"Qoşa Qarın adamları və
şeytanları"
ƏFLATUN
AMAŞOVUN EYNİADLI ROMANI HAQQINDA QEYDLƏR
...Qoşa Qar yüz illərdi, min illərdi ki, dərdini
içində tək çəkirdi.
Uca Tanrının özünə məskən etdiyi ənginliyi-Göyü
çiynində saxlayan bu sıldırım qayalıqlı
dağ kədərini heç vaxt, heç vədə bir kimsəylə
bölüşmür, murdarlıqlara nifrətini gizlətmir,
namərdlikləri bağışlamırdı.
Qoşa Qar nədənsə, bəzən hansı
günah səbəbindənsə dərd verdiyi bəndələrə
də rəhm etmir, yeri düşəndə onların kədərin
əzabında qovrulmalarını belə sükutla, səssizliklə
qarşılayır, o adamları yaxına buraxmamaqla dağ
paklığını, müqəddəsliyini
yaşadırdı.
Amma
Qoşa Qara sığınanlar bunu bilə-bilə nə
vaxtsa oradan baş götürüb didərginliyə üz
tutanda belə, dərdlərini vida vədəsində bu
dağa söyləyirdilər və babalarının
ruhlarından törəyən Göy Quşun yüz illərlə
uçub axırda da buradakı qayalıqlardan birinə
qonacağına, o andan da bu məkana xoşbəxtliyin
"ayaq açacağına", özlərinin də məskunlaşdıqları
qürbət ellərdən nə vaxtsa geri dönəcəklərinə,
bəxtəvər bəndələrə çevriləcəklərinə
qəlbən inanırdılar.
Zaman isə beləcə insan düşüncəsi-inamı,
ümidi ilə yaşa dolurdu. O Qoşa Qardan, o
sıldırımlı qayalıqlardan isə nə bir
çarə, nə bir kömək, hələ ki,
görünmürdü. Çünki Göy Quş hələ
yol gəlirdi, mənzil başına hansı günün
hansı saatında yetişəcəyini özündən
savayı heç kim bilmirdi
...Dünyaya
göz açandan bəxti qara gələn-hələ ana bətnindəykən
atası ölən, qüsurlu doğulması səbəbindən
də anasını itirib baba-nənə ümidinə qalan
Qızeytarda da arzu-istəyinin Göy Quşun Qoşa Qara
dönən an göyərəcəyinə bir əminlik
vardı. Bu inamı onda altaylı şaman
Abanurun tələbəsi Xəmmədin babası Alı
kişiyə söylədiyi və yaddaşında ilişib
qalan sözlər yaratmışdı.
Bax, elə buna görə də Qızeytar gəzə
bilmədiyindən illərlə pəncərənin
yanında qoyulan taxtın üstündə uzanıb gözlərini
saatlarla Göy Qayaya dikməkdən, Göy Quşun yolunu
gözləməkdən usanmazdı. Amma o quşun gəlməsi və
özü ilə də o qızcığazı
götürüb aparması, ayağa qalxıb rahatca gəzməsilə
dünyanın sevincinə, xoşbəxtliyinə
qovuşması şair demişkən, görünməz
aylara, illərə qalmışdı...
lll
...Bir nəslin Qoşa Qarın ətəyində,
Qurd Ölən Yerdən ta MələklərinYoluna qədər
uzanan ucsuz-bucaqsız yaylaqlarda binə olduğu tarixi bilinməyən
bir dönəmdən mehr-məhəbbət dolu günlər
yaşaması şeytana xoş gəlmədiyindən qəbiləni
nifaq salmaqla iki yerə parçalayır. Düşmənçilik
Qoşa Qarı qan çanağına çevirir və bundan qəzəblənən
Tanrının həftələrlə
yağdırdığı yağış yurdu yuyub
aparır, yerin təki boşalır və torpaq insanları
udur. İnsanlıq Allah dərgahına əl
açıb imdad diləyir, günahlarını
bağışlamağı istəyir. Yaradansa bu
yalvarışın qarşısında təslim olur, faciənin-nəslin
kökünün kəsilməsinin Qoşa Qara bitişik
Göy Qayanı yerin təkindən yaratmaqla
qarşısını alır. Camaat həmin
müqəddəs məkanda-Göy Qayada məskunlaşır,
artıq bu yeri dərddaş bilir, dar məqamda ona üz tutub
imdad diləyir. Göy Quşun gəlişi
ilə də nəsil arasında barış, sülh, əmin-amanlıq
yaranacağına ümid bəsləyir.
