Fəlsəfə qıtlığı,
yoxsa düşüncə yoxsulluğu?
Musiqini başa
düşmək, yoxsa duymaq dilemması
(Əvvəli
21 aprel tarixli sayımızda)
Mənə
elə gəlir ki, son vaxtlar efirdə, mətbuatda cəfəng,
absurd fikirlərin tüğyan etməsi, guya analitik üslubda
yazılmış bir çox məqalələrdə
görünür mənası onları işlədənlər
tərəfindən düzgün anlaşılmayan sözlərin,
ibarələrin geni-bol işlədilməsi fəlsəfi
biliklərin qıtlığının nəticəsidir.
Əks təqdirdə Azərbaycanda az qala 100 adamdan biri
"dahi" elan edilməz, "gözəl",
"yaxşı" , "böyük", "incə",
"duzlu", "müqtədir" və s. sözlərdən
düzəldilmiş əcaib epitetlər dilimizi korlamaz, məntiqin
elementar tələblərini bilməməyin nəticəsi
olan məntiqsiz, mənasız, yaxud səhv fikirlər
kitabdan-kitaba keçib gözlərimizi döyənək eləməzdi.
Mən istənilən qədər misal gətirə bilərəm. Amma bu, xeyli
vaxt aparar. Ona görə də gəlin səxavətlə
işlədilən bir hökmə - "Filan musiqi əsərini
başa düşmək olmur (yaxud "başa düşmək
çətindir") hökmünə baxaq.
Başa düşmək - çatdırılan
informasiyanı, mahiyyəti anlamaq, dərk etmək anlamı
verir və bu kontekstdə yuxarıdakı hökm ilk
baxışda doğru hökm təsiri
bağışlayır. Lakin mən indi desəm ki, bu hökm doğru yox, yalan
hökmdür, üstəlik onun doğru olmasının
ehtimalı 0-a bərabərdir, çoxlarınız təəccüblənəcək
- "Bu, necə ola bilər, axı? Biz
belə cümlələri efirdə o qədər
eşitmişik ki! Hətta mətbuatda, elmi
kitablarda da belə cümlələrə rast gəlmək
olar!"
Elə isə
bir az səbr nümayiş etdirib birlikdə
fikirləşək.
Bir
şeyi başa düşmək, anlamaq anlayışlar (yaxud
konkret bir anlayış) üzərində aparılan və
sonu nəyi isə
bilməklə bitən əməliyyatdır. Məsələn, "kitab" sözünü biz
ona görə başa düşürük ki, beynimizdə
artıq kitab anlayışı var və biz həmin
sözü həmin anlayışla identifikasiya edib (bu,
avtomatik baş verir) kitabı tanıyırıq. Mücərrəd anlayışları bildirən
sözlərdə də belədir. "Vicdanlı
adam" söz birləşməsinin birinci tərəfi
mücərrəd söz olsa da, onun da bildirdiyi anlayış,
məna var. Biz eşitdiyimiz sözləri, cümlələri,
ətrafımızdakı hər şeyi, ümumiyyətlə,
bütün reallığı məhz belə
düşüncə, mühakimə alqoritmi ilə başa
düşürük. Deməli, nəyi isə başa
düşmək duyğu üzvlərinə təsir edən
nəsnələrin obrazlarının şüurda emalı
prosesidir. Bu proses uğurla başa çatanda biz nəyi isə
anlayır, başa düşür, əks təqdirdə isə
qeyri-müəyyən bir vəziyyətdə qalırıq.
Deyilənlər kontekstində hansısa bir melodiyaya
baxaq.
