"Külək"
"Bir rəsmin
dedikləri" rubrikasının
budəfəki qonağı
sənətşünas Ülkər
Əliyevadır. Ülkər xanımla rəssam
Tofiq Cavadovun "Külək" əsərindən
danışmışıq.
Tofiq Cavadov Azərbaycan təsviri sənətinə sərt
üslubu gətirən
və neorealizim üslubunda işləyən
ilk rəssam kimi xatırlanır. Yaradıcılığının əhəmiyyətli bir hissəsi Abşeron rəngkarlıq
məktəbi ilə bağlı olan sənətkarın əsərlərində
Abşeron yalnız yer adından və motivdən yox, hər şeydən
əvvəl ifadə tərzinin özünəməxsusluğundan
ibarət idi. "Buzovnada küçə",
"Kənd mənzərəsi",
"Buzovna aşırımı"
kimi əsərləri
bu baxımdan məşhurdur.
Tofiq Cavadovun
müraciət etdiyi əsas mövzulardan biri də neft
və sənaye mövzusu idi. Neft və
neftçi əməyinin
tərənnümü Sovet
hakim dairələrinin rəssamlardan
gözlədiyi əsas
təsvir obyektlərindən
biri idi. Lakin Tofiq Cavadovun neftçiləri özündən
əvvəlki əsərlərdəki
neftçilərdən fərqlənirdilər
- süni pafosdan və sərt kanonlardan uzaq. Sərtlik yalnız onun neftçilərinin üz cizgilərində və ifadələrində
hiss olunurdu. Onların ağır əməyinin,
zəhmətinin ifadəsi
bütün çılpaqlığı
ilə, olduğu kimi canlandırılırdı.
Bu məhsuldar yaradıcılıq
yolu təəssüf
ki, nakam və yarımçıq
sonlanır. Tofiq Cavadov 1963-cü ildə qatar relsləri
arasında qalaraq faciəvi şəkildə
dünyasını dəyişir.
- Qısa bir ömür
- vur-tut 37 il...
- Bu 37 ilin təqribən 10 ili müstəqil
yaradıcılıq dövrünü
əhatə edirdi. Bu 10 ildə o, özündən
əvvəlki nəslin
etdiklərini kor-koranə
təqlid etmir, hakim dairələrin diktəsinə
boyun əymir, araşdırır, axtarırdı.
Yaşasaydı, bu axtarışlar
daha da yeni
yaradıcı formalarda
qarşımıza çıxar,
Tofiq Cavadov çox ilklərə imza atardı.
- "Külək" sonuncu idi?
- Bəli, "Külək"
rəssamın işlədiyi
son əsərdir. Bu əsəri
vəfat etdiyi il - 1963-cü ildə yaradır. Necə ki Tofiq bir
külək kimi əsib keçdi incəsənətimizdən, qəza
da bir külək
kimi anidən əsib özü ilə apardı rəssamı. Bu əsəri Tofiqin şah əsəri adlandıranlar da var, nakam bitən
ömrünə çəkdiyi
rekviyem də. Sanki rəssam bu
tablonun onun son əsəri olacağını
bilirdi. Əlbəttə, gələcəyi görmək müşkül
məsələdir, amma
bu bəlkə də, yaradıcı ruhdan gələn instinktlə bağlı idi. Bu anda qardaşı Mircavadın
illər əvvəl
"Tramvay altında qalan adam"
adlı bir tablo yaratdığı faktı yadıma düşdü. Bu da çox maraq
doğuran faktdır.
Hər iki qardaş özləri də bilmədən bu faciəni hiss ediblər, elə bil.
- Rəssamın bədii axtarışlarının bir
nəticəsi kimi
"Külək" əsəri
o dövr üçün
yeni ruhda işlənmiş bir əsər idi.
- Tofiq bu dövrə
qədər də yeni ruhda yaratdığı
bədii nümunələrlə
tanınmağa layiq,
"şah əsər"
sayıla biləcək
tablolar yaratmışdı.
