Ögey tale
Bizim yaşadığımız "Jildom" deyilən
birmərtəbəli kommunal bina qış klubuyla Sərhədçilər
şəhərciyinin arasındaydı. Sudanyanıq
üç-dörd ağacdan savayı bir
yaşıllığı olmayan həyət bu uzunsov
binanın boyuna biçilmişdi elə bil. Axşamlar
uzaqda - Araz
boyunda qatarların işıqları sayrışır,
axıb gözdən itirdi. Bilirdik ki, o qatarlar
insanları hardasa uzaqdakı şəhərə aparıb-gətirir.
Günlərin birində qonşumuz Sədrəddin
dayı ezamiyyətdən qayıdanda tək gəlmədi,
şəhərdə evləndiyi Nubar adlı
yanıuşaqlı bir qadın gətirdi. Yad gəlinin
gəlişiylə həyətin ab-havası da dəyişdi.
Arvadlar
bir yerə yığışıb
xısınlaşırdılar: kimi Sədrəddin
dayını qınayır, kimi isə ona haqq
qazandırırdı ki, düz iş tutub, oğlu Adilə
analıq eləyən lazımdı.
Gözəl
xala başını bulayıb, dedi:
- O
arvaddan mənim gözüm su içmir, ögey anaların
yaxşısını görməmişəm.
Bu sözlərdən ürpəndim, bildim ki, Sədrəddin
dayı o şəhərli qadını Adilə ögey ana gətirib
və analığının yanında gətirdiyi balaca
qız da onun ögey bacısıdır.
Adil məndən bir yaş böyük idi, beşinci
sinifdə oxuyurdu. Anasını körpə ikən
itirmişdi. Nubar xalanın gəlişindən
sonra elə dəyişmişdi, onu tanımaq olmurdu, evdən
bayıra çıxmır, uşaqlardan, tay-tuşlarından
gen gəzirdi.
Nubar xala indiyəcən eşitmədiyimiz bir şivədə
danışırdı. Qonum-qonşuya
qaynayıb-qarışmırdı, elə həyətin
qadınları da ona üz göstərmir, yaxınlıq
vermirdilər. Çənəsində
ziyilə oxşayan iri xal vardı. Mənə
elə gəlirdi o qadını çoxdan, hələ bizim həyətə
gəlməmişdən tanıyırdım, nənəmin
danışdığı nağıllarda
görmüşdüm. Nağıllardakı
ögey analar da belə qanısoyuq, deyingən,
acıqlıdılar, hamısının da çənəsində
xal olur. Elə bilirdim Sədrəddin
dayı Nubar xalanı şəhərdən yox, hansısa
nağıldan götürüb gəlib, bir qədər
yaşayıb yenə qayıdıb gedəcək öz
nağılına.
Ögey ananın ögey səsi həyəti
başına götürürdü. Günaxşamacan Adilə
qışqırır, ona odun yardırır, su
daşıtdırırdı, cini tutanda isə salırdı
çubuğun altına. Adil
ağrılara dözür, cınqırını da
çıxarmırdı. Onun halına
ögey bacısı ağrınıb ağlayırdı.
Adilə ürəyimiz yanırdı, yamanca
sınıxmışdı. Qayğılı olsa
da, dərslərini yenə əvvəlki təki
çatdırır, yaxşı oxuyurdu.
Həyətimizin ögey anasının dalınca da
rayona "Ögey ana" filmi gəldi. Yenicə
çəkilmişdi. Elə bilirdim bu
filmi Adilin analığı Nubar xaladan çəkiblər.
Klub ağzınacan doluydu. Gözüm Adili gəzdi.
Səhnəyə qalxan taxta artırmanın
yanında, yerdən oturmuşdu. Gahdan
çönüb arxaya boylanır, işıqların sönməyini,
filmin başlamağını səbirsizliklə gözləyirdi.
Bu kino hamıdan əfzəl Adilə gərək idi, onun
kinosuydu...
