Deməyə söz olanda...
İnternetin həyatımıza daxil olmasıyla
televiziya öz tamaşaçılarının müəyyən
qismini itirdi. Hazırda internet resurslarında
tamaşaçının zövqünə,
dünyagörüşünə, hətta əhvalına
uyğun və bilik bazasını artıracaq kontentlər
çoxdur.
Bu yazım Tural Yusifov (o, həm də məşhur
"AvtoStop" verilişinin aparıcısıdır) və
Əli Xəyyamın müəllifi olduqları "Söhbətgah"
podkastı haqqındadır.
Əvvəlcə "podkast"
anlayışının nə olduğundan başlayaq. Çox
istifadə elədiyim "Azleks" lüğətində
yazılır ki, podkast internet şəbəkəsində
geniş yayılmış audiofayldır, bir qayda olaraq, şəbəkədə
bloqla radio arasında yer tutur və populyar səs
formatlarından birində (mp3 və ya wav) hazırlanır. Podkast müxtəlif
(monoloq, dokumental hekayə, müsahibə və s.) formalarda
hazırlanır. Müəlliflər hər mövzudan, yaxud yalnız
ardıcıl bir sahədən (siyasət, iqtisadiyyat, mədəniyyət
və s.) danışır, əlyəncəli, maarifləndirici
və digər istiqamətlər üzərində qurulur.
Daha çox audioproqram kimi xarakterizə olunsa da,
video formatında çəkilən podkastlar da var və onlar əsasən
marketinq sahəsində, məhsulun tanıdılması məqsədilə
istifadə olunur.
Ümumi götürəndə isə podkastla
televeriliş arasında ciddi fərq yoxdur. Çünki
təqdim edilən format televiziya, radio verilişləri ilə
eynidir. Sadəcə, indi müasir
dünyada, zərurət oldu-olmadı, hər şeyi terminləşdirmək
tendensiyası geniş yayılıb. Yəqin
ki, televerilişdən əsas fərqi istənilən
adamın podkast hazırlamaq, internetdə yayımlamaq
imkanının olmasıdır.
"Söhbətgah" video formatda təqdim edilən
podkastdır.
İki aparıcı aktual problemlərdən
danışır, bəzən isə müzakirə studiyaya dəvət
edilən qonaqla birlikdə aparılır. Həm
bu, həm də yuxarıda deyilən səbəblərdən
"Söhbətgah"ı internet verilişi
adlandırmağı məqsədəuyğun sayıram.
Müşahidə etdiyim qədərilə,
"Söhbətgah"ın konkret konsepti yoxdur. O mənada
ki, bəzən bu tip müzakirə platformalarında
aparıcılar əks qütblərdə dayanır, hərə
öz arqumentindən çıxış edir və bu zaman
söhbət fikir toqquşmasına, mövqelərin konfliktinə
əsaslanır. "Söhbətgah"da isə
tərəflər arasında mövzu ilə bağlı gah
fikir ayrılığı yaranır, gah da baxış
bucaqları üst-üstə düşür. Burada əsas məqsəd aktual məsələlərə
dair mümkün olan ən optimal yanaşmanı tapmaq,
tamaşaçını-dinləyicini maarifləndirmək,
ona çətin məsələlərlə bağlı
çıxış yolu göstərməkdir. Müəlliflər mənəvi,
mental dəyərlərdən tutmuş universal, qlobal məsələlərə
qədər ən müxtəlif mövzuları müzakirə
edirlər.
Veriliş bir rakursdan statik planla çəkilsə də,
bu, ümumilikdə dinamikanı ləngitmir. "Söhbətgah"ın
müəllifləri
səmimiyyəti, sərbəstliyi, bilgiləri,
analiz etmək, fikirlərini konkret nümunələrlə əsaslandırmaq
bacarığı, şəxsi təcrübələri sayəsində
tamaşaçıyla aralarında uğurlu emosional əlaqə
qurmağı bacarırlar.