İstənilən
melodiya, yaxud onun ki
çik
vahidi olan musiqi frazası 7 əsas səsdən, onların
deformasiya olunmuş müxtəlif variantlarından, müxtəlif
temp, ritm və tonallıqda təkrarından,
düzülüşündən təşkil olunub. Digər tərəfdən, musiqi səsləri yalnız musiqini bəstələyən
və ifa edən subyektlərə gərəkli olan
adlarından və not işarələrindən başqa
heç nə ilə asossiasiya olunmur, nəsnəl olan
heç nəyə bağlanmır. Çünki
məzmun planında o bizə heç bir informasiya
ötürmür. Bu o deməkdir ki, musiqi
səslərinin söz, anlayış, məzmun analoqları
yoxdur. Əslində danışıq səsləri
də bu xassəyə malikdir. Lakin musiqi səslərindən
fərqli olaraq danışıq səsləri bir-biriləri
ilə əlaqəyə girib müəyyən anlayışları
bildirən sözlərə çevrilir. Musiqi səslərini
isə lap 1000
kombinasiyada da yan-yana düzəndə heç bir
anlayış, məzmun vermir. "A" səsi ilə
"y" səsi yan-yana dayananda "ay" kimi çoxmənalı
söz yaratdığı halda, məsələn
"lya", "mi", "sol" səslərinin istənilən
ardıcıllıqda düzülüşündə konkret
heç bir anlayış almaq mümkün deyi. Deməli, onlar bizə düşünüb
hansısa anlayışlara çıxmaq üçün də
heç bir şans yeri qoymur. Onda sual olunur: bir şey ki,
konkret heç nəyi bildirmir, bir işarənin ki
arxasında heç nə dayanmır, onu başa düşmək,
yaxud düşməmək haqqında fikir yürütmək,
hökm vermək absurd deyilmi?
Bu, bir tərəfdən, səslərin məkanda yox,
zaman çərçivəsində olması, onların
maddi, nəsnəl şeylərdən kənarda qalması ilə
bağlıdırsa, digər tərəfdən onların
şüurda, təfəkkürdə də obrazlarının
olmamasının məticəsidir.
Deməli,
musiqi təfəkkürün, zəkanın yox, hissi idrakın predmetidir. Buna görə də musiqini başa düşməkdən
yox, onu hiss etməkdən, duymaqdan danışmaq olar. Hansısa melodiya eşitmə kanalı ilə bizim
hisslərimizə təsir edib onları
qıcıqlandırır, əhvalımızı dəyişir,
amma fikirləşmək hansısa məsələ barədə
əqli nəticə çıxarmaq, yeni bilgilərə
çıxmaq mənasında bizə heç nə vermir.
Məhz elə buna görə də eşitdiyimiz alma
sözü, yaxud "Mən evə gedirəm"
hökmü hamı tərəfindən eyni cür başa
düşüldüyü halda, hansısa musiqi əsəri
temperamentindən, emosionallığından, həssaslığından
asılı olaraq hər dinləyicidə müxtəlif
reaksiyalar doğurur - biri dərhal təsirlənib reaksiya
verir, hətta göz yaşlarını saxlaya bilmir, digərinin
heç vecinə də olmur, elə bil qulağının dibində
arı vızıldayır, başqa birisi xatirələrə
dalır, kimisə, nəyisə xatırlayır, bir
başqası fikrə dalır, gələcək haqqında
fikirləşir...
Bu rəngarənglik dinləyicilərin
fantaziyalarının miqyasından, daxili yaşantılarının
keyfiyyətindən, nəhayət, interpretasiya, yəni yozma,
musiqi obrazlarını öz istədiyi kimi konkretləşdirmə
qabiliyyətindən irəli gəlir.
Bəs musiqinin insana xoş gəlməsinin (yaxud gəlməməsinin)
səbəbi nədir?
Məsələ
burasındadır ki, hər bir musiqi əsəri müəyyən
temp, ritm, tonallıq, intonasiya quruluşua malikdir və bu
xüsusiyyətlərinə görə onlar minor (qəm, kədər) və
major (oynaq, şux, dinamik ) ladlarda doğulur. İnsan
duyğularının sayrışmalarının da temp, ritm
xüsusiyyətləri var və əgər eşitdiyi musiqi onun
duyğularının bu parametrlərinə uyğun gəlirsə,
təbii ki, həmin musiqi onun zövqünü oxşayacaq: rəqs
havasıdırsa - sümüyünə düşəcək;
qəmli, kədərli vaxtlarda isə onun ruhu minor ladlı
musiqi tələb etdiyindən şux, oynaq melodiya onu nəinki
zövqləndirəcək, əksinə
qıcıqlandıracaq, əsəbiləşdirəcək.
