Ənənələri yaşadan
novator sənətkar
USTAD
XANƏNDƏ ƏLİBABA MƏMMƏDOVUN YARADICILIQ YOLUNA
BİR NƏZƏR
Görkəmli xanəndəmiz Əlibaba
Məmmədovun Azərbaycan
muğam ifaçılığı
və musiqi pedaqogikası sahəsində
müstəsna xidmətləri
var. Əlibaba Balaəhməd
oğlu Məmmədov
1930-cu il fevralın 5-də Bakının
Maştağa kəndində
anadan olub. Maştağada iki il 128 saylı
orta məktəbdə
oxuyub, ailəsi Zabrat kəndinə köçdüyü üçün
IV sinifdən təhsilini
buradakı məktəbdə
davam etdirib. Natamam orta təhsili
(VII sinfi) bitirərək
Sabunçu qəsəbəsində
yerləşən 1 saylı
texniki peşə məktəbinə daxil olub, neft buruqlarında
qazmaçı ixtisası
üzrə təhsil alıb. Əla qimətlərlə oxuduğu üçün
onu II kursdan Bakı Neft Texnikumuna keçiriblər.
Onu yaxşı kadr kimi Türkmənistana
Nebitdağa göndərirlər.
Burada özünü
əsl kadr, yüksək bacarıqlı
neftçi kimi göstərdiyi üçün
müəssisənin direktoru
Seçavoy Ə.Məmmədovu
çağırıb söhbət
aparır və onu Aşqabada ali məktəbə
təsil almağa göndərəcəyini bildirir.
Aşqabad şəhəri
güclü zəlzələ
nəticəsində dağıldığı
üçün bu iş baş tutmur.
Əlibaba müəllim uşaqlıqda,
gənclikdə istedadı
ilə öz nəsil nümayəndələri,
yaşıdları, həmkəndliləri,
məktəb yoldaşları
arasında fərqlənib
və daim diqqəti cəlb edib. O, tar, nağara və
klarnet alətlərində
ifa etməyi öyrənib. Nebitdağdan Bakıya qayıdandan
sonra Əlibaba müəllim klarnet ifaçıları ilə
yoldaşlıq edərək
toylara gedir. Həmin dövrdə Bakıda belə musiqi üçlüklərini - klarnet,
dəmkeş balabançı
və nağaraçalan
- xanəndəni toy-nişan
məclislərinə dəvət
etmək adət şəklini almışdı. Elə gənclik illərində Ə.Məmmədov da toylarda o zamanın tələbinə uyğun
olaraq az
müddət də olsa, nağaraçalan-xanəndə
kimi çıxış
edərək sevimli ifaçı kimi qarşılanır. Onun xanəndə
kimi yetişməsində
Bakının və Abşeron kəndlərinin
özünəməxsus, zəngin,
tələbkar muğam
mühiti böyük
rol oynadı. Sənətə ilk qədəmlərindən o,
müntəzəm öz
üzərində işlədi,
həmişə axtarışda
olaraq ifa qabiliyyətini və biliyini zənginləşdirdi.
Qeyri-adi musiqi yaddaşı daim ona yardımçı
olub, inkişaf yollarına işıq salıb. Hansısa qəzəli, melodiyanı
öyrənmək ona
heç vaxt çətin olmayıb.
Odur ki, Ə.Məmmədovun repertuarı həmişə
rəngarəng, çoxşaxəli
və zəngin olub. Əzbərində xeyli qəzəllər
və qoşmalar olduğu üçün
konsertlər və toylarda daim yeni
mövzulara yer verib.
Ə.Məmmədovun əmisi Güləhməd
Məmmədov da bir müddət xanəndəlik etmiş və Bakı kədlərinin toylarında
oxumuşdu. Əlibaba müəllim doğma kəndi Maştağa toylarında əmisi Güləhmədi, tanınan
xanəndələrdən Zülfü
Adıgözəlovu, Mütəllim
Mütəllimovu, Əbülfət
Əliyevi, Hacıbaba
Hüseynovu və başqalarını dəfələrlə
dinləmiş və onda muğam sənətinə, xanəndəliyə
böyük maraq oyanmışdı.
