Bahəddin Həzi: "Mən bir az ədəbiyyata sığınmaq istəmişəm"
Yazıçı-publisist
Bahəddin Həzi ilə söhbət
- Aprelin
28-də 58 yaşın tamam olur. Nə hiss edirsən?
- Yəqin
ki qocaldığımı. Həm də bir
çox işlərə, çox arzularıma və
planlarıma gec qaldığımı hiss edirəm. Amma bu müsahibədə ad günümdən
danışmayaq.
- Bu
mövzuda suallarım vardı axı. Niyə
danışmayaq? Qocaldığını hiss etdiyinə
görə?
- Yox. Mən ad günümə xüsusi bir məna
yükləmirəm deyə. Bu tarix həyatımdakı
günlərdən biridir. Əsas odur ki,
insanın rahatlıqla daşıyacağı, özündən
sonra qoyub arxayın gedəcəyi bir adı olsun. Gün önəmli deyil.
-
Yaxşı. Başqa suallara keçməzdən əvvəl
soruşum: Sənin özünün mənə sualın var?
-
Demişdin, daha çox "Ölümcül həqiqətlər"
kitabımdan danışacağıq. Mənim sənə
sualım belə ola bilərdi:
"Kitabı axıra qədər oxumusanmı?!" Ancaq
müsahibəni alan sən olmasaydın, bu
sualın yeri var idi. Sən isə kitabı
redaktə etmisən.
- Bəli.
Təkcə redaktor kimi yox, oxucu kimi də oxudum.
- Onda
keçək sənin suallarına.
-
Keçək. Doğrusu, "mən
demişdim" demək istəmirəm. Amma gözlədiyim
kimi də oldu: təqdimatda da kitabın adı ətrafında
yüngülvari mübahisə düşdü. Mən özüm daha əvvəl səndən
soruşmuşdum. Bu qədər polemika
yaratdığına görə yenə soruşum: niyə
"Ölümcül həqiqətlər?"
-
Soruşmuşdun, bəli. Cavab qane etmədi?
- Bu dəfə
oxucu üçün verirəm sualı. Çıxışlardan
da gördüyün kimi, ad hamıya maraqlı gəldi.
Həm də bir az da qəribə...
- Ad belə
olmasaydı, bu sualı verməzdin...
- Adı
sual altında qoymusan demək...
- Yox. Sual adın altında qoyulub.
- Oxucu
cavab verməlidir bu suala?
- Xeyr,
oxucu cavab verməyəcək. Cavab alacaq. Kitab bu sualın cavabıdır.
- Bəs
mən sənin özündən soruşsam?
- Müsahibə alan kimi soruşursan, ya dostum kimi?
- Müsahibə alan kimi soruşuram, sən dostun kimi
cavab verə bilərsən.
-
Yaxşı. Bax, çoxumuz həqiqəti niyə
yaza bilmirik?!
-
Qorxuruq?!
- Nədən?!
-
Çox şeydən... Ancaq deyəsən, müsahibəni alan mənəm axı.
- Bir məmləkətdə,
elə bütün dünyada həqiqətə görə
ölüm qorxusu varsa, Sözə görə canından
keçməlisənsə, bu, elə ən ölümcül
həqiqətdir...
- Onsuz da
hamı öləcək...
- Amma
vaxtından qabaq heç kim ölmək
istəməz.
-
Vaxtından qabaq? Vaxtını kim bilir?
- Allah
bilir. Ancaq "vaxtından qabaq" deyəndə başqa mənasını
nəzərdə tutmuşdum: ürəyindəkini dilinə
gətirmədən heç kim ölmək
istəmir. Qədimdən üzübəri edamdan
əvvəl məhkuma son söz haqqı verilib. Elə indi də ölüm cəzasının
qüvvədə olduğu, olmadığı ölkələrin
hamısında məhkəmə hökmündən qabaq son
söz demək ənənəsi də ordan qalıb. Ən qəddar məhkəmələr də
müttəhimin son sözünü özü ilə
aparmasına razı olmayıb. Qu
quşunun son nəğməsi kimi düşün. Bəli,
doğrudur, heç kim ölmək istəmir.