Zalda hərdən
hıçqırıq səsi eşidilirdi: uşaqlar bir yana, böyüklər də göz
yaşını saxlaya bilmirdilər. Nəzərimi
ekrandan ayırmasam da, bir gözüm Adildəydi. Yarıqaranlıqda yaxşı seçmirdim, ancaq
arabir əlini gözünə aparmağından onun da
ağladığını bilirdim. Film
indiyədək baxdıqlarımızdan seçilirdi. Elə bil bu gördüyüm kino deyil və səhnənin
ortasından asılmış iri bəyaz pərdə də
ekran yox, dünyaya açılan geniş bir pəncərədir
və mən bu pəncərədən boylanıb həyata
baxıram.
Ekranda "Filmin sonu" yazılmağıyla zalın
boşalmağı bir oldu. Ayaqlarımı
sürüyüb qapının ağzında ləngidim.
Adil hələ də oturduğu yerdə səssiz-səmirsiz
qalmışdı, gözlərini boş ekrandan çəkmirdi.
Onnan ötrü kino bitməmişdi, filmin
çəkilməmiş ardını seyr edirdi sanki.
Klubun
qabağında "Jildom" uşaqlarından savayı
heç kim qalmamışdı. Biz isə evə tələsmirdik, filmin təsirindən
hələ də ayrıla bilmirdik. Mən
özlüyümdə fikirləşir, Sədrəddin
dayını qınayırdım ki, axı niyə o, şəhərdən
kinodakı mehriban, qayğıkeş Dilarə xalanı yox, ətiacı
Nubar xalanı gətirib. Əgər Dilarə xala Adilin
ögey anası olsaydı, onun qayğısına qalar,
axşamlar üstünü örtər, laylay deyərdi,
kinodakı kimi...
Dinib-danışan yox idi, elə bil həmişə
klubun qabağındakı meydançada hay-küylə
oynayıb əylənən uşaqlar deyildik.
Üzücü
ünsüzlüyü, uzundraz Nağının səsi pozdu:
- Ha-ha-haa!.. Sən bunlara bax ey!..
Gözlərinin qorasını sıxırlar! - tənə elədi. Ağzını
qoymuşdu Allah yoluna: - Kinodu da, artistlər oynuyur. Həyatda həbelə
dəyil ha!.. Həbelə
olsaydı, dədəmə deyərdim Bakıya otçota gedəndə
kinodakı kimi bir Dilara xala gətirərdi, doğma anam məni
tənbeh eləyəndə qaçardım
analığımın yanına. Doğruçu
ögey ana Nübar xaladı e, Adilin belində odun
sındırır.
Adil gözümə dəymədi. Klubun kəllayısına
sarı hərləndim. O, kinomexanik köşkünə
qalxan daş artırmanın altında dayanmışdı. Əlində anasının kiçik şəklini
tutmuşdu. Çiyinləri titrəyir,
hıçqırıb ağlayırdı: "Anacan! Ana!... Ürpəndim, içimdən
soyuq bir gizilti keçdi, sanki ekrandakı filmin ardı həyatda
davam eləyirdi.
O filmdən
sonra bizim Adilə münasibətimiz lap dəyişdi. Elə böyüklər də onu digər
uşaqlardan seçirdilər. Adil isə
bu qayğıkeşlikdən sıxılır, istəmirdi
ki, onu tay-tuşlarından seçib ayırsınlar. İnsanların mərhəməti
anasızlığını bir daha onun yadına
salırdı.
Uzundraz Nağıya da həyət uşaqlarının
münasibəti dəyişmişdi. Hamı bir girəvə
gəzirdi ki, bu bivec oğlanla dalaşsın. Kinoda anasının ögeyliyini İsmayılın
üzünə vuran, ona tənə eləyən hozu-hozaki Səmədin
acığını həyatda Nağıdan çıxmaq
istəyirdik. Harfa
danışığı, sur-suyumu, köntöy
davranışıyla Nağı bizə bivec Səmədi
xatırladırdı. Filmdəki İsmayılı nə
qədər sevirdiksə, Səmədə bir o qədər
kin bəsləyir, nifrət eləyirdik...
