Ekstremal situasiyalarda
müəllim necə
davranmalıdır?
Son günlər ölkə
mediasının gündəmində
müəllim-şagird münasibətləri
ilə bağlı xəbərlərlə qarşılaşırıq. Məktəb kameralarına düşən
görüntülər sosial
şəbəkələrdə geniş paylaşılır,
müzakirə mövzusuna
çevrilir. Heç kəsi
şagirdin nə etdiyi, ona nə
üçün əl
qaldırıldığı maraqlandırmır. Hər kəs
müəllimi qınayır.
Onu yalnış addım atmaqda günahkar bilir. Bu günlərdə elə
9 nömrəli məktəbdə
də buna bənzər hal baş verdi.
Məktəb rəhbərliyi şagirdi
yüngülcə cəzalandırdığına
görə axırıncı
xəbərdarlıq edilməklə
töhmət aldı.
Bundan əvvəl də şagirdə əl qaldırdığına görə
pedaqoji fəaliyyətindən
kənarlaşdırılan müəllimlər haqqında
eşitmişdik.
Maraqlıdır, bəs görəsən müəllim tədris prosesində çətin
tərbiyə olunan uşaqlarla necə davranmalı, hansı tərbiyə üsullarından
istifadə etməlidir
ki, nəticədə
özü cəzalandırılmasın?
Təhsil üzrə mütəxəssis
Qoşqar Məhərrəmli
deyir ki, ümumtəhsil məktəblərində
davranışla əlaqədar
hər hansı bir tənzimləmə mövcud deyil. Hansı
situasiyada hansı davranışın göstəriləcəyini
müəllimlər də
bilmir, şagirdlər
də: "Çünki
elə bir sənəd nümunəsi
yoxdur. Ona görə də
situasiya necə gəldi özünü göstərir, hər kəs öz dünyagörüşünə uyğun davranır. Şagirdlərə vəzifələri, məsuliyyətləri xatırladılmır.
Və bu qaydalara uyğunlaşmayacağı
təqdirdə onları
nə gözləyir,
bu da şifahi
şəkildə deyilir.
Şagird və müəllimlər
üçün standart
prosedur olmadığından
hərə bildiyi kimi davranır. Ona görə də tövsiyə edərdim ki, məktəb rəhbərliyi öz məktəbi üçün
gözlənilən qaydaları
çıxarsın. Buna
əməl edilməyəcəyi
təqdirdə addımbaaddım
nə olunacağı
da qeyd olunsun.
Bu bəlkə yayındırıcılıq
xarakteri ola
bilər. Bu qadağalar
dərsdən sonra sinifdə qalma, tənəffüsdə sinifdə
qalma, bir-iki saat kitab oxuma
və s. Əgər
humanist metodlar işə
yaramasa, bir neçə gün məktəbdən uzaqlaşdırma
kimi sərt addımlar atıla bilər. Müəllimlərə gəldikdə isə,
onlara edilən xəbərdarlıqlar gizli
saxlanılmalı, ictimaiyyətə
açıqlanmamalıdır".
Təhsil
eksperti Kamran Əsədova görə,
ibtidai və orta məktəblərdə,
xüsusən də yuxarı siniflərdə şagird nizam-intizamına
nəzarət və sağlam mənəvi mühitin yaradılması
olduqca çətindir:
"Aydın məsələdir
ki, bütün dünya bu problemdən
əziyyət çəkir.
Əksər ölkələrdə
məktəbdə aqressiya
ilə mübarizə
üçün xüsusi
proqramlar tərtib edilir, pedaqoji heyətə hərtərəfli
təlim keçirilir,
məktəblərdə psixoloq
işi və sosial iş təşviq olunur. Azərbaycanda da bu mövzu günü-gündən
aktuallaşır. Nəzərə almaq lazımdır ki, heç bir direktor və
ya müəllimin həddini aşaraq şagirdi şəxsi və ailə vəziyyətinə görə
mühakimə etmək,
alçaltmaq, köməkdən
məhrum etmək və məktəbi meşə qanunları ilə idarə etmək hüququ yoxdur".
Ekspert hesab edir ki, vəziyyətdən
çıxış yolu
kimi təhsil müəssisələrində zorakılıq məlumatlılığının
səviyyəsinin öyrənilməsi
üçün sorğular
keçirilməli, uşaqlar,
valideynlər və işçi heyəti arasında zorakılıqla
bağlı maarifləndirmə
işləri təşkil
olunmalıdır. Zorakılığın önlənməsi üçün məsul şəxslərin təyin
olunması və hər kəsin bunla bağlı məlumatlandırılması, "Qaynar xəttin" yaradılması vacibdir.
Həmçinin
işçi heyəti
üçün "Stress and Anger
Management", "Ünsiyyət və Konflikt Management"
təlimlərinin keçirilməsi,
ildə 2 dəfə Psxoloji Superviziyaların təşkil edilməsi və peşə yanmalarının müəyyən
olunması lazımdır.