Hərçənd,
"Söhbətgah" verilişi bir neçə dəfə
saytlarda tənqid olunub, aparıcılar Əli Xəyyam və
Tural Yusifov təkəbbürlü
davranışda, qeyri-peşəkarlıqda
qınanılıb. Doğrusu, həmin tənqidi
yazılara qədər belə bir verilişin
mövcudluğundan xəbərsiz idim. Sonra "Söhbətgah"ın
bir neçə buraxılışına baxdım. Teleməkanda
ciddi mövzuların, problemlərin şoulaşdırmaq
tendensiyasının yayılması, üstəlik, sosial
mediada, Tik-Tok kimi beyin üçün saqqız rolu oynayan
platformaların fonunda "Söhbətgah"ın mövcudluğunu
faydalı və vacib hesab edirəm.
Tural Yusifov və Əli Xəyyam söhbəti
şoulaşdırmırlar, reytinqə işləmirlər,
müzakirəyə çıxardıqları problemlərin
onları gerçəkdən narahat elədiyi aşkardır. Mümkün
qədər sadə, rahat dildə danışırlar, bəzən
kobud, qaba sözlərdən istifadə eləsələr də,
bu, bir tamaşaçı kimi məndə qıcıq
doğurmadı. Çünki həmin
anın emosional ovqatı və məsələnin analizi
kontekstində qaba sözlər bayağı yox, təbii,
orqanik göründü. Müəlliflərin mövzulara ciddi
hazırlaşmaları, məlumat toplamaları hiss olunur,
formalaşmış müəyyən intellektual bazaları
var və mənimsədikləri bilgiləri individual
baxşı bucaqlarından emal etməyi bacarırlar.
Üstəlik, bir çox teleproqramların kütlənin diqqətini
çəkməkdən ötrü hər cür rəzilliyə,
bayağılığa əl atdığı, ədəb-ərkan
çərçivəsindən kənara
çıxdığı halda, daha az
publikya üz tutan "Söhbətgah"ın məsuliyyət
duyğusunu, cəmiyyətə faydalı olmaq cəhdini təqdir
edirəm.
Maraqla
dinləyib-baxdığım buraxılışlardan biri "Niyə
kitab oxumalıyıq?" mövzusundakı polemika oldu. Hətta aparıcıların qeyd elədiyi bəzi
kitablar diqqətimi çəkdiyindən tapıb oxumaq
üçün onların adını qeyd elədim.
Verilişdə Əli Xəyyam "gənclərin bədii
ədəbiyyat oxumasına qarşıyam" kimi mübahisəli
fikir səsləndirdi. Boynuma alım ki, uzun müddətdir, mən
də bədii ədəbiyyat oxumuram. Daha
dəqiq desəm, bədii ədəbiyyata marağım itib.
Yalnız iş gərəyi, tutalım, hansısa film ədəbi
əsərin motivləri əsasında
ekranlaşdırılıbsa, onda həmin romanı, ya hekayəni
oxuyuram. Son vaxtlar elmi ədəbiyyata, incəsənət
tarixinə, kinematoqrafiya və jurnalistikaya dair
araşdımaları mütaliəyə üstünlük
verirəm. Bədii ədəbiyyat əlbəttə
ki, bir ölkəni, mədəniyyəti tanımaq, bədii-estetik
zövqün formalaşması, fərqli insan həyatları
haqda məlumat toplamaq, emosional təcrübəni zənginləşdirmək
baxımından faydalıdır. Lakin
intellektual formada qalmaq, arqumentasiyanın, tənqidi
düşüncənin inkişafı baxımından, estetik
bədii zövqümü filmlər vasitəsilə zənginləşdirməkdənsə,
elmi-analitik mətnləri, araşdırmaları daha vacib hesab
edirəm.
