Ulu öndər Heydər Əliyev: məhkəmə-hüquq
islahatlarının müəllifi
Ümummilli
lider Heydər Əliyevin anadan olmasının 100 illiyi
münasibətilə 2023-cü ilin ölkə Prezidenti
İlham Əliyev tərəfindən "Heydər Əliyev
İli" elan olunması çərçivəsində
bütün qurumlarda olduğu kimi, ədliyyə
orqanlarında və məhkəmələrdə də Ulu
öndərin zəngin irsinə həsr olunan silsilə tədbirlər
davam etdirilir. Zəngin dövlətçilik ənənələrinə
malik olan ölkəmizin tarixində Ümummilli liderimiz Heydər
Əliyevin şəxsiyyəti, onun iradəsi, uzaqgörənliyi,
siyasi və idarəçilik fəaliyyəti müstəsna
yer tutur. Ulu öndərin ölkəyə
rəhbərlik etdiyi illər Azərbaycanın kesməkeşli
dövrlər keçmiş tarixinə qızıl hərflərlə
yazılıb. Xalqımız tarix boyu xəyal etdiyi milli
dövlətçiliklə bağlı arzularını məhz
Heydər Əliyev epoxasında gerçəkləşdirərək
dayanıqlı,
müstəqil, hüquqi Azərbaycan dövlətini
qurdu. Elə bu səbəbdəndir ki, müstəqil Azərbaycan
dövlətinin qurucusu və memarı, ulu öndər Heydər
Əliyevin 100 illik yubileyi ölkəmizin hər yerində və
onun hüdudlarından kənarda da yüksək ehtiramla qeyd
olunur.
30 ildən
artıq bir dövrdə respublikamıza rəhbərlik
etmiş Heydər Əliyev dövlətçilik salnaməsinə
elə bir irs həkk etmişdir ki, onun
öyrənilməsinə, təbliğinə və tətbiqinə
hələ uzun illər böyük ehtiyac olacaq və bu irs
heç zaman tükənməyəcək. Xalqımız
və dövlətimiz qarşısında misilsiz xidmətləri
olan dahi Öndər Heydər Əliyevin hər kəsə
örnək olan şərəfli ömür yolu və fəaliyyəti
daim öyrənilməli və gələcək nəsillərin
də ondan bəhrələnməsi üçün şərait
yaradılmalıdır. Məhkəmə-hüquq
sisteminin fəaliyyəti və aparılan islahatlar, müasir
müstəqil məhkəmə hakimiyyətinin
formalaşdırılması, dahi rəhbərin təməlini
qoyduğu və ölkə Prezidenti İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə həyata keçirilən ardıcıl təkmilləşdirilmə
tədbirləri və yeniliklər məhz Heydər
Əliyevin dühasının parlaq təzahürüdür.
Əbədiyaşar liderin hər zaman qanunçuluq, haqq
və ədalət tərəfdarı olduğunu, fəaliyyətinin
bütün dövrlərində məhkəmə, ədliyyə
və digər hüquq-mühafizə orqanlarının fəaliyyətinə
qayğı göstərdiyini də xüsusi qeyd etmək
lazımdır.
Yubiley ərəfəsində Ümummilli liderin zəngin
ictimai-siyasi fəaliyyətinin hərtərəfli öyrənilməsi
və təbliği məqsədilə bütün bölgələrdə,
idarə və müəssisələrdə, təhsil
ocaqlarında yığıncaqlar, konfranslar, digər kütləvi
tədbirlər keçirilir. Fəxr edirik ki, digər ölkə
vətəndaşları kimi biz hüquqşünaslar da Ulu
öndərin 100 illiyi münasibətilə təşkil edilən
konfranslarda və ağacəkmə kampaniyalarında
iştirak edir, böyük ehtiramla
unudulmaz dahi rəhbərimizin yubiley mərasimlərinə
qatılırıq.