Qurdla qiyamətə qalmağı da kimsə istəməz.
Ancaq ölmədən öncə insan hətta
ömür boyu gizlətdiyi sirrləri də açıb
danışmaq istəyir. İllah da əlində qələm
olan adam - yazdığı, dediyi həqiqətə
görə hər an öz ölümünü gözləyir
- demək istədiklərini demədən getmək istəmir.
Yoxsa ölümdən qorxmağın nə mənası?!
-
Yazılarının birində oxşar fikir də demisən:
"Belə bir dünyada doğulmaqdan, yaşamaqdan,
yaşlanmaqdan qorxmadıqsa, ölümdən niyə qorxaq?!"
Maraqlı yanaşmadır. Amma
çox tünd deyilmi?
-
Ölümün bizdəki rəngi də elə
tünddür axı. Necə deyərlər,
qaradan artıq rəng yoxdur.
- Bir ifadə
işlətdin bayaq: "Qurdla qiyamətə qalmaq".
"Qurd" dedin yadıma düşdü: "Qutu" hekayəndə canavar
balası yaxşı tapıntıdır.
- O, məndən
əvvəl ovçunun tapıntısı idi...
- Hə. Ancaq hekayədə çox incə, maraqlı
toxunuşdur.
Canavar balası körpə quzularla birlikdə
süd içib böyüyür, ət yeməyə
başlayanda isə quzulara xor baxır. Belə də
yazmısan: "xor baxır". Burda nə
demisən?
- Səncə?
- Hətta
canavarın da körpəliyi günahsızdır. Düz tapdım?
- Əslində hamı günahsız doğulur, bəli. Ancaq heç kim
günahsız ölmür. İnsan da əvvəl süd
içir...
- Ət yedikcə günaha batır?
- Elə
də demək olar yəqin ki. İnsanın
ürəyi süd istəyəndə heyvan öz
südünü ona könüllü verir, amma elə ki insan ət
yemək istədi, heyvanı öldürür.
- İnsan bunu edirsə, canavar neynəsin? Özün
yazırsan ki, çaydan çıxıb sahildəki
adamın ayağından yapışan timsahda günah yoxdur.
"Timsah da həmin vaxt o adama nahar kimi baxır"...
-
Doğru deyil?! Ac timsah insana başqa nə
cür baxar?! Qara Kayman timsahları acanda hətta öz
balalarını yeyir, o da ola insanı.
- Bəs
onda canavar balasını niyə günahlandırmısan?
-
Günahlandırmamışam. Bu, bir bədii
mesajdır.
- Kimə?!
Heyvanlara mesajdırsa, nə xeyri var?! Heyvanlar kitab oxumur axı.
- İnsana mesajdır. Günaha batacaqsansa, cəzasını
alacaqsan. Heyvanların da, bitkilərin də
günahı bizim. Allah onları insana əmanət
etdi.
- Ancaq
heyvanlar da, bitkilər də bizdən qabaq vardı axı.
-
Vardı. Biz gəlib onların yerini dar elədik.
İnsan ov ətinə dadanana qədər heyvan
təkcə heyvandan qorunurdu.
- Öz
günahlarımız azmış kimi bir də heyvanların,
bitkilərin də günahını yüklədin boynumuza.
- Onsuz da
boynumuzdadır. Sultan Süleyman kimi bir Cahan hökmdarı
deyib: "Dəclə sahilində bir qurd bir quzunu
parçalasa, günahı mənim boynumadır". Əslində, bilirsənmi, insanları heyvanlar və
bitkilər yaşadır. Təbiət
onlarınkıdır; heyvanlar, bitkilər onu qoruyur, zənginləşdirir,
ancaq insan talayır. Təbiət olmasa, yer
üzündə insan cəmiyyəti də qalmaz. Məsələn,
Avropada çox evlərdə ailə deyə üç
canlı var: kişi, qadın və it. O
evlərdə dünyaya uşaq gəlmədi. Ancaq bitkilər
hər il vaxtında tozlanır, heyvanlar
vaxtlı-vaxtında cütləşir. Elə
isə İlahi nizamı pozan kimdir?! İnsan.
