Başa çatan Teatr Forumu: təəssüratlar
nikbinlik doğurur
Son illər Azərbaycan
teatr sənətinin inkişafı yönündə
bir sıra dəyərli addımlar atılır, mühüm
layihələr həyata
keçirilir və təbii ki, bütün bunlar sevindirici işlərdir. Müxtəlif festivallar, konfranslar, teatr günləri bu sahədə bəlli bir canlanma yaradır. Bu günlərdə isə Azərbaycan teatrının
inkişafı, mövcud
problemlərin müzakirəsi
və həlli yolunda daha önəmli
iş görüldü.
Aprelin
11-12-də ölkəmizdə ilk dəfə olaraq Teatr Forumu keçirildi.
Mədəniyyət Nazirliyi
və Heydər Əliyev Mərkəzinin birgə təşkilatçılığı,
Azərbaycan Dövlət
Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin
(ADMİU) tərəfdaşlığı
ilə "Azərbaycan
teatrı - 150: inkişaf
perspektivləri" mövzusunda
keçirilən Teatr
Forumu Ulu Öndər Heydər Əliyevin 100 illiyinə və Azərbaycan peşəkar teatrının
150 illik yubileyinə həsr olunmuşdu.
İki gün davam edən Forumun "Azərbaycan teatrında ənənələr və
trendlər", "Milli
teatrda müasir rejissor və aktyor sənəti: yenilənmə prosesində
sistemli yanaşma",
"Konsepsiya və strateji hədəflər,
"Teatr sahəsində
insan kapitalının
inkişafı" kimi
müxtəlif mövzuları
əhatə edən
panel iclaslarında teatr
xadimləri, incəsənət
nümayəndələri, teatr direktorları, rejissor, aktyorların iştirakı ilə teatrın müxtəlif problemləri müzakirə
olundu, təkliflər
səsləndirildi, şikayətlər
dinlənildi.
Teatrşünas, Əməkdar incəsənət
xadimi İlham Rəhimli teatrların kommunal ödənişlərdən
azad olunmasını, teatrlara yardım edən sponsorların vergidən azad edilməsini, Xalq artisti Vidadi Həsənov müstəqil
teatrlara diqqətin artırılmasını, Xalq
artisti Afaq Bəşirqızı mədəniyyət
sahəsində Bədii
Şuranın, teatrşünas
Elçin Cəfərov
teatrların marketinqlə
bağlı şöbəsinin
yaradılmasını təklif
etdilər.
Xalq artisti Nurəddin Mehdixanlı isə dedi ki, teatrlar
qohumluq prinsipləri ilə fəaliyyət göstərməməlidir, teatrların
kommersiya layihələri
olmalıdır. N.Mehdixanlı və Əməkdar artist Nicat Kazımov fəxri adların yaşa görə yox, fəaliyyətə görə verilməsini irəli sürdülər.
İ.Rəhimli, A.Bəşirqızı, N.Kazımov
və başqaları
öz çıxışlarında
əsasən aktyorların
həyat şəraitinin
yaxşılaşdırılması, maaşlarının artırılması
problemlərini irəli
sürərək bildirdilər
ki, kirayədə yaşayan gənc aktyor cüzi maaşla ailə saxlamaqda çətinlik çəkir və məcburən işdən
sonra başqa fəaliyyətlərlə məşğul
olur. Bu da aktyorun
yaradıcılığına, teatrın işinə təsirsiz ötüşmür.
Beləcə, nazirlik əməkdaşlarının
iki gün ərzində böyük
diqqətlə izlədikləri,
son dərəcə azad,
sərbəst şəraitdə
davam edən, teatrın bütün problemlərinin dilləndirildiyi
Forum öz işini yekunlaşdırsa da, təsiri və ətrafındakı müzakirələr
hələ də qalmaqdadır.
Forumdan sonra qəzetimizə açıqlama verən yazıçı, dramaturq
professor Əli Əmirli
Teatr Forumunun keçirilməsini əlamətdar
hadisə hesab etdiyini və bu Forumun teatrın
gələcək inkişafına
öz töhfələrini
verəcəyinə inandığını
bildirdi: "İki gün ərzində Teatr Forumunun keçirilməsi ölkənin
mədəni həyatında
çoxdan görmədiyimiz
bir canlanma yaratdı. Bu möhtəşəm
mədəniyyət tədbiri
həqiqətən böyük
bir hadisəyə çevrildi. Ölkənin bütün teatr xadimlərinin iştirak etdiyi forum teatra yaxından bələd olan bir dramaturq
kimi məndə çox zəngin təəssürat yaratdı.