lll
...Göy Quşun Göy Qayaya gəlişinin
intizarını təkcə Qızeytar çəkmirdi. Babası Məmməsöyün
kişinin də, nənəsinin də bu yurdda yaşamaqları
cəhənnəm əzabı idi. Alıöylü
nəsli babaya da, nənəyə də düşmən
gözü ilə baxırdı. Çünki
Məmməsöyünün ilk və son sevgisini qohum-əqrəba
qəbul etmirdi. Məmməsöyün də
onsuz yaşamağı, yad eldən gətirdiyi "bu qara
yığvallıdan" ömrünün sonunadək
aralı düşməyəcəyini deyirdi.
Məmməsöyünün at belində iki
qızını canavar parçalaması,
üçüncüsünün Qızeytarı dünyaya gətirdiyi
anlarda həyatını itirməsi, çağanın isə
şikəst doğulması, üstəlik də, körpənin
atasının ölümü Alıöylü nəslinin
ürəyinə rəhm salmamışdı. Kim bilir, Göy Qayada bir nəslin
bir ailəyə yönələn qəddarlıqları, həmçinin,
bir-birinin ardınca bu obada baş verən faciələr bir qəbilənin
bəlkə də iblisləşməsindən irəli gəlirdi...
Amma
altaylı şaman Abanurun şagirdi Xəmməd Alının
Göy Qayaya Göy Quşun gəlməsi ilə bağlı
söyləməsinin nə vaxt "göyərəcəyi",
o quşun Qızeytarı da özü ilə aparacağı
vaxta hələ çox qalırdı. O vədəyə kimi
buralardan çox sellər-sular axacaq, çox yellər əsəcəkdi...
Babası Məmməsöyün kişi nəvəsi
Qızeytarı sağlam həyata qaytarmaq üçün
Bozyar atını qaraçılara bağışlayacaq və
bunun qarşılığında möcüzə baş verəcəkdi-Qızeytar
sapsağlam olacaq, dünyaya sanki yenidən göz
açacaqdı. Sonra isə
"Babasının xeyir-duasını alıb Toyçu
Alxanın "Atdandırma"sının qəmli sədaları
altında Söynalı Qızeytarı bəzədiyi ata
mindirib" ər evinə aparıb özünə
ömür-gün yoldaşı edəcəkdi.
Qızeytar da babasının ona cehiz adı ilə verdiyi
köhnə beşaçılanla oğru-quldurun
qarşısına çıxacaq, onların yerindəcə
cavabını verəcək, əri Söynalı isə
Qoşa Qarın ətəklərindəki meşələri
qoruyacaq, yeri düşəndə isə bu ətrafa hücum
çəkən ermənilərlə döyüşəcəkdi...
Bax, belə
bir məqamda bu ailə fələyin nə
saydığından, nələr edəcəyindən xəbərsiz
yaşayırdı... Qızeytarın oğlu Musanın balaca
bacısının qamçı ilə gözünü
çıxaran kəndxudanın oğlunu öldürməsi
və bu faciə ilə bir qəbilənin, bir nəslin ikiyə
bölünəcəyi, yeni bir qan düşmənçiliyinin
başlayacağı isə heç kimin ağlına, yuxusuna gəlməzdi...