O vaxtdan
iyirmi ilə yaxın bir müddət keçmişdi. Azərbaycan beynəlxalq radiosunda işləyirdim.
Bir dəfə təsadüfən söhbət zamanı bildim
ki, "Ögey ana" filmindəki Səməd rolunu oynayan
iş yoldaşım Fərhad Bakıxanovdur. Bir
yerdə çalışsaq da, bundan xəbərim
olmamışdı, heç onun özü də bu barədə
söhbət açmamışdı. Dedim Fərhad,
altmışıncı illərin uşaqları hələ də
səni axtarırlar, onların qəlbində necə
kin-küdurət oyatmısansa, yaddan çıxartmırlar.
Elə biri mən özüm... Fərhad güldü, dedi
"Ögey ana"dan sonra məktəbdə, həyətimizdə
mənimlə dalaşmağa hamı bir bəhanə
axtarırdı. Məni öz adımla yox, Səməd
çağırırdılar, bu da xoşuma getmirdi. Odur ki, kinoda çəkildiyimi gizlədirdim.
Ötən illəri xatırladı. Dedi "Ögey ana" İsmayıllı rayonun Qalacıq kəndində çəkilib. Filmdə uşaq rolları çox idi. Hamımımız da ilk dəfəydi kamera qarşısında dururduq. Qırxıncı illərin uşaqlarıydıq. Mən 1945, Ceyhun Mirzəyev 46, Jəmiləni oynayan Sevinc isə 47 təvəllüd idi. Çəkilişdə bəzən müəyyən çətinliklər yaransa da, recissor Həbib İsmayılov uşaqlarların dilini tapa bilmişdi və hər kəs də öz rolunun öhdəsindən gəlirdi. Nəcibə Məlikova oğlu Saqibi də özüylə götürmüşdü və o vaxtdan da dostluğumuz başladı. Nəcibə xanım bizi Saqibdən ayırmırdı, çəkiliş meydanından kənarda da qayğımıza qalır, bizə analıq eləyirdi. Xasiyyətcə mülayim, xeyirxah qadın idi. Uşaqlı-böyüklü hamı xatirini istəyirdi. Kənd camaatı da ona vurulmuşdu. Xətrini əziz tuturdular. Yaşlı bir qadın nəvəsinin əlindən yapışıb çəkiliş meydanına gətirmişdi ki, Nəcibə xanım onu müayinə eləsin. Qarını inandıra bilmirdilər ki, Nəcibə xanım həkim deyil, aktrisadır.
- Həyatın qəribəlikləri çoxdur, - Fərhad sözünə davam elədi. - Çoxları bilmir ki, o filmdə Nəcibə xanım həm də öz həyatını oynayıb. Ailə quranda həyat yoldaşının əvvəlki arvadından Fuad adlı oğlu vardı. (Fuad Əsədov. AFFA-nın Baş katibi olub). Nəcibə xanım ona əsl ana qayğısı göstərmiş, onu Saqibdən seçməmişdi. Bəlkə də buna görə kinodakı rolu dolğun və gözəl alınmışdı. Ceyhun Mirzəyev də rolun öhdəsindən yaxşı gəlmişdi və elə bilirəm filmin uğurunun əsasında hər şeydən əvvəl onların bənzərsiz ekran dueti durur. Ceyhun elə bil neçə ilin aktyoru idi. Sovet kinoşünasları, tənqidçiləri onun oyununa yüksək qiymət verdilər, haqqında yazdılar. Təsadüfü deyil ki, iki il sonra Tofiq Tağızadə onu Nodar Şaşıqoğlu və Tamilla Ağamirova kimi tanınmış aktyorlarla "Mateo Falkone" filmində çəkdi.
