Yaxşılığa yamanlıq
hekayə
İşdən
evə qayıdarkən Həsən Hüseyni gördü, bir
neçə həftə bundan qabaq yaxşılıq etdiyi
Hüseyni, redaksiyada əməkdaş olan Hüseyni. Bir-birindən
hal-əhval tutdular, arvad-uşaqdan söz saldılar. Hüseyn dedi ki, bu
yaxşılığın əvəzini çıxmaq istəyir.
Həsən cavab verdi ki, ayıb
sözdür, borcumuzdur. Hüseyn dedi ki, heç olmasa, gedək
restoranda dəyirmi stol arxasında dərdləşək,
ortada da təmiz Moskva arağı. Həsən cavab verdi ki, inciyər, məgər o, müəyyən
təmənnaya görəmi yaxşılıq edib? Hüseyn gördü ki, bu söhbət uzun çəkəcək,
şəhadət barmağını apardı gicgahına.
Qaşlarını da çatdı. Kənardan
diqqətlə fikir verən olsaydı, düşünərdi
ki, bu dəqiqə qışqıracaq: "Evrika". Amma o
dedi:
- Balam, mən
hardan başlayıram, sən ordan bağlayırsan. Yaxşı, bir yadına sal görüm,
ömründə şeirdən, hekayədən yazmısan?
Həsən bu gözlənilməz sual üzərində
heç fıkirləşmədi də.
- Yox.
- Yəni
ilk dəfə vurulanda, sevgilinə də şeir
qoşmamısan?
- Yox. Amma başa düşmürəm, bu suallar nəyə
gərək?
- İndi səni başa salaram. Özün bilirsən
ki, mən xəcalətdə qalanlardan deyiləm. Get evdə
bir şey haqqında cızma-qara elə. Mən
də ağız-burnunu düzəldib verim qəzetimizə.
Ürəyim sakit olsun ki, sənin xəcalətindən
çıxdım.
- Bu mənim
işim deyil.
- Niyə,
yazanlar səndən artıq kişilərdir? Qoy
balaların qəzetdə adını oxuyub fərəhlənsinlər.
Həsən
fikirləşdi ki, kişi ağlabatan
söz danışır. Nə vaxta qədər,
yaxşı işçi sayılsa da, tanınmaz qalacaq?
Qəlbində oyanan yeni həvəs onu dilləndirdi:
- Tutaq ki,
səninlə razıyam. Bəs nədən
yazım?
Hüseynin gözləri işıqlandı.
- Kefin nədən
istəyir; məhəbbətdən, qonşundan, dostundan, nə
bilim, işindən-gücündən. Amma neynəyirsən
elə, tez elə. Mənim çiynimdən
xəcalət yükünü götür.
Hüseyn
Həsənə iş yerinin telefon nömrəsini verdi. Xudahafizləşib
ayrıldılar, Həsən bir anın içərisində
bütün varlığına hakim kəsilən yeni bir sevda
ilə, Hüseyn ürəyində özünün çətin
vəziyyətdən çıxmaq məharətinə təriflər
söyləyə-söyləyə.
Həsən evdə tələsik şam etdi. Sonra arvadına dedi ki,
müdir üçün təcili hesabat yazmalıdır, ona
mane olmasınlar. Hətta ən çox istədiyi
kiçik oğlu ilə oynamadan belə öz otağına
keçdi. Yazı masasının
arxasında əyləşib, qabağına bir dəstə
kağız qoydu və başladı düşünməyə.
O, mühəndis olsa da, mütaliəni çox sevirdi. İndiyədək müxtəlif kitablar oxumuşdu.
Həsən yaxşı bilirdi ki, bədii əsərdə
əsas məzmundur, sonra forma. Ona görə
də əvvəlcə məzmun haqqında götür-qoy elədi.
İki saat gərgin axtarışdan sonra gördü ki, bu
çox da asan iş deyil. Yorulmuşdu.
Başı da bir az
ağrıyırdı.
Həsən siqaret çəkən deyildi. Amma hərdən
bərk əsəbiləşəndə və ya bir qədər
içəndə tüstülədərdi. İndi də damağına bir siqaret qoyub,
başını açmaq üçün eyvana
çıxanda tez arvadı yaxınlaşdı.
- Nə
olub yenə?
- Heç
nə. Bir az yorulmuşam.
Eyvanda sərin
meh Həsənə ləzzət verdi.
Hüseynin dediklərini yadına salmağa
çalışdı: "Deməli, məhəbbət,
qonşu, dost, iş". Birdən, elə bil, hər
şey ona aydınlaşdı. Qəti
şəkildə qərara aldı ki, məhəbbətdən,
həm də öz məhəbbətindən yazmalıdır.