Ümummilli
liderimizin 1969-1982-ci illəri əhatə edən çətin
bir dövrdə əvəzsiz xidmətlərinə nəzər
salanda bir daha aydın olur ki, Heydər Əliyev hələ o
dövrdə respublikaya rəhbərlik etdiyi vaxtlarda ölkəmizdə
qanunçuluğun və hüquq sisteminin möhkəmləndirilməsinə
nail olmaqla Azərbaycanın iqtisadi inkişaf göstəricilərinə
görə keçmiş İttifaq miqyasında ilk yerlərdən
birini tutmasını təmin etmiş, müstəqilliyimizə
zəmin yaradan uzaqgörən və müdrik addımlar
atmışdır.
Müstəqilliyin
ilk illərində ölkənin məruz qaldığı hərbi
təcavüz, keçmiş Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin ağır nəticələri, habelə
ölkə daxilində vətəndaş müharibəsinin
reallığa çevrildiyi bir şəraitdə
xalqımızın yeganə ümid yeri dəmir iradəyə,
yüksək idarəçilik keyfiyyətlərinə,
geniş siyasi dünyagörüşünə malik olan
xarizmatik lider Heydər Əliyev idi. O dövrün elə bir
mürəkkəb vəziyyətində - 1993-cü ilin
yayında Ulu öndər xalqın təkidli tələbi ilə
respublikaya rəhbərliyə qayıtdı. Xalqımızı
və dövlətimizi böyük təhlükələrdən
xilas etmək, müstəqil Azərbaycan dövlətini qurmaq
missiyasına başlayan Heydər Əliyev sarsılmaz iradəsi
və fenomenal idarəçilik qabiliyyəti ilə Azərbaycanda
keçmiş Sovetlər Birliyindən miras qalmış
totalitar rejim əvəzinə demokratik hüquqi dövlət
yaratmağa müvəffəq oldu.
30 il öncə - 1993-cü ildə Ulu öndərimiz
qarşıya qoyduğu vəzifələri belə bəyan
etmişdi: "Azərbaycan Respublikasında demokratik,
hüquqi dövlət qurulmalıdır. Azərbaycan
dövləti demokratik prinsiplər əsasında fəaliyyət
göstərməlidir, öz tarixi, milli ənənələrindən
bəhrələnərək, dünya demokratiyasından,
ümumbəşəri dəyərlərdən səmərəli
istifadə edərək demokratik dövlət quruculuğu yolu
ilə getməlidir".
Cərəyan edən hadisələri dərindən təhlil
edən Heydər Əliyev yaxşı bilirdi ki, ölkədə
demokratik hüquqi dövlət qurmaq üçün, ilk
növbədə, ictimai-siyasi sabitlik, qanunçuluq, hüquqi
nizam-intizam təmin edilməlidir. Müstəqilliyin qorunmasının
onun əldə edilməsindən qat-qat çətin
olduğunu deyən dahi rəhbər bu ağır vəzifənin
öhdəsindən layiqincə gəldi. Hüquq-mühafizə
orqanları tərəfindən müvəffəqiyyətlə
həyata keçirilən qəti tədbirlər nəticəsində
cəmiyyətdə hökm sürən hərc-mərcliyə
və özbaşınalığa birdəfəlik son qoyuldu.
Ulu öndər Heydər Əliyev dövlət müstəqilliyimizi
əbədi və dönməz etdi, atəşkəsə
nail oldu, iqtisadiyyatı dirçəltdi, Azərbaycanı tənəzzül
etmiş dövlətdən inkişaf edən ölkəyə
çevirdi. Respublikamızın beynəlxalq əlaqələrini
möhkəmləndirərək gələcək inkişafa
hesablanmış neçə-neçə layihələrin,
xüsusilə uğurlu neft strategiyasının təməlini
qoydu.
Böyük
strateq, zəngin dövlətçilik təcrübəsinə
malik olan Heydər Əliyev hüquqi dövlətin Azərbaycan
modelini ilk milli Konstitusiyanı yaratmaqla gerçəkləşdirdi.
Ulu öndər Heydər Əliyev yeni Konstitusiya
layihəsinin hazırlanması kimi cox ciddi və məsuliyyətli
vəzifəni bilavasitə öz üzərinə
götürərək, bununla bağlı xüsusi
yaradılmış komissiyaya şəxsən rəhbərlik
etdi.