Əslində, Əli Xəyyamın "bədii ədəbiyyata
qarşıyam" mövqeyində cəmiyyətin müəyyən
kəsimində formalaşmış zərərli bir fikrə
etiraz vardı.
Çünki bir qrup insan bədii ədəbiyyatın
oxunmamasını həddən artıq dramatikləşdirir,
bədii ədəbiyyatı mənəvi dəyər, mənəvi
meyar kimi qiymətləndirirlər. Əli Xəyyamla o mənada
razılaşıram ki, bir həkimin Floberi
oxumasından çox, öz ixtisası üzrə ədəbiyyatı
mənimsəməsi və peşəkarlığı
vacibdir. Ona görə ki, pasiyentinə yanlış
diaqnoz qoymasın, əməliyyyat aparanda, səhvən
başqa orqanını kəsib tullamasın. Yaxud
marketoloqun öz ixtisasını əla öyrənməsi
iqtisadiyyatımıza fayda verməsi baxmından vacbdir, nəinki
onun tutaq ki, Nabokovun "Lolita"sı haqda mülahizələri.
Yəni mən bədii ədəbiyyatın az
qala bütün biliklərin bazası qismində təbliğatının
və təqdimatının əleyhinəyəm. Təbii ki, hər bir ziyalının sözün
geniş mənasında mədəniyyətimizin mərkəzi
fiqurları sayılan şəxsiyyətlərin
yaradıcılığını, milli özünüdərkin
formalaşmasındakı əhəmiyyətini bilməsinin
vacibliyi öz yerində.
"Söhbətgah"ın başqa bir
buraxılışında cəmiyyətdəki şiddətin,
aqressiyanın, insanların sevgi dilini tapa bilməməsinin səbəbləri
araşdırılırdı. Bu kontekstdə müəlliflər
özümüzə, virtual dünyaya həddən ziyadə
aludəçilik, kommunikasiyanın qırılması, həyatımızı
imitasiya edərək yaşamağımız, əşyalara
çox önəm verməyimiz kimi vacib problemləri qabardırdılar.
Doğrudan da, müasir dünyada bizim səhərimiz
"zorlamaq, qətlə yetirmək" kimi neqativ, toksik xəbərlərlə
açılır, həmin mətnlərlə bir növ
yaşamaq gündəlik həyatımızın ayrılmaz
hissəsinə çevrilib. Bu problemlərə tarixi,
sosioloji, elmi və s. aspektlərdən baxan aparıcılar
belə bir mühüm sual səsləndirdilər: "Niyə
telekanallar sosial proqramlarında çox rahatlıqla iki nəfərin
öz intim hadisəsini
danışmasına icazə verirlər, neqativ
tendensiyaları yayırlar və bunun cəmiyyətə
faydası nədədir?"
Onu deyim ki, mən, cəmiyyətdəki aqressiyanın əsas səbəbini, müəlliflərin vurğuladığı kimi, daha çox medianın zorakılıq və şiddət təbliğ edən materiallar tirajlamasında axtarmağı doğru saymıram. Bir çox sahələrdə problemlərin həlli yollarını tapmaq, kökünü bilməkdən ötrü sosioloji araşdırmalara ehtiyac var; o cümlədən, emosional, fiziki təzyiqə dayanan ailə hekayələrini yayan teleproqramların cəmiyyətə nə kimi təsir göstərdiyinin və insanların belə neqativ, pessimist hekayələrə tələbatının səbəblərinin araşdırılmasına da. Lakin təəssüf ki, bizdə sosioloji araşdırmaların yoxluğu, yaxud da onların ictimailəşdirilməməsi kimi ciddi problemlər var. Ona görə Tural Yusifov problemlərdən danışarkən, daha çox xarici ölkələrdə keçirilən sosioloji araşdırmalara istinad etməli olur. Bizdə də analoji araşdırmaların aparılması problemlərin səbəbinin dərkində və məsələyə konseptual yanaşmaqda yardımçı ola bilər.