Ə.Məmmədov musiqi təhsilini 1953-1958-ci illərdə
A.Zeynallı adına
Orta İxtisas Musiqi Məktəbində almışdı. O, burada
fəal, özünə
qarşı tələbkar
tələbə olraq
ustad Seyid Şuşinskinin dərs dediyi sinifdə muğamın sirlərinə
dərindən bələd
olmuş, özü də bu janra
aid araşdırmalar edərək
çox şey əxz etmişdi. Ə.Məmmədov S.Şuşinskiyə müxtəlif suallar verərək tutarlı cavab almayınca əl çəkməz, bəzən polemika açar, hətta mübahisə edərək
ustadının dilindən
eşidərək daha
incə mətləblərə
yiyələnərdi. O, çəkildiyi televiziya verilişlərində bu barədə söz açır. Gənc Əlibaba sinifdən
kənar harada muğama aid nəyi eşidir, nəyə rast gəlirdisə, bunların doğru təsdiqini dərs zamanı ustadından eşidərək aydınlaşdırardı.
Belə tələbkarlıq təbii
ki, hər tələbədə, hər
muğam öyrənmək
istəyənlərdə olmur,
gənc Əlibabada isə belə üstün cəhətlər
var idi. Odur ki, o, əsl muğam ifaçısı,
dərin biliyə malik sənətkar kimi yetişərək ömrün yaşlı çağlarında bu janrın tədrisində nümunəyə çevrildi
və ustad adını qazandı.
Ə.Məmmədov 1945-ci ildən Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının,
1978-1988-ci illərdə Azərbaycan
Qastrol və Konsert Birliyinin solisti olub. 1959-cu ildə
Moskvada keçirilən
Azərbaycan ədəbiyyatı
və incəsənəti
ongünlüyündə çıxış
edən Bülbül,
Xan Şuşinski, Şövkət Ələkbərova,
Sara Qədimova ilə
bir sırada Əlibaba Məmmədov da olmuşdu.
Ə.Məmmədov orada "Bayatı-kürd"
oxuyub.
Bütün xanəndələrimiz kimi Ə.Məmmədov da Azərbaycan
radiosunun fonduna muğamlar yazdırıb.
Onun böyük məharətlə ifa etdiyi "Rast", "Bayatı-Şiraz, "Hümayun",
"Rahab", "Dəşti"
və başqa muğam dəsgahlarının
səs yazıları
Azərbaycan Teleradio Verilişləri QSC-nın
fondunda qorunur və yayımlanır. Ə.Məmmədov ən yaxşı,
təcrübəli, həssas,
bacarıqlı və
əsl mahnı bəstəkarıdır. O, 100-dən artıq mahnı və təsniflər yaradıb ki, özünün, əksər
xanəndələrin və
yetirmələrinin repertuarında
radio fonduna yazılıb,
televiziya məkanında
və səhnələrdə
səslənib. Sənətkarın mahnıları Azərbaycan
mahnı yaradıcılığnın
tələbinə tam uyğundur
və lazım olan bütün xüsusiyyətləri özündə
cəmləşdirir. Əlibaba müəllimin bütün muğamlarımızın
üzərində bəstələdiyi
mahnılarının bu
janrın qaydalarına
uyğun olaraq bəmi, ortası, zili, nəqarəti, süjet xətti, dərin məzmunu və bədii-estetik dəyəri var. O, mahnı
mətni seçmək
və üzərində
iş aparmaqda da çox pərgardır.
Əlibaba müəllim bir
bəstəkar olaraq sözlərlə işləməyi
çox yaxşı bacarır, hansı şeiri hansı mahnının musiqisində
işlətməyi ustalıqla
təyin edir. Onun yaratdığı mahnı
və təsniflər
hazırda da repertuardan düşmür.
Azərbaycanda keçirilən muğam müsabiqələri
bir daha sübut etdi ki, Ə.Məmmədovun əsərləri yaşayır,
istfadə olunur, bütün dövlər üçün müasir
və aktualdır.
Onun bəstələdiyi muğam
dəramədləri və
rəngləri də vardır ki, "Hümayun" ansamblının
repertuarında səslənmiş
və radio fondu üçün lentə alınmışdır. Azərbaycanda fəaliyyət göstərən
bir sıra xalq çalğı alətləri ansamblları
və muğam üçlüklərinin repertuarında
da Ə.Məmmədovun
dəraməd və rənglərinə rast gəlmək mümkündür.
