Absurd: Molla Nəsrəddin,
yoxsa Ejen İonesko?
Sovet
dönəmində incəsənətin, ədəbiyyatın
estetikasına aid elmi-nəzəri mənbələrdə, məlumat-soraq
kitablarında, ensiklopediyalarda marksist-leninçi estetikadan
xaric, bütün estetik konsepsiyalar burjua sinfinin, kapitalizmin mənafeyinə
xidmət edən ziyanlı, mürtəce tendensiyalar kimi tənqid
olunur, bədii təfəkkürü stimullaşdıran
bütün rəngarəng impulslar elə beşiyindəcə
boğulurdu. Yaradıcı
adamlara yuxarıdan təqdim olunan hazır reseptdə isə
yalnız bir formul vardı: dünyaya, gerçəkliyə
ideoloji doqmaların prizmasından baxmaq, həyatı yalnız
sosrealizm metodu ilə əks etdirmək.
Təbii ki, əsl istedada, azad ruha malik sənətkarlar
çox vaxt bu təzyiqə dirəniş göstərir, əgər
belə demək mümkünsə, sol gedib cızıqdan
çıxır, şablon, standart meyarlarla izah oluna bilməyən
əsərlər yaradırdılar. Lakin ideologiyanın
ruporuna çevrilmiş elmi-nəzəri fikir bunu ya
görmür, ya özünü görməməzliyə
vurur, ən yaxşı halda isə şeyləri öz
adı ilə çağırmaq əvəzinə avanqard təmayülləri
sosrealizmin standart qəliblərinə pərçimləyib
onlara başqa ad verir, özlərinə sərf,
yaradıcı subyektləri isə tənqid və ifşa edən
bir kontekstdə təhlil edirdilər. Elə
buna görə də Sovet dövründə ictimai-bədii
fikrin orbitindən kənarda saxlanılan estetik cərəyanlar,
təmayüllər posrsovet cəmiyyətinin yaradıcı həyatına
çox gec - ötən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərindən
etibarən daxil olmağa başladı.
Gec təşrif buyuran belə "qonaqlardan" biri də
"absurd" termini ilə işarələnən estetik
hadisə idi.
Bəs estetik düşüncə müstəvisində
nəyi bildirir bu termin, bu anlayış?
Ayrı-ayrı
mənbələrdə absurda məzmunca bir-birinə yaxın
çoxlu təriflər verilib və onun mahiyyəti, xarakterik
xüsusiyyətləri, cüzi fərqlər nəzərə
alınmasa, demək olar ki, birmənalı şəkildə
belə izah olunub ki, mənası cəfəngiyyat, mənasızlıq
olan absurdun bir sənət hadisəsi kimi funksiyası fikrin məntiqsizliyini,
yaxud normal məntiqlə izah oluna bilməyən
situasiyaların mahiyyətini vurğulamaq, sənətkarın
məramından asılı olaraq belə yanlış
düşüncə modelini ya təkzib və ifşa etmək,
ya da ondan istifadə edərək həyata, gerçəkliyə
bir qədər fərqli perspektivdə baxmaqdır.
Absurdu bəzən estetik cərəyan kimi qələmə
verirlər ki, bu da düzgün yanaşma deyil. Absurd cərəyan
yox, ayrı-ayrı cərəyanlarda bu və ya digər dərəcədə
boy verən ifadə forması, fikri, reallığı əksetdirmə
üsuludur. O, demək olar ki, incəsənətin
bütün sahələrində, müxtəlif estetik
platformalardan çıxış edərək
yazılmış əsərlərdə müəllifin sənət
fəlsəfəsindən, estetik zövqündən,
üslubundan asılı olaraq müxtəlif praporsiyalarda təzahür,
yaxud yaradıcılıq nümunəsinin bütün
arxetektonikasını əhatə (və təşkil) edə
bilər. Təkzib, yaxud inkar olunan, başqa
rakursdan göstərilən obyekt isə konkret fikirdən,
mülahizədən, situasiyadan tutmuş bütöv
düşüncə modelinə, dünyagörüşə,
hətta dünyanın özünə qədər geniş
bir miqyasda, necə deyərlər, böyüyür. Elə əvvəllər, hökm, situasiya
miqyasında təzahür edən absurd ötən əsrin
2-ci yarısında E.İoneskonun, S.Bekketin pyesləri ilə
"absurd dram" (ardınca "absurd teatr")
anlayışı altında artıq sabit xüsusiyyətlərə
malik janr (yaxud alt janr) kimi formalaşmağa
başladığına görə də absurdun yaranma
tarixini həmin illərdən hesablayırlar.