- Bu yerdə
onu deyim: "Allahın Sizə Salamı var" adlı esse
yazmısan. İzn ver, kitabdan həmin essedəki
bir fikri oxuyum. Sonra sualımı verəcəm.
Yazırsan ki: "Allahın hər kəsdə bir cür
şəkli var. Ancaq bütün şəkillərin
hamısında O çox gözəl düşüb". Bu fikrin müəllifi inanclıdırmı?
- Allaha inanıram.
- Bu
inanmağın kökündə nə durur? Allahdan
qorxu, yoxsa Allaha sevgi?
- Xeyr, mən
Allahdan qorxmuram. Rəhmli və
bağışlayan Allahdan niyə qorxaq ki?
- Qəribə
cavab oldu. Daha doğrusu, qəribə sual...
- Adamlar
qorxduğuna görə "sevirsə", yəni
sevirmiş kimi göstərirsə, bu, nəyə dəyər?!
Adamlar sevdiyinə görə qorxmalıdır.
Biz Allahdan qorxmayacağıq. Allahın bizə olan sevgisini itirməyimizdən
qorxacağıq. Günaha batan bizik, hesab
çəkən Allahdır. Allahın
qarşısına günahkar çıxmaqdan
qorxacağıq, sadəcə. Allaha mən
ən böyük Sevgi kimi baxıram. Bu
boyda sevgidən məhrum olmaq qorxutmalıdır bizi.
Yoxsa belə mərhəmətli, səbrli, sevgi dolu Allahdan kim, niyə qorxsun?!
- Səni
çoxmu sevir Allah?
-
Allahın sevgisinin çoxu-azı olmur. Sevginin
ölçüsü yoxdur; sevgi ya var, ya da yoxdur.
-
Yaxşı, Allahın səni sevdiyini nədən bilirsən?
- Mənə
balaca da olsa, bir qələm verib.
- Balaca?
- Bəli.
- O fikirlə
razıyam ki, talant ilahidəndir...
- Ailəm,
övladlarım, dostlarım, ölkəm, bir sözlə, həyatım,
nəyim varsa, Allahın lütfüdür. Daha
bundan artıq necə sevsin?! Bir də Allah
bizə kitab göndərib. Kitabdan gözəl
hədiyyə var?!
- Hə,
amma sən qarşılığında Allaha həsəd
aparmısan. Səbəbini də bir hekayəndə belə
yazırsan: "Allahın kitabını Yer üzündə
hər kəs oxuyur"... Allah səni sevirsə,
niyə O-na həsəd aparmısan?!
- Dediyin
kimi, O-nun kitabını Yer üzündə hər kəs
oxuyur.
- "Həm
də avazla, həm də sevə-sevə..." Beləcə
də yazmısan burda...
- Tam da elə. Ancaq bu həsəd
özü də Allaha sevginin izharıdır.
- Hə, bununla razılaşıram. Hətta başqa bir yazında Allahı öz bəndələrindən
qorumağa da çalışmısan. "Əslində
biz Allahdan çox şey istəyirik. Biz
çoxuq, o təkdir" demisən.
-
Allahı bəndələrindən qorumaq?! Maraqlı
səhvdir.
- Səhvim
nədədir?
- Biz kimik
ki, Allahla bəndəsinin arasına girə bilək?! Hətta
"qorumaq" üçün olsa belə...
-
Avtobioqrafik povestinin epiqrafında yazılıb: "Əlində
qələm olana dəyər verin. Çünki
o, bir dəyərdir. Allahın da əlində
qələm var". Əlində qələm
olanın hamısını dəyərli sayırsan? Səncə, bütün qələmlərdə
Allahın zərrəsi var?