Ə.Məmmədovun Azərbaycan şairlərindən Füzuli, Müşfiq, Süleyman Rüstəm, Bəxtiyar Vahabzadə və başqalarının sözlərinə bəstələdiyi mahnılar axıcı, könül oxşayan, ruha qida verən, zövqü təmin edən, hissləri oyadan, böyük təsir gücünə malik olan nümunələrdir. İncə, həssas duyumlara, duyğusal hisslərə, dərin estetik mahiyyətə malik bu mahnıların hər biri doğrudan da böyük dəyər daşıyır. Onun təsniflərinin hər biri öz səviyyəsinə, tutumuna, dəyərinə görə xüsusi mahiyyətə malikdir. Ustad xanəndə olaraq o, təsnif pərgarıdır. Bu barədə danışanda onun "Rast", "Bayatı-Şiraz", "Şur", "Çahargah", "Segah", və "Dəşti" muğamlarının çalarlarında bəstələdiyi təsnifləri qeyd etmək və "Hümayun" təsnifini xüsusi vurğulamalıyıq.
XX yüzilin II yarısında o, muğam aləmində mahir təsnif yaradıcısı və ifaçısı kimi qəbul olunurdu. Bütün bunlar onun yalnız istedadının deyil, həm də novatorluğunun nəticəsi idi.
Ə.Məmmədov vətənpərvərlik mövzusunda da mahnılar yazıb. Onun şair Əliağa Vahidin sözlərinə bəstələdiyi "Vətən yaxşıdır" mahnısı 44 günlük Vətən müharibəsinin qəhrəmanlarından biri, şəhid olmuş gizir rütbəli Xudayar Yusifzədənin dilində, səsində böyük sevgi qazanaraq əsl dastana döndü və "Xudayar təsnifi" adını aldı. Düşünürəm ki, bu təsnifin izini tutub tədqiqat apararaq "Xudayar dastanı" yaratmaq olar. Bu iş isə yazarlarımızın, aşıqlarımızın üzərinə düşür.
Ə.Məmmədov 1963-cü ildən A.Zeynallı adına Orta İxtisas Musiqi Məktəbi (hazırda AMK-nın tərkibində Musiqi Kolleci), daha sonra Bülbül adına Orta İxtisas Musiqi Məktəbi və Biləcəridəki Uşaq İncəsənət Məktəbində muğamı tədris edir. O, bütün Muğam Müsabiqələrində münsiflər heyətinin üzvü olaraq öz obyektiv yanaşması, doğru tövsiyələri ilə seçilib, musiqi cameəsində və bütünlükdə xalq arasında dərin rəğbət qazanıb.
Ə.Məmmədov 1968-ci ildə Dövlət Filarmoniyasının direktoru, maestro Niyazinin təklifi ilə burada "Hümayun" xalq çalğı alətləri ansamblı yaradıb. Ansambl səmərəli və zəngin fəaliyyət göstərmiş, filarmoniyada, Bakıdakı təhsil və mədəniyyət müəssisələrində, Azərbaycanın bütün bölgələrində, Zaqfqaziya respublikalarında, bütünlükdə isə Sovet məkanında konsertlər verib. Bu ansamblın müğənniləri Novruz Feyzullayev, Təhmiraz Şirinov, Zümrüd Məmmədova, Məmmədbağır Bağırzadə, Validə Mahmudova, Səxavət Məmmədov, Yusif Mustafayev və İlkağa Şahbazov olub. "Hümayun" 1978-ci ildən fəaliyyətini Azərbaycan Qastrol-Konsert Birliyində davam etdirib.
Əlibaba Məmmədova 1963-cü il mayın 17-də Əməkdar artist, 1989-cu il mayın 18-də Xalq artisti fəxri adı verilib. 4 fevral 2000-ci ildə "Şöhrət" ordeni, 10 may 2009-cu ildə "Qızıl çinar" beynəlxalq mükafatı, 3 fevral 2010-cu ildə "İstiqlal" ordeni, 4 fevral 2020-ci ildə "Şərəf" ordeni ilə təltif edilib.
Ə.Məmmədov yorulmadan çalışıb səmərəli,
sanballı, zəngin fəaliyyət göstərərək,
Azərbaycan musiqi mədəniyyətinə
öz misilsiz təhfələrini
verərək adını musiqi mədəniyyəti
tarixinə qızıl hərflərlə yazıb.
Əhsən RƏHMANLI
Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2022.- 12 yanvar.- S.18.