Əslində belədirmi?
Məncə, yox və mənim bu şübhəm əsassız
ehtimallara yox, konkret faktlara əsaslanır.
Gəlin baxaq.
Nəyinsə (fikrinmi, situasiyanınmı - fərqi
yoxdur) cəfəngiyyat, düşüncə tərzinin səhv
olduğunu qabartmaq, deyilənlərin ağzını, necə
deyərlər, aparıb divara dirəmək abdurdun mahiyyətini
təşkil edən əsas xüsusiyyətlərdən, yəni
onun atributlarından biridir. Məsələ də
burasındadır ki, bu xüsusiyyətləri ötən əsrin
2-ci yarısında yaranan əsərlərdən də
çox-çox əvvəllər qədim dövrlərin
yaradıcı təfəkkürünün məhsulu olan xalq
yaradıcılığında, folklor örnəklərində,
əsasən də qaravəlli və lətifələrdə
üzdə olan keyfiyyətlərdir. Heç
uzağa getmirəm, məsələn, özünün yalan
danışmağından hətta vəcdə gələn və
bunu xüsusi olaraq vurğulayan nağılçının
çaxmaqsız tüfənglə dovşan ovlaması, dibi
olmayan qazanda xörək bişirməsi absurd deyilmi?
Yaxud
"Keçəlin fəndi" qaravəllisində tamahkar
qonşunun "Bu qoyunları necə əldə elədin"
sualına keçəlin "Özümü çaya
atıb "dirriço", "ditiço" deyən kimi
bu qoyunlar gəldi" cavabının absurd olduğunu necə
təkzib edəsən?
Belə nümunələrin sayını xeyli
artırmaq olar. Hətta uşaq nağıllarında da
absurdun mükəmməl nümunələri ilə
qarşılaşırıq. Məsələn,
"Cırtdan" nağılında cırtdanın divi xəlbirlə
su gətirməyə göndərməsi, yaxud çayı
keçmək üçün boynuna dəyirman daşı
keçirməyin vacibliyinə inandırması
öz-özlüyündə cırtdanın absurd məntiqə
əsaslanan fəndgirliyi deyilmi?
Mən bu xüsusda daha mötəbər fikirlər
söyləməyi ədəbiyyatşünas alimlərimizin
öhdəsinə buraxıb keçirəm əsas mətləbə.