"Qoşa
Qarın adamları və şeytanları"nda təsvir
olunan bu hadisənin sonluğu isə Alıöyün
ağsaqqallarının faciə ilə bağlı verdiyi qərarla
daha da dramatikləşir: yeni bir ikitirəliyin
başlanmasının, yeni qan axıdılmasının
qarşısının alınması üçün ənənəvi
"ölümə ölüm" hökmü verilir, kəndxudanın
oğlunu qətlə yetirən Musanın da qarşı tərəfdən
həyatına son qoyulması qərara alınır.
Romanda hadisələrin məcrasının bu məqamında
yazıçı diqqəti bir azdan yaşanacaq faciə
fonunda Göy Qayanın sinəsinə, həndəvərinə
sığınan şeytanın bu yerin müqəddəs məkanında-məsciddə
söyləmələrinə yönəldir. Bununla da
şeytanın insanları Uca Tanrının yolundan
çıxarmalarında hansı gücə sahib
olmasını göstərir. Yəni bəzən
bəndə qudurğanlığının
qarşılığında onun həmcinsinin cinayətə əl
atmasının heç də iblis əməli
olmadığından xəbər verir. Belə bir əminliyi
isə az vaxt sonra güllələnəcək
Musa ilə məsciddə olduğu zaman şeytanın bu
müqəddəs məkana ayaq basıb Molla Ayvazla etdiyi
söhbət də təsdiqləyir. Şeytan adıçəkilən
nüfuzlu din xadimi ilə, belə demək mümkünsə,
dialoqunda iblislərin də bu dünyada, eləcə də Yer
üzünün bir parçası olan Göy Qayada yaşam
haqqı olduğunu bildirir və əlavə edir: "Bəs
sabahkı qətlin günahını kimə yükləyəcəksiniz,
Molla Ayvaz? Onudamı mənim, şeytanların adına
yazacaqsınız? Mən onu cinayətə
sürükləmişəmsə, bəs siz kimsiniz onda?
Tanrının yaratdığı, yer
üzünün əşrəfi sandığı Adəm
övladımı? Yoxsa hər addımda mənim kələyimə
uyan məxluqmu?".
Əslində, yazıçı əsərdə bədii
obrazını yaratdığı şeytanın bu ritorik
sualları ilə oxucunu düşünməyə, Molla
Ayvazın əməllərini xatırlayıb ona dəyər
verməyə, iblisin söz (sual) fəndgirliyini anlamağa məcbur
edir. "Bəs
siz kimsiniz"in cavabı isə tezcə də
düşüncəyə hakim kəsilir: Molla Ayvaz nüfuzu,
xətir-hörməti hesabına neçə qoşa
qarlını hökumətin cəngindən qurtaran, bazar
günləri məscidini mədrəsəyə çevirib
uşaqları elmə-savada qovuşduran, hətta Tiflisdən
müəllim çağırıb onlara rus dilini öyrədən Adəm
övladıdır ki, Dırdı İsmeeldən fərqli
olaraq şeytanın onu iblisləşdirməyə
gücü çatmır.
lll
...Gözlərinin
önündə bir azdan yaşanılacaq oğul faciəsi
Qızeytar doğulanda Uca Yaradanın verdiyi əzabdan da qat-qat
ağrılı olur. Camaatın gözü
önündə oğlunun kiminsə əli ilə
açılan atəşlə ölməkdənsə,
özü-özünü güllələməkdən
başqa bir çarəsi qalmır. Lakin o vaxta kimi hadisənin
başqa bir axarla cərəyan edəcəyinə ümidini də
üzmür: Musanı ölümün əlindən
alması niyyətilə üzünü Göy Qayaya tutub
ondan imdad diləyir: "Dərdimə ilac elə. Səninləyəm,
Göy Qaya, eşitmirsən, dərmanın yoxdursa,
çağır gəlsin Göy Quşu, tez gəlsin, məni
də dərdlərinə bələyib buralardan
genitsin...".
Ancaq bu yalvarış heç bir nəticə vermir. Qızeytar "ölüm
meydanı"nda özünü babasının cehiz verdiyi
beşaçılanla qətlə yetirməzdən öncə
"Göy Qaya tərəfdən quş
qaqqıltısına bənzər gələn səsdən
diksinir, gözlərini oğlunun baxışlarından
ayırıb qeyri-ixtiyari səs gələn tərəfə
boylanır... Bu, Qızeytar arvadın
uşaqlığından gözlədiyi elə həmin
Göy Quş olur..."