Məzmun məsələsinin belə müvəffəqiyyətli
həllindən ruhlanan Həsən qayıtdı
otağına. İndi qalırdı forma.
Əvvəlcə belə bir fikrə gəldi
ki, gənc yazıçı olduğuna görə yeni forma
tapmaq hələlik onun üçün çətin olar.
Oxuduğu əsərləri xəyalından
keçirəndə beynində bir ideya parladı. Həsənin məhəbbəti məktubsuz
olmuşdu. O, arvadına bir neçə kəlmə belə
öz sevgisindən yazmamışdı. Qəlbindən
keçənləri cəsarətlə, tamamilə şifahi
şəkildə izhar etmişdi. İndi əlinə
imkan keçmişdi. Yaxşı
olmazdımı, məhəbbətini məktub formasında
öz oxucularına çatdırsın? Belə bir
tapıntıdan sonra Həsən əllərini bir-birinə
sürtdü: "Yox, bunu mütləq qeyd etmək
lazımdır". Yavaşca qapını
açıb boylandı. Yemək
otağında heç kəs yox idi. Yəqin
uşaqlar yatıb, arvad da mətbəxdədir. O, pəncələri
üstə yavaş-yavaş bufetə yaxınlaşdı.
Konyak süzüb qədəhi başına çəkmişdi
ki, arvadı qapıda göründü:
- Ay kişi, bir de görüm, axı, nə olub? Bayaqdan ürəyim üstümdə durmur. Gah siqaret çəkirsən, gah xəlvəti konyak
içirsən.
Həsən
bilmədi, necə cavab versin. Tez üzünü ciddiləşdirib
dilləndi:
- Sən
də gərək hər işə qarışasan.
Sonra özünü incimiş kimi göstərib
otağına keçdi. Daha əsərin adı üzərində
düşünməyə onda hövsələ
qalmamışdı. Şərti olaraq, iri hərflərlə
yazdı: "Şanlı məktub". İndi
başlamaq olardı. Həsən xəyalında
arvadını gördüyü anı, onunla tanış
olmağını, ilk görüşü canlandırmaqda
çox da çətinlik çəkmədi. Məgər
bütün bunları unutmaq olarmı? Arvadının
proobrazını Gülnaz adlandırmağı qərara
alıb əsərinin ilk cümlələrini vərəqdə
qeyd etdi:
"Əzizim Gülnaz! İlk andan mənim qəlbimin
tellərini elə ehtizaza gətirmisən ki, sənədək
belə hislər mənə yad idi".
Lakin bu başlanğıc Həsənin xoşuna gəlmədi. Kağızı
ovcunda əzib, kənara tulladı. Tez də
götürüb, stolun siyirtməsinə qoydu ki,
arvadının gözündən uzaq olsun. Əsər çap olunanacan bir kəsin onun
yazıçılığa girişməsindən xəbər
tutmasını istəmirdi.
Həsən "Şanlı məktub"u yenidən
başlayıb, düz bir səhifə öz ürək
çırpıntılarını qələmə aldı. Axırda "sevgilisinə
görüş təyin etmək" istəyirdi ki, arvadı
qapını açdı:
-
Kişi, daha bəsdir. Saat üçdən
işləyir. Axı, sən səhər
tezdən işə gedəcəksən.
Həsənin dişi bağırsağını kəssə
də, arvadı ilə münasibətini gərginləşdirmək
istəmədi. Yazılarını çantasına qoydu
ki, səhər işdə vaxt tapıb davam etdirsin.
Həsən yatağına girdi. Amma yuxusu ərşə
çəkilmişdi. Fikri qalmışdı
"Şanlı məktub"un
yanında. Gah o böyrü üstə
çevrilirdi, gah bu böyrü. Hətta iş o yerə
çatdı ki, arvadı stolüstü lampanı
yandırıb, üzünü ona tutdu:
- Sən
məni başa salacaqsan nə olub?
Cavab vermək məqamı deyildi. Həsən
özünü yuxululuğa vurdu.
Səhər arvadı qaş-qabağını
sallamışdı. Yemək vaxtı da bir kəlmə kəsmədi.
Həsən istədi, onun könlünü
alsın. Amma fikirləşdi ki, belə
yaxşıdır. "Şanlı məktub"u
qurtarınca artıq söz-söhbət ortaya çıxmaz.