Fərhadın niyə aktyorluq sənətinə getmədiyi ilə maraqlandım. Dedi inanmıram ki, kinomuz mənim simamda nəsə itirib. O, uşaqlardan yalnız Ceyhun Mirzəyev kino sənətini seçdi. Cəmiləni oynayan Sevinc Axundova musiqi müəllimi oldu. Dadaş rolunda çəkilən Ceyhun Şərifov Xalq artistləri Ələsgər Şərifov və Məhluqə Sadıqovanın övladıydı, amma o da aktyorluğa getmədi, uzun illər Az TV-də idman şərhçisi işlədi. Saqiblə mən isə orta məkğəbi bitirib universitetin Şərqşünaslıq fakultəsinə, fars dili bölməsinə qəbul olduq.
Biləndə ki, Fərhadın həyat yoldaşı, həm də məktəbyaşlı uşaqları atalarının aktyorluğundan xəbərsizdirlər, onu qınadım. Dedim burda nə var axı? Əksinə, övladların səninlə fəxr edəcəklər. Proqramda oxudum, bu axşam televiziyada "Ögey ana"nı göstərəcəklər, oturub baxanda uşaqlarına danışarsan, yerinə düşər, onlardan ötrü sürpriz olar.
Ertəsi gün maraqlandım. Fərhad dedi işdən çıxanda Nodar Şaşıqoğluyla rastlaşdım. Bakıya gəlmişdi. Yaxşıca pivələdik, söhbətləşdik. Evə gec gəldim. Mən kəndarda paltomu soyunanda gördüm uşaqlar "Ögey ana" filminə baxırlar. Kiçik oğlum böyüyə deyir ki, indi o əclaf Səmədi göstərəcəklər, əlimə düşsəydi, onun ağız-burnunu əzərdim. Zəhləm gedir o gicbəsərdən... Bundan sonra daha nə deyim? Bir onu dedim ki, ay uşaq, televizora baxanda sakit olun, hər sözü danışmayın.
Filmdəki Səməd obrazı epizodik olsa da, amma yaddaqalandır. Fərhad kiçik roluyla tamaşaçıların nifrətini qazana bilib. Bu isə uğur deməkdir. Həmişə belə olub: mənfi personajları oynayanların uğuru, qazancı tamaşaçı nifrətidir, əgər aktyor bu hissləri tamaşıçıda oyada bilibsə, deməli, rolun öhdəsindən gəlib...
Fərhadı tərcüməçi kimi
Əfqanıstana göndərdilər. Sonra bir neçə il
də İranda işlədi. O vədə münasibətimizdə
sərinlik yaranmışdı və bunun səbəbini daha
çox özümdə görürdüm.
Doxsanıncı illərin əvvəliydi. Məni
İrana xidməti ezamiyyətə göndərdilər.
Astara keçid məntəqəsi indiki təki
gedişli-gəlişli deyildi. O gün bu taydan o taya
keçən tək mən idim. İran tərəfdən
də bəri taya gələn bir nəfər idi. Neytral ərazidə, Astara çayı üzərindəki
körpünün düz ortasında üzbəüz
çıxdıq. Fərhad idi, Tehrandan gəlirdi.
Kontraktı bitdiyindən geri
qayıdırdı. Soruşdu sən ki, türk
redaksiyasında işləyirdin, İrana xeyir ola?
Dedim iki ildir Teleradio şirkətində Xarici əlaqələr
şöbəsi açmışıq, o şöbəyə
rəhbərlik edirəm. Sərhəddəki təsadüfü
görüş münasibətimizdəki sərinliyi bir andaca
sildi, sanki aramızda umu-küsü olmamışdı.
Bizim daha
bir görüşümüz "Ögey ana"nın çəkildiyi Qalaçığa səfərlə
nəticələndi. Dostumuz Rasim də bizimləydi.
O kəndi görmək maraqlıydı, ələlxüsus Fərhaddan
ötrü. Kəndə yaxınlaşanda
görürdüm ki, həyəcanlanır. Dedi
Qalacıq çox dəyişib tanımaq olmur. Dəyişməyən dağ çayının
şırıltısıdı, o vaxtdan qulaqlarımda necə
qalıbsa, elə də eşidirəm. Necə
axırdısa yenə eləcə axır...