...Qızeytar
arvad öz qətlinə fərman verir. Göy Qayaya qonan
Göy Quş
beşaçılanın səsi eşidilən
andaca Qızeytarın ona tərəf uçan ruhunu
qanadlarına büküb Mələklərin Yolundan Göy
Qayaya enən işıq şüasına qoşulub
göyün yeddinci qatına yollanır və ünvanı
bilinməyən ənginlikdə mələklərin biri də
beləcə artır...
lll
Əsərdə
Güllünün jurnalist tədqiqatı sayəsində Qojanın əlyazması
NKVD arxivində aşkarlanır və bununla da
düşüncəsi, əxlaqı iblislərin təsiri
altına düşən bir insan-Dırdı İsmeel
obrazı gözlərimiz önündə canlanır...
Dırdı
İsmeel Qoşa Qarda "quruluş üçün təhlükəli",
"pantürkizm vurğunu" olan neçə-neçə
başıpapaqlını NKVD-yə
yazdığı donoslarla Qazaxıstan səhralarına
sürgün elətdirmiş, gəlinləri ərsiz,
uşaqları atasız, ailələri başsız
qoymuşdu. "Kəndin kənarındakı daxmasında
yalqız yaşayan, yatağının böyründə kağızı,
qələmi əskik olmayan", Allah xofundan uzaq bu Allah bəndəsi
uşaqlıqdan arzu-istəyi göyərməmişdi:
Göy Qayadan yıxılıb şikəst olmuşdu, sevdiyi
Yetəri isə ona çox görmüşdülər.
Taleyi kəm gələn, bəxti üzünə
gülməyən belə adamın şeytana təslim
olması elə də çətin deyldi. Həmin
dövrün o cür ab-havası isə şeytan
üçün bir fürsət, bir məqam idi.
Çünki iblis alın yazısına talesizlik yazılan,
xislətilə insanlığa qənim kəsilən
Dırdı kimilərini asanlıqla ələ keçirib erməni
müstəntiqinin əli ilə ocaqlar söndürürdü...
lll
Əflatun Amaşov Dırdı İsmeelin "pantürkizm mübarizəsindən" danışarkən bir məqamı da xatırladır: Uzun bir dövr üzərində quş və dağ-qaya təsviri olan palaz söz-söhbətinin- Altayda sürgündə olan zaman Xəmməd Alının şaman Abanurdan eşitdiklərinin-NKVD-də erməni müstəntiqinə verdiyi ovaxtkı ifadəsinin sirri, nəhayət, üstündən qərinələr, əsrlər ötəndən sonra Güllünün Tiflis arxivindəki axtarışı ilə açılır: "Mən, Xəmməd Alı, deyirəm ki, bu palaz Altaydakı müəllimim şaman Abanurdan mənə yadigardır. Üstündə gördüyünüz quş da böyük türkün ruhunun ifadəsidir".
Beləliklə, zamanın acı rüzgarı nə qədər təhlükəli, qorxulu olsa da, bir millətin istək-arzusunu soldura, əkdiyi toxumun cücərməsinin, göyərməsinin qarşısına ala bilmir. Palaz üzərindəki təsvirin-quşun Göy Quş, qayanın Göy Qaya olması təsdiqlənir, bu fikir haqlı olaraq türk qələbəsinin, türk ruhunun birləşməsi, böyük Turanın qurulması simvolu kimi yozulur və bugümüzdə ən ali nöqtəyə yüksəlir. Bu yolda xəmməd alılar türk ruhunun, molla ayvazlar İslam, elm, əxlaq, mərifət daşıyıcısı, iblisləşən dırdı ismeellər isə bu dəyərlərin dağıdıcısı kimi tanınır...
Vaqif
BAYRAMOV
525-ci qəzet.- 2023.- 28 aprel.- S.15.