Müdriklik zirvəsinə aparan çətin
yolun yolçusu
Bizim məmləkətimizdə Günəş Zenitdə
olmur. Günəşin
işığının günün hansı vaxtı və
haradan düşməsindən asılı olaraq insanın
kölgəsi müxtəlif - uzun, qısa, yayğın və
s. formalarda görünür. İnsan yerini dəyişdikdə
kölgənin də forması dəyişir, Günəşə
doğru çevrildikdə isə kölgə arxada qalır.
Ən qısa kölgə günorta vaxtı
olur. Cəmiyyətin hər bir fərdi ətrafındakı
insanlara Günəşin gözlərilə baxsa,
baxdığı insanı da fərqli rakursdan fərqli şəkidə
görər - həm yaxından, həm uzaqdan. Uzaqdan - zenitdən baxanda çox şey
görünməyə bilər. Ona görə
də bir insan haqqında fikir yürütmək
üçün onu yaxından müşahidə etmək
lazımdır.
Yaxşı
tanımaq üçün ona yaxından baxmaq lazım olan
insanlardan biri sabiq təhsil naziri, hazırda Azərbaycan Milli
Elmlər Akademiyasının (AMEA) Riyaziyyat və Mexanika
İnstitutunun direktoru, AMEA-nın müxbir üzvü,
professor Misir Mərdanovdur. Bu yaxınlarda nəşr
edilmiş və haqqında bəhs edəcəyim
"Müdrikliyin zirvəsində" kitabının
(Bakı: "Şərq-Qərb", 2021) müəllifi Fikrət
Şiriyev həmkarı Misir müəllimi üzun illər
bütün tərəflərdən, hətta xəyali zenit
nöqtəsindən müşahidə etmiş, maraqlı
boyalarla onun həyat portretini yaratmışdır.
Kitabı Misir Mərdanovun həyat və fəaliyyəti,
elm və təhsil sahəsində gördüyü
böyük işlər, ailə şəcərəsi
haqqında epopeya da adlandırmaq olar. Burada onun tələbə,
müəllim, dekan müavini, prorektor, rektor, nazir, institut
direktoru və ən başlıcası, bir insan kimi portreti təfərrüatlı
cizgilər ilə təsvir edilmişdir.
Misir
müəllim nazir olduğu dövrdə bir neçə il mən də onun rəhbərliyi altında
işləmişəm. Az qala hər
gün təmasda olduğumdan onu mən də kifayət qədər
yaxşı tanıyıram. Elə bu, məni
Fikrət Şiriyevin yazdığı kitaba münasibət
bildirməyə sövq etdi.
Müəllif Misir Mərdanovu "xahiş" edən
nazir kimi təqdim edir (s.9-19). Əslində, Misir
müəllim tabeliyində olan əməkdaşlarının
görməli olduğu işi belə, onlara xahişlə
tapşırırdı. Bu, onun sadə, səmimi rəhbər
kimi iş üslubudur.
Vaxtilə mən nazirliyin nəzdində fəaliyyət
göstərən Dərsliklərin qiymətləndirilməsi
şurasının sədr müavini idim. Qiymətləndirməyə
çox ciddi və prinsipial yanaşırdım,
çünki qiymətləndirilən kitablar gələcəyin
azərbaycanlısını yetişdirməyə xidmət edəcəkdi.
Bununla bağlı olaraq mətbuatda tez-tez tənqidi
yazılar da dərc etdirirdim. Bir dəfə Təhsil
Nazirliyinin də tənqid olunduğu bir yazıdan sonra Misir
müəllim mənim kim olduğumla
maraqlanıb və telefon nömrəmi öyrəndikdən
sonra mənə zəng vurub görüşmək
üçün Nazirliyə gəlməyimin
mümkünlüyünü soruşdu. Ertəsi
gün biz görüşdük. Görüşdə
o, mənim haqqımda kifayət qədər məlumat
topladığını bildirdi və Akkreditasiya şöbəsinə
müdir təyin olunmağıma razılıq verməyimi
xahiş etdi. Azərbaycan şəraiti
üçün bu, əlbəttə, qeyri-adi, inanılmaz
görünür. Amma məsələ həqiqətən
belə olmuşdu. Bundan sonra mən dörd il Misir müəllimlə - xahiş edən
nazirlə birlikdə təhsilimizin inkişafı
üçün böyük həvəslə və səylə
çalışdım.
