"Mən, sən, o və telefon":
yeni təqdimat, fərqli təəssürat
Köhnənin teatralı olsam da, indi repertuarları elə
də izləmirəm. Vaxtaşırı teatrda oluram, o da işdən dəvətnamə
veriləndə... Bilmirəm necə oldusa, Rus
Dram Teatrında Anarın "Mən, sən, o və
telefon" əsərinin tamaşaya qoyulması xəbərinə
rast gəldim. Artıq yarım il idi
ki, oynanılırdı. Sevdiyim bu hekayənin həm 70-ci illərdə
(deyəsən Yeni il qabağı idi)
tele-tamaşasına, həm də "Mosfilm"
kinostudiyasında çəkilmiş ekran variantına
baxmışdım. Hələ hekayəni təkrar-təkrar
mütaliə etməyimi demirəm. Ona
görə düşünmədən bilet aldım. Görəsən, bu günün estetikasına cavab
verirmi? Maraqlı gəldi.
"Mən,
sən, o və telefon"... Elə bilirəm,
hörmətli yazıçımızın uzaq 67-ci ildə
yazdığı bu eleqant retro hekayədən xəbəri
olmayan yoxdur. Heç olmasa, adından
dolayı. İçindən məlumatsız
azlıq da cəlbedici adını eşidib. Uşaqları gəzməyə aparanda şəkillərini
çəkirəm, kadr kadr arxasınca. Axırda biri
dözə bilməyib dedi: Mən, sən, o və telefon...
Mən bu hekayəni ilk tanışlığımda necə
sevmişdimsə, indi də elə sevirəm. Hər
oxuduğumda da ilk oxuduğum zövqü alıram. İnsanları həssaslığa, dinləməyə,
münasibət qurmağa çağırır. Hər şey məsum bir zarafatdan başlanır.
Mədinə gecənin bir aləmi ona zəng vuran naməlum kişi səsinin qulağına dəstəyi
çırpmır. Səbrlə qulaq asır,
başa düşməyə çalışır, həlim-həlim
təskinlik verir. Bəlkə də, səsinin
ziyalılığından kimliyini, situasiyadan dolayı
"yol azdığını" anlayır.
Və birdən əsərə o - fabula daxil olur. Belə bir alleqoriya da var...
"Yazı əsnasında birdən yazıçı
diksinir: - Sən kimsən? - Mənəm, fabulayam, adımdan
qorxma. Köməyə gəlmişəm".
Və situasiyanı nəzarətə götürüb hadisələri
bildiyi ardıcıllıqla davam etdirir...
Əsərin əsas fiqurantı telefondur. Səhnənin
ortasında qoyulmuş avtomat telefon. Sözügedən
zamanda ev telefonu çox az adamın evində
olardı. Telefon prestij, status, firavanlıq, vəzifə
əlaməti sayılırdı. İnsanlar
illərlə telefon növbəsində dayanırdılar.
Mənzil, avtomobil növbəsində duran kimi... Telefonun şəninə şeirlər, mahnılar, əsərlər,
filmlər bağlanardı. "Telefonçu
qız", "Nofolet haradadır?" filmləri, Poladın
"Pozvoni"si, "Qaya"nın "Telefon
avtomatlar"ı... Kim deyərdi ki, vaxtilə hər
ailənin həsrətində olduğu telefon bu gün evlərdə
artıq, lazımsız bir şeyə çevriləcək,
aylarla yada düşməyəcək, dəstəyi
qaldırılmayacaq. Susacaq. Hekayənin sonunda susduğu kimi. Bu
gün telefon məişətimizdə tamam başqa əhəmiyyət
kəsb edir və həyatımızın vazkeçilməzidir.
Amma tamam başqa statusda... Nə ev telefonu,
nə avtomat, nə şəhərlərarası, nə
taksafon kimi... Telefon mobil olaraq ikinci dəfə
dünyaya gəldi. Əsrimiz mobil əsridir.
Hər gün 8 milyard adam gözünü
telefonla açır, telefonla bağlayır. Öz
şəxsi telefonu ilə. Nə qədər
ki, telefonlar şəbəkəyə bağlı idi, insanlar
azad idi. İndi daha əli nəbzin üzərində
saxlamaq mümkün deyil. Ağıllı
telefonların sayəsində insanları izləmək də
asanlaşıb, azadlıq da məhdudlaşıb. Telefon həm cib dəftəridir, həm zəngli
saat, radio, televizor, maqnitafon, təqvim, alış-veriş, həm
də oyuncaq. Eyni zamanda kitab, periodika,
kalkulyator, ensiklopediya, poçt, dost-rəfiqə, sirdaş.
Sirr dağarcığı. Bəzi iş
adamları sirrlərlə, kompromatlarla dolu telefonlarını
onlar olmayanda yad əllərə düşməsin deyə,
etibarlı dostlarına vəsiyyət edirlər, bu vəsiyyəti
sənədləşdirirlər də...