Bu təəssüratın zənginliyi ilk olaraq ondan qaynaqlandı ki, Mədəniyyət Nazirliyinin yeni komandası Azərbaycan teatrının mövcud problemlərini məhz illərlə bu sahədə çalışan
insanların dilindən
eşitmək, teatrımızın
real vəziyyətini öyrənmək,
bəlkə də elə teatrla məşğul olan insanları yaxından tanımaq, onların nələr düşündüyünü
bilmək istədi.
Forumun proqramı
doğru-düzgün, peşəkarcasına
qurulmuşdu. Panel müzakirələrə
çıxarılan mövzular
müasir teatrın bütün problemlərini,
onun qarşısında
duran vəzifələri,
yüksək bir sənət kimi onun cəmiyyət həyatına təsir yollarını çözməyə,
təhlil etməyə
imkan yaradırdı.
Forumun işində bir şəffaflıq, problemlərə münasibətdə
cəsarət, açıq
fikir mübadiləsi,
çıxışlara, başda
nazir Adil Kərimli olmaqla, bütün komandanın diqqət kəsilməsi və onların bütün müzakirələrdə
fəal iştirakı
yaxşı işlərə
rəvac veriləcəyinə
ümidimizi artırdı.
Forumda teatr xadimlərinin bir-birindən
maraqlı, mövcud problemləri bütün kəskinliyi ilə açıb söyləyən,
hətta problemlərin
həlli yollarını
göstərən çıxışları
oldu. Azərbaycan teatr
tarixinin bilicisi, öz aramızda onu canlı teatr ensiklopediyası adlandırırıq, professor İlham
Rəhimlinin mövcud
teatr problemlərinin kökünə varması,
dediyi hər cümlənin alqışlarla
qarşılanması göstərdi
ki, həqiqətən,
həlli o qədər
də asan olmayan ağrılı məsələlər var,
həm sənət, həm də məişət müstəvisində.
Xalq artisti Nurəddin Mehdixanlının teatrımızın
mövcud vəziyyətini
peşəkarcasına təhlil
etməsi və son dərəcə işgüzar
təklifləri də
forum iştirakçılarının alqışları ilə
qarşılandı.
Mingəçevir Dövlət Dram Teatrının
direktoru Əməkdar
artist İntiqam Soltan deyir ki, forum mütləq öz bəhrəsini verməlidir,
çünki başqa
əlac yoxdur: "Düzünü deyim ki, öncə mən də sıradan bir forum kimi düşündüm.
Amma sonradan müzakirələrin sərbəst,
səmimi keçməsinə
diqqət edəndə
gördüm ki, yeni rəhbərliyin doğrudan da araşdırmaq arzusu var. Pərdə arxası ilə maraqlananda gördüm ki, cənab Adil Kərimli foruma qədər də müxtəlif görüşlər
keçirib və moderatorlara tövsiyə edib ki, imkan
daxilində tam sərbəst,
açıq şəkildə
müzakirələr getsin.
Əsas məqsəd teatrların mövcud problemləri haqqında məlumat toplamaq və teatrlarda nələr baş verdiyini bilməkdir ki, inkişaf üçün
haradan başlamaq lazım olduğu müəyyənləşsin. Forumda çox müzakirələr
getdi. Razılaşdığım da oldu, razılaşmadığım da.
Professor İlham Rəhimlinin çıxışı
mənim üçün
çox doğma, çox yaxın idi. Çünki 20 ildir ki, mən
bu çıxışı
edirəm, deyirəm ki, iş adamların
gəlirinin müəyyən
faizi mütləq teatra ayrılsın, vergi məcəlləsində
teatra aid ayrıca bölmələr olsun, teatr haqqında qanun olduğu kimi işləmir. Məsələn, orada uşaq
teatrları ilə bağlı xüsusi bölmə var ki, Azərbaycanda çoxu o bölməni bilmir, bilənlər də görməzdən gəlirlər.
