"Ruhunu görəndə
gözlərini də çəkəcəyəm"
"Bir rəsmin dedikləri"
"Bir rəsmin
dedikləri" rubrikasının
budəfəki qonağı
sənətşünas Ülkər
Əliyevadır. Onunla rəssam Amadeo
Modilyaninin "Janna Ebutern
boyunbağı ilə"
əsəri haqqında
danışmışıq.
- Elə rəssamlar var ki, onların
həyatı, şəxsiyyəti
və bu vəhdətdən doğan
şəxsi həyatı
o qədər maraqlıdır
ki, bu barədə
nəsə demədən
rəssamın hansısa
əsəri haqqında
danışmaq günah
olar. Fikrimcə, Modilyani də
o rəssamlardandır.
- Amadeo Modilyani
XX əsrin əvvəllərində
özünəməxsus yeni
üslub yarada bilən rəssamlardan biridir. O illər bir çox sənətkarların
toplaşdığı mərkəz
Paris şəhəri hesab
olunurdu. Bu sənət
mərkəzinin rəssamları
fərqlilik axtarışında
olan sənətkarlar
idi və onların bir çoxunun, məsələn, P.Pikasso,
X.Sutin, Utrillo və başqalarının yaradıcılığında
yenilik cəhdləri açıq şəkildə
özünü büruzə
verirdi. Amadeo Modilyaninin də yaradıcılığının məhsuldar dövrü elə "Paris dövrü"
hesab olunur. Həyat və yaradıcılıq
yolu qısa olan rəssam vəfat etdikdən sonra daha çox
məşhurlaşmağa və
əsərləri rəğbət
qazanmağa başlayır.
Elə müasir dövrümüzdə
də o, əsərləri
hərraclarda ən baha qiymətə satılan rəssamlardandır.
Əslən italyan olan Amadeo
yəhudi əsilli bir ailənin sonuncu - dördüncü
uşağı olaraq
dünyaya gəlib. O, uşaqlıqda
ard-arda vərəm və tif xəstəliyinə
tutulduğu üçün
təhsilini tam başa
vura bilmir. Belə çətin anlarda incəsənətə olan
marağı ona güc verir və nəticədə rəsm dərslərinə
qoşulur. Gənc
Amadeo Florensiya, Venesiya kimi sənətin
beşiyi hesab edilən şəhərlərdə
təhsilini davam etdirir. Lakin Venesiyada olarkən
ilk dəfə zərərli
vərdişlərə qurşanır,
narkotik maddələrə
meyl göstərir.
Venesiyadan sonra rəssamın
yaradıcılığı üçün mühüm
rol oynayan, qeyd etdiyim məşhur
"Paris dövrü" başlayır.
O, burada Monmartr səmtindəki kasıb sənətkarların toplaşdığı
məhəllədə yaşayır.
Onun qonşularından biri isə bütün dövrlərin tanınmış
rəssamı Pablo Pikasso
idi. Lakin Paris ona tükənməz ilham verdiyi kimi,
zərərli vərdişləri
həyatına bir az da yaxınlaşdırır.
Parisdə yaşamağa başladığı
ilk dövrlərdə bir
çox həmkarı
kimi, o da A.Tulus-Lotrek, P.Sezan kimi rəssamlardan təsirlənir. Lakin inkişaf edən
yaradıcılığında dövrün digər rəssamları ilə eyni kateqoriyaya aid olmayan orijinal bir ifadə tərzi yarada bilir. Maraqlısı budur ki, Modilyaninin daha çox rəngkarlıq əsərlərini görsək
də, o, yaradıcılığa
heykəltəraşlıqla başlamışdı. İlk dəfə
olaraq heykəltəraşlıq
əsərlərində uzadılmış
bədən proporsiyalarından
istifadə etməsi sonrakı dövr rəngkarlıq əsərləri
üçün əsas
bədii ifadə üsuluna çevrilir.
- Əgər Modilyani
yaradıcılığını qısaca araşdırmaq istəsək, dərhal qarşımıza uzadılmış
bədən proporsiyalarına
sahib, bəzən isə
işlənməyən və
ya sadəcə qara rənglə doldurulmuş göz boşluqları ilə hara baxdığı bəlli olmayan obrazlar çıxacaq. Bu rəsm isə istisnadır.
- Həqiqətən də,
Modilyaninin obrazlarında
gözlərə rast
gəlmək çətin
məsələ idi. Onun məşhur bir sözü də var: "Ruhunu görəndə gözlərini
də çəkəcəyəm".
Amma yenə də gözləri tamamilə təsvir etmirdi deyə bilmərik. Bəzi obrazlarında xüsusilə
də sevgilisi Janna Ebuternin obrazını yaratdığı bir sıra portretlərində
gözləri çəkdiyini
görə bilərik.
- Kim idi bu Janna?
- Qatı və varlı katolik bir ailənin qızı olan 19 yaşlı Janna Ebutern də Modigliani kimi rəssam idi. O, Parisdə İncəsənət
məktəbində rəssamlıq
təhsili alırdı.
Onlar tanış
olduqdan sonra Modilyani bu gənc
qadının portretlərini
işləməyə başlayır.
Bu yaxınlıq isə onların arasında sevgi münasibətlərinin yaranmasına
səbəb olur.
Ancaq Jannanın qatı katolik ailəsi onun bir yəhudi
ilə birlikdə olmasını qətiyyən
qəbul etmir. Modilyaniyə
sonsuz bağlı olan Janna isə ailəsindən ayrılaraq
sevdiyi insanla qalır. Zəngin ailənin qızı
olan Jannanın Modilyani ilə bərabər, bir çox başqa həmkarları kimi "kasıb sənətçilər"
həyatı başlayır.