- Bu fikri məşhur rus
yazıçısı Valentin Rasputinə dair bir statusumda
yazmışdım. Rasputinin bir məqaləsi ilə ölkəsini
fəlakətdən qurtardığına dair idi...
- Bir məqalə
ilə?!
- Bəli.
Bir məqalə ilə. Keçmiş
Sovet İttifaqında şimal çaylarının cənuba
axıdılması planı vardı; o, icra olunsaydı,
Rusiyanın ekosisteminə sağalmaz zərbə dəyəcəkdi,
təbiətdə nəhəng kataklizmlər olacaqdı.
Valentin Rasputin proyektin əleyhinə bir məqalə
yazdı, ziyalıları ayağa qaldırdı. Fəlakətin qarşısı alındı.
Mənim əvvəl də yazdığım kmi: elə şəxsiyyətlər
var, elə öz ölkəsi boydadır.
-
Yazılarında kədərli məqamlara çox yer vermisən.
Çox ağır mövzulardan yazırsan.
Niyə?
- Yox, tam elə deyil. Sevgi hekayəsi də var. "Bir cüt yaşıl..." Prototip həyatdan götürülsə də, tam bədii yazıdır. Orda düşüncələrimi duyğuların "sousunda" çatdırmağa çalışmışam. Yumorlu epizodlar da çoxdur. Məsələn, "Ortalıq", "Qarışıq xatirələr" hekayələrimdə. Kədərli məqamlara gəlincə, dərdi də əzizləyəcəyik. O da bizimlə yaşayır. Doğmaları əzizləyərlər.
- Duyğular deyirsən. Amma zamanında rasionallığa əsaslanan işlə məşğul olmusan: siyasətlə. O vaxt yazmışdın ki, siyasətlə jurnalistikanın arasında qalmısan.
- Siyasətlə jurnalistika məni öz aralarında bölə bilmirdilər. Amma yaxşı ki, mən yaxşı siyasətçi olmadığımı vaxtında anladım.
- Əslində sən
daha çox siyasi analitikada, siyasi publisistikada tanınmısan.
Kitabında isə bədii əsərlərin
var. Bədii publisistika var. Nə baş verib?
- Yəqin
mən bir az ədəbiyyata
sığınmaq istəmişəm.
- Bu, hiss olunur. Onu da bilirəm ki, şeir də yazmısan. Bir
şeirində demişdin: "Dünya yaşanacaq yer deyil
artıq". Bəs belə bir Dünyada Ədəbiyyatın
yeri dar deyil ki?
- Bu Dünya Ədəbiyyata dar gəlmir, yox. Bu Ədəbiyyat
belə bir Dünyaya dar gəlir.
- "Elə hisslər var ki, əyninə geyməyə
söz tapmır". Bu da sənin sözündür.
- Doğrudur. Hələ deyilməmiş, yazılmamış çox söz var. Mən də hiss edirəm ki, bundan sonra yazacaqlarım indiyədək yazdıqlarımdan dəfələrlə çoxdur. Yeni, deyərdim ki, daha maraqlı yazılar, esselər var, yazmışam, dərc etmirəm. Yeni kitab üçün saxlamışam.
- Deməli, tezliklə yeni kitab olacaq.
- Ömrüm və gücüm çatsa, əlbəttə, olacaq.
- "Ömrüm və gücüm çatsa" deməsəydin, müsahibəni nikbin sonluqla bitirmək olardı.
- Onda sən söhbəti "yeni kitab olacaq" cümləsi ilə bitmiş say.
- Hə,
elə daha yaxşı olar. Çox sağ
ol. Maraqlı müsahibə idi.
-
Maraqlı suallar idi. Sən sağ ol.
Mübariz PİRİ
525-ci qəzet.- 2023.- 28 aprel.- S.8.