Balet səhnəmizin
cığıraçan əfsanəsi
Onun adını daşıyan
qardaşı nəvəsi
Qəmər Almaszadə
deyir ki, Qəmər xanım bir şeyi istəyirdisə,
o iş baş tutmalı idi... Elə bu cümlədən görünür, XX əsrin
əvvəllərində Azərbaycan
kimi bir ölkədə, ciddi, əsl müsəlman kişinin ailəsində dünyaya gələn bir qızın necə, hansı əzm və iradə hesabına ölkənin ilk balerinası
olması.
Sənət bir az
da çətinliyi, fədakarlığı sevir
bəlkə də. Sən ona özündən
nələrisə pay verməlisən
ki, o da qarşılığında sənə
istədiyini, hələ
daha artığını
da versin. Milli rəqslərimizin mahir ifaçısı, baletmeystr,
pedaqoq və ilk azərbaycanlı balerina Qəmər Almaszadə Azərbaycan incəsənət
tarixinin bu cür fədakar, cəsur qadınlarından
biridir. O, bu uğurda hətta canını belə təhlükəyə atıb,
çox sevdiyi atasına yalanlar demək məcburiyyətində
qalıb. Yəqin buna görədir,
bir əsrdən çox keçməsinə
baxmayaraq, bu gün də adı sevgi və hörmətlə anılır.
lll
Qəmər Almaszadə 1915-ci il martın 10-da çəkməçi, ayaqqabı
mağazasının sahibi
Hacı Ağa və tatar qızı
həkim Mariyanın (Məryəm) ailəsində
anadan olub.
Uşaq ikən, baletlə məşğul olan Şura adlı qonşu qızı sayəsində rəqsə,
balet sənətinə
böyük marağı
yaranan Qəmər qarşıda onu gözləyən çətinlikləri,
məşəqqətləri nəzərə almadan, sadəcə daxili istəyi, sevgisi ilə başlamışdı
rəqsə. Onu bu yolda tək dəstəkləyən
insan isə anası idi.
"Hər şeyin "günahkar"ı anamdır!"
deyən aktrisa xatirələrinin birində
danışır: "Ta uşaqlıqdan
musiqini eşidərək
rəqs etməyə başlayırdım və
illər ötdükcə
bu elə yaxşı alınırdı
ki, anam atamdan xəlvətcə məni rəqs studiyasına göndərdi.
Beləcə, biz bir neçə il
atama "gəzməyə
gedirik" deyərək,
rəqs məktəbinə
dərslərə gedirdik.
Bütün bunlar böyük
məhəbbət bəslədiyim
atamdan gizlicə baş verirdi. Mömin müsəlman Hacı Ağa doğma qızını həddən
artıq yüngül,
hətta açıq-saçıq
balet kostyumu geyinmiş səhnədə
heç təsəvvür
edə bilməzdi.
Bu olduqca uzun
müddət davam etdi. Lakin zamanla atama,
hətta kənar şəxslər, sadəcə
tanışlar və xəbərdar etməyi unutduğumuz qonşular, ya da sadəcə
özlərini saxlaya bilməyənlər təbriklərlə
yaxınlaşmağa başladılar.
O, təbrikləri sevinclə
qarşıladığını göstərirdi, amma hiddətlənirdi, qəzəblənirdi,
anamla qızğın
mübahisələr salırdı".
Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrı
nəzdində fəaliyyət
göstərən balet
studiyasını bitirir
və 1930-cu ildə həmin teatrda işə başlayır. Qəmər Almaszadə
səhnəyə ilk dəfə
1931-ci ildə Qlierin
"Qırmızı lalə"
baletindəki Tao Xoa partiyası ilə çıxıb və müəyyən təcrübə
qazanandan sonra Rusiyaya gedərək Leninqradda (indiki Sankt-Peterburq) xoreoqrafiya məktəbində peşəsinin
incəliklərini dərindən
öyrənib. Təhsilini tamamlayaraq
Bakıya qayıdan balerina ömrünün sonunadək həyatını
Azərbaycan Dövlət
Akademik Opera və Balet Teatrı ilə bağlayıb.
Şöhrət onu çox tez tapır. Sənətin nə olduğunu bilən, bunu dəyərləndirən hər
kəs Qəmər Almaszadənin istedadının
vurğununa çevrilir.
Amma bu uğurun, bu sevginin görünməyən
tərəfi də vardı. Təəssüf ki, bir qadının səhnəyə
çıxmasını, rəqs
etməsini qəbul etməyən kütlə
daha böyük idi və onlar
gün keçdikcə
Qəmər üçün
potensial təhlükəyə
çevrilirdilər. Nəticədə bunu həzm edə bilməyən uzaq qohumlardan biri hətta ona silahla da
hücum edir. Xoşbəxtlikdən güllə sadəcə
onun ayaqqabısının
dabanına dəyir.