Təhsil
üzrə mütəxəssis,
professor, Şahlar Əsgərovun
fikrincə, müəllim-şagird
münasibətləri cəmiyyətdə
müzakirə mövzusu
olmamalıdır: "Çünki
cəmiyyətin özündə
də söz-söhbət
olur. Ailədə, evdə anlaşılmazlıq
baş verir. Cəmiyyət bu anlaşılmazlığı
qəbul edir, amma məktəbdə müəllim şagirdinə
əl qaldıranda cəmiyyət bunu qəbul etmir. Əvvəllər belə idi ki, valideyni nəticə
maraqlandırırdı. Uşağının təhsilini düşünürdü.
İndi isə tam əksinədir".
Müəllimin cəzalandırılmasına
gəlincə, Şahlar
Əsgərovun qənaətincə,
buna görə müəllimə töhmət
verilməməlidir: "Çox
olsa, cəza kimi qanunvericilikdə nəzərdə tutulan mükafatlardan məhrum edilə, maaşından tutulmalar ola
bilər".
Psixoloq Fərqanə Mehmanqızının
fikrincə, istənilən
hadisə əvvəlcə
araşdırılmalı, analiz olunmalıdır:
"Ümumiyyətlə, müəllim bu gün sanki
cəmiyyətimizdə aqressiya
hədəfinə çevrilib. Hər stiuasiyada müəllimi
günahlandırırlar. Bizdə həmrəylik psixologiyası
çox inkişaf edib. Toplum onurğa sütunu
ilə düşünür.
Müəllimin hər hansı
hərəkəti bizə
görünən tərəfidir.
Araşdırılıb, analiz edilmədən
mühakimə yürütmək
doğru deyildir.
Uşağın, müəllimin psixoloji
durumu, müəllimi affekt vəziyyətə gətirən səbəblər
araşdırılmalıdır. Uşaq ailədə nizam-intizam qaydalarına uyğun yetişdirilməyəndə
o hər hansı bir mühütə düşəndə ona əməl etməyəcək.
Hər insanın özünün
xarakteri var. Bu xarakterin
formalaşması dövrü
isə ailədə baş verir. Ailə uşağa şiddətlə təsir
etdiyi üçün
uşaq şiddətlə
anlayır, yox əgər baxışla, müzakirə
ilə təsir göstərirsə, belə
qəbul edir. Əgər şagird müəllimi avtoritet kimi qəbul edirsə, onun dediklərinə əməl edir, affekt halına gətirib çıxarmır.
İstənilən halda şagirdin
tərbiyəsi ailədən
gəlir. Uşaqları nizam-intizam qaydalarına
riayət etməyi öyrətməyən valideynlər
də müəllimi psixoloji şiddətə məruz qoyur. Buna görə də
şagird birinci evdən tərbiyələndirilməli
məktəbə göndərilməlidir".
Valideynlər də məktəbdə müəllimin şagirdinə
əl qaldırmasının
əleyhinədir. Valideyn Arifə Əliyeva
deyir ki, müəllim yalnız şagirdin valideyninə onun davranışları barəsində məlumat verə bilər, ondan tədbir görməsini xahiş edə bilər. Lakin onun şagirdə əl qaldırmağa haqqı yoxdur.
Başqa bir valideyn Güney
Mahmudova da hesab edir ki,
müəllim şagirdə
əl qaldırmamalıdır. O, mümkün
qədər əsəblərini
cilovlamalı, tənbehedici
mövqe tutmalıdır.
Belə məqamlarda şagirdlərlə
təklikdə söhbətlər
yaxşı nəticələnə
bilər.
Müəllim Gülbəniz Valehova
belə məsələlərin
cəmiyyətdə qınaq
hədəfinə çevrilməsinin
əleyhinədir: "Müəllimin
şagirdinə yüngülcə
toxunuşla vurduğu
sillənin müzakirə
mövzusuna çevrilməsi
yolverilməzdir. Belə hallar
bütövlükdə müəllim
nüfuzuna xələl
gətirir. Çox vaxt
şagirdlərin dözülməz
hərəkətləri müəllimi
onlara yüngülcə
əl qaldırmasına
səbəb olur.
Bunu böyük bir məsələ kimi gündəmin müzakirəsinə
çıxarmaq doğru
deyil".
Problemin müzakirəsindən
belə qənaətə gəlmək olar
ki, istənilən halda
müəllimi nüfuzdan salmaq
yolverilməzdir. Onun tələbkarlığını,
ciddiliyini, cəmiyyətimiz
üçün layiqli
vətəndaş yetişdirmək uğrundakı
çabalarını mənfi qiymətləndirmək doğru deyildir. Müəllim
cəmiyyətin ziyasıdır, bu
ziyanın nurundan məhrum olanlarsa
həyatda uğur qazana
bilməz.
Dilşad
XAQANİQIZI
525-ci qəzet.- 2022.- 14 yanvar.- S.11.