Bu
müddət ərzində Misir müəllim məndən bir
neçə dəfə bu və digər təhsil müəssisəsinin
fəaliyyətinə icazə - lisenziya verilməsi ilə
bağlı da xahiş etmişdi. Lisenziyanın
verilməsinin hələ mümkün
olmadığını bildirdiyim hallarda o, bunu çox normal
qarşılayırdı. Halbuki məsələni
göstəriş ilə həll edə bilərdi. Bir dəfə hətta çox yüksək vəzifəli
bir məmurun təsis etdiyi uşaq bağçasına
lisenziya verilməsinə, Misir müəllimin dəfələlərlə
xahişinə baxmayaraq, imtina bildirmişdim. Bu imtina bağça zəruri vəziyyətə gətirilənə
qədər davam etmişdi. Analoji hallar
onun yaxın qohumları ilə də olmuşdu. Lakin Misir müəllim belə halları həmişə
çox normal qarşılayır və əks mövqe
nümayiş etdirmirdi.
F.Şiriyev kitabında "50 ən yaxşı məktəb,
100 ən yaxşı müəllim" layihəsindən
söz açaraq Misir müəllimi ən yaxşı əməl
sahibi kimi qiymətləndirir (s.44-47). Bu müsabiqənin
keçirilməsində münsiflər heyətinin
üzvü kimi mən də iştirak etmişəm. Son dərəcə şəffaf və ədalətli
aparılan həmin müsabiqə orta məktəblərdə
çalışan təhsil işçilərini daha səylə
çalışmağa çox həvəsləndirirdi.
Lakin bu, Misir müəllimin çoxsaylı
yaxşı əməllərindən yalnız biri idi.
Misir Mərdanov təhsil naziri təyin olunanda Azərbaycan
təhsili yeni sistemə keçid dövrü
yaşayırdı. Belə bir dövrdə nəyin pis, nəyin
yaxşı, nəyin daha yaxşı olduğunu müəyyənləşdirmək
o qədər də asan deyildi. Təhsilimizdə
köklü islahatlar aparmaq, onu uzun qaranlıq tuneldən
işığa çıxartmaq böyük iradə, səy,
bilik və bacarıq tələb edirdi. Təhsil
sahəsində addım-addım irəliləmiş,
böyük təcrübə toplamış Misir müəllim
bu çətin işin öhdəsindən mümkün
olduğu qədər gələ bildi. Əlbəttə,
təhsilin keyfiyyətinin yüksək səviyyəyə
çatdırılması uzun prosesdir. Bununla
belə, nazir işlədiyi müddətdə Misir müəllim
onu inkişaf relsi üzərinə çıxara bildi. Davamı isə xələflərinin boynundadır.
Misir müəllim müasir təhsilimizə rəhbərlik
etməklə kifayətlənmir, həm də onun tarixini
yazırdı.
Elə nazir vəzifəsini tutduğu dövrdə yazdığı
dördcildlik "Azərbaycan təhsil tarixi" oxucusunu Azərbaycanda
təhsilin qədim dövrlərdən başlayaraq müasir
dövrə qədər keçdiyi yol ilə tanış
edir, onun bütün pillə və səviyyələrində
əldə edilmiş uğurlar və problemlər haqqında
məlumatlandırır. F.Şiriyev öz
kitabında haqlı olaraq Azərbaycan təhsilinin
ensiklopediyası adlandırdığı bu dördcildliyi
"yalnız təhsilin deyil, həm də mədəniyyətin,
ədəbiyyatın, incəsənətin,
bütövlükdə xalqın tarixi" kimi dəyərləndirərək,
onun müəllifinin gördüyü böyük işi
yüksək qiymətləndirir (s.84-93).