İşdə fasiləyədək Həsən hövsələsini
basıb, sənədlərlə məşğul oldu. Elə ki fasilə vaxtı
yetişdi, həmişəki kimi bir qədər nahar edib,
iş yoldaşları ilə şahmat oynamaq əvəzinə
masasının arxasından tərpənmədi. Çantasından yarımçıq qalmış
"Şanlı məktub"u çıxartdı. Bir
o yana baxdı, bir bu yana. Arxayınçılıq
olduğunu görüb, əsərini davam etdirməyə
başladı. Onu yaradıcılıq aləmindən
müdirinin gur səsi ayırdı.
- Ay Həsən,
fasilə vaxtı da işdən əl çəkə bilmirsən?
Həsən çaşmış halda tez
qarşısındakı kağızları
yığışdırdı.
- Xeyr,
bunlar başqa şeydir.
Müdir
gülümsəyərək soruşdu:
- Bilmək
olarmı, sənin kimi şahmat həvəskarını burda
oturmağa məcbur edən nədir?
Həsən
həyəcanlı səslə dilləndi:
-
Bağışlayın, bunu sizə deyə bilməyəcəm.
Belə cavab gözləməyən müdir gözlərində
şübhə onu süzdü və çiyinlərini
çəkərək, otaqdan çıxdı.
Fasilədən
sonra Həsən özünü tikan üstündə
oturmuş kimi hiss edirdi. Fikrini cəmləşdirib,
sənədləri sahmana salmaq indi onun üçün ən
çətin bir məsələyə çevrilmişdi.
Rəqəmlər, elə bil, gözünün
qabağında qarışırdı bir-birinə.
Tez-tez saatına baxır, az qala dəqiqələri
də sayırdı. Axırı ki, iş
vaxtı başa çatdı. Həsən əzab -əziyyətdən
qurtulmuş bir adam kimi asudəliklə sinədolusu
nəfəs aldı.
İndi yenə yazıb-yaratmaq olardı. Amma evdə bu
dəfə də öz otağından bayıra
çıxmasa, yəqin arvadı ilə bərk sözləşməli
olacaqdı. Hələ qonaq da gəlsə,
lap pis. Həsən yaxınlıqdakı
kitabxanaya getməyi qərara aldı. Evə
zəng vurmaq istədi. Sonra bu fıkrindən
daşındı. Arvadı tutacaqdı onu
sorğu-suala. Əlini yelləyib kitabxanaya
üz tutdu. Bir neçə saat gərgin
işləyib, yazdıqlarını təkrar-təkrar oxudu.
İndiyədək gizli qalmış və təsadüf
nəticəsində üzə çıxmış
istedadına özü də heyran qalmışdı.
Kitabxanadan çıxanda artıq saat doqquz olmuşdu. Tez taksi tutub,
evə gəldi. Gözlədiyinin əksinə
olaraq, arvadı ondan heç nə soruşmadı. Dinməz-söyləməz yemək gətirdi.
Girəvə yeri idi. Həsən
tələsik şam edib, otağına girdi.
Beləliklə
o, bir neçə gün "Şanlı məktub"lar silsiləsini axşamlar gah kitabxanada, gah da
evdə, gündüz isə işdə fasilə vaxtı
yazmaqda idi. Lakin
yaradıcılığının bu ilk
çağlarından Həsən bəzi çətinliklərlə
rastlaşmalı olmuşdu. Evdə
arvadı üzünə baxmırdı. İşdə
isə hər dəfə əsəri ilə məşğul
olanda haradansa müdirin şübhəli
baxışlarını hiss edirdi və başını
qaldıranda onu otağında görürdü. Elə bil müdir Həsəni güdürdü.
Həmin gün işdə müdir onu yanına
çağırtdırdı. Fasiləyə beş
dəqiqə qaldığından dilxor oldu. Həsən
kabinetə girəndə müdir çox tutqun
görünürdü. Onun salamına
ağızucu cavab verib, əli ilə yer göstərdi.
Başını qaldırmadan aram-aram dilləndi:
- Həsən,
bilirsən ki, mən həmişə səni yaxşı
mühəndis kimi tərifləmişəm. Amma
son hadisələr sənin barədə fıkrimi alt-üst
etdi.
Həsən
təəccüblə soruşdu:
- Nə
olub ki?
Müdir qarşısındakı sənədləri ona
uzatdı.
- Əvvəlcə bu kağızlara diqqətlə bax.
Bunlar Həsənin tərtib etdiyi sənədlər idi. Altından
qırmızı xətt çəkilmiş rəqəmləri
gördükdə onu dəhşət bürüdü.
Hesablamaların əksəriyyəti səhv
aparılmışdı.