Bəstəkarlar
əksər hallarda polifonik quruluşa malik irihəcmli əsərlərinə,
məsələn, simfoniyalarına, konsertlərinə konkret
ad vermir, onları sadəcə nömrələyirlər
(Birinci simfoniya, Tar ilə orkestr üçün 3 nömrəli
konsert ). Heç fikirləşmisinizmi,
nə üçün? Ona görə ki, belə əsərlərə
qoyulan adlar dinləyicilərə eşidəcəkləri əsəri
yozmaq üçün verilən resept, qulağına deyilən
ipucu söz kimi
bir şey, yozum kodlarıdır və həmişə də
subyektiv, şərti xarakter daşıyır. Əslində
musiqi əsərinin əsl adı dinləyici onu eşidəndə
yaşadığı hisslərin rəng çalarlarından
asılı olaraq müxtəlif şəkildə səslənə
bilər. Adı müəllifin özü
verəndə o, bir növ dinləyicinin hissləri üzərində
zorakılıq edir, onu öz istədiyi səmtə yönəldir.
Məsələn, Qara Qarayevin "Leyli və Məcnun simfonik
poeması"nın adı dinləyiciyə eşidəcəyi
əsəri məhz bu kontekstdə yozmaq üçün verilən
koddur və bu əsər sadəcə "Simfonik poema"
adlandırılsaydı, onun məhz Leyli və Məcnun
mövzusu ilə əlaqəsi barədə versiyaların yaranması
ehtimalı 100000-də birlərlə ölçülərdi.
Alman
filosofu A.Şopenhauer sadə, amma dahiyanə bir fikir söyləyib:
"Sözün qurtardığı yerdə musiqi
başlayır".
Bu fikir, məncə, musiqinin genezisi, fəlsəfəsi,
estetikası, funksiyası barədə söylənilmiş bəlkə
də ən dəqiq fikirdir. O bizə sadaladığım
mövzularda yazılmış qalın-qalın elmi-nəzəri kitablardan qat-qat zəngin informasiya
ötürür. İş burasındadır ki, sözün
qurtarması həm də anlayışların qurtarması
deməkdir. Bilmək isə
anlayışlar üzərində aparılan əməliyyatdır.
Deyə bilərsiniz ki,
hamımızın şüurunda bir səs
anlayışı da var axı. Doğrudur.
Amma səslə bağlı düşüncə, bilmək
ehtiyacı elə bu
anlayışla da da bitir. Biz bu anlayışın köməyi
ilə, məsələn, körpənin
qığıltısı, xəstənin iniltisi, çəkdiyimiz
ah, heyrət, təəccüb, qorxu bildirən nidaları...
tanıyır və dərhal da bu səsləri
reallığa identifikasiya edib müəyyən nəticələrə
gəlirik ("bu, gülüş səsidir", yaxud
"külək əsir" və s) . Amma eyni fikri mudiqi səsləri haqqında demək
olmur. Uzaqbaşı deyə bilərik ki,
eşitdiyimiz səs "fa" səsisidir. Lakin yuxarıda dediyim kimi, bu səsin, yaxud onun digər
səslərlə kombinasiyalarının arxasında bizim
anlamalı, başa düşməli olduğumuz konkret
heç nə dayanmır.
Musiqi əslində
Şopenhauerin
dediyi kimi, sözə çevrilə bilməyən
duyğuların, fikirlərin dilidir.
Bu səslər rənglər kimi bir-birinə
qovuşanda kiçik musiqi frazalarına, yəni səslərin
ahəngdar sıralanmasına çevrilir və
çatdırdıqları informasiyanın məzmunundan, həcmindən
asılı olaraq bu frazalar da bir-birinə hörülüb rəngarəng
səs çələnglərini - bir neçə səsin
melodik uzlaşmasından, yəni zümzümədən
tutmuş mürəkləb
quruluşa malik çoxsəsli kompozisiyalara - simfonik əsərlərə
qədər müxtəlif musiqi əsərləri yaradır.
