Gülüş
arxasındakı iztirablar
"Dəlinin qeydləri"
mono tamaşasının düşündürdükləri
Tamaşadan
çıxandan sonra bir fikir məni tərk etmirdi: axı mən
3 il öncə də bu tamaşaya baxmışdım, mənimçün
orda baş verənlər yeni deyildi, bəs niyə əsər
boyunca ilk dəfə baxırmış kimi həyəcanlanır,
indi obrazın daxili kədərinin hüznünə
bürünmüşəm?! Yəqin elə bu hisslərin və
xüsusən, bu sualın nəticəsidir ki, ikinci dəfə
baxdığım tamaşadan yazı yazmaq ehtiyacı hiss
etdim.
Yanvarın
9-da Azərbaycan Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrında
Əməkdar artist Şövqi Hüseynovun ifasında "Dəlinin
qeydləri" mono tamaşasına baxdıq. Etiraf edim ki,
Şövqi Hüseynov adını gördüyüm hər
tamaşaya mütləq baxmaq üçün can
atdığım sənətkardır. Xüsusən, mono
tamaşaları mənə ayrı bir zövq yaşadır.
Çünki o, səhnədə tək və ya tərəf-müqabiliylə
olmasından asılı olmayaraq, obrazını özləşdirə,
lazım gəlsə, bir neçə obraza bürünə və
peşəkarlığı sayəsində səhnəni
doldura bilir.
"Dəlinin
qeydləri" 27 ildən çoxdur ki, həm Azərbaycan səhnəsində,
həm də müxtəlif beynəlxalq festivallarda uğurla
oynanılır. Şövqi Hüseynovun bu tamaşanı 27
ildə neçə yüz dəfə (bəlkə neçə
min dəfə?) oynadığını bilməsəm də,
özüm ikinci dəfə idi baxırdım və dediyim
kimi, ilk dəfə baxırmış kimi həyəcan
keçirirdim. Bunun səbəbini isə az öncə internetdə
tamaşayla bağlı araşdırma apararkən
qarşıma çıxan bir müsahibədə tapdım.
2019-cu ildə tamaşanın 25 illik yubileyi zamanında Əməkdar
artist verdiyi müsahibəsində bu sözləri deyibmiş:
"...Mənim üçün mono tamaşa içimdə
rahatlıq, səliqə-səhman yaratma prosesidir. Mono
tamaşanı ona görə oynamıram ki, işim azdır,
rolum yoxdur. Xeyr, işlərim həddindən artıq
çoxdur. Repertuarda Cavid, Axundov, Şekspir, Molyer, Üzeyir bəy
var. Yəni böyük bir repertuar var. İldə bir dəfə
mütləq şəkildə mono tamaşa üzərində
işləyirəm. Bunun repertuara daxil olub-olmayacağı o qədər
də vacib deyil. Sadəcə o prosesin
özü mənim üçün maraqlı
və cəlbedicidir...
..."Dəlinin qeydləri"
tamaşasını ilk dəfə
oynayanda universiteti təzə bitirmişdim, hələ personajla baş verən problemləri o qədər
də dərk etmirdim. Zaman keçdikcə obrazı
daha dərindən dərk edirsən və daha dərindən
oynamağa çalışırsan.
Yaşın üstünə yaş gəlir, öz personajınla yaşıdlaşırsan. Ona görə də insanlar eyni tamaşaya
dəfələrlə baxmağa
gəlir. Axı eyni
şeyə dəfələrlə
baxmaq insanı yorar. Bəs niyə gəlib
baxırlar? Deməli aktyor
sıfırdan başlamağı
və tamaşanı qoruyub saxlamağı bacarır".
Çox doğru və yerində tapılmış
cavab idi. Bəli, aktyor
bu dəfə keçən dəfəkinin
eyni deyildi. Yaratdığı obraz da, situasiyanı çatdırmaq
tərzi də fərqli idi. Sanki bu dəfə
tamaşa daha fərqli və dərin mətləblər
açdı mənimçün.
O dərin mətləblərin
həyəcanı idi
bürümüşdü ruhumu...
***
"Dəlinin qeydləri" tamaşası böyük rus yazıçısı Nikolay Vasilyeviç Qoqolun 1834-cü ildə qələmə aldığı "Bir dəlinin xatirə dəftəri" povesti əsasında Xalq artisti Cənnət Səlimovanın quruluşunda hazırlanıb. İlk dəfə povest 1835-ci ildə "Arabesklər" toplusunda "Bir dəlinin qeydlərindən hissələr" adı altında dərc edilib. Sonralar isə "Peterburq povestləri" toplusuna daxil edilib.