"Şiddət nədir" mövzusunun davamı olan "Azərbaycanlılar bir-birini niyə qırır" motivli söhbətində müəlliflər yenə də çox dəqiq bir məsələni aktuallaşdıraraq bu suala cavab tapmağa çalışırlar: "TikTok platformasında homoseksualı, açıq-saçıq fotolar yerləşdirən qadını qəbul etməyən, onları təhqirə məruz qoyan şəxs nədən, hansı səbəbdən o adamları davamlı izləyir?" Və davamlı izləməklə, şərh yazmaqla onların dünyagörüşünün dəyişməsinə nəinki təsir göstərmir, əksinə, baxış sayının artmasına səbəb olaraq statuslarını trendə çevrir. Yeri gəlmişkən, sosial mediada həmin adamlara nifrət püskürən, amma bununla belə onları izləməyə ehtiyac duyan istifadəçilərin davranışının özü də araşdırma predmetidir.
Hərçənd, müəlliflər bir çox mövzularda çox rahat danışıb detallı bilgilər versələr də, dramaturji, məntiqi ardıcıllığı qorusalar da, bəzi verilişlərdə söhbətin əsas xəttindən yayınırlar. "Niyə kitab oxumalıyıq" polemikası nə qədər ardıcıl qurulmuşdusa və məzmunca zəngin idisə, "Şiddət nədir" mövzusunda müəyyən yayınmalar, birdən-birə tamam fərqli temalara keçid söhbətə yorucu, dağınıq ovqat qatırdı. Məsələn, cəmiyyətdəki aqressiyadan danşarkən, aparıcıların vətəndaşların su israfı məsələsinə toxunmasının mövuzyla əlaqəsini aydınlşadıra bilmədim. Amma deyək ki, suyun kəsilməsi və bu kimi məişət qayğılarının vətəndaşlarda aqressiya yaratması ilə əlaqələndirilsəydi, bu, başqa məsələ. Yaxud yenə bu buraxılışda danışılan problemlə elə də əlaqəsi olmayan uzun-uzadı pəhriz təcrübələrinin bölüşülməsi də həmçinin...
"Söhbətgah"ın maraqlı buraxılışlarından biri d' "Linç etmək. İnsanların düşüncəsinə görə təklənməsi" mövzusunda polemika idi. Aparıcılar müasir dünyada, o cümlədən, bizim cəmiyyətimizdə, xüsusən, liberal kəsimin fərdin səhv etmək şansını tanımaması, alternativ fikirlərə görə sosial mediada linçlənməsi, lağa qoyulması, demokratiya anlayışının böhranı kimi son dərəcə aktual məsələdən danışdılar. Müəlliflərin toxunduğu, Qərbdə geniş yayılmış ləğv və ya boykot mədəniyyəti fərqli düşüncəyə dözümsüzlüyü, cəmiyyətdə dominant fikrə əks fikirlər səsləndirənlərin ictimai ittihama məruz qalmasını ifadə edir. Ləğv mədəniyyəti mövzusunu ardıcıl izləyirəm. Və "Söhbətgah"da bir vaxtlar izlədiyim bu hadisənin maraqlı tərəfini öyrəndim ki, transfobiyada ittiham olunan və bir ara kitabları yandırılan yazıçı Coan Roulinq linçləməyə məğlub olmadığından, ittiham edənlər geri addım atıb və hətta bundan sonra onun kitabları daha çox satılıb. Roulinqin təcrübəsi sosial mediada linçləmələrə boyun əyməməyi və inandığın dəyərlərin arxasınca getməyi diktə edir.
Elə bu nümunədən
çıxış edib bu yazımı "Söhbətgah"ın
müəlliflərinə tənqidlərə rəğmən
belə bir faydalı proqramı bundan sonra da şövq və
həvəslə davam etdirmələrini arzulamaqla bitirirəm.
Sevda
SULTANOVA
525-ci qəzet.-
2023.- 15 aprel.- S.12.