Mən bu hekayəni əzbər bilirdim. Mövzunu da,
qəhrəmanları da tam real hesab edirəm. Yəni, həyatda
belə əhvalat ola bilər və olur.
Şəxsən mənim bacım 30 ilə yaxın ailəli
olduğu həyat yoldaşı ilə 80-lərdə elə
telefonla tanış olub. Gələcək
kürəkənimiz bizimlə "həmblokirovka" idi.
Bizim nömrə 22 idi, onlarınkı 23 (Bu
müddət ərzində evimiz də, nömrələrimiz
də dəfələrlə dəyişib. Amma nömrə yadımdadır. "Ölməyib"miş). Elçi gələndə
də qeyri-ciddi təsir bağışlayar deyə,
bacımla onun telefonla tanış
olduqlarını böyüklərdən gizlətdik. Sovet mentaliteti. O vaxt belə mövzular çox
aktual idi, təsadüfi tanışlıqla başlayan sevgi
macərası...
Mədinə tam bir introvertdir. Romantik yaşayır.
Gecədən keçənə qədər radio dinləyir,
bütün radiostansiyaların proqramını bilir, təyyarə
səsi gələndə nəfəsini çəkib qulaq kəsilir,
qonşusu pianinoda qamma çalır... Rüstəm
onun həyatına qəfil qalxan külək kimi daxil olur.
Amma alışdığı komfort
zonasını pozmur, əksinə, gecə müsahibini öz
dünyasına aparır, ona "xoş və çətin
ağrıyla da olsa, qadınlığını
qaytarır".
Telefon bir obraz kimi "Mən, sən, o..."dan qabaq
yazıçının "Ağ liman" povestində
görünür. Səftər dayı öz aparatından
öz nömrəsinə zəng vurur. Kəsik
siqnalları dinlədikdən sonra "məşğuldur,
danışır", - deyə avantürasına yekun vurur. O
da, Mədinə, Rüstəm kimi təklikdən əziyyət
çəkirdi.
Ramiz Həsənoğlunun səhnələşdirdiyi
tamaşanı vaxtı ilə çox bəyəndiyim də
yadımdadır. Romantik adı da var idi: "Telefon gecələri"...
Tele-duet də demək olardı. Seymuru Həsən Əbluc, Mədinəni Əminə
Yusifqızı canlandırırdı. Heyf
o tamaşadan. Heyf niyə deyirəm,
çünki itib. İnanmaq çətin
olsa da, belədir. İnsan faktorumu,
ehtiyatsızlıq ya səliqəsizlikmi, nə isə, son
peşimançılıq fayda verməz. Elə
bil Anar bu əsəri onlar üçün
yazmışdı. Onlar da bu obrazlara
çox yaraşırdılar.
Tamaşa vaxtı zal, demək olar ki, dolu idi. Sıra
"qonşularım" slavyan tipi gənc oğlanla qız
idi. Çox mehriban oturmuşdular,
barmaqları iç-içə. Bir az
söhbət etdik. Birinci dəfə idi
Bakıda idilər. Tanış təriflər... Özü də bayram günləri. (Novruz tətilləri idi). Ağızları
dada gəlmişdi. Mən də onlara əsər,
müəllifi barədə məlumat verdim. Tamaşa başlamamışdan pərdə
açıq idi. Dekorosiya bir az
köhnə təsir bağışlayırdı. Retro, nostalji yox, məhz nimdaş ... Yəqin rejissor
belə görürdü. Səhnə
fırlanmayacaqdı. Nə var, ortada idi... Səhnənin
bir tərəfi mənzil, bir tərəfi küçə
kimi düzəldilmişdi. Sağ tərəf - bildiyimiz
interyer; pianino, kreslo, torşer, "Nerinqa"... Küçədə qoşalampalı fonarın
altında telefon budkası. Tamaşa
başlanmamışdan, hansı ki, hələ hamı yerini
tutmamışdı, üçüncü zəng
çalınmamışdı, baş qəhrəman gəlib
telefon budkasına daxil oldu. Başladı
bir-birinin ardınca siqaret çəkməyə.
Yanımdakı qızla təəccüblə bir-birimizə
baxanda sevgilisi "diqqət çəkir,
tamaşaçını baş verəcəklərə
hazırlayır", - deyə öz fikrini bildirdi. Ağlıma batdı. Xoşuma
da gəldi. Belə orijinal priyomları
sevirəm. Azərbaycan Milli Dram Teatrında da -
"Hamlet" tamaşasında - belə maraqlı
tapıntı var idi... Kral və kraliça "Siçan tələsi"
epizoduna tamaşaçı lojasında oturub
baxırdılar...