Yuxarıda qeyd etdim ki, absurd, cərəyan yox,
düşüncə tərzi, gerçəkliyin ziddiyyətlərini
əks etdirmə üsuludur və o, müxtəlif janrlarda
yaranmış əsərlərdə özünü göstərə,
hətta yaradıcı subyektin üslub özəlliyinə
çevrilə bilər. Absurda çox vaxt paradokslardan - yəni
düşüncədə, mühakimədə yol verilmiş
ziddiyyətlərdən yaranan cəfəng situasiyalar kimi də
baxılır və məsələnin bu tərəfi onun belə
ziddiyyətlərdən doğan, daha dəqiq desək, bu
ziddiyyətlərin ifadə vasitəsinə çevrilən
gülüş sənəti ilə sıx bağlı
olduğuna dəlalət edir. Bu baxımdan bizim
gülüş kralımız Molla Nəsrəddinin adı ilə
bağlı olan lətifələrimiz, həmin lətifələrdə
Molla Nəsrəddinin qeyri-standart vəziyyətlərdən
çıxmaq üçün tətbiq etdiyi fikir,
düşüncə fəndgirliyi absurda parlaq nümunələr
ola bilər. Fikrimcə, bu
silsilədən olan bəzi lətifələr opponentin
sağlam düşüncəyə zidd sarsaq, mənasız
fikirlərini xüsusi məntiqi əməliyyatla - absurda
çatdırmaqla gülüş predmetinə çevirmək,
yaxud mübahisə vaxtı rəqiblərinə qalib gəlmək
üçün bilərəkdən absurd mühakiməni
işə salıb onları çaşdırmaq kimi məntiqi
gedişlərin mükəmməl nümunələri olaraq məntiq
dərsliklərinə salınmağa layiqdir.
Mən konkret 2 lətifə üzərində dayanacam.
Məsələn,
Mollanın spekulyativ məntiqi əməliyyat aparıb yalan
mühakiməni (hökmü) həqiqət kimi irəli
sürməsi və təsdiqləməsi ilə bağlı
maraqlı bir lətifə var. Gülüş
kralımızın iti ağlına,
hazırcavablığına və hiyləgərliyinə dəlalət
edən həmin lətifə əslində, həm də fikir
paradoksları (sofizm) üzərində qurulmuş mükəmməl
məntiqi məsələdir və düzü, bu paradoksu həll
etməyə müəyyən qədər vaxt və enerji sərf
etmək lazım gəlir. Şərhə
keçməzdən əvvəl gərəkdir ki, əvvəlcə
lətifəni yada salım.
"Bir məclisdə söhbət zamanı hamı bir
ağızdan təsdiq edir ki, insan yaşa dolduqca zəifləyir,
əvvəlki gücünü itirir. Molla dərhal etiraz edir:
- Elə
şey yoxdur. 40 il əvvəl mənim
gücüm necə idisə, indi də elə o cür
qalıb.
Məclisdəkilər
soruşur:
- Molla,
sübutun varmı?
Molla cavab
vetir:
- Əlbəttə. Bizim həyətin ortasında iri bir
daş var. Mən 20 yaşım olanda da o daşı
qaldıra bilmirdim, elə ndi - 60 yaşımda da qaldıra
bilmirəm. Nə dəyişib ki?! Bu da sizə
sübut".
İlk baxışda hər şey sadədir. Amma
aydındır ki, məclisdəkilərə kələk gələn
Mollanın bu "sübutunu" təkzib etmək
lazımdır. Amma necə?
Mənim
təkzibim belədir ki, Molla hiylə işlədir, elmi dillə
desək, öz mühakiməsinin subyektini - yəni işlətdiyi
cümlənin mübtədasını əksinə getdiyi
mühakimənin subyekti yerinə qoyur və nəticədə
"güc" və "gücsüzlük"
anlayışlarını eyniləşdirir. İş
burasındadır ki, məclisdəkilərin irəli
sürdüyü mühakimədə gücün
azalmasından söhbət gedir, gücsüzlükdən,
onun artıb-azalmasından yox. Molla isə
incə bir üsulla bu hökmün subyektini dəyişir -
gücü gücsüzlüklə əvəz edir və beləliklə,
gücsüzlüyün sabit qalması gücün də dəyişməməsi
kimi qələmə verilir.
Əslində
hər 2 halda - 20 yaşında da, 60 yaşında da
daşı qaldıra bilməməsi Mollanın gücünə
yox, gücsüzlüyünə dəlalət edir.
