "David" heykəlinə, Uffitsi
qalereyasının heyrətamiz eksponatlarına, xüsusən
buradakı Sandro Botticcelinin və venetsiyalı rəssam
Titsianın rəngkarlıq əsərlərinə tam aludəçiliyə
qapılmadan tamaşa etmək mümkün deyildir. Şəhərin
yuxarı tərəfində olan baxış meydanından
aşağıdakı mənzərəni seyr etdikdə dahilərin
vətəni olan bu məkanın onların füsunkar
yaradıcılığının valehedici izlərini saxlayan
arxitektura incilərini də pərəstiş qaydasında
seyr edirsən.
İtaliya çox sayda gözəl şəhərləri
ilə fəxr edə bilər. Roma, Venetsiya, Milan təsadüfi
deyildir ki, dünya şöhrəti qazanmışlar və bu
şəhərlərə gələn hər bir turist
onların abidələrinin ilahi təzahürünə
böyük hörmət hissi ilə tamaşa edirlər.
Romanın San Petro bazilikası qarşısındakı
meydanı və Trevi fəvvarəsini, Venetsiyanın San Mario
meydanını, Milanın Duomo kilsəsini, bu gözəllik məbədlərini
ziyarət etmiş hər kəs, bunları öz yaddaşında
ən qiymətli anlar kimi qoruyub saxlayır və xatirələrə
dalanda incə və gur hisslər
axını nə qədər gec və uzaq olsa da, yenə həmin
gözəllik etalonlarının seyrinə qaytarmaqla adama mənəvi
rahatlıq verir. Amerikan kinematoqrafçıları bu gözəlliklərin
cazibə qüvvəsini düzgün dərk edərək, XX
əsin ortalarında İtalyan paytaxtını vəsf edən
"Roma kanikulları" film-novellasını
yaratmışlar, bundan yarım əsr sonra sadə "Turist" adını
daşıyan filmdə isə Venetsiyanın ilahi gözəlliklərini
süjetə xələl gətirmədən böyük
ustalıqla təsvir etmişlər. Əgər hindlilər
Tac Mahala görə haqlı iftixar hissləri keçirirlərsə,
italyanların belə qürur aşılayan obyektləri daha
çoxdur və onların yüksək qiymətini təkcə
həmin ölkənin sakinləri deyil, bəşəriyyət
özü də tam obyektiv olaraq verir və qədim misirlilər
faraonlara səcdə qılan kimi, buraya gələn hər bir
kəs tam pərəstiş etirafı qaydasında onlara
yanaşmağı özünə borc bilir.
Əgər Roma antik abidələri ilə seçilirsə,
Venetsiya muzey-şəhər təsiri
bağışlayırsa, Milan möhtəşəm
binaları ilə öyünürsə, Florensiya vətəni
olduğu Renessansın heykəltəraşlıq, rəssamlıq
və arxitektura incilərinin zənginliyi ilə fərqlənir. Bu şəhər öz
tarixi eksponatlarını qoruyub saxlayan Renessansın qiymətdən
düşməyən sərgi - yarmarkasını
xatırladır, buradakı möcüzələr
onları yaradanlara pərəstiş aşılayan heyrətamiz
incilər, zamanın da soldura bilmədiyi memarlıq
çiçəkləri ilə doludur.
Hamı bir danılmaz faktı etiraf edir ki, Florensiya
Renessansın yarandığı, təşəkkül
tapdığı, böyük inkişaf yolu keçdiyi bir
şəhər olmaqla yanaşı, həm də bəşəriyyətə
çox sayda dahilər bəxş etmişdir. Onları sayıb qurtarmaq da
çətindir, bu siyahıya Cotto, Dante, Donatello,
Bokkaçço, Petrarka, Mikelancelo, Sandro Bottiçelli və
Vazari kimi böyük sənətkarlar daxildir.
Bu şəhər başlanğıcdan Roma mənşəyinə
və ənənələrinə sahib olan adamların
yüksək toplumundan ibarət idi, onlar isə, əsasən,
başlıca olaraq sənətkarlar idi. Bu adamlar
kiçik, əsasən də, ailə əlaqələri
qururdular, həm də onlar müqayisəyə sığmayan
kreativlik qabiliyyəti ilə xarakterizə olunurdular. İlk əvvəllərdə onlara qiymət verən
nizamlayıcılar olmaması uzündən çətinliklərlə
üzləşmişdilər. XII əsrin
əvvəllərindən Toskana rəhbərliyi
Florensiyanın işlərinə maraq göstərməyə
başladı, lakin daha fərasətli biri isə bu işi
tezliklə öz əlinə götürdü.
Həmin dövrdə Florensiya ərazisi. əsasən
german mənşəli olan düşmən tipli kübarlar tərəfindən
əhatə olunmuşdu. Onlar şəhər
divarlarından kənarda qalırdılar və elə bir
strateji əhəmiyyət kəsb etməyən bu əraziyə
girməyə heç ehtiyac da duymurdular. Florensiya da Piza kimi
düzənlik sahədə genişlənmişdi, onu
başqa şəhərlər kimi təbii sərhəd rolunu
oynayan dağlar da qorumurdu, ancaq təpələrin
hasarladığı dairənin ortasındakı vadidə yerləşirdi.
Əslində, şəhər potensial düşmənlərlə
əhatə olunmaqla, kövrək bir vəziyyətdə idi. Potensial düşmənlərin təhlükəsi
isə onu əzirdi, çünki istənilən vaxt onlar
şəhərdən çıxışa nəzarət
qoya bilərdilər, bu çıxış isə şəhərin
kommersiya fəaliyyəti üçün çox vacib idi.
Müqəddəs Roma imperiyasına qarşı
mübarizədə özünü müdafiə etmək
üçün, Kommuna elan edilməmişdən əvvəl
özünün rəsmi mövcudluğunun tanınmasına
nail oldu. Şəhər vətəndaşları şirkətlərdə,
birliklərdə, qruplarda birləşib, daxildə
bölünməklə təşkilatlanırdılar. Onlar qüdrətli olan Böyük və Kiçik
gildiyalara çevrildilər.
Kommunadan əvvəl şəhər öz müstəqilliyini elan etdi və bu əsl bir muxtariyyət forması tələbinin əlaməti idi. Florensiya, əslində, özünün qorxu yaradan şirkətlərinin, gildiyalarının dəstəyi hesabına güclü idi.
Burada yeddi böyük gildiya var idi, onlar hakimlər və notariuslar, əcnəbi paltarlarında olan tacirlər, pul dəyişənlər, yun tacirləri, ipək parça tacirləri, həkimlər və bitkiçilər, xəz ustaları idi. Kiçik gildiyalarda isə 14 üzv var idi, onlara qəssablar, ayaqqabı tikənlər, dəmirçilər, yun ustaları və onun məhsulunu daşıyanlar, maye yağ tacirləri, kolbasa və pendir, xəncər, dəri tacirləri, zireh və qılınc düzəldənlər, ağac materialı tacirləri, şərab tacirləri, mehmanxanaçılar və çörəkbişirənlər daxil idi. Toxuculuq və pul dəyişənlər gildiyaları uzun müddət daha qüdrətli idilər, həm də ona görə ki, onlar başqalarından daha sürətlə inkişaf edirdilər.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2022.- 28 sentyabr.- S.14.