Fenomenal
yaddaşı, təhsil işçiləri ilə Nazirlikdə
və təhsil müəssisələrində tez-tez
keçirdiyi görüşlər Misir müəllimə bir
keyfiyyət də qazandırmışdı: o, təhsil
işçilərinin böyük əksəriyyətini
şəxsən tanıyır və müxtəlif tədbirlərdə
yeri gəldikcə bunu öz çıxışları ilə
göstərirdi. Elə Misir müəllimi də
təkcə təhsil işçiləri deyil, hamı
tanıyırdı. Qusarda gözləri yaxşı
görməyən yaşlı bir insanın Misir müəllimi
səsindən tanımasını, onu evinə qonaq aparmaq istəməsini
(s.20-23), Misir müəllimin Bakı Dövlət Universitetinin
rektoru olduğu dövrdə Azərbaycanda təhsil
almış Türkiyədən olan bir sahibkarın Amsterdamda
onunla necə görüşməyə can atmasını
(s.24-29) F.Şiriyev kitabda
çox təsirli cizgilərlə təsvir etmişdir.
Tanınmış şəxslərin həyatı həmişə
maraq doğurur və diqqət mərkəzində olur. Orta təhsilini
kənd məktəbində almış, həyatı
heç də həmişə hamar olmamış, bir
çox maneələrlə rastlaşmış Misir müəllimin
nazir vəzifəsinə yüksəlməsinə qədər
keçdiyi uzun yol əslində gənclik üçün
bir örnəkdir. Bu baxımdan kitabda onun tələbəlik
illəri (s.136-143), aspirantura həyatı, əmək fəaliyyəti,
vəzifə karyerasında pillə-pillə irəliləməsi
(s.30-83), bir insan kimi cəmiyyətdə mövqeyi və
davranışı maraqlı faktlarla təsvir edilmişdir.
Doğrudan da, Misir müəllim cəmiyyətdə
öz nümunəvi davranışı, əhatəsində
olduğu insanlara münasibəti, sadəliyi ilə həmişə
seçilmişdir. Birlikdə işlədiyimiz müddətdə
özümun müşahidə etdiyim kimi, onun hər gün
işə gələrkən və işdən gedərkən
Nazirliyin koridorunda qarşısına çıxan hər kəslə
- texniki işçilərdən tutmuş rəhbərlikdə
təmsil olunan şəxslərə qədər hamı ilə
hal-əhval tutmasını, problemlərinin
olub-olmamasını soruşması, axşamlar dənizkənarı
bulvarda gəzişərkən rastına çıxıb ona
müraciət edən insanlarla səmimi söhbətləşməsini
də müəllifin yazdıqlarına əlavə edərdim.
Kitabda
Misir müəllimin valideynlərinin, doğulduğu ailənin
üzvlərinin, öz ailəsinin ictimai portreti, hansı əhatədə
böyüdüyü, ailə münasibətləri, onu
yetişdirmiş şərait, bir insanı kamilliyə, zirvəyə
aparan uzun yol ardıcıllıqla, maraqlı faktlarla, rəssam
məharəti ilə təsvir edilmişdir (s.168-225). Bu, həm də ailənin şəxsiyyətin
formalaşmasında oynadığı rola yaxşı bir
nümunədir.
Əlbəttə, Misir müəllimin nazir kimi fəaliyyətindən razı qalmayanlar, bu və ya digər məsələdə onunla razılaşmayanlar da vardır. Bu, təbiidir. Lakin keçid dövrünün çətinliklərindən, mövcud sistemin özündəki boşluqlardan irəli gələn çatışmazlıqların hamısını onun adı ilə bağlamaq doğru olmazdı. Misir müəllim bir insanın iqtidarı çərçivəsində mümkün olanı etdi və etməkdə davam edir.
Mən Fikrət Şiriyevin yerinə olsaydım, Misir müəllimə 75 deyil, 100 sual verər, ona bundan sonra Azərbaycan təhsilini, elmini necə gördüyü, nələr etməli olduğumuz barədə suallar verər, başqa sözlə, onun qarşısında daha 25 il gənc nəsli maarifləndirmək tələbi qoyardım.
Bütövlükdə Fikrət Şiriyevin nəfis tərtibatlı, Misir müəllimin həyatı və fəaliyyətini əks etdirən maraqlı foto-şəkillərin verildiyi "Müdrikliyin zirvəsində" kitabı Azərbaycanın təhsil tarixinin öyrənilməsi, görkəmli şəxsiyyətlərin həyat və yaradıcılığının gələcək nəsillərə çatdırılması baxımından çox əhəmiyyətlidir və hesab edirik ki, oxucuların böyük rəğbətini qazanacaqdır.
Həbib ZƏRBƏLİYEV
Filologiya elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2022.- 15 yanvar.- S.17.