Yeni Konstitusiyamıza əsaslanaraq mükəmməl
hüquq sistemi formalaşdırmaq üçün Ulu öndər
qabaqcıl beynəlxalq təcrübəni, ümumbəşəri
demokratik prinsipləri rəhbər tutmaqla, Azərbaycan
xalqının dövlətçilik tarixi və ənənələri
əsasında islahatlar aparmağa başladı və bu məqsədlə
1996-cı ildə Hüquqi İslahat Komissiyası yaratdı. Hərtərəfli fəaliyyət,
gərgin zəhmət nəticəsində "Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında", "Məhkəmələr və hakimlər
haqqında", "Prokurorluq haqqında", "Polis
haqqında", "Əməliyyat-axtarış fəaliyyəti
haqqında" və hüquq sisteminin mahiyyətini müəyyən
edən digər qanun və bütün əsas məcəllələrin
layihələri hazırlandı və nüfuzlu beynəlxalq
qurumlarda ciddi ekspertizadan sonra qəbul edildi. İnsan
hüquqlarının qorunmasına müstəsna əhəmiyyət
verən Ümummilli Liderimizin 1998-ci ildə
imzaladığı "İnsan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının təmin
edilməsi sahəsində tədbirlər haqqında" Fərmanında
insan hüquqları məsələsi ümumdövlət səviyyəsinə
qaldırıldı.
Dövlətimizin insan hüquqları sahəsində
atdığı ən mühüm addımlarından biri
ölüm cəzasının ləğvi olmuşdur. 1993-cü ildən
ölüm cəzasının icrasına veto qoyulması,
1998-ci ildə Azərbaycanda bu cəza növünün tamamilə
ləğv edilməsi Ulu öndər Heydər Əliyevin
böyük qəlb və mənəviyyat sahibi olduğunu, humanizmini bir daha təsdiqləyir. Ölüm cəzasının ləğvi Azərbaycanın
demokratik hüquqi dövlət quruculuğu yolunda olduğunu
növbəti dəfə dünyaya sübut etdi.
Əfv və amnistiya institutlarının Ulu öndər
tərəfindən bərpası da olduqca mühüm əhəmiyyətə
malikdir. Məhz bu humanist siyasətin nəticəsidir ki, məhkumların
bağışlanması müsbət ənənəyə
çevrilmişdir. Minlərlə məhkumun
əfv və amnistiya olunması ciddi tərbiyəvi əhəmiyyət
daşımaqla, cəmiyyətdə mənəvi dəyərlər,
humanizm hissi aşılamışdır.
Azərbaycan üçün demokratik, hüquqi və
dünyəvi dövlət quruculuğu yolunu seçmiş
Ümummilli liderimiz ölkəmizdə müstəqil məhkəmə
hakimiyyətinin formalasmasına da xüsusi diqqət
yetirmişdir.
Reallıqları dərindən təhlil edən və nəzərə
alan Ulu öndər Heydər Əliyevin təşəbbüsü
ilə 1997-ci ildə
"Məhkəmələr və hakimlər
haqqında" yeni qanun qəbul edildi, ölkəmizdə məhkəmə
quruluşunun və məhkəmə icraatının mahiyyətcə
yeni modelinin bərqərar edilməsi prosesinə
başlanıldı.
Ulu öndərin rəhbərliyi ilə
aparılmış köklü məhkəmə-hüquq
islahatları nəticəsində keçmiş sovet məhkəmə
sistemi ləğv edilərək 2000-ci ildən yeni,
üçpilləli müstəqil məhkəmə sistemi
yaradıldı. Bu sistemin üstünlüyü ondan ibarətdir ki, hər kəsin hüquq və azadlıqlarının
məhkəmədə müdafiəsinə, həmçinin,
məhkəmə qərarlarından şikayət vermək
hüququ təmin edilir, işlərə birinci instansiya
qaydasında baxılmasına, bundan sonra onların hüquqa və
fakta görə apellyasiya qaydasında yoxlanılmasına, daha
sonra isə məhkəmə qərarlarına hüquqa
görə kassasiya qaydasında yenidən baxılmasına
imkan verilir. Bu isə öz növbəsində
birinci instansiya məhkəməsinin buraxdığı səhvlərin
yuxarı məhkəmə instansiyalarında aradan
qaldırılmasına, işlərin mahiyyətcə və
prosessual baxımdan düzgün və obyektiv həll edilməsinə
zəmin yaradır.