Atası isə onun istedadının,
peşəkarlığının canlı şahidi olandan sonra bunu
qəbul etməli olur. Qəmər xanım
həmin hadisəni belə nəql edirdi: "Bir gün çəkməçi
Hacı Ağa heç vaxt getmədiyi teatra getməyə hazırlaşır,
ən axırıncı
sırada bilet alır. Bizim bilet yoxlayan
qızlar bu haqda mənə deyəndə, qorxdum ki, o səhnəyə cumacaq və dəhşətli qalmaqal yaradacaq. Amma yox, o, bütün
tamaşaya baxdı.
Qəhrəman Gülyanaq,
daha doğrusu, mən qalanın başından dənizə
atılanda, o elə hönkürüb ki, heç nədən xəbərsiz qonşularımız
bunun səhnə oyunu olduğunu əmin edərək, onu sakitləşdirməyə
başlayıblar. Bunu öyrənəndə,
tamaşadan sonra evə getməyə qorxurdum. Amma yenə də ayağımı evin kandarına qoyanda atam üstümə cumub məni qucaqladı: "Sən necə də gözəl artistsən!"
Atasının izlədiyi əsər
1940-cı ildə həyat
yoldaşı Əfrasiyab
Bədəlbəylinin məhz
onun üçün yazdığı və balerinanın ilk professional çıxışını
etdiyi "Qız qalası" baleti idi. O dövrdə Gülyanağın
ilk ifaçısı Qəmər
Almaszadənin çıxışı
çox yüksək
dəyərləndirilib.
O, uzun illər Opera və Balet Teatrının baş baletmeysteri olub, Soltan Hacıbəyovun "Gülşən", R.Qlierin "Qırmızı lalə", P.İ. Çaykovskinin "Yatmış gözəl" və digər baletləri səhnəyə qoymuşdu. "Qız qalası"nın 1959-cu ildə yeni - ikinci quruluşunun baletmeysteri də Q.Almaszadə olub.
Balerina təkcə
SSRİ-də deyil, həm də
dünyanın müxtəlif ölkələrində
tanınıb, sevilib və oralarda da rəqsin, baletin inkişafına mühüm
töhfələr verib. O, öz truppası ilə Fransa, Hindistan və Nepala qastrol edib. 1970-ci
ildə İraqın Mədəniyyət Nazirliyinin
dəvəti ilə Bağdada gedərək orada ilk peşəkar İraq xalq rəqsləri ansamblının
əsasını qoyub.
Ərəb dilini gözəl
bilən balerina həmçinin, Nepalda da rəqsin, baletin inkişafına kömək etmişdi.
Ona orada medal veriblər.
"Qoy tamaşaçılar
məni cavan xatırlasınlar!" - deyən Qəmər hələ də formada olmasına və rəqs etməsinə baxmayaraq, balerina üçün ciddi yaş hesab edilən 35 yaşında ikən səhnədən gedib.
Azərbaycan səhnəsinin "şahzadəsi" adlandırılan Qəmər Almaszadənin sənəti, yaradıcılığı hər zaman dövlətimiz tərəfindən yüksək dəyərləndirilib. Ona ən böyük dəyəri də Ulu Öndər Heydər Əliyev və Prezident İlham Əliyev veriblər. Prezident İlham Əliyev sənətkarın 90 illik yubileyində ünvanlandığı təbrik məktubunda onun yaratdığı obrazları "əsl sənət inciləri" və "Azərbaycan xoreoqrafiya sənətinin misilsiz nailiyyətləri" adlandırmaqla bərabər, balerinanın anadan olmasının 100 illiyinin dövlət səviyyəsində keçirilməsilə bağlı verdiyi Sərəncamla Azərbaycan sənətinə və sənətkarına verdiyi yüksək qiyməti bir daha nümayiş etdirmiş oldu.
Azərbaycanın ilk
balerinası Qəmər xanım 7 aprel
2006-cı ildə vəfat edib və
Bakıda Fəxri xiyabanda dəfn olunub. Lakin heç
şübhəsiz ki, vəfatından 17 il deyil, 17 əsr belə
ötsə, keçdiyi həyat yolu, yaratdığı obrazlar
Azərbaycan incəsənəti yaşadıqca Qəmər
Almaszadə adını da yaşadacaq!
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2023.- 7 aprel.- S.11.