Amma razılaşmadığım
məqamlar da oldu. Məsələn, orada populist çıxışlar
vardı ki, teatrları direktor idarəçiliyindən çıxartmaq
lazımdır. Əslində, bu haqda hamıdan
öncə mən danışmışam, teatrları
məmur idarəçiliyindən
çıxartmaq lazımdır.
Amma teatrı teatrdan başı çıxan adama həvalə etməliyik. Fikrimcə, direktor-baş
rejissor strukturu düzgün deyil. Direktorla bədii rəhbər eyni adam olmalıdır.
Çünki onlar arasında
yaranan intriqa teatrın inkişafını
ləngidir və teatr iki nəfərin
intriqasının qurbanı
olur.
Həmçinin, teatrlarda Sovet dövründən qalma lazımsız ştatlar
var. Eləcə də
teatrlara lazım olan ştatlar yoxdur. Məsələn, mətbuat katibi,
inzibatçı, menecer,
prodüser, hüquqşünas,
bufetçi və sair.
Forumda tamaşaçı məsələsinə toxunuldu, tamaşaçıdan gileylənildi. Lakin bir nəfər də demədi ki, illər öncə verilən yarımçıq qərarla teatrlarla məktəblər arasında elə bir keçilməz sədd yaranıb ki, bu da nəticədə tamaşaçı probleminə gətirib çıxarıb. Dünənki məktəblilər bu günün tamaşaçısıdır və onlar bu gün teatrdan qaçırlar. Sabahkı tamaşaçını bu gün məktəblərdən yetişdirməliyik. Teatrların məktəblərə girişi yasaqlanıb. Bunun həlli üçün Mədəniyyət Nazirliyi ilə Elm və Təhsil Nazirliyi arasında memorandum imzalanmalıdır və həmin memorandumda teatr məsələsi öz əksini tapmalıdır. Bu gün nazir Emin Əmrullayevin apardığı siyasətlərdən biri budur ki, təhsildə dramdan istifadə olunur. Amma bir var təhsildə dramı hansısa qeyri-peşəkar müəllim, tələbə aparsın, biri də var təhsildə dramı peşəkar teatr həyata keçirsin. Məktəblərlə teatrlar arasında müqavilələr bağlana bilər.
Region teatrları haqqında bir sıra məsələlər müzakirə olundu. Məsələn, yetişən kadrların region teatrlarına qayıtmaması məsələsi, məncə, elə də düzəlməz problem deyil. Mən Mingəçevir Dövlət Dram Teatrına direktor təyin olunandan sonra Mingəçevir Dövlət Universitetinin rəhbərliyi ilə danışıqlar aparmışıq. Gələn ildən etibarən orada teatr fakültəsinin yaranmasını razılaşdırmışıq ki, yerli və ətraf rayonların kadrları burada təhsil alsınlar.
Köhnəni tamamilə silib yenini yaratmaq çox çətin məsələdir. Dünənin bünövrəsi qoyulubsa, biz o bünövrənin üzərində yeni bir model cəmiyyətə təqdim etməyi bacarmalıyıq. Fikrimcə, Teatr Forumu mütləq öz bəhrəsini verməlidir. Çünki bundan başqa əlacımız yoxdur. Demirəm ki, burada deyilənlərin hamısı öz əksini tapacaq, bəhrəsini verəcək, amma müəyyən qədər bu deyilənlər həyata keçməlidir ki, sabahkı işlər bunun üzərində bərqərar ola bilsin".
Hər şeydən əlavə, etiraf edək ki, ilk dəfədir Azərbaycan teatrı bu qədər böyük diqqət və qayğı ilə əhatə olunub. Problemlərin mövcudluğunu qəbul edib, həlli yollarını axtarmaq üçün keçirilən bu Forum illərdir həmin problemlərin içərisində boğulan teatr əhli üçün bir nəfəslik oldu. İnanırıq ki, yekunda da deyildiyi kimi, Forum müddətində aparılan fikir mübadiləsi və müzakirələr əsasında toplanan təkliflər "Azərbaycan mədəniyyəti 2020-2040 dövlət strategiyası" ilə bağlı tərtib edilən tədbirlər planında nəzərə alınacaq və bundan sonra yalnız Azərbaycan teatrının inkişaf yolundan söz açacağıq.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2023.-15 aprel.- S.15.