Yusif Küseyir oğlu: şəxsiyyət və fəaliyyətinə
dair mülahizələr
Yusif Küseyir oğlunun haqqında bugünədək bir sıra araşdırmalar aparılsa da,
təəssüf ki,
onun
şəxsiyyəti ilə bağlı dəqiq məlumatlar əldə
olunmayıb. Maraqlıdır, görəsən, necə
olub ki, Yusif Küseyir oğlunun şərəfinə
inşa edilmiş türbə dövrümüzədək
gəlib çatsa da, onun özü
haqqında məlumatlar
tarixin qaranlıq səhifələrində "itib-batıb"?!
Onun barəsində
fikir yürütmək
üçün hələlik
istinad edə biləcəyimiz ən etibarlı mənbə
1162-ci ildə, hələ
Şəmsəddin Eldənizin
hakimiyyəti illərində
Naxçıvan-Marağa memarlıq
məktəbinin və
ümumilikdə Azərbaycan
memarlığının ən
böyük nümayəndələrindən
biri olan memar Əcəmi Naxçıvaninin tikdiyi Yusif Kuseyir oğlu
türbəsinin qapısı
üstündəki yazıdır. Belə ki,
həmin yazıda onun "xacə ər-rəis əl-əcəl"
("xacə, tanınmış
rəis") titulları
göstərilib. Tədqiqatçılara görə, "xacə"
titulu daşıması
onun tacirlər gildiyasının başçısı,
tanınmış alim,
"rəis" titulu
isə Atabəylər
dövlətinin paytaxtı
olarkən Naxçıvan
şəhərinin rəisi
- rəhbəri olduğunu
göstərir. Türbə
üzərindəki yazıda
onun adına
əlavə edilmiş
"Şeyxlərin başçısı"
ifadəsinə gəlincə,
bu, Yusif Küseyir oğlunun şəhərdə yaşayan
ali dini təbəqəyə mənsub
olduğunu deməyə
əsas verir. Tanınmış alim F.Səfərlinin
qənaətləri bu
yöndədir.
Tarixçi E.Kəlbizadəyə görə, "nəzərə
alsaq ki, Atabəy Şəmsəddin
Eldəniz Naxçıvan
vilayətini 1136-cı ildə
İraq Səlcuq Sultanı Məsudun Azərbaycan canişini Çavlanın ölümündən
sonra öz torpaqlarına birləşdirib,
Yusif ibn Küseyirin Atabəylər
dövlətində təqribən
15 ilə yaxın bir müddətdə yüksək vəzifə
tutduğunu söyləmək
olar".
Ümumilikdə götürdükdə, haqqında dövrümüzədək
məlumatlar gəlib çatmadığı üçün
onun şəxsiyyəti
ilə bağlı aydın təsəvvürə
malik olmasaq da, əlimizdə olan mənbələrə
istinadən deyə bilirik ki, Yusif
Kuseyir oğlu Naxçıvanda XII əsrin
ortalarında yüksək
mövqe - rəis vəzifəsini tutmuşdu.
Fikrimizcə, bu nüans, yəni onun yüksək mövqe - rəis vəzifəsini tutması faktı böyük memar Əcəmi Naxçıvaninin
nəyə görə
başqa şəxslər
üçün deyil,
məhz Yusif Küseyir oğlu üçün belə bir memarlıq abidəsini inşa etməsi sualına aydınlıq gətirir.
Bizim onun məhz "rəis" tituluna diqqəti cəlb edərək oxucularla bölüşmək
istədiyimiz başqa
bir məqam daha vardır. Hesab edirik
ki, Yusif Küseyir oğlu həmin vaxtlar məhkəmədə də
müəyyən işləri
idarə etmiş və çox ehtimal ki, hakim kimi məhkəmə proseslərində ədalət
mühakiməsini həyata
keçirmişdi. Bu fikri əsaslandırmaq üçün müəyyən
məqamlara nəzər
salaq. Elmi araşdırmalara əsasən Naxçıvan
sərhəd vilayətində
yerləşən xüsusi
rejimli bölgə olduğundan buraya demək olar ki, həmişə Eldənizlər xanədanı
üzvlərindən olan
valilər təyin edilirdi.
Rəsmi sənədlərdə valinin
xidməti vəzifələrinə
digər məsələlərlə
yanaşı, habelə
cinayətkarların cəzalandırılması
da xüsusi olaraq aid edilirdi. Vali öz
vilayətinin dünyəvi
hakimi hesab olunurdu. Ona tövsiyə edilirdi
ki, hökm çıxararkən və
cinayətkarları cəzalandırarkən
vicdanına əsaslansın
və doğru hərəkət etsin.
Hakimlər (qazılar) valiyə
tabe idilər. Vali onların işinə nəzarət edir, qazılar da həmişə valinin köməyinə arxalanırdılar.
Qeyd edək
ki, sözügedən
dövrdə şəhərlər
valinin adından şəhər rəisləri
tərəfindən idarə
olunurdu. Məlumdur ki, rəislər,
bir qayda olaraq, yerli tanınmış
nəsildən seçilir
və onların vəzifəsi həmişə
irsi olurdu. Həmin illərdə ətrafdakı
mahal və kənd rəisləri şəhər rəisinə
tabe idilər. Akademik Z.Bünyadovun "Azərbaycan
Atabəyləri dövləti
(1136-1225-ci illər)" əsərində
də bu məqam vurğulanır.