Amma
"Külək" ilə
yaradıcılığında zirvəyə çatmağa
çalışdı. Heç şübhəsiz ki, hələ çox zirvələr fəth edəcəkdi. Amma olmadı.
Yaxınları deyir ki, Tofiq Cavadov
bu işi bitirdiyi zaman belə bir ifadə
də işlədib:
"Hə, bu küləkdir... Məni aparır". Mircavad Cavadov da bir
gün təsadüfən
emalatxanada bu əsəri görüb və analarına deyib ki, "gör sənin oğlun nə çəkib? O, tablo
yox, "Rekvyiem" yaradıb".
- Əsərin rəng
koloriti necədir?
- İlk baxışdan
rəsmin koloritində
göy və yaşıl tonların dominantlığını görə
bilərik. Bundan əlavə, qara
və bozumtul rəng çalarları sərt xətləri və kölgələri ön plana çəkir.
Ümumilikdə isə tünd
rəng qammaları ilə işlənən əsərdə bir drammatiklik var. Rəng həllinin bu cür ağırlığı
ideya həllinə də birbaşa xidmət edir. Ekspressivliyi ilə seçilən obraz və təsvirlər
kəskin, bir-birini tamamlayan rəng yaxıları ilə əks olunub. Rənglərlə riskli keçidlər
etməyi sevən rəssam bu əsərində də
individual rəng qamması
yarada bilib.
- Bəs kompozisiya haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Əsərin kompozisiya quruluşu da diqqət çəkəndir. Baxdığımız zaman kubizm üslubunda işlənmiş əsərləri xatırladır. Obrazlar və təsvirlər sanki həndəsi formalarda sındırılıb və yenidən yığılıb. Biz pazl kimi parçalara ayrılmış bu hissələri tablonun bütün səthi boyu izləyə bilərik. Postimpressionist rəssamların, xüsusilə də Pol Sezan yaradıcılığına, onun formalara və perspektivaya olan yanaşması Tofiq Cavadovun ilham aldığı qaynaqlardan idi. Hər bir obyekti formalarla dərk edən rəssam burada da həmin "bədii oyuna" əl atıb.
Əsərin adını bilməsək, yenə bizdə orada bir külək olduğu hissi yaradardımı? Bəli. Burada Bakının sərt küləyinin inadı duyulur. Əsərdə yalnız üç qadın obrazından istifadə edilib və bu qadınlar küləklə mübarizədədirlər. Ağac budaqlarından yapışaraq küləyə qarşı müqavimət göstərməyə çalışırlar, amma sərt Abşeron küləyi heç nəyə məhəl qoymadan var gücü ilə onların müqavimətini qırmağa çalışır. Eynən onun yaradıclığında olduğu kimi.
- Tablo hazırda harda saxlanılır?
- Əsər hazırda Müasir İncəsənət Muzeyindədir.
- Sizcə, bu rəsm bizə nə deyir?
- Biz bu əsərdə sənətkarın yaradıcı bir anının səmimi əksini görə bilərik. Düşünürəm ki, incəsənətdə əsas məsələlərdən biri də elə bu səmimiliyi ifadə edə bilməkdir. İstər bədbin olsun, istərsə də nikbin, həqiqi hisslərlə, anın ovqatı ilə yaranan əsərlər izləyicidə daha doğma emosiyalar yaradır. Bu baxımdan "Külək" əsəri nəinki Tofiq Cavadov yaradıcılığı üçün, həm də Azərbaycan rəssamlığı üçün şah əsərlərdən biridir. Tabloda yalnız qadını obrazlarına yer verilib, kişi obrazına rast gəlinmir. Hekayəmizin nə zaman başlayıb, nə zaman bitdiyini bilməsək də, bu hekayə qadınla, ana bətnindən başlayır. Ana bətnindən gəlib ana torpağa qayıdırıq. Tofiq Cavadov isə bu qayıdış zamanının yetişdiyini artıq hiss edirdi. O, qadınla başlayan hekayəni qadınla da bitirdi.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2023.- 5 aprel.- S.15.