Filosof Niyazi Mehdi musiqini " başa düşməyənlər" üçün maraqlı bir resept təklif edir . O, musiqinin qavranılmasını onun interpresiyası - yəni mücərrəd olanın konkretliyə qaytarılması ilə əlaqələndirir. Doğru fikirdir. Qeyd edək ki, ustadın dediyi kimi, bu proses şüurumuzda mövcud olan anlayışları aparıb onların bildirdiklərinə bağlamaq yolu ilə yox, öz zövqümüzün, fantaziyamızın imkanları daxilində yaddaşımızdakı hansısa mənzərəyə-məsələn günəşin çıxmasına, gənizin ədib-coşmasına, şəlalənin şırıltısına adaptasiya etmək yolu ilə baş verir. Yəni biz anlayışlardan yox, istəyimizdən çıxış və seçim edirik.
1990-cı illərin sonlarında Arif Məlikovdan müsahibə alarkən aramızda bu mövzu ətrafında qızğın mübahisə düşdü. Necə oldusa, mən dedim ki, musiqi sözlə, danışıq nitqi ilə ifadə oluna bilməyən hisslərin, duyğuların mücərrəd səs obrazları ilə ifadəsidir. Ona görə də musiqinin məzmununu sözə, yazı mətninə çevirmək mümkün deyil. Güman ki, Arif müəllim məni başqa cür başa düşdü və etiraz edib, dedi:
- Sən musiqi ilə öz sənətini qarşı-qarşıya qoyur və üstünlüyü musiqiyə verirsən ki, bu da düz deyil.
Gətirdiyim arqumentlər inandırıcı alınmırdı və hər dəfə Arif müəllim tərəfindən təkzib olunurdu. Axırda söhbətin uzanacağını görən ustad maraqlı təklif verdi:
- Onsuz da 2-3 gündən sonra bir də görüşəcəyik. Get daha inandırıcı arqumentlər tap. Məni inandıra bilsən, özüm səni təbrik edəcəm.
İki gündən sonra konservatoriyada görüşəndə birinci arqumentimi qoydum ortaya:
- Arif müəllim, bizim nitqimiz müxtəlif səslərin kombinasiyasından əmələ gəlir - məsələn, "a", "el", "em" səsləri müəyyən qanunauyğunluqla sıralananda "alma" sözünə çevrilir və konkret bir cismi, yəni almanı bildirir. Musiqi də səslərin kombinasiyasıdır, lakin bu səsləri min üsulla birləşdirsən də, konkret, sözlə ifadə olunan heç nəyi bildirməyəcək, çünki mücərrəddir. Deməli, musiqinin dili sözə çevrilməyən səslərdir.
Hiss elədim ki, fikirlərim Arif müəllimə maraqlı gəldi. Lakin razılaşmağa tələsmədi:
- Pis deyil. Mülahizələrini daha nə ilə arqumentləşdirə bilərsən?
Mən hazırlıqlı gəlmişdim. Odur ki dedim:
- Arif müəllim, ustadınız Qara Qarayevin "Don Kixot" simfonik poeması adlı gözəl bir əsəri var. Əsərin konkret adı olduğundan onu dinləyəndə biz musiqi obrazlarını konkret mövzu ilə asosiasiya edirik. İndi belə bir mənzərə təsəvvür edək: tutaq ki, həmin əsər ifa olunur, amma dinləyici onun adını bilmir. Siz əminsinizmi ki, o, eşitdiyi musiqi obrazlarını beynində mütləq Don Kixot mövzusu ilə konkretləşdirəcək?
Arif müəllim gülümsədi, şahmat oyununda məğlub olan şahmatçı kimi əlini irəli uzadıb dedi:
- Təbrik edirəm, mən təslim...
...Sonda mənim fikirlərimə şübhə ilə yanaşanlara öz təcrübələrindən çıxış edib düzgün nəticəyə gəlmək üçün bir ipucu verirəm - sevdiyiniz instrumental musiqi əsərlərindən birini dinləyin və sonra onun məzmununu bir kağızda yazmağa çalışın.
Əgər alınsa, mən təslim.
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2023.- 28 aprel.- S.13.