QARDAŞ
BAYATILARI
Adına baxıb elə güman etməyin ki, onları qardaşlar yaradıb. Yoox, hardaydı elə xeyir iş? Qardaşlarçün bayatıları bacılar
yaradıb. Həm də
bu növ qardaş məhəbbətilə
yoğrulmuş bayatılardan
danışmağımın ayrıca səbəbi var.
Hətta belə bayatılardan elə o vaxt xırdaca bildirişlə "Ekran-Efir"də
yazım da gedib. Hansı vaxt? Elə məsələ
də bundadır ki, o zaman mənə
verilən bir sualı cavablandırmalıydım.
Vaxtilə bayatılar üzərində
işləyəndə professor Tofiq Hacıyevin təkidilə "Tarixi bayatılar" haqqında
yazmışdım. Sonradan "Bayatı
düşüncələrim" tədqiqatımla Türkiyədə
ümumdünya türkoloqları
qarşısında geniş
məruzə edəndə
həmin mətn bütünlükdə Türkiyədə
nəşr olunan
"Azərbaycan" jurnalında
çap edilmişdi (çıxışımı kasetə yazıblarmış).
Orada tarixi bayatılardan danışsam da, folklorda ana yaradıcılığı,
bacı yaradıcılığı,
bacı bayatıları
kimi mövzulardan ayrılıqda bəhs etməmişdim. Sonralar "Folklorda
qadın-Ana yaradıcılığı"
mövzusunu işləyərkən
yenə də bu mövzuya ayrıca yer verməmişdim. Görünür,
hardasa lazım imiş... Bir gün yanıma bir müəllim və bir şagird
gəldi və belə bir sual
verdilər mənə:
"Neyçün bacı
qardaşı çox
istəyir?" Sualı cavablandırmağa
çalışdım. Ondan sonra mövzu məni tutdu. Bütün varlığıyla xalq yaradıcılığına bağlı,
sevdiyim şair Məmməd Aslanla söhbətdə bu barədə də söz açdım.
"Yaz, sualı necə cavablandırmısansa,
bir neçə nümunəsilə yaz ver, çap edək" dedi. Xırdaca bir məqaləm "Ekran-Efir"də çap
olundu. Amma yenə də
rahat deyildim. Bacı dilindən nə qopmuşdusa, başqa mövzu üzərində
işləyərkəm qulaqlarımda
səslənirdi. Odur
ki, "qardaş bayatıları"nı yenidən yazmağı lazım bildim. Bu böyük ANA məhəbbətindən sonra,
ən böyük, lazım gəldikdə qardaş üçün
ananı əvəz edən BACI məhəbbətinin
tərənnümüdür.
Bacının dilində qardaş həmişə "xan",
"xan qardaş"
olub, əzizlənib. Onu dinindən,
imanından üstün
tutub. Qardaş onunçün xandır,
dindir, imandır; hər zaman qardaş yolunda qurban getməyə hazırdır.
Ay qardaş, xanım qardaş,
Dinim, imanım qardaş,
Gündə min kəz qurbandı
Sənə bu canım, qardaş!
Gözləri qardaş üçün
qız axtarıb:
Ay da ulduzun pəri,
Xiyar-qarpızın təri.
Gəl alım xan qardaşa,
Olum baldızın Pəri!
- deyib.
Qardaş
yolunu gözləyən
bacı heç vaxt naümid olmayıb, dua-sənayla gözləyib:
Gəlin
gedək xanlara,
Yalvaraq imamlara,
Su səpək, çadır
quraq
Qardaş gələn yollara.
Bacı həmişə qardaşın
havasına uçub; mahnılarda, düzgülərdə
belə qardaş toyunda oynaya bilmək həvəsində
olub. Bülbülümüz necə şövqlə oxuyurdu:
"O gülün birin üzeydim,
Tellərinə düzeydim.
Qardaşımın toyunda,
Sındıra-sındıra süzeydim".
Nazəndə bacı rəqsinin, coşqun bacı məhəbbətinin ritmi
var hər misrasında. Bacı həmişə düşünüb
ki: "Üzük qaşıyla tanınar, bacı qardaşıyla",
filan pəhləvanın,
qəhrəmanın, sadəcə
yaxşı insanın
bacısı adını
daşımaqla fərəh
duyub. Özü bir igidlik, yaxşı əməl sahibi olubsa, bunu qardaşın adıyla bağlayıb.
Dastan və nağıllarımızda
qədim Türk-Azəri
qızı belə olub. Belə bir nağıl-rəvayət
var. Bir qadının əri, oğlu və qardaşı həbs olunubmuş. Üçü də dara çəkiləcəkmiş. Dar ağacı qurulubmuş.
Meydan süpürülüb, sulanıbmış.
Taxt-rəvan hazırlanıbmış.
Şah gəlib əyləşən
kimi, bir qadın başından kəlağayısını açıb,
şahın ayaqları
altına atır.
Şah deyir:
- Qadın, sən ismət pərdəsini üzündən götürüb
"aman" diləyirsən.
Bilirəm ki, bu üç nəfər sənin ən yaxın adamlarındı.
Cürətinə görə onlardan
birini sənə bağışlayıram. Seç, de: kimi?
Qadın
düşünmədən deyir:
- Qardaşımı.
Padşah, vəzir-vəkil, meydanı
əhatə edən yetiklilər heyrət içində donub qalır. Şah özünü
ələ alıb soruşur:
- Neyçün qardaşını?
Məgər oğlun, ərin
əziz deyil sənə?
Arvad cürətlə cavab verir:
- Əzizdilər, qibleyi-aləm. 25 ilin baş yoldaşı
ismətimdir. 20 yaşlı
oğlumu boya-başa çatdıracan kipriyimlə
od götürmüşəm.
Amma...
Şah qəzəblənir:
- Nə amma?
- Məni bağışla,
qibleyi-aləm. Amması budur
ki, ər eldəndi, ərə gedə bilərəm.
Oğul bətnimdəndi, doğa bilərəm. Ancaq atam-anam
vəfat edib, qardaş tapa bilmərəm.
Şahın xoşu gəlir qadının izahından. Deyir:
- Ana-bacılarımızın ən
müdriki, get apar əzizlərini. Üçünü də sənə
bağışlayıram.
Bayatılarımızdan xeyli danışmış,
bir neçə irili-xırdalı məqalə
də yazmışam. Türk
dünyasında çox
yayğın olan bayatı kərküklərdə
xoryad, Türkiyə türklərində mani, muğallarda hayla, bizdə bayatı, qaqauzlarada, tütkmən, özbək,
qazax və başqa soylarımızda
müxtəlif adlansa da, məzmun, forma bir olub. Və bayatılar
ümumilikdə möhtəşəm
bir dastan siqlətindədir. Elə bir
dastan ki, burada bir millətin
tarixi, adət və ənənəli mənəviyyatı, fəlsəfi
düşüncələri, bütün "yeddi rəng çalarları",
nənənin uzatdığı
örkən-göy qurşağının
əlvan rənglərində
öz əksini tapmışdır.
Bacının, sevən qəlbinin qüruru sandığı
qardaşcün günəşdən
bir tel alıb,
incilər kimi düzdüyü qardaş
bayatıları da bu möhtəşəm dastanın bircəcik səhifəsidir. El içində
fəxr edəndə bacı deyib:
Ağacın adamı var,
Yeməyə badamı var,
Qardaş, gəl qapımdan gir,
Desinlər: adamı var...
Əzizə CƏFƏRZADƏ
525-ci qəzet.- 2022.- 29 yanvar.- S.14;15.