Bu müasir "... telefon" idi. Qəhrəmanlar da bir
epoxadan başqa bir epoxaya transfer olunmuşdular. Tamaşada əsasən,
gənclər məşğul olduğundan çox şən,
emosional bir iş alınmışdı. Rus dilində
baxdığımdan sanki əsər tanış
da gəlmirdi. Həqiqi bir maraqla sonluğu
gözləyirdim. 60-cı illərin geyimlərində
bir dəstə gənc deyə-gülə səhnənin bir
başından daxil olub, o biri başından
çıxır. Lakin quruluş lirik
ab-havadan da məhrum deyil. Motor uğultusundan Mədinə
qulaqlarını tutur, təyyarənin küləyi Seymurla Mədinəni
telefon budkasına itələyir, səhnənin yerindəki
yarpaqlar havada fırlanır, işıqlar sönür...
Tamaşanın rejissoru Peterburqdan dəvət edilmiş həmyerlimiz Ə.Ələkbərov idi. Rusiyada təhsil alıb işləməsinə, tamaşanın da Rus Dram Teatrında qoyulmasına baxmayaraq, tam milli bir səhnə təzahürü idi. Daha doğrusu, mən bu teatrda bu qədər Azərbaycan yönümlü tamaşa görməmişdim. Azərbaycan dilində replikalar, musiqi parçaları, tar çox xoş təsir bağışlayırdı. O qədər ki, deyilənləri yuxarıda qeyd etdiyim qonaqlara tərcümə də etməli oldum. Musiqi bu quruluşunun vizit kartıdır. "Hər axşam saat 11-də" filmində də musiqi müşayiəti film boyu gedirdi. Amma R.Həsənoğlunun traktovkasında musiqi fonu xatırlamıram... Qəribə də olsa, bu əsəri məhəbbət üçbucağı adlandırırlar. İki bucaq eyni adam olsa da. Birdən fərqinə vardım ki, əsəri də elə üçbucaqlı kimi təhlil edirəm. Üç yanaşma. Üç baxış bucağı. Üç görüntü. Tele-tamaşa çox saf təsir bağışlayırdı. Sovet əxlaqına xas mənəviyyat, davranış, etik normalar. Dialoqlardakı intim çalarlar, səs tembri, mükəmməl diksiya, aktyorların peşəkarlığı tamaşanı gözəlləşdirirdi. Filmdə motivlər Anarın olsa da, ruhu bizim deyildi. Final bir qədər dəyişdirilmişdi. Ayrılıqda götürəndə yaxşı film idi, baxılırdı. Amma bizim deyildi. Ləngliyi, uzun pauzaları ilə bir az fransız filmlərini xatırladırdı. Məsələn, "Kişi və qadın"ı. Hekayədəki şuxluqdan əsər-əlamət yox idi. Millilikdən çıxmışdı. Amma atmosfer, yüksək əxlaqilik saxlanılmışdı. Mənə elə gəlir ki, bu əsəri ən yaxşı Anarın özü ekranlaşdırardı.
Səs
obraz ola bilərmi? Bilər.
Və o səs gecədən gecəyə,
söhbətə uyğun dəyişir. Bəzən
yuxulu, bəzən yorğun, təəccüblü, bəzən
soyuq, akademik, eləcə də, "pul kimi cingiltili" olur.
"Onda səsiniz başqa idi, - dedi və istehzayla əlavə
etdi, - ya bəlkə bu səfər danışan başqa
adamdır. Keçən səfər evlənənin
başqa dostu təklikdən şikayət edir. O, sərt
və kəskin danışmağı bacarırdı ". Lakin Rüstəmi tanıyandan sonra
arxayınlaşır, səsinin "metalını"
götürür. Səs - insanın özüdür,
ikinci üzüdür. Kimə görə səsin
rəngi olur, kimə görə qoxusu. Səs
də qavramağın, dərkin bir yoludur. Rüstəm Mədinənin səsini yuxuda
gördüyünü deyir. Bu - bir ədəbi
priyomdumu, ya doğrudan olan şeydir (yuxudur da, azaddır, nə
istəyir edir, kimi, nəyi istəyir görür, hara istəyir
uçur), dəqiq biləmədim.
Seymur Mədinənin kim olduğunu postfaktum bilsə də, müəllif Seymurla Rüstəmin eyni adam olduğunu sona qədər Mədinədən gizli saxlayır. Hekayənin əsas intriqası da budur.
Rus Dram Teatrında quruluş verilən "Mən,
sən, o və telefon" tamaşası cəmi bir saat
müddətində seyrçini uzaqda qalmasına baxmayaraq, hələ
də görünən ötənlərə aparır.
Keçmişlə bağlı böyük nostaljim olmasa da,
kiminsə dediyi, yaddaşımın bir küncündə
ilişib qalan frazanı xatırladım: "SSRİ son sovet
adamı dünyadan köçəndə
dağılacaq"...
Dilarə
ADİLGİL
525-ci qəzet.- 2023.- 6 aprel.- S.11.