Gücsüzlüyün dəyişməz keyfiyyəti isə
heç vaxt gücün dəyişməz atributu ola bilməz. Mollanın mühakiməsində,
ümumiyyətlə, gücdən, onun artıb-azalmasından
söhbət getmədiyi halda həmin mühakimədən
çıxış edib gücün dəyişməz
qalması haqqında nəticə çıxarmaq sadəcə
absurddur!
Allah rəhmət eləsin, çox ağıllı,
müdrik insan olub Molla Nəsrəddin.
Növbəti lətifədə isə Mollanı daha
"orijinal" statusda - necə deyərlər, bilərəkdən
axmaq roluna girərək absurdda absurd situasiya yaradıb
düşdüyü vəziyyəti gülüş predmetinə
çevirən müdrik rolunda görürük. Həmin lətifə belədir:
"Bir nəfər
əllərini arxasında gizlədib deyir:
- Molla, əlimdə
nə gizlətdiyimi tapsan, onu sındırıb yağa salacam
və qayğanaq bişirib sənə verəcəm.
Molla
soruşur:
- De
görüm, onun forması, rəngi necədir?
- Yumru
şeydir. Üstü ağ, içi
sarı rəngdədir.
Molla
sevincək deyir:
- Aha,
tapdım - ağ turpu dəlib içinə
zəfəran töküblər".
Lətifə "absurd suala absurd
cavab" prinsipi ilə qurulub, yəni verilən sual da (sual
cümləsi kimi), cavab da təfəkkürün
qanunlarına ziddir, absurddur. Şəxsin guya şifrlənmiş
istəyi - əldə tutulmuş yumurtanın Molladan gizlədilməsi
elə sualın özündə deşifrə olunur.
Sual verənin belə səhvə getməsinin 2 səbəbi
ola bilər: 1) O, bu səhvi bilərəkdən buraxır, sadəcə
Mollaya sataşmaq, onu ələ salmaq istəyir; 2) Sualın mənasızlığı,
cəfəngiyyat xarakterində olması onu verənin
düşüncə kasadlığının,
kütlüyünün təzahürüdür.
Yaxşı,
bəs onda Mollanın da belə axmaq, cəfəng sualı
eyni qaydada cəfəng tərzdə cavablandırması nəyə
dəlalət edir?
Zahirən belə təəssürat yaranır ki, elə Mollanın özü də axmağın biridir ki, sualın özündəki cavabı görmür. Axı necə ola bilər ki, opponent gizlətdiyi şeyin yumurta olduğunu açıq-aydın sənə bildirir, sənsə onu təkzib edib deyirsən ki, yox, o, yumurta yox, turpdur.
Əslində isə bu situasiyada Molla kütlük, axmaqlıq yox, çevik ağıl, müdriklik nümayiş etdirir. Opponentinin səhv etdiyini ona başa salmaq üçün Mollanın tərbiyəçi roluna girib onu tənbeh etməsi, başına ağıl qoyması vəziyyətdən çıxmağın çox bəsit yolu olardı. Molla rəqibini ifşa etməyin, ona ağıl dərdi keçməyin daha təsirli və orijinal yolunu tapır - hər şeyi öz normal məcrasına salmaq əvəzinə intriqanı daha da qızışdırır, absurd suala elə absurd cavab verməklə, "axmaq suala ən yaxşı cavab elə axmaq cavabdır" məntiqi ilə opponentinə gülür, onu məsxərəyə qoyur...
Molla Nəsrəddin lətifələri mənə özünü bu müdrik qocanın mənəvi varisi elan edən 2-ci "Molla Nəsrəddinin" - dahi Cəlil Məmmədquluzadənin dram yaradıcılığına keçid edib onun "Ölülər" və "Dəli yığıncağı" pyeslərini xalis absurd dramlar kimi təhlil etmək şansı verir.
Amma mən bunu sonrakı yazılara saxlayıb
hələlik son nöqtəni qoymağa məcburam.
Əlisəfdər Hüseynov
525-ci qəzet 2022.- 30 sentyabr.- S.13.