Bu maddi sıxıntılar
dövründə onların
bir qızları dünyaya gəlir.
Haqqında danışacağımız əsər
də elə Janna Ebuternin obrazının olduğu portretlərdən
biridir və "Janna
Ebutern boyunbağı
ilə" adlanır.
Ümumiyyətlə, portret janrı Modilyani yaradıcılığında
ən çox müraciət olunan janrdır. Rəssam portretlərində bədii
ümumiləşdirməyə müvəfəqiyyətlə nail olurdu. O, əsasən təsvir etdiyi şəxsin daxili aləmini çatdırmağa
çalışırdı. Bu baxımdan onun
portretlərini psixoloji
portretlər hesab etmək olar. Portretlərində bir qayda olaraq uzun boyunlara
və üz cizgilərinə, badamşəkilli
gözlərə rast
gəlirik. Bu ifadə tərzi artıq Modilyaninin imzasına çevrilir.
Onun yaradıcılığına qədim
Afrika incəsənətinə
olan marağı da təsir göstərir.
Qədim Afrika mədəniyyətində rast
gəldiyimiz maskalarda təsvir olunan qeyri-adi və maraqlı simalar rəssama əsərlərini
yaradarkən əsas ilhamverici
qaynaqlardan idi.
- Əsərin kompozisiyası
necədir?
- Əsər sadə
kompozisiya quruluşuna
malikdir. Əsas qəhrəmanın obrazı və tamaşaçı qarşı-qarşıyadır.
Modilyani yaradıcılığının yetkin dövrlərinə xas olan bütün
spesifik xüsusiyyətlər
bu əsərdə də öz əksini tapıb. Lakin rəssamın sevdiyi qadını xüsusi incəliklə, məlahətli və zərif bir qadın kimi plastik bədii ifadə ilə təsvir etdiyini qeyd etmək lazımdır.
Modilyani
əsərləri üçün əksər
hallarda sadə, birrəngli arxa plan seçir, sanki bununla izləyicinin diqqətinin əsas qəhrəmandan yayınmasına
icazə vermirdi. Boyunbağının açıq
ağ və
boz tonlarda olan rəngi isə əsərdə geyim və gözlərin
rəngi ilə harmoniya yaradır.
Bu portretdə də
rəssam qəhvəyi
rəngli sadə bir fondan istifadə
edib. Bu tünd fona zidd olaraq
qadının sarımtıl
rəngli bədəni
izləyicinin gözü
qarşısında parlayır.
Ruhuna bələd olduğu xanımın gözlərini
də təsvir edib Modilyani. Baxışlarını kənara, boşluğa
doğru yönəldən
obraz melanxolikliyi ilə seçilir.
Bu isə təsadüfi
deyil. Modilyani və Ebuternin
sevgisi nə qədər möhkəm olsa da, təəssüf
ki, xoşbəxt sonluqla bitmir.
- Səbəb nə olur?
- Spirtli içki və narkotik maddə aludəçiliyi
həm Modilyaninin özünün, həm də sevdiyi qadının sonu olur. Bu vərdişlərinə və bəzən də sərt sözlərinə görə
Modilyanini bəzi dostları da tərk edir, amma Janna heç vaxt onu atmır.
Janna onun rəsmlərinin
satılması, pul qazana bilməsi üçün əlindən
gələni edir, hətta Modiglianinin ən böyük rəqibi Pikassodan kömək istəməyə
belə məcbur olur. Lakin bu müddətdə Modilyaninin yetərincə
zəif olan sağlamlığı pis
vərdişlər ucbatından
daha da korlanır.
Bütün bunlara onun bədəni tab gətirmir
və 1920-ci ilin fevral ayında, 35 yaşında son nəfəsini
verir. Modilyani öldüyü zaman Janna ikinci dəfə ana olmağa hazırlaşırdı.
Bu hadisədən sonra Jannanın ailəsi onu öz yanına gətirir və qayğısına qalmaq istəyir. Ancaq o, sevdiyi insanın
yoxluğu ilə sadəcə iki gün mübarizə apara bilir. Modilyaninin ölümündən iki
gün sonra bətnindəki uşaqla birlikdə intihar edir. Ailəsi yalnız 10 il
sonra Jannanın Modilyaninin yanında dəfn olmasına icazə verir və o vaxtdan bəri onların məzarları yanaşıdır.
- Tablo hazırda harda saxlanır?
- Əsər hazırda şəxsi bir kolleksiyada saxlanılır.
- Sizcə, bu rəsm bizə nə deyir?
- Qarşımızdakı bu melanxolik obrazın üz cizgiləri, ələlxüsus da baxışları çox incə, sanki saf bir uşaq kimi təsvir edilib. Modilyani Jannanı tanıyanda gənc qızın cəmi 19 yaşı var idi. Həyatın bərkinə-boşuna düşməmiş bir qızcığaz özünü sevgisi uğrunda mübarizə apararkən tapır. Bu bağlılıq isə onun həyatdakı məğlubiyyətinə çevrilir. Yaşatdığı bütün bu əzabların fərqində olan Modilyani öz təsvir üslubu ilə sevdiyi qadının dərin kədərini izləyicisinə çatdırır. Rəssam hər zaman qəhrəmanlarının sıxıntılarının və hisslərinin ifadəsinə önəm verir, dünyəvi məsələlərdən uzaq, bir fərdin daxili aləmində gedən prosesləri əks etdiridi. Elə bu baxımdan da haqqında danışdığımız tabloda əslində bir əsər deyil, bir şəxsin, yəni Jannanın bizə dedikləri var - faciəli bir sona məhkum, onu daxildən bitirən bir sevgi hekayəsinin dedikləri.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2022.- 12 yanvar.- S.22.