Kənd sakinləri başımıza
yığışdılar. Fərhadı
tanıyanlar da oldu, onunla xatirə şəkili çəkdirdilər.
Xatirələr dilə gəldi. Fərhadın yaddan çıxartdıqları da
vardı və unutduqdarını yaşıdları ona
xatırlatdılar. Fərhad dedi o vaxtlar çayda
çimmək şəhərdən gələn
uşaqların hamısının arzusuydu, amma bizi yaxın
buraxmırdılar ki, xəstələnərsiniz.
Hava
çox isti olmasa da, Fərhad çaya girdi, dedi
uşaqlıq arzuma qırx beş il sonra
çatdım və bu həm də Jeyhunun, Saqibin arzusu idi.
Ruhları şad olsun...
Qalacıq səfərindən bir xeyli keçmişdi. Fərhadla təsadüfən
şəhərdə rastlaşdıq. Rasimə
zəng elədik, o da gəldi. Fərhad söhbətə
muştuluq xəbərlə başladı, dedi birotaqlı mənzil
alıb, təmir elətdirib, - Yevroremont. Bir
qalıb köçməyi. Sevindik, onu təbrik
etdik. Üz vurduq ki, evgördüsünə
getməliyik, yüz eşitməkdənsə, bir dəfə
görmək yaxşıdı. Rasimlə
himləşdik ki, yolüstü bir hədiyyə götürərik.
Fərhad əvvəl maşını Yasamal qəbiristanlığına
sürdü, ailə məzarlığı oradaydı. Gül də götürdük. Qırmızı
qərənfilləri dəstələrə ayırıb,
valideynlərinin məzarına, bir cütünü isə təzə
bir qəbirə qoydu. Heyrətdən donub
yerimdə qaldım. Rasimin də halı
özündə deyildi, dili söz tutmurdu danışsın.
Təzə qəbirin başdaşındakı
şəkildən dostumuzun gülümsər sifəti bizə
baxırdı. Şəklin altında
yazılmışdı: "Bakıxanov Fərhad Üseyn
oğlu. 01-01-1945. Mənalı-mənalı
qımışmağından məsələnin nə yerdə
olduğunu indi anladıq. Birotaqlı mənzil
o öz məzarına deyirmiş. Dedi dünyaya etibar
yoxdu, ölüm-itim dünyasıdı. Özümdən
sonra uşaqlar qayğı çəkməsin deyə bu
işi tutdum...
Kefimizin korlandığını görüb, könlümüzü almaq istədi, dedi burdan gedirik Zelyonnı trestə, Müstəcəbin kababxanasına, "təzə mənzili" qeyd etməliyik. Mən boyun qaçırdım, Rasim də bir bəhanə tapıb, dəvətdən yayındı...
Novruzda anamın Yasamal qəbiristanlığındakı məzarını ziyarət elədim. Nədənsə Fərhadın "birotaqlı mənzil" söhbəti yadıma düşdü. Elə bil nəsə bir qüvvə məni o səmtə çəkdi. Gözlərimə inanmadım. Dostumun sağlığında özünə qoyduğu başdaşındakı tarixə əlavə edilmişdi - 24.01. 2022.
"Ögey ana" filmi bu gün də televiziya kanallarında göstərilir və maraqla baxılır. Nəsillər dəyişir, bu ekran əsərinə olan sevgi, maraq isə dəyişmir. Hər dəfə o filmə baxanda istər-istəməz xəyal məni qayğısız uşaqlıq çağlarıma qaytarır, "Jildom" dediyimiz kommunal bina gözümün qabağına gəlir. Adili, onun analığı Nubar xalanı, Sədrəddin dayını, köntöy Nağını, xatırlayıram. Qonşumuz Gözəl xalanın sözləri qulaqlarımda səslənir: "Allah heç bir uşağa ögey ana nəsib eləməsin..."
Kamil Əfsəroğlu
525-ci qəzet.- 2023.- 8 aprel.- S.16;19.