"Teatr sənin əsərini qəbul
etmirsə, günahı özündə axtar"
Müsahibimiz yazıçı, dramaturq, ADMİU-nun
Kinoşünaslıq və ekran dramaturgiyası
kafedrasının müdiri, Əməkdar incəsənət
xadimi, professor Əli Əmirlidir.
- Əli müəllim, uzun illər nasir kimi bədii
yaradıcılıqla məşğul olmusunuz. Nəsrdən
dramaturgiya kimi çətin janra keçməyinizdə səbəb
nə oldu? Nəsrdə sizi nə qane etmədi?
- Həqiqətən,
dramaturgiyaya gələndə mənim artıq iyirmi illik
nasirlik təcrübəm vardı. Onlarla hekayənin,
povest və romanların müəllifi idim. Oxucularım da kifayət qədər idi, çap
olunmaqda da elə bir çətinliyim olmamışdı,
ölkənin ən nüfuzlu ədəbi jurnallarında
ardıcıl şəkildə çap olunurdum, buna baxmayaraq
içimdə həmişə bir teatr sevgisi vardı, səhnənin
cazibəsi mənə rahatlıq vermirdi. Nəhayət,
bu sevgi 1990-cı ildə məni dramaturgiyaya gətirdi. Zaman da çox mürəkkəb idi. Cəmiyyət
həyatında baş verən inqilabi dəyişikliklər,
bizə tanış olmayan yeni, qəddar
iqtisadi münasibətlər fonunda vərdiş etdiyimiz mənəvi
dəyərlərin sürətlə aşınması
insanları çaşdırmışdı. Millətin
yeni iqtisadi şəraitə uyğunlaşma prosesi çox
ağrılı gedirdi. Bax elə bu
ağrılarla da yeni azərbaycanlı tipi
formalaşırdı. Mənim dramaturgiyam,
onun əsasını təşkil edən qəhrəmanlarım
məhz bu şəraitdən doğulur, yetişirdi. Teatrlara da məhz bu yeni zamana güzgü tutan əsərlər
lazım idi. Yazdığım pyeslər
asanlıqla ölkənin bütün teatrlarının
qapısını aça bildi. Bir də
ayıldım ki, özümü dramaturgiyada çox rahat hiss
edirəm. Sizin çox çətin
yaradıcılıq növü dediyiniz dramaturgiya, demə, mənim
yazıçı stixiyam imiş. Onu da
deyim ki, əsərlərimin adi bir əyalət teatrından
tutmuş Akademik Milli Dram Teatrınadək tamaşaya
qoyulmasında heç bir çətinliklə
rastlaşmamışam. Bütün
teatrlardan diqqət və təmənnasız qayğı
gördüm. Bu gün də bu münasibət
davam edir.
- 30 ildən
çox müddətdə bu sahədə kifayət qədər
uğurlar qazanmış dramaturq kimi teatrın hazırkı
vəziyyətini necə görürsünüz?
-
Teatrlarımızın indiki durumu ayrıca söhbətin,
ciddi araşdırmaların mövzusudur. Bir dramaturq kimi
ümumiləşdirilmiş obyektiv fikir bildirməkdə
çətinlik çəkirəm, ona görə də
qısaca deyəcəm: teatrımız musiqimizdən,
kinomuzdan, təsviri sənətimizdən heç də geri
deyil, elə bir-birlərinə tən gəlirlər. Amma bu təsəlli
ola bilməz. Hərəkət
lazımdır, var da! Bütün bu sənət
sahələri, o cümlədən, teatrımız da
axtarışda, özəllik sorağındadır. Bu axtarış yollarında qabarmalar, çəkilmələr,
sapmalar, irəliləmələr göz qabağındadır.
İstinad nöqtəsini tapmaq asan məsələ
deyil. İnqilabi texnologiyaların məişətimizə,
həyatımıza sürətlə daxil olduğu bir şəraitdə,
fasfud zamanında ciddi sənət dəhşətli
basqılarla mübarizə aparmağa məcburdur. Bir təsəllimiz də var, teatrın cəmiyyət
həyatına təsir gücü zəif olsa da, ona maraq
azalmır, axır bir neçə ildə teatrımıza
tamaşaçı marağı əhəmiyyətli şəkildə
artıb. Deməli, insanlarımıza teatr
lazımdır. Qalır o insanların
gözləntilərini doğrultmaq.
-
Rejissorlarımız yaxşı dramaturji materialın
yoxluğundan, ssenaristlər, dramaturqlar isə onların əsərlərinə
diqqət göstərilməməsindən narazıdır. Bu məsələdə sizin mövqeyiniz necədir?
- Əgər rejissor dramaturji material
qıtlığından şikayətlənirsə, deməli,
o, işinin ustası deyil, mütaliədən uzaq adamdır,
dünya dramaturgiyasından xəbərsizdir. Oturub gözləyir ki, kim ona yaxşı bir pyes gətirəcək.