Tarixi qaynaqlar
onu deməyə əsas verir ki, rəislər şəhərin ictimai həyatında mühüm
rol oynamış, dövlət nümayəndələri
ilə əhali arasında vasitəçilik
etmişlər. Rəislər öz tabeliyində
olan şəhər və mahallarda həmçinin dünyəvi
hakim kimi də fəaliyyət göstərirdilər.
Lakin o da qeyd olunmalıdır
ki, onlar tam müstəqil məhkəmə
hakimi deyildilər.
Çünki məhkəmə ilə bağlı səlahiyyətlərini yerinə
yetirərkən onlar öz fəaliyyətlərini
dini hakim olan qazılarla və imamlarla əlaqələndirməli,
onların məsləhətlərinə
əməl etməli,
dövlət başçısının
müvafiq fərmanlarından
istifadə etsələr
də, şəriət
normaları çərçivəsindən
kənara çıxmamalı
idilər.
Atabəylər dövlətinin ilk dövrlərində
Yusif Kuseyir oğlunun Naxçıvanda
fəaliyyət göstərən
şəhər rəislərindən
biri olması bizə əsas verir ki, Naxçıvan
şəhərini valinin
adından idarə etdiyi üçün onun məhkəmə işləri ilə də məşğul olması və hakim olaraq məhkəmələrdə
ədalət mühakiməsini
həyata keçirməsi
mülahizəsini irəli
sürək.
Düzdür, şəhərdə yaşayan ali dini təbəqəyə
mənsub olduğunu deməyə əsas verən "Şeyxlərin
başçısı" titulu Yusif Küseyir
oğlunun dünyəvi
hakim kimi deyil, daha çox dini hakim kimi fəaliyyət göstərməsi
fikrini daha çox inandırıcı
göstərə bilər.
Rəislərin dünyəvi hakim kimi fəaliyyət göstərməsi isə
bu fikirlə ilk baxışda sanki ziddiyyət təşkil edir. Lakin bu, onun rəis kimi dünyəvi hakim olaraq fəaliyyət göstərməsi
mülahizəsini yürütməyimizi
istisna etmir. Başqa sözlə, rəisin ali
dini təbəqəyə
malik olması onun dünyəvi hakim olmağına heç bir maneə yaratmır. Əksinə, məhkəmə ilə bağlı səlahiyyətlərini həyata
keçirərkən şəriət
normaları çərçivəsindən
kənara çıxmaması
üçün rəisin
mükəmməl dini
biliklərinin olması
son dərəcə zəruri
idi.
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, onun
ali dini
təbəqəyə mənsub
olması ilə bağlı paradoksal görünən başqa
məqamlar da vardır. Məsələn, hörmətli tarixçi
E.Kəlbizadənin maraqlı
araşdırmasından da
məlum olduğu kimi, Yusif Kuseyir
oğlu türbəsinin
"giriş hissəsi
orta əsrlərin islam qanunlarında nəzərdə tutulduğundan
fərqli olaraq qibləyə, yəni cənub-şərq istiqamətinə
deyil, qərb istiqamətində baxır".
Müəllifin fikrincə, "bəlkə,
də Memar Əcəmi abidəni Şeyxlərin rəisi olan Yusif Küseyir
oğlunun öz vəsiyyətinə əsasən
bu cür tikib. Ola bilərdi
ki, o, məşhur şeyxlərdən birinin
tələbəsi olsun
və məzarının
məhz ustadının
məzarına istiqamətlənmiş
olmasını vəsiyyyət
etsin. Orta əsrlərdə belə faktlara bir çox hallarda rast gəlinib.
Məsələn, dünyanın fatehi
olan Əmir Teymur ölərkən ustadının ayaq tərəfində dəfn
olunmasını istəyib".
Göründüyü kimi, ilk baxışda ziddiyyətli görünən
müəyyən halların
tamamilə sadə izahlarının olması
mümkündür.
Yusif Küseyir
oğlunun hakim kimi də fəaliyyət göstərməsinə dair
mülahizəmiz həqiqətə
yaxın olan bir ehtimaldır. Qənaətimizə
görə, bu görkəmli şəxsiyyətin
haqqında yazılı məlumatlar mütləq olmuşdur və hazırda haradasa
qalmaqdadır. Onları tarixin qaranlıq səhifələrindən
gün işığına
çıxarmaq üçün sadəcə
olaraq daha ciddi elmi araşdırmalar
aparılmalıdır. Məhz bu
vaxt bizim irəli sürdüyümüz sözügedən
ehtimalın həqiqiliyi öz təsdiqini
tapa bilər. Ümidvarıq ki, tarixçilərimiz həmin ehtimalın izi ilə gedərək bu
məsələni daha tutarlı dəlillərlə
aydınlaşdırmağa nail olacaqlar.
Yunis
XƏLİLOV
Naxçıvan
Dövlət Universitetinin Hüquq fənləri
kafedrasının baş müəllimi, hüquqşünas
525-ci qəzet.- 2023.- 20 aprel.- S.13.