Müdir
sözünə davam etdi:
-
Özün görürsən ki, fabrikimizin göstəricilərinin
çoxu bilərəkdən aşağı salınıb.
Həsən onun sözünü kəsdi.
-
Yoldaş müdir, bunlar bilərəkdən olmayıb,
yalnız səhv gedib.
- Bu qədər
səhv olmaz. Fabrikimizə komissiyaların
dalbadal gəlməsinə səbəb olan anonimlərdə
yazılanlarla sənin səhvlərin arasında müəyyən
uyğunluq var. Özüm yoxlamışam.
Həsən çaşıb qalmışdı.
- Bununla nə
demək istəyirsiniz?
Müdir
müttəhim üçün hökm oxuyan hakim
sayağı ayağa qalxıb dedi:
- Son
vaxtlar fasilə zamanı sənin xəlvəti məşğuliyyətinin
dəfələrlə şahidi olandan sonra mən qəti qərara
gəlmişəm ki, fabrikdən yazılan anonimlərin
müəllifi sənsən.
Həsən ilan çalmış kimi yerindən dik
atıldı.
- Heç kim sizə ixtiyar verməyib ki, sübutsuz-filansız
işçilərinizə böhtan atasınız.
Bu sözlər müdiri daha da qızışdırdı.
- Sübutlardan biri qarşındakı sənədlərdir, ikincisi isə çantandakı məktublar, əgər onları hələ poçta salmamısansa.
Həsən bir qədər tutuldu. Lakin tərəddüd məqamı deyildi. Dinməz kabinetdən çıxdı, tez də çanta ilə qayıtdı. Sonra onu açıb "Şanlı məktub"u çıxartdı. Müdirin bir neçə addımlığında dayanıb, onları göstərdi.
- Deyin görüm, həmin kağızlardırmı?
Müdir uzaqdan onları tanıdı.
- Bəli.
Həsən həyəcan içərisində yazılarını ona uzatdı. Müdir onlara baxanda qaşları çatıldı. Sonra üzünün tutqunluğu təbəssümlə əvəz olundu. Birdən qəhqəhə çəkib gülməyə başladı. Axırda birtəhər özünü ələ alıb, Həsənə yaxınlaşdı.
- Bura bax,
deyəsən, yaman vurulmusan, axı.
- Xeyr, yenə
səhv edirsiniz. Bunlar hekayədir.
Amma müdirin onun sözlərinə
inanmadığını görüb, Həsən əlacsız
bütün əhvalatı olduğu kimi danışdı. Nəhayət, müdir
gülümsəyə-gülümsəyə dedi:
- Səni
anonimçi bildiyimə görə səhv etsəm də, hər
halda sənədlərdən ötrü yağlı bir
töhmətə layiqsən. Ancaq neyləmək
olar? Sən mənim ən yaxşı
işçilərimdənsən. İndi
keçirəm taqsırından. Birinci və
axırıncı dəfə olsun.
Bərk əsəbiləşdiyindən Həsən bir
neçə saat özünə gələ bilmədi. Fəqət iş qurtaranda
yenidən qəlbində oyanan yaradıcılıq ehtirası
müdirlə olan söhbəti ona unutdurdu.
Yol uzunu "Şanlı məktub"un ardını düşünə-düşünə Həsən nə vaxt evə çatdığını hiss etmədi. Qapının zəngini basdı. Açan olmadı. Düşündü ki, yəqin arvadı mağazaya gedib. Öz açarı ilə qapını açdı. İçəri girəndə gözlərinə paltarasana sancılmış iri kağız sataşdı. Arvadının xəttini tanıdı: "Həsən! Yazı masasının siyirtməsindən sevgilin Gülnaz xanıma yazdığın "Şanlı məktub"un qaralamasını tapdım. İndi anladım ki, sənin son vaxtlar evdəki hərəkətlərinin, tez-tez gec qayıtmağının səbəbi nədir. Mən uşaqları da götürüb atamgilə getdim. Məhkəmədə görüşərik. Dalımca gəlmə". Həsən bilmədi nə etsin. Stul çəkib oturdu. Başında bütün fıkirlər qarışmışdı bir-birinə. Nəhayət, yavaş-yavaş qalxdı. Çantasını açıb, "Şanlı məktub"ları çıxartdı. Əli əsə-əsə cırıb tökdü yerə. Sonra ucadan dedi: - "Qurtardı! İndi gedim arvadımın dalınca".
Elxan
ƏZİZOV
Əməkdar
müəllim, professor
525-ci qəzet.- 2023.- 6 aprel.- S.14.