Dramaturqların şikayətlənməsinə gəldikdə
isə... Bir həqiqəti bilmək lazımdır: teatr,
xüsusilə dövlət teatrları, daim məhsul istehsal
edən müəssisədir, ona yaxşı, keyfiyyətli
xammal lazımdır. Pis xammaldan keyfiyyətli məhsul
istehsal etmək mümkün deyil. Teatr pis, ya zəif
pyeslə tanış olanda artıq bilir
ki, bu pyesin tamaşası uğursuz olacaq, ona çəkilən
xərc özünü doğrultmayacaq. Əgər
teatr sənin əsərini qəbul etmirsə, günahı
özündə axtar.
- Bir
müsahibənizdə "pyes yazmaq üçün müəyyən
mədəni səviyyə, mühit lazımdır"
deyirsiniz. Sizcə, indi o mühit varmı?
- Mən
demişəm, dramaturq olmaq üçün
yazıçıda müəyyən mədəni səviyyə,
teatr mədəniyyəti və sevgisi, geniş mütaliə,
zəhmət və şübhəsiz ki istedad lazımdır.
Teatr mühitinə gəldikdə isə, inamla
deyə bilərəm ki, ən azı Bakıda bu mühit var.
Son vaxtlar, hətta teatrlar arasında bir rəqabət
mühiti də formalaşır. Bir
neçə özəl teatrın yaranması və
ardıcıl şəkildə fəaliyyət göstərməsi
də bu mühiti yaradan amillərdəndir. O da
yaxşıdır ki, bu teatrların artıq öz
tamaşaçıları da var.
- 2015-ci
ildə yazdığınız "Ağdamda nəyim
qaldı" romanınız 2019-cu ildə çap olunandan 1 il sonra Ağdam işğaldan azad edildi. Baxmayaraq ki, roman müharibə mövzusunda deyil,
söhbət də işğaldakı Ağdamdan getmir, amma
maraqlıdır ki, azadlığından sonra Ağdama gedərkən
təəssüratınız necə oldu? Ağdamda nəyiniz qalmışdı?
- Nəsrdən
iyirmi beş il olardı
aralanmışdım, "Ağdamda nəyim qaldı?"
yarandı, sonra "Mələk əmi" adlı bir novella
da yazdım. Avtobioqrafik roman otuz illik
işğaldan əvvəlki Ağdamdır. Tarixə qovuşmuş, yox olmuş, murdar
düşmənin divan tutduğu 50 - 60-cı illər
Ağdamı. Otuz ildən sonra yer
üzündən silinmiş Ağdamın
xarabalıqlarını görəndə keçirdiyim hissləri
təsvir etmək fikrində deyiləm. Bir-iki
divar fraqmenti qalmış evimizi, həyətimizi tanıya bilmədim.
80-ci illərdə Çörək Muzeyinə
çevrilmiş köhnə dəyirman binasının
karkası salamat qalmasaydı, həyətimizi tapa bilməzdim.
Əlbəttə, o Ağdamın yerində
möhtəşəm bir şəhər salınacaq,
müasir binaların layihəsi belə deməyə əsas
verir, amma bu o Ağdam olmayacaq, o zamanın
ağdamlıları da şəhərin özü kimi
keçmişə qovuşdu. "Ağdamda
nəyiniz qaldı?" soruşdunuz. Bu suala roman
haqqında təəssüratlarını yazmış dostum
Mustafa Çəmənlinin bir sualı ilə cavab verim:
Ağdamda nəyimiz qalmadı ki?!
- Ədəbiyyat adamlarını həm də Qarabağ
müharibəsindən, işğaldan və indi də qələbədən
sanballı əsərlər yazmamaqda qınayırlar. Bir
yazıçı, dramaturq kimi istərdim bu mövzuda sizin də
fikrinizi öyrənim, qələminizi niyə müharibə
mövzusundan uzaq tutursunuz?
- Bu fikirlə
razı ola bilmərəm. Qarabağın
işğalı dövründə müxtəlif janrlarda
çox sayda əsərlər yazılıb, poeziya nümunələrinin
sayı-hesabı yoxdur. Mustafa Çəmənlinin, Aqil
Abbasın, Vüsal Nurunun, Şərif Ağayarın nəsr
nümunələri, çox sayda şairimizin poetik əsərləri...
Əlbəttə, Aqil Abbasın "Dolu"
romanını xüsusi qeyd etmək lazımdır. Roman özü, onun eyni adlı ekran versiyası, həm
ədəbiyyatımızda, həm də kinomuzda hadisəyə
çevrildi. 44 günlük müharibə
dövründə yazıçılarımız, şairlərimiz
rəşadətli ordumuzla bir yerdə çiyin-çiyinə
vuruşdular, sözün qüdrəti ilə düşmənlə
cidala çıxdılar. Mənim
yaradıcılığıma gəldikdə isə,
işğal dövründə mən problemə komik prizmadan
yanaşıb "Bala bəla sözündəndir?"
komediyasını yazdım, onun "Bala - başabəla"
adlı ekran variantının uğuru yaddaşlardan hələ
silinməyib. Daha sonralar
"Ünvansız qatar" pyesini yazdım, Dövlət Gənc
Tamaşaçılar Teatrında tamaşaya qoyuldu. İkinci Qarabağ müharibəsindəki qələbəmizdən
sonra mən "Xeyir xəbər" adlı bir pyes
yazdım. Təəssüf ki, o pyes hələ
tamaşaya qoyulmayıb.