İslahatların
gedişində Ali Məhkəmənin də funksiya və səlahiyyətlərinə
yenidən baxıldı və o, ümumi və
ixtisaslaşmış məhkəmələrin icraatına
aid edilən mülki, cinayət və digər işlər
üzrə sırf kassasiya instansiyası məhkəməsinə
çevrildi və beləliklə, aşağı məhkəmələrin
qərarlarına nəzarət etməkdən, işlərə
birinci instansiya məhkəməsi kimi baxmaqdan azad olundu. Bununla da Azərbaycan postsovet məkanında qətimkan
tədbiri kimi həbsin seçilməsi səlahiyyətini məhkəməyə
verən və bununla da "Habeas Corpus" prinsipini tətbiq
edən ilk dövlətlərdən oldu.
Həyata keçirilən yeniliklər nəticəsində
2000-ci ildə dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə
olaraq şəffaf prosedurlar əsasında, test üsulu ilə
hakim seçimi aparıldı və nəticədə hakim
korpusu 60 faiz təzələndi. Hüquqi dövlət
quruculuğunun Azərbaycan modelini yaratmış Ümummilli
lider Heydər Əliyevin təməlini qoyduğu məhkəmə-hüquq
islahatları bu gün də uğurla davam etdirilir.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti seçildiyi
gündən cənab İlham Əliyevin siyasi iradəsi ilə
məhkəmə sisteminin daha da müasirləşdirilərək
Avropa standartlarına tam uyğunlaşdırılması
işinə başlanılmışdır. Hakim korpusunun ən
layiqli və hazırlıqlı hüquqşünaslarla
formalaşdırılması üçün Avropa
Şurası ilə birgə ölkəmizdə hakimlərin ən
şəffaf və ədalətli seçim proseduru işlənilib
hazırlanmışdır. Həyata
keçirilən hüquqi dövlət quruculuğu prosesi,
genişmiqyaslı məhkəmə-hüquq islahatları ədalətli
cəmiyyətin, demokratik hüquqi dövlətin
qurulmasına yönəlmişdir. Dünya
təcrübəsi göstərir ki, hüquqi dövlətin
qurulması güclü ədliyyə sisteminin
formalaşdırılması ilə sıx
bağlıdır.
Bu gün Azərbaycan ədliyyəsinin tarixinə nəzər
salanda görürük ki, nazirliyin əsaslı surətdə
təsis edilməsi Ümummilli lider Heydər Əliyevin Azərbaycana
rəhbərlik etdiyi dövrə təsadüf edir. Həmin
dövrdə ölkədə ədliyyə işinə
böyük önəm verən dahi rəhbər tərəfindən
Ədliyyə Nazirliyinin fəaliyyəti yenidən təşkil
olunmuş və bununla da Azərbaycan ədliyyəsi tarixində
yeni mərhələ başlanılmış, ədliyyə
işi təkmilləşdirilərək onun gələcək
inkişafı üçün əlverişli şərait
yaradılmışdır. Ümummilli
liderimiz Heydər Əliyev tərəfindən ədliyyə
işçilərinin peşə bayramı gününün
təsis olunması da dahi rəhbərimizin Azərbaycan ədliyyəsinə
xüsusi diqqət və qayğısının bariz təzahürüdür.
Bu gün
hər birimiz Heydər Əliyevin dövlətçilik
amallarını, yüksək ideyalarını yaşatmaq və
gələcək nəslə çatdırmaq, qloballaşan
dünyada Azərbaycan tarixinin yeni şanlı səhifələrini
yazmaq naminə möhtərəm Prezidentimiz cənab İlham
Əliyevin ətrafında sıx birləşərək, əlimizdən
gələni əsirgəməməliyik. Hər kəs
bacardığı iş üzrə, sahə üzrə
dövlətə və dövlətçiliyimizə öz
töhfəsini verməlidir.
Toğrul
AXUNDOV
Bakı
şəhəri Yasamal Rayon Məhkəməsinin hakimi
525-ci qəzet.- 2023.- 27 aprel.- S.8.