Əsər baş qəhrəmanın gündəliyindən ibarətdir. Gündəlikdə hekayələr Aksentiy İvanoviç Poprişinin dilindən nəql edilir. Poprişin kiçik bir Peterburq məmurudur, rəsmi şöbədə dəftərxana işçisi vəzifəsində çalışır. Səhnə əsərində qəhrəman xüsusi lövhədə haqqında danışdığı hadisələrin gününü qeyd edərək danışır. Amma bu monoloqda ritm pozulmur, axıcılıq heç itmir. Əvvəlcə o, öz həyatını və işini, həmçinin, əhatəsində olan insanları təsvir edir. Sonra isə özünün müdirin qızına olan hisslərindən bəhs edir. Lakin məlum olur ki, kiçik məmur olan Poprişinin cəmiyyətdəki yeri, statusu ilə bağlı ciddi problemləri var. Çünki şöhrətpərəst, ad və pul düşkünü insanlar hər yerdə olduğu kimi onun cəmiyyətində də kifayət qədərdir və onlar Poprişin kimi məmurlara "yuxarıdan aşağı" baxırlar. Az sonra bütün bunlardan çox təsirləndiyi aydın görünən qəhrəmanın dəlilik əlamətləri meydana çıxır. Belə ki, o, müdirin qızının Meci adlı iti ilə danışmağa başlayır. Daha sonra isə həmin Meci adlı itin digər bir itlə yazışdığı məktubları oxuyur. Bir neçə gün sonra isə o, tamamilə real dünyadan ayrılır: ona elə gəlir ki, o İspaniya kralıdır. Onun bütün faciəsi də məhz bundan sonra özünün ən yüksək zirvəsinə çatır.
Əsər Poprişinin
dəlilik əlamətlərini göstərən, amma çox böyük ciddiyyətlə
danışdığı absurd hadisələr
sayəsində tamaşaçının üzündə
müəyyən gülüş yaratmağa qadir olsa da, seyrçi
bu gülüşün
arxasındakı əzabı, bir
insanın faciəsini çox yaxşı
duyur və istər-istəməz
özünə, cəmiyyətinə nəzər salmaq ehtiyacı hiss edir. O, bunları o qədər
real təsvir edir ki, hətta bir anlıq qəhrəmanın
dəli deyil, çox
ağıllı bir insan
olduğu fikrinə də
qapılırsan. Məsələn, balığın sudan sıçrayıb iki
kəlmə söz deməsi, iki inəyin dükana girib çay istəməsi
belə inandırıcı görünür.
Qəhrəmanın faciəsinin alt
qatındakı səbəblər isə sonlara
doğru anasına müraciətində daha da
aydınlaşır: "Bir yanda dəniz, bir yanda İtaliya! Budur, aşağılardan yoxsul
rusların evləri görünməyə başladı. Uzaqlardan yavaş-yavaş
görünən bu ev
mənim evimdir yoxsa? Bəs
pəncərənin qarşısında oturan
qadın! Anamdır yoxsa? Əziz anam, qurtar bu
qərib oğlunu! Bir
göz yaşı damlası tök və söndür
ürəyimdəki yanğını! Bax,
nələr çəkdirirlər balana! Məni qoynuna
al ana! Ona bu dünyada yer yoxdur artıq!
Sənin
balanı hər yerdən qovurlar.
Əziz anam, bu yazıq
balana heç bir mərhəmət göstərən yoxdur. Heç
olmasa, barı
sən mərhəmət
et!"
Bu monoloq mənə bir psixiatrın sözlərini xatırlatdı:
"Bizə əsl xəstələr deyil, əsl xəstələrin
xəstə etdikləri
müraciət edir".
Fikrimcə, iddiasıyla imkanları
üst-üstə düşməyən qəhrəmanın
faciəsindən bəhs edən
"Dəlinin qeydləri" hələ neçə
“27 illər” repertuarda olacaqsa,
yenə də maraqla baxılacaq. Necə ki, Qoqolun
sözügedən əsəri iki əsrə
yaxındır eyni maraq
və sevgiylə oxunur və oxunacaq da. Çünki
insan var olduqca onun xəstəlikləri
də olacaq, xəstə etdikləri də...
İncəsənət isə ruhun dərmanıdır.
Özünüzü dərmansız
qoymayın!
Şahanə Müşfiq
525-ci qəzet.- 11 yanvar.- S.16.