Əlbəttə, möhtəşəm qələbəmizdən
sonra daha mükəmməl əsərlərin
yazılmasına ehtiyac var, yazılır da. Bir şeyi nəzərə
almaq lazımdır ki, plakatçılıqdan uzaq yüksək
keyfiyyətli ədəbiyyatın yaranmasına vaxt, zaman
lazımdır. Onu da bilməliyik ki, Sovetlər
çökəndən sonra bədii ədəbiyyat təbliğat
vasitəsi olmaqdan çıxıb öz əsas
missiyasını - sənət missiyasını yerinə
yetirmək yolundadır. Müharibəni ədəbiyyatla,
şeirlə, pyeslə udmurlar, müharibəni
qüdrətli sərkərdənin
başçılığı ilə rəşadətli
ordu, ultra müasir döyüş texnikası ilə udurlar,
necə ki bütün dünyaya müasir müharibə
modelini nümayiş etdirə bildik.
- Siz həm
də uzun illərdir pedaqoji fəaliyyətlə məşğulsunuz.
Bu fəaliyyətiniz
yaradıcılığınızı qısıtlamır
ki?
- Artıq 23 ildir, bu il 100 yaşı tamam olan Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində dünyanın ən nəcib peşəsi ilə, müəllimliklə məşğulam, konkret desəm, dramaturgiyadan dərs deyirəm. Ölkənin ən qədim sənət məbədində çalışmaqdan şərəf duyuram. Böyük yaradıcılıq keyfiyyətlərinə malik çox gözəl bir kollektivdə, ulduzlar arasında işləmək xoşbəxtlikdir. Yaradıcılığa gəldikdə isə... Dərs demək özü də elə yaradıcılıqdır, bunlar bir-birini tamamlayır. Axı mən burda dramaturq olduğuma görə dərs deyirəm.
- Tələbələrinizə hər şeydən əvvəl nəyi öyrədirsiniz?
- Tələbələrimə ilk növbədə ölkəyə, millətə, vətənə və cəmiyyətə faydalı insan, vətəndaş olmaq dərsi öyrədirəm. Paralel olaraq dramaturgiyanın mənə məlum olan sirlərini də onlarla bölüşürəm. Öyüd verməyi, məsləhətlərlə yormağı, özümdə olmayan keyfiyyətləri onlardan tələb etməyi sevmirəm. Ancaq bir tövsiyədən özümü saxlaya bilmirəm: gördüyünüz bütün işlərə ciddi və məsuliyyətlə yanaşın.
- Mədəniyyət və İncəsənət Universiteti hər il müəyyən sayda kadrlar hazırlayıb cəmiyyətimizə təqdim edir. Siz özünüz də tələbələrə ssenari yaradıcılığını təqdim edirsiniz. Bəs hanı o məzunlar ki, ssenari yaradıcılığında indi belə qıtlıq var?
- Uzun illərdir ölkədə mədəniyyət və incəsənətin inkişaf istiqamətlərini 100 yaşlı ADMİU-nun məzunları müəyyən edir. Azərbaycan kinosunda, televiziya məkanında, internet televiziyalarında fəaliyyət göstərən mütəxəssislərin çoxu işlədiyim kino və televiziya fakültəsinin məzunlarıdır. Ümumiyyətlə, sənətə aparan yol bizim Universitetdən keçir. Ölkənin ən reytinqli televiziya seriallarının ssenari müəllifləri də bizim tələbələrdir. Ölkədə bir ssenari qıtlığı var fikri ilə razı deyiləm. Ssenaristlər az deyil, sadəcə, onların əməyindən istifadə edəcək kino müəssisələri azdır. Kino sənayesi olmayan yerdə yazılan ən yaxşı ssenarilər də istifadəsiz qalır. Amma onu da deyim ki, kinoda bir tərpəniş var, xüsusilə özəl prodakşnlar fəal işləməklə bərabər keyfiyyətli işlər ortaya çıxarırlar. Fikrimcə, yeni bir kino mühiti yaranır.
- Ədəbi yaradıcılığınızda son vəziyyət necədir? Yeni əsərlər varmı?
- Məni son vaxtlar sənədli teatr maraqlandırır. Qələmimi bu sahədə sınamaq fikrindəyəm. Azərbaycan tarixində, xüsusilə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti zamanında elə hadisələr olub ki, onları məhz dokumental teatrda canlandırmaq çox faydalı və maraqlı olar. Real tarixi şəxslər, real tarixi hadisələr, mühüm iclasların stenoqramları və minimum müəllif müdaxiləsi. Fikrimcə, belə pyes üzərində qurulan tamaşa böyük maraq doğura bilər. Əlbəttə, fikir, ideya vacibdir, ən vacibi isə onun konkretləşdirilməsidir. Deməli, işləmək lazımdır.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2